Gå til innhold

Hvordan styrer dere økonomien deres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt nysgjerrig på hvordan andre gjør det. 

1. Er du i forhold eller alene?

2. Delt økonomi?

3. Har dere ulike bank kort til ulike formål, eks 1 til mat/drivstoff og 1 til annet forbruk? Har dere egne kontoer for å skille feks ustyr til barn, faste utgifter med trekk (lån, tlf, strømmetjenester osv). 

Har selv delt økonomi, men det går litt som humla suser. Bruker mer enn ønsker på mat/ klær og annet "husfyll". Ønsker å ha en mer organisert økonomi, men pr i dag har jeg selv en lønnskonto som også er brukskonto med kort, lån blir trekt og vips så er det brukt mer av lønna enn tenkt. 

Tar gjerne i mot gode tips og råd 🙌🙌

Anonymkode: 6cba4...b41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gift. 

Alt er felles, som i at vi drar kortet om hverandre. Han tar boliglånet, jeg tar all sparing, jeg har spotify, han netflix, jeg nett, han strøm, og så videre. 

Har aldri sett vitsen med ulike kort. Vi har hver vår brukskonti. Mange mastercard som brukes avhengig av kickbacks og slik. Trekk til ASK og videre til ulike fond hver måned. Ellers overføres all likviditet til fleksilån. 

Og selvfølgelig ektepakt og gjensidig testamente på stell. 

Må poengtere at dette passer oss. Da vi har veldig lik mening om forbruk og prioriteringer, penger har aldri brent i lomma på noen av oss. Gjennom hele forholdet har det stort sett vært penger til overs på begge lønnskonto hver måned. Så vi har aldri hatt en krangel om økonomi. 

Anonymkode: 8a472...368

• Liker 2
Gjest Uføre Unni
Skrevet (endret)

Vi (gift) har felles økonomi, jeg styrer den 100% fordi han har adhd og lager bare kaos. 

Han har debet-kort til sin lønnskonto. Jeg har en dynamisk bunke med kredittkort alt etter hva vi har behov for av fordeler (det er en hobby, ikke en nødvendighet). Jeg har ikke debet.

Jeg har trumf-visa, og han har duplikat. Det er for mat. Vi har nesten bare tilgang på Spar der vi bor så. 

Jeg har sinking funds (Helse, Velvære, Klær, Gaver), men ikke han - han har null evne til å spare så han bare tømmer de. All vår sparing går på fasttrekk. Har vi penger til overs overfører jeg de manuelt til der jeg føler de passer (vi har hver vår buffer og hver vår ASK pluss bilsparing og feriesparing). Han glemmer hvor disse pengene er så de står trygt, haha. 

Alt av digitale abonnementer trekkes fra Yx-visa for der er det 100 kr i rabatt hver måned. 

Strøm, forsikringer og felleskostnader borettslaget trekkes fra kontoen "Fellesutgifter". Jeg setter inn litt ekstra hver måned slik at det finnes penger til f.eks en ny kaffetrakter. Denne måneden har vi blitt enige om kjøpe noe ekstrautstyr til vår PS5. 

Huslånet trekkes fra min konto. 

Jeg  har budsjett og fører regnskap for oss. 

Han har blitt bevilget 3000,- av våre felles midler til forbruk (direkte sløsing, men det gir han tydeligvis glede, så da så). 

Jeg har bevilga meg sjøl 250,- til forbruk. Jeg bruker de stort sett på e-bøker. Jeg er den kjedelige i forholdet, haha. 

Vi har ikke unger. 

Du kan lage så mange kontoer du vil. Hva med å starte med en som heter "Fellesutgifter" og en som heter "Mat". 

En superenkel måte å lære om privatøkonomi på er å se noen episoder med Luksusfellen. 

Endret av Uføre Unni
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg får lønn fordeler jeg pengene mine slik:

20000kr inn på Regningskonto (hvor ALT av regninger trekkes fra). Her har jeg også til uforsette utgifter.

2000 kr inn på en feriekonto

10000 kr på brukskontoen til mat, klær, bursdager etc.

2000 kr til fond.

Er forresten enslig. Skulle ønske jeg kunne spare mer, men men.

Anonymkode: b5981...e99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt nysgjerrig på hvordan andre gjør det. 

1. Er du i forhold eller alene?

2. Delt økonomi?

3. Har dere ulike bank kort til ulike formål, eks 1 til mat/drivstoff og 1 til annet forbruk? Har dere egne kontoer for å skille feks ustyr til barn, faste utgifter med trekk (lån, tlf, strømmetjenester osv). 

Har selv delt økonomi, men det går litt som humla suser. Bruker mer enn ønsker på mat/ klær og annet "husfyll". Ønsker å ha en mer organisert økonomi, men pr i dag har jeg selv en lønnskonto som også er brukskonto med kort, lån blir trekt og vips så er det brukt mer av lønna enn tenkt. 

Tar gjerne i mot gode tips og råd 🙌🙌

Anonymkode: 6cba4...b41

Bor alene ( med barn)

Kun en privat/bruks konto der alt går inn.

Ellers egne sparekonto til meg og barna.

Har hus,bil. Uføretrygdet. 

😊

Anonymkode: a3524...c25

Skrevet (endret)

Gift, delvis felles økonomi ved at vi har tre felles kontoer (regninger, innkjøp av mat og forbruksvarer og siste er sparing til ferier) hvor begge betaler inn avtalt sum hver måned. Det vil si at han betaler inn til kontoen for regninger og jeg fordeler etter avtale derfra for begge. 

Som du sikkert allerede skjønner ut fra dette styres økonomi veldig ved å ha ulike kontoer til ulikt, samt et budsjett vi har blitt enige om som vi følger så godt som det lar seg gjøre. I tillegg til de felles kontoer har vi begge tre til. Personlig bruk, personlig sparing og personlig buffer. (Vi har ingen felles bufferkonto siden vi eier hver vår eiendom.) I tillegg sparer vi langsiktige i fond.

Jeg viser ham hver måned hva vi har på de ulike felles kontoer, så han også har full kontroll på hvordan vi ligger an. Da diskuterer vi også om vi må gjøre noe justeringer eller noe ekstra innsats angående noe. For eksempel var feriekonto for to måneder siden for slunken i forhold til planer for høsten, og da ble vi enige om å sette sparegrep på forbruksvarer og moro, samt å gjøre en innsats for å selge unna ting vi ikke bruker og sette på den  kontoen. Som sagt så gjort, og nå svulmer den kontoen betydelig mer. 

Så vi styrere oppsummert slik;

Følger budsjett i hovedsak. 

Holder kontroll ved å ha ulike kontoer for ulikt.

Vurderer og justerer ved behov, sammen. 

Endret av Trolltunge
AnonymBruker
Skrevet

Gift, "felles" økonomi.

Min lønn (som er betydelig høyere enn hans) kommer inn på brukskontoen min, derfra trekkes huslån, billån, barnehage og omtrent alle faste regninger. Jeg overfører overskuddet på brukskontoen til en sparekonto, så på brukskontoen står det bare  penger til å dekke regninger og forventet handling for den neste uka. Når det er lite penger igjen på brukskontoen fører jeg tilbake fra sparekonto. Det er ikke noen renter å tjene på sparekontoen min heller, liker bare ikke tanken på at noen skal kunne tappe kortet min for masse penger hvis jeg er uheldig. 

Vi har begge kort til denne brukskontoen, og det er helt tilfeldig hvem som betaler når vi er på butikken sammen. Det er også rimelig tilfeldig om mannen min betaler med "mitt" kort, eller med det kortet som er tilknyttet kontoen han får lønn inn på. Han har lite utgifter men også lite inntekt, så det må nesten bli sånn. 

Mannen min har ikke tilgang til bankkontoen min direkte, kun kortkopi, så han kan ikke se eller overføre fra sparekontoen. Vi har aldri hatt noe behov for det. 

Anonymkode: 7532c...b00

AnonymBruker
Skrevet

Felles økonomi. Har felles regningskonto som vi overfører til, der trekkes alt av regninger. Alt i fra huslån, bil, strøm til netflix. 

Automatisk trekk til sparekonto og fond. Vi sparer også i en egen sparekonto til konfirmasjon og tannregulering. Også sparer vi både i fond og sparekonto til barnet. 

Ellers går pengene litt om hverandre. 

Anonymkode: 1ce96...cea

AnonymBruker
Skrevet

Gift; bare felles barn, felleseie, men separat økonomi.

Vi har vver vår brukskonto- og sparekonto, og noen andre konti (ASK, bank mm) hver. Vi har et boliglån som jeg er låntaker på (fikk best betingelse). Vi har også egne kredittkort.

Vi har delt utgifter mellom oss. Jeg betaler boliglån, han SFO, kommunale avgifter og strøm. Mulig også annet er på autogiro hos ham. Forsikring og eiendomsskatt betaler jeg. Det er stort sett han som handler mat, så han betaler. Ellers er det nokså tilfeldig hcem som betaler hva. Vi har generelt samme synspunkt hva som skal kjøpes/betales, og hvor mye penger som Jan brukes, så vi har ingen konflikter rundt økonomi.

Ingen av oss vet hva den andre har på konto. Vi har ikke et oppsatt budsjett, men vet hva vi bruker på ulike kategorier.

Anonymkode: eae87...2a3

AnonymBruker
Skrevet

Enslig uten barn

lønnskonto hvor lønn kommer inn og regninger blir betalt fra, ingen kort

mat/brukskonto: her kommer det automatisk inn 1250.- hver mandag fra lønnskonto. Dette dekker mat/frisør/dagligdagse ting

Bilkonto: her setter jeg inn 5 kr pr km kjørt i foregående mnd. (Eks: kjører jeg 2500 km i juli, setter jeg inn 12.500 kr her i august) her er kort som brukes til drivstoff/service/rep 

buffer: her står det minimum 50.000 kr

fondsparing: her går det inn 500,- i uka

Oppussingskonto: hit tømmer jeg lønnskonto før lønningsdag, så jeg har penger til fremtidig husvedlikehold/oppgraderinger. (Går en plass mellom 10 og 30.000 inn her i mnd)

Anonymkode: 4a1e1...25b

AnonymBruker
Skrevet

Gift - delt økonomi

Felles regningskonto - vi betaler begge et beløp til denne  hver måned ved lønn og alt av regninger pluss sparing til barn går her fra. 

Felles kosekonto - her sparer vi opp litt penger til hyggelige ting som ferier og slikt. 

Trumf Visa - vi har et kort hver knyttet til samme konto.  Mat, klær til barn etc.  Betales ved forfall hver måned. 

Vi eier begge hus/hytte/biler 50/50 

Anonymkode: 6d141...8e2

AnonymBruker
Skrevet

Alene med ett barn. Har et detaljert budsjett i excel for 1 1/2 år frem i tid. Jeg må være fornuftig med pengene mine, så å bruke excel gir meg god oversikt.

Bruker lønnskontoen til det meste. Har akkurat refinansiert boliglånet og fått flexilån. Før hadde jeg bufferkonto, men nå bygger jeg saldo på bufferkontoen ned og betaler inn ekstra på flexilånet, slik at flexilånet kan brukes som buffer i fremtiden. Har i tillegg kredittkort som jeg ikke bruker, det er bare en ekstra sikkerhet. Og så har jeg en egen sparekonto for sparing til konfirmasjon, tannregulering, lappen og lignende til barnet mitt.

Anonymkode: 81a4e...8d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjærester med separat økonomi, som i hver våre kontoer, men begge er innstilt på at det er oss og derfor samarbeider vi godt. Begge har bil uten lån, buffer på 100k hver. Ca. lik lønn, men da jeg leier ut min leilighet og bor hos han har jeg litt mer penger hver mnd. Tenker å kjøpe større hus sammen om ikke så lenge, og da vil nok han få det litt mer romslig ettersom mitt boliglån er større. 

Anonymkode: b6d72...a0d

AnonymBruker
Skrevet

Lønnskonto - her kommer alt inn og fordeler seg videre til:

- fond

- rammelånet (fast "avdrag" jeg har satt opp)

- sparekonto 

- regningskonto, herfra går alle faste regninger som strøm, forsikring, abo, borettslag. Renter på rammelånet samt kredittkort trekkes herfra.

Alle bilutgifter betales med kredittkort som gir drivstoffrabatt, betaler verksted etc med kortet (har gammel bil uten lån).

Hvis jeg er flink så tømmer jeg resten av lønnskontoen over til sparekonto dagen før ny lønn. 

Dere skjønte sikkert at jeg bor alene. 

Anonymkode: ee081...43b

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg hadde barn så gikk barnetrygden inn på egen konto som jeg brukte når noe dyrt skulle kjøpes. Fungerte litt som buffer for innkjøp relatert til barnet. 

Anonymkode: ee081...43b

AnonymBruker
Skrevet

Er alene med et barn. Har kun en vanlig konto med debetkort, i tillegg til sparekonto. Det holder i massevis. Jeg titter innom banken av og til, men utover det har jeg så god kontroll at jeg ikke trenger å bruke noe energi på det.

Anonymkode: e7558...dab

AnonymBruker
Skrevet

I forhold, men bor ikke sammen og har ikke noe annet felles enn et par strømmeabonnementer.

Har ikke ulike kontoer til ulike formål. God oversikt over utgifter, betaler alt rundt lønningsdato. Overfører overskytende til rammelån, sparekonto og fondssparing. 

Bruker kredittkort til alt av forbruk på grunn av fordeler. Primært Visa Norwegian, men Amex der det kan brukes. SAS Mastercard i blant. Betaler ned fortløpende. 

Anonymkode: 51d13...a7b

AnonymBruker
Skrevet

Alene med barn. 

Har en regningskonto, en sparekonto og en brukskonto.  Setter av penger til regningskontoen straks jeg får lønn. Nå er det penger der som dekker faste utgifter tre måneder fram i tid. 

Jeg aner ikke hvor mye jeg bruker på mat i måneden. Det hadde sikkert vært litt å spare der. I tillegg spiser vi ute noen ganger. Så jeg sløser litt på mat. Men det går bra økonomisk, så orker ikke ha stålkontroll da. 

Anonymkode: 89ef2...a82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skilt fra en som syns det var helt greit at jeg måtte betale det meste og stod for det meste. 

Så svaret mitt er, alene. 

Jeg har en konto der alt går inn som også alle regninger og huset blir trekt fra. Sparing til ungene, sparekonto til meg og en bufferkonto. 

Anonymkode: b3e9c...fcc

AnonymBruker
Skrevet

Gift med to barn. 
Nesten all lønn går til felles konto (i vårt tilfelle Felexilån) har en del kredittkort vi bruker (aldri betalt rente), betaler faktura fra Flexilån. 
Beholder noen tusen hver til div ting, shopping til meg selv etc, gidder ikke ha dårlig samvittighet for å kjøpe meg noe jeg ikke trenger. 

Anonymkode: 08a81...a9a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...