AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #1 Skrevet 2. august 2024 Hei! Har de siste månedene lært om meditasjon. Hørt noen podcaster, og lest litt om det i noen bøker (ikke bøker som kun handler om meditasjon). Har lastet ned litt ulike apper som Headspace og den norske som heter "Mindfullness", tatt noen kurs på Headspace appen, men opplever den som litt rotete og at jeg aldri helt hvilken meditasjon jeg skal velge. Opplever at meditasjon kan gjøre meg ganske rolig, men at det ikke er alltid jeg kommer dit. Har skjønt at det ikke er noe galt eller riktig når man mediterer, men når jeg ikke alltid opplever de gode effektene, føler jeg jo at jeg ikke alltid får det helt til. Har lest om flere som sier at kontinuitet er viktig, og at man må meditere hver dag. Det er ok det, man pusser jo f.eks. tenner hver dag, så jeg tenker at det bør være overkommelig. Har selv merket at det er vanskelig å komme inn i det hvis det har gått noen dager uten. Jeg sliter derimot litt med hvordan jeg skal få inn gode rutiner på det, hvilke apper jeg skal bruke, om jeg skal bruke guidet eller stille meditasjon, hvor lenge jeg skal meditere, hvor mange ganger per dag, når på dagen etc.. Overtenker det nok litt, men tenkte å høre her om noen mediterer daglig/jevnlig og hvordan dere gjør det i praksis? Hvordan sitter dere, hvor lenge, når på dagen etc.? Setter stor pris på svar 🥰 Anonymkode: 08ab6...703
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #2 Skrevet 2. august 2024 Hvorfor tenker du at å bli rolig er målet med meditasjon? Møt uroen, hatet, gnaget, og alt med kjærlighet og aksept. Anonymkode: d5096...fd0 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #3 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor tenker du at å bli rolig er målet med meditasjon? Møt uroen, hatet, gnaget, og alt med kjærlighet og aksept. Anonymkode: d5096...fd0 Godt spørsmål. Er i behandling for OCD, og det går fremover, så jeg har begynt å meditere som en del av den behandlingen. Kan få tvangstanker mens jeg mediterer, så det er kanskje den største utfordringen min😅 Men kanskje det er galt av meg å tenke at å være rolig i sinnet ikke nødvendigvis skal være målet, men heller å akseptere alt av tanker og følelser. Har jo lært at tanker bare er tanker, så meditasjon handler for meg i stor grad om å akseptere de og bare la de være der, så kanskje det er det jeg må fortsette å øve på. Takk for svar 🥰 Anonymkode: 08ab6...703
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #4 Skrevet 2. august 2024 Jeg mediterer 2 ganger daglig, transcendental meditasjon. Sitter rett opp og ned i sofaen, setter av 15-20 minutter. Bruker den indre klokka, dvs ikke noen alarm. Slår av mobil osv. Noen ganger kan jeg bli verre av meditasjon, har skjønt at det ikke er så uvanlig. Jeg mediterer for å roe ned tankekjør/ocd, angst, og få bedre søvn. Jeg tror ikke dette alene hjelper. Anonymkode: 3b7e1...d16
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #5 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg mediterer 2 ganger daglig, transcendental meditasjon. Sitter rett opp og ned i sofaen, setter av 15-20 minutter. Bruker den indre klokka, dvs ikke noen alarm. Slår av mobil osv. Noen ganger kan jeg bli verre av meditasjon, har skjønt at det ikke er så uvanlig. Jeg mediterer for å roe ned tankekjør/ocd, angst, og få bedre søvn. Jeg tror ikke dette alene hjelper. Anonymkode: 3b7e1...d16 Hei! Hvordan blir det verre av meditasjonen? Er det fordi du får tid til å tenke på alt? Jeg er nysgjerrig fordi jeg vil begynne å meditere meg til et bedre og mer balansert liv, men jeg tenker veldig mye. Anonymkode: b5d09...7a6
17.11 Skrevet 2. august 2024 #6 Skrevet 2. august 2024 Jeg bruker en app som heter Balance. De hadde et tilbud på starten av året om ett års gratis medlemskap som jeg heiv meg på. For min del gjør meditasjon at jeg roer meg ned litt på innsiden før dagen starter. Mediterer i 3-10 minutter hver morgen, prøver å ikke gjøre det for avansert da jeg er rimelig nybegynner på dette.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #7 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei! Hvordan blir det verre av meditasjonen? Er det fordi du får tid til å tenke på alt? Jeg er nysgjerrig fordi jeg vil begynne å meditere meg til et bedre og mer balansert liv, men jeg tenker veldig mye. Anonymkode: b5d09...7a6 Nei, jeg tenker fint lite når jeg mediterer, det er jo hele poenget. Meditasjon skal gi hjernen fri og kroppen ro. 1 av 12 reagerer negativt på meditasjon. Det kan ha noe med hvis man har undertrykt angst som kommer til overflaten under meditasjon å gjøre, vet ikke. https://www.nrk.no/viten/ny-studie_-meditasjon-og-mindfulness-kan-fore-til-angst-og-depresjon-1.15130323 Anonymkode: 3b7e1...d16
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #8 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Godt spørsmål. Er i behandling for OCD, og det går fremover, så jeg har begynt å meditere som en del av den behandlingen. Kan få tvangstanker mens jeg mediterer, så det er kanskje den største utfordringen min😅 Men kanskje det er galt av meg å tenke at å være rolig i sinnet ikke nødvendigvis skal være målet, men heller å akseptere alt av tanker og følelser. Har jo lært at tanker bare er tanker, så meditasjon handler for meg i stor grad om å akseptere de og bare la de være der, så kanskje det er det jeg må fortsette å øve på. Takk for svar 🥰 Anonymkode: 08ab6...703 Ja, du gjør deg gode refleksjoner her. La tankene bare komme. Ønsk dem velkommen. "Hei tanke om å myrde naboen, velkommen skal du være", "hei, tanke om groteske overgrep mot barn, velkommen", "hei tanke om at hvis jeg ikke stopper denne tanken vil hele byen eksplodere, velkommen, slå deg ned". På sikt vil det å akseptere dem gjøre at hodet etter hvert tømmes og en finner roen. Men å sikte på ro og å tømme hodet aktivt er feil fokus spør du meg. Aksepter alt som er. Anonymkode: d5096...fd0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #9 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, du gjør deg gode refleksjoner her. La tankene bare komme. Ønsk dem velkommen. "Hei tanke om å myrde naboen, velkommen skal du være", "hei, tanke om groteske overgrep mot barn, velkommen", "hei tanke om at hvis jeg ikke stopper denne tanken vil hele byen eksplodere, velkommen, slå deg ned". På sikt vil det å akseptere dem gjøre at hodet etter hvert tømmes og en finner roen. Men å sikte på ro og å tømme hodet aktivt er feil fokus spør du meg. Aksepter alt som er. Anonymkode: d5096...fd0 Spennende å lese det du skriver. Jeg hadde totalt sammenbrudd for snart 5 år siden. Da begynte en dyp søken på hva angst egentlig er. Har "jobbet" så mye med å "observere utenfra" at det til tider er tomt... og det er faktisk litt trist - jeg får sjelden angst lenger, og det er jo fantastisk (faktisk kjenner jeg meg selv bli litt sånn ironisk oppgitt samtidig som jeg kjenner angst, for jeg ser samtidig det "latterlige" i å skremme seg selv med tankene).. Ja, hvor vil jeg 😊 Jeg synes altså det er blitt så tomt, jeg er liksom blitt så enfoldig, lite påfunn.. jeg er blitt kjedelig, er vel det jeg prøver å si! Er ikke trist eller deprimert! Bare tiltaksløs, "trenger ingenting". Er det en bivirkning du har hørt om? Anonymkode: 4f3ea...b9b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #10 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Spennende å lese det du skriver. Jeg hadde totalt sammenbrudd for snart 5 år siden. Da begynte en dyp søken på hva angst egentlig er. Har "jobbet" så mye med å "observere utenfra" at det til tider er tomt... og det er faktisk litt trist - jeg får sjelden angst lenger, og det er jo fantastisk (faktisk kjenner jeg meg selv bli litt sånn ironisk oppgitt samtidig som jeg kjenner angst, for jeg ser samtidig det "latterlige" i å skremme seg selv med tankene).. Ja, hvor vil jeg 😊 Jeg synes altså det er blitt så tomt, jeg er liksom blitt så enfoldig, lite påfunn.. jeg er blitt kjedelig, er vel det jeg prøver å si! Er ikke trist eller deprimert! Bare tiltaksløs, "trenger ingenting". Er det en bivirkning du har hørt om? Anonymkode: 4f3ea...b9b Pleide alle dine påfunn å være drevet av angst og skam? Detachment kan gjøre livet enklere, og jeg tror jeg forstår hva du mener med tomt. For meg er ikke total detachment målet, og jeg søker ikke transcendentale opplevelser, jeg kombinerer meditasjon med radikal aksept og kjærlighet med å koble med på kropp og følelser. Jeg lar de ikke få styre, men uten dem blir ting flatt. Jeg synes følelser gir livet mening. Inkludert smerte, sinne og sorg. Nå kan de rommes i kroppen uten at jeg blir overveldet. Hvis en går for langt kan en jo ende der du er. Påfunn kan også drives frem av fantasi, kreativitet, verdier. Hvor god kontakt har du med kroppen? Anonymkode: d5096...fd0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #11 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Pleide alle dine påfunn å være drevet av angst og skam? Detachment kan gjøre livet enklere, og jeg tror jeg forstår hva du mener med tomt. For meg er ikke total detachment målet, og jeg søker ikke transcendentale opplevelser, jeg kombinerer meditasjon med radikal aksept og kjærlighet med å koble med på kropp og følelser. Jeg lar de ikke få styre, men uten dem blir ting flatt. Jeg synes følelser gir livet mening. Inkludert smerte, sinne og sorg. Nå kan de rommes i kroppen uten at jeg blir overveldet. Hvis en går for langt kan en jo ende der du er. Påfunn kan også drives frem av fantasi, kreativitet, verdier. Hvor god kontakt har du med kroppen? Anonymkode: d5096...fd0 Med påfunn mener jeg innfall av kreativitet og tiltakslyst/ motivasjon. Men er i starten av overgangsalderen, så det blir kanskje naturlig mindre drama i livet. Sikkert ikke alle. Kontakt med kroppen, nei, hva skal man si - jeg trener nesten daglig bl.a. for å holde vondter unna. Gjør litt yoga nidra. Uansett, kanskje det bare er en fase jeg må gjennom etter den intense angsten som spiste opp hvert sekund av dagen. Det er helt ok. Takk for svar 😊 Anonymkode: 4f3ea...b9b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #12 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg sliter derimot litt med hvordan jeg skal få inn gode rutiner på det, hvilke apper jeg skal bruke, om jeg skal bruke guidet eller stille meditasjon, hvor lenge jeg skal meditere, hvor mange ganger per dag, når på dagen etc.. Overtenker det nok litt, men tenkte å høre her om noen mediterer daglig/jevnlig og hvordan dere gjør det i praksis? Hvordan sitter dere, hvor lenge, når på dagen etc.? Setter stor pris på svar 🥰 Anonymkode: 08ab6...703 Tenker du må prøve deg litt frem til akkurat hva som fungerer for deg. Gå på jakt og se hva du finner ut. For meg er det kun guidet meditasjon på kveldstid som gjelder, for deg kan det være annerledes. Anonymkode: 8c79f...558
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #13 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor tenker du at å bli rolig er målet med meditasjon? Møt uroen, hatet, gnaget, og alt med kjærlighet og aksept. Anonymkode: d5096...fd0 Har du tips til HVORDAN man gjør det? Sier man ting til seg selv inni seg? Anonymkode: 002fb...157
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #14 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du tips til HVORDAN man gjør det? Sier man ting til seg selv inni seg? Anonymkode: 002fb...157 Du kan øve deg på å se at det er historier som lages i tankene. Følelser er også noe som "oppstår", bølger gjennom deg, og forsvinner ut igjen. Når man klarer å se at - oi, nå spinnes det historier i hodet, så trenger man ikke fortsette på det, eller man trenger ikke ta det så seriøst, eller tvert om - nå ble jeg skikkelig sint, ja, da skal jeg kjenne på sinnet! Kjenne hvordan det føles i kroppen! Men samtidig ser du det litt utenfra. Har du spilt Sims? Jeg tenker litt at det kan bli som å se seg selv litt som en karakter som blir revet med av ting som dukker opp i hodet. Anonymkode: 4f3ea...b9b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #15 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du kan øve deg på å se at det er historier som lages i tankene. Følelser er også noe som "oppstår", bølger gjennom deg, og forsvinner ut igjen. Når man klarer å se at - oi, nå spinnes det historier i hodet, så trenger man ikke fortsette på det, eller man trenger ikke ta det så seriøst, eller tvert om - nå ble jeg skikkelig sint, ja, da skal jeg kjenne på sinnet! Kjenne hvordan det føles i kroppen! Men samtidig ser du det litt utenfra. Har du spilt Sims? Jeg tenker litt at det kan bli som å se seg selv litt som en karakter som blir revet med av ting som dukker opp i hodet. Anonymkode: 4f3ea...b9b Det ee lettere hvis d er tankespinn man er bevisst kanskje? Men symptomer ubehag uro osv- skjønner ikke hvordan «møte det med aksept og kjærlighet» 😜 Anonymkode: 002fb...157
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #16 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det ee lettere hvis d er tankespinn man er bevisst kanskje? Men symptomer ubehag uro osv- skjønner ikke hvordan «møte det med aksept og kjærlighet» 😜 Anonymkode: 002fb...157 Nei, det føles som et prosjekt, det betyr kanskje egentlig å ikke stritte imot? Jeg vet ikke selv, det er ikke mulig å være helt bevisst, tror jeg. Men så kan man kanskje se det etterpå, at - åhh.. tankene lagde skikkelig sirkus og kroppen reagerte med fristrasjon og sinne.. og egentlig skjedde det absolutt ingenting i rommet. Hadde du sett deg selv på video hadde du kanskje bare sittet stille i sofaen, mens en hel forestillingsverden holdt show bak øynene dine.. 🙂 En merkelig egenskap det der. Omvendt kan man jo bli forelsket, og spinne avgårde på romantiske tanker og ideer og se for seg scenarier og framtid... ikke noe galt i det! Problemet oppstår bare når man går ut i fra at dette er sånn det skal være, bare fordi man har forestilt seg noe. Jeg tror vi gjør dett hele tiden, vi blir opprørt fordi noen ikke sier eller gjør noe slik vi selv forestiller oss at de burde ha gjort, eller hvordan vi ville ha gjort det istedet. Det er jo også bare alternative verdener vi skaper i tankene. Og det kan bli konflikt, fra begge sider, ut fra hva begge sider har sett for seg og handlet ut fra.. Nei, jeg pleier å si at herlighet så rare vi er!! Vi gjør dette alle sammen... og da kan det oppstå følelser av både empati og omsorg for oss merkelige mennesker... 😅😅 Anonymkode: 4f3ea...b9b
Bergknapp Skrevet 2. august 2024 #17 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du tips til HVORDAN man gjør det? Sier man ting til seg selv inni seg? Anonymkode: 002fb...157 Kan anbefale kurs i acem meditasjon. Da lærer man hvordan man skal gjøre meditasjon som gir økt ro, aksept og på sikt kan man visstnok oppnå personlig utvikling. I acem brukes et ord som man sier inne i seg. Man får sitt personlige ord. Etter å ha tatt kurse. mediterte jeg daglig ett års tid. Veldig fint når man kommer inn i rutinen! Nå som jeg har barn klarer jeg ikke gjøre det fast. Mediterer innimellom, men synes ikke jeg får den samme gode effekten som da jeg gjorde det fast.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå