AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #1 Skrevet 2. august 2024 Jeg er tobarnsmor og går på AAP. Har vært i en jobb-prosess med veileder via NAV. Et steg i denne prosessen var å begynne på behandling hos DPS, men etter kartleggingstimen vurderte terapeuten meg som frisk. Vi ble dermed sendt hjem uten videre tilbud om behandling. Jeg føler også at jeg har det mye bedre nå enn tidligere, modnet veldig mye etter jeg ble mor og blitt godt kjent med meg selv og mine utfordringer. Nå er jeg livredd for å være "for frisk". Kan NAV plutselig kutte AAP-en min slik at jeg står på bar bakke uten inntekt med småbarn å forsørge? Er det veldig dumt at jeg har blitt mye bedre i det siste, med tanke på AAP-utbetalingen? Jeg og veilederen min har på ingen måte kommet ordentlig igang med arbeidstiltak o.l. enda da fokuset har vært på samtaler og behandling, men nå er jeg jo blitt vurdert frisk av DPS. Hva vil skje videre med aap-en min nå? Jeg føler meg på ingen måte i stand til å brått måtte søke jobb og klare den biten på egenhånd. Men kan NAV kreve det av meg og kutte AAP-en min fordi jeg ikke er "syk" nok? Anonymkode: cd363...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #2 Skrevet 2. august 2024 Tenker da blir det mer fokus fra NAV på arbeidstiltak etc. for utprøving der fremover. Det må du delta på. Anonymkode: 73850...394 8 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #3 Skrevet 2. august 2024 Det er vel ingen fare for plutselig å miste det, men viktig at du følger opp dialog med Nav vil jeg tro. Anonymkode: 73850...394
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #4 Skrevet 2. august 2024 Men så bra! Det betyr jo at de mener du er klar for å prøve deg i jobb igjen. Da vil kanskje tiltaket ditt bli arbeidsutprøving? Anonymkode: 78551...3d3 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #5 Skrevet 2. august 2024 Bør ikke målet være å bli frisk nok til jobbe og bidra? Mistenker at dine holdninger er ganske utbredt i befolkningen og at dette er en av grunnene til velferdsstatens fremtidige undergang. Anonymkode: 7ba74...a2e 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #6 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bør ikke målet være å bli frisk nok til jobbe og bidra? Mistenker at dine holdninger er ganske utbredt i befolkningen og at dette er en av grunnene til velferdsstatens fremtidige undergang. Anonymkode: 7ba74...a2e Det er ingenting i ts sitt innlegg som tilsier at hun ikke ønsker å jobbe. Det er derimot ikke helsebringende å kutte AAP (pengene ts trenger for mat og hus til seg og barna) tvert etter lengre tids sykdom, noe jeg ikke tror nav gjør heller. Trolig blir det arbeidsutprøving eller kvalifisering/utdanning så ts kan få seg jobb. Lykke til ts, tror det kommer til å bli bra og at du får jobb. Da vil hverdagen bli enklere på mange måter 🌹 Anonymkode: 07d38...690 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #7 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det veldig dumt at jeg har blitt mye bedre i det siste Ja, det er selvsagt dumt å bli bedre og arbeidsfør enn å være syk og trygdemottaker (ironi) Ikke tilpass deg offerrollen, opparbeid deg stolthet over å kunne delta i samfunnets verdiskaping med å kunne forsørge deg selv slik at barna dine ser at det normale er at er mor går på jobb (en god rollemodell) Anonymkode: 526d6...8ff 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #8 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det er selvsagt dumt å bli bedre og arbeidsfør enn å være syk og trygdemottaker (ironi) Ikke tilpass deg offerrollen, opparbeid deg stolthet over å kunne delta i samfunnets verdiskaping med å kunne forsørge deg selv slik at barna dine ser at det normale er at er mor går på jobb (en god rollemodell) Anonymkode: 526d6...8ff Du fikk ikke med deg konteksten. Unødvendig nedrakking av en som er bekymret for hvordan overgangen løses. Anonymkode: 07d38...690 3
grevinneqet Skrevet 2. august 2024 #9 Skrevet 2. august 2024 Hei, så bra. Da er du jo et steg videre vei. Da er det viktig at du har god kommunikasjon med veileder og fastlegen din. Vær ærlig og si hvordan du føler situasjonen er. Om du føler ting går fort frem så må du være ærlig om det. Det virker jo som at du vil ut i jobb igjen men at beskymringene angående hvordan livssituasjonen din skal bli skygglegger veldig for deg. Om du føler at det kan være en pågangsdriver til at du kan falle tilbake til hvordan du hadde det så tar du kontakt med veileder og har en dialog om hvordan dere skal gjøre det videre og hva dere skal jobbe med fram til du føler deg klar til å begynne i jobb. Ta skritt og ikke løp. God kommunikasjon hjelper masse og vær ærlig om hva du føler om situasjonen, lykke til . 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #10 Skrevet 3. august 2024 Fantastiske nyheter! Gratulerer. Nå kan ditt nye og mer selvstendige liv snart starte. Håper du får en god overgang. Anonymkode: 8ee99...efb 3
_popcorn_ Skrevet 3. august 2024 #11 Skrevet 3. august 2024 Ryddet for krenkende innlegg og svar til det. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #12 Skrevet 3. august 2024 Send melding til NAV og spør. Jeg har forresten AAP selv og avsluttet nettopp behandlingen på DPS. Det var aldri snakk om å avslutte min AAP selv om jeg er ferdig med DPS. Anonymkode: de967...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #13 Skrevet 3. august 2024 Endringer og overganger er vanskelig for alle, og dette kan virke skummelt nå. Samfunnet / NAV vil ikke brått dytte deg inn i en fulltids jobbsituasjon. Alt skal avklares med lege og i tråd med din situasjon. Og prøv å vri fokuset over på at det å bli bedre er det beste som kunne skjedd deg, og at det blir spennende p finne ut fremover hva bedringen og overskuddet skal brukes til i livet ditt. Alt kan bare bli bedre med å gå over til å bli selvstendig, fra å bli forsørget. Spesielt for selvfølelsen din! Anonymkode: 95266...9a7
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #14 Skrevet 3. august 2024 Men er det ikke bra at dem mener du er frisk? Er det ikke det som er målet? Nav setter deg ikke på bar bakke uten noe inntekt. Anonymkode: 1fb48...979 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #15 Skrevet 3. august 2024 Hva er målet ditt? Å komme i jobb eller ufør? Du blir neppe kastet ut i jobb, men må nok igjennom ett eller flere tiltak for å finne ut hva du kan jobbe med, ev hvor mye du kan jobbe. Målet til Naver nok å få deg ut i arbeid, men gradvis %, for så å øke %. Anonymkode: 35a13...61c
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #17 Skrevet 3. august 2024 12 hours ago, AnonymBruker said: Send melding til NAV og spør. Jeg har forresten AAP selv og avsluttet nettopp behandlingen på DPS. Det var aldri snakk om å avslutte min AAP selv om jeg er ferdig med DPS. Anonymkode: de967...c0f Edit: Min erfaring var at NAV var veldig forståelsesfulle at det kunne ta tid å komme i jobb og at de ikke ønsket at jeg skulle stå på bar bakke. I tillegg skjønte de at selv om man er ferdigbehandlet hos DPS så trenger ikke alt å være ideelt med helsa. DPS har veldig begrenset kapasitet. Tror de som tenker "de som er på AAP har det alt for komfortabelt til å gidde å jobbe undervurderer hvor lavt AAP kan være". Selv er jeg på minstesatsen og det er omtrent 1000 kroner per arbeidsdag. Det er ikke mye å leve for når man skal betale husleie, strøm, mat, transport, legeregninger frem til man får frikort, osv. . Så det er ikke sånn at jeg sitter her og godter meg over å leve på trygd. Anonymkode: de967...c0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå