AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #1 Skrevet 2. august 2024 Finnes det noen oversikt over hvilke kriminelle handlinger som gir hvilken straff? Har en perifer bekjent som skal inn i 15 år nå og jeg lurer på hva årsaken kan være. Anonymkode: 7081f...821
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #2 Skrevet 2. august 2024 Straffeloven Annen del. Det er få forbrytelse med så høg strafferamme. Noen eksempler med strafferamme over 15 år; grov tortur (inntil 21 år), slaveri, drap, medvirkning til selvmord, grov voldtekt, grovt ran, Anonymkode: 2ce45...473
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #3 Skrevet 2. august 2024 Ja, det er bare å se på strafferammer i straffeloven. De jeg kommer på sånn umiddelbart som kan gi såpass er drap, tortur, grov seksuell omgang med mindreårige, grov voldtekt, slaveri og grove narkotikaforbrytelser. I tillegg til en del bestemmelser om bl.a. landsforræderi og denslags som uten tvil ville vært hovedoppslag i alle aviser hvis noen fikk en lengre straff for, så det kan du utelukke. Så må du også være klar over at strafferammer er en ting og normalt straffenivå en litt annen sak. Vi har sett nok av drapsmenn få maksimalstraff, og de fleste husker vel både voldtektsmannen Kopseng og eks-politi Eirik Jensen som fikk maksimalstraffer. I de aller fleste tilfeller får likevel ikke den som blir dømt i en norsk rettssak maksimalstraffen. Det ligger jo litt i ordet at det forbeholdes de verste overtredelsene av den aktuelle paragrafen. Et eksempel er at strafferammen for voldtekt til samleie (ikke grov voldtekt) er alt fra 3 til 15 år, men normalstraffen (hvis den hverken er mer eller mindre alvorlig enn normalt) er 4 år for en enkelt voldtekt. Ved skjerpende omstendigheter er utgangspunktet normalt rundt 6 år. For forsettlige drap, altså drap utført med vilje (men uten særlig planlegging i forkant), er normalstraffen 12 år. Det går jo an å få felles straff for mange isolert sett mindre alvorlige ting, men da er hovedregelen at man får full straff for det meste alvorlige og halv straff for det øvrige. Hvis du kjenner til en som faktisk er idømt 15 års fengsel, da er det ingen tvil om at vedkommende har gjort noe veldig alvorlig. Anonymkode: c5158...f92 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #4 Skrevet 2. august 2024 58 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er bare å se på strafferammer i straffeloven. De jeg kommer på sånn umiddelbart som kan gi såpass er drap, tortur, grov seksuell omgang med mindreårige, grov voldtekt, slaveri og grove narkotikaforbrytelser. I tillegg til en del bestemmelser om bl.a. landsforræderi og denslags som uten tvil ville vært hovedoppslag i alle aviser hvis noen fikk en lengre straff for, så det kan du utelukke. Så må du også være klar over at strafferammer er en ting og normalt straffenivå en litt annen sak. Vi har sett nok av drapsmenn få maksimalstraff, og de fleste husker vel både voldtektsmannen Kopseng og eks-politi Eirik Jensen som fikk maksimalstraffer. I de aller fleste tilfeller får likevel ikke den som blir dømt i en norsk rettssak maksimalstraffen. Det ligger jo litt i ordet at det forbeholdes de verste overtredelsene av den aktuelle paragrafen. Et eksempel er at strafferammen for voldtekt til samleie (ikke grov voldtekt) er alt fra 3 til 15 år, men normalstraffen (hvis den hverken er mer eller mindre alvorlig enn normalt) er 4 år for en enkelt voldtekt. Ved skjerpende omstendigheter er utgangspunktet normalt rundt 6 år. For forsettlige drap, altså drap utført med vilje (men uten særlig planlegging i forkant), er normalstraffen 12 år. Det går jo an å få felles straff for mange isolert sett mindre alvorlige ting, men da er hovedregelen at man får full straff for det meste alvorlige og halv straff for det øvrige. Hvis du kjenner til en som faktisk er idømt 15 års fengsel, da er det ingen tvil om at vedkommende har gjort noe veldig alvorlig. Anonymkode: c5158...f92 Takk for svar. 15 år er mye ja, nesten så mye at jeg tror det er noen man hadde lest om i avisen? Det er vel ikke dagligdags at folk får så streng straff? Anonymkode: 7081f...821
