Gå til innhold

Bekymret for om søster er tilstrekkelig sikret økonomisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en søster som fikk barn under studietiden med en som på den tiden var nylig utdannet. De har senere fått enda et barn og ble nylig gift. I tiden etter første barn kom har min søster fortsatt med studier og har per i dag ikke kommet seg ut i fast fult arbeid (studiene har nok dratt ut). Det fremstår ikke for meg som hun har noe hastverk med å komme seg ut i  jobb og få egen inntekt. Det fungerer nok svært godt for familielivet, men jeg er bekymret for hennes økonomiske situasjon. Hun har en liten eierandel av leiligheten de først kjøpte sammen, og nå har de kjøpt seg en enebolig etter de ble gift der ektemannen er tinglyst som eneste eier av eiendommen. For meg, som storesøster, fremstår det da som om hun bevisst er holdt utenfor økonomisk. Har mannen sikret det som han antageligvis ser på som "sine" verdier. Er dette "normalt" i dag? Kan det ligge andre avtaler de i mellom, som sikrer henne økonomisk om det, mot formodning, skulle bli slutt mellom med dem? Det virker for meg rart at de ikke eier den siste boligen sammen, den tid de uansett er gift og huset er overtatt etter ekteskapet ble inngått. 

Anonymkode: b8222...f30

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han har tjent alt til egenkapital er det vel fair at han eier huset.

De er gift, så alt han tjener og all verdistigning på huset er også hennes. Slik sett har hun jo sikret seg på den måten. 

Anonymkode: 5e9d3...312

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt henne da?

Anonymkode: b9dc9...ba3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren din er gift og studerer. Og du er redd for økonomien hennes? Hun vil klare seg uansett 

Anonymkode: 0b9f9...7b6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De er gift, da spiller det ingen rolle for deling av verdiene hvem boligen er tinglyst på. Det som kan spille en rolle er om han klart kan tilbakeføre verdien av boligen til verdier han hadde da de giftet seg. Da kan han ha et skjevdelingskrav. Eller om de har tinglyst særeie på boligen.

Anonymkode: 5b585...c9c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun har vel planer å komme seg ut i arbeid etter studiene? da kan hun etterhvert kjøpe seg inn i huset. Om det skulle skje noe akkurat nå så står hun ikke så sikret nei. Samtidig så er det utrolig mange studenter som har barn så hun hadde nok klart seg hun også. Men om hun ender opp med å gå hjemme vaske hus, lage mat og styre hjemme sånn mannen kan jobbe mye, så er jo ikke det bra. 

De kan jo selfølgelig ha andre avtaler, det er det bare de som vet om, så er ikke mye poeng i å spør oss om det. 

Anonymkode: a4ffd...cf2

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar. Såfremt hun får ta del i halvparten av eventuelt prisstiging og det som eventuelt blir nedbetalt på boliglånet i årene fremover virker det jo greit. 

TS

Anonymkode: b8222...f30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Om hun får ta del i verdistigningen kommer an på hvordan huset er finansiert. Hvis han kan vise til at han har kjøpt huset for midler som skal holdes utenfor deling ved skilsmisse, så får hun heller ikke ta del i verdistigningen.

Men hun kan få vederlag for verdier hun har tilført boligen mens hun har bodd der. I praksis er det likevel svært vanskelig henne å dokumentere fullt ut hva hun har bidratt med og bevise at dette har ført til et gitt resultat. Som oftest ender det med at slike vederlag blir fastsatt sjablongmessig av retten, langt under det parten selv mener skal være rett størrelse.

Anonymkode: 9919f...b70

Regner med det også er et stort lån der.

Det nedbetales med midler tjent i ekteskap. Så hun vil gradvis ha rett på mer og mer gjennom det. 

Om han har kjøpt hele huset kontant så har du et poeng. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun har vel planer å komme seg ut i arbeid etter studiene? da kan hun etterhvert kjøpe seg inn i huset. Om det skulle skje noe akkurat nå så står hun ikke så sikret nei. Samtidig så er det utrolig mange studenter som har barn så hun hadde nok klart seg hun også. Men om hun ender opp med å gå hjemme vaske hus, lage mat og styre hjemme sånn mannen kan jobbe mye, så er jo ikke det bra. 

De kan jo selfølgelig ha andre avtaler, det er det bare de som vet om, så er ikke mye poeng i å spør oss om det. 

Anonymkode: a4ffd...cf2

Om hun bruker penger tjent i ekteskap til å kjøpe seg inn i bolig, så har han rett på halvparten av dette. Ser ikke helt vitsen med en slik løsning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om hun bruker penger tjent i ekteskap til å kjøpe seg inn i bolig, så har han rett på halvparten av dette. Ser ikke helt vitsen med en slik løsning. 

De er gift. Dersom han ikke har boligen som særeie, inngår den i felleseie uavhengig av hvilket navn den er tinglyst i. Hun trenger ikke å kjøpe seg inn.

Uansett kan han ved en skilsmisse kreve skjevdeling med formuen han hadde med seg inn i ekteskapet.

Anonymkode: a0125...a84

AnonymBruker
Skrevet

Andres økonomiske situasjon hadde jeg ikke brukt tid på å bekymre meg over 

Anonymkode: fab48...8be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...