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #5 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk for svar. 15 år er mye ja, nesten så mye at jeg tror det er noen man hadde lest om i avisen? Det er vel ikke dagligdags at folk får så streng straff? Anonymkode: 7081f...821 Du kan finne dommen på lovdata.no dersom du vet domstol og når hen ble dømt. Anonymkode: 39585...f20
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #6 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Takk for svar. 15 år er mye ja, nesten så mye at jeg tror det er noen man hadde lest om i avisen? Det er vel ikke dagligdags at folk får så streng straff? Anonymkode: 7081f...821 Nei, det er overhodet ikke dagligdags, det har du helt rett i. Det er enda mer uvanlig med en sånn straff uten å ha sittet noe i varetekt i løpet av prosessen, selv om det for all del er mulig. Det hender vel at noen som har dratt med seg store mengder narkotika får 10 år pluss pluss uten at det blir noen voldsom mediesak (likevel ville det overrasket meg med null omtale), men det er sjeldent. Vi har så få drapssaker her, alt i alt, at alle omtales. Særlig ved såpass strenge dommer. Det er så utrolig sjelden at seksualforbrytelser straffes med noe i nærheten av dette at det også ville vært behørig omtalt. Slaveri, tortur, forbrytelser mot menneskeheten, krigsforbrytelser etc. får voldsom medieomtale. Det er heller ikke mulig å ha fått såpass straff ved "bare", i store anførselstegn, for eksempel en haug med rekordstore bedragerier som til sammen blir enormt. Den minst usannsynlige forklaringen ville kanskje vært en ekstremt alvorlig narkosak, men selv da måtte vedkommende hatt en så grunnleggende rolle i en stor operasjon eller saken vært så eksepsjonelt stor (Cappelens hjelpere fikk stort sett alle markant mindre enn dette - det var bare hasj, men tross alt Norges største narkosak) at saken burde vært omtalt. Hele greia virker rar. Anonymkode: c5158...f92
enkefru Skrevet 2. august 2024 #7 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. 15 år er mye ja, nesten så mye at jeg tror det er noen man hadde lest om i avisen? Det er vel ikke dagligdags at folk får så streng straff? Anonymkode: 7081f...821 Det var veldig lang straff. En tidligere sjef jeg hadde, hadde sonet 6 år for drap på kona si, han ble vel idømt 8 eller 9 år egentlig…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #8 Skrevet 2. august 2024 Fjugur skrev (2 minutter siden): Det var veldig lang straff. En tidligere sjef jeg hadde, hadde sonet 6 år for drap på kona si, han ble vel idømt 8 eller 9 år egentlig… En jeg kjenner fikk 12 år for drap. Ute etter 3. Jeg fatter det ikke Anonymkode: fa074...fc9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #9 Skrevet 2. august 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, det er overhodet ikke dagligdags, det har du helt rett i. Det er enda mer uvanlig med en sånn straff uten å ha sittet noe i varetekt i løpet av prosessen, selv om det for all del er mulig. Det hender vel at noen som har dratt med seg store mengder narkotika får 10 år pluss pluss uten at det blir noen voldsom mediesak (likevel ville det overrasket meg med null omtale), men det er sjeldent. Vi har så få drapssaker her, alt i alt, at alle omtales. Særlig ved såpass strenge dommer. Det er så utrolig sjelden at seksualforbrytelser straffes med noe i nærheten av dette at det også ville vært behørig omtalt. Slaveri, tortur, forbrytelser mot menneskeheten, krigsforbrytelser etc. får voldsom medieomtale. Det er heller ikke mulig å ha fått såpass straff ved "bare", i store anførselstegn, for eksempel en haug med rekordstore bedragerier som til sammen blir enormt. Den minst usannsynlige forklaringen ville kanskje vært en ekstremt alvorlig narkosak, men selv da måtte vedkommende hatt en så grunnleggende rolle i en stor operasjon eller saken vært så eksepsjonelt stor (Cappelens hjelpere fikk stort sett alle markant mindre enn dette - det var bare hasj, men tross alt Norges største narkosak) at saken burde vært omtalt. Hele greia virker rar. Anonymkode: c5158...f92 Jeg har vært gjennom samme tankerekken og mistenker nark. For alt jeg vet HAR det vært omtalt i media, bare uten å nevne navn. Hva ble det f.eks til med det BAMA beslaget? 3 hours ago, AnonymBruker said: Du kan finne dommen på lovdata.no dersom du vet domstol og når hen ble dømt. Anonymkode: 39585...f20 Har dessverre ikke dato. Anonymkode: 7081f...821
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå