Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I alle år har mamma fortalt meg hvor jævlig det var å være gravid, føde og babytiden med meg. Nå er jeg selv gravid, det går mot slutten på svangerskapet og jeg er så lei av mamma. Hun har hele graviditeten fora meg med dritt om hvor jævlig dette blir for meg, at hun ikke orket noe på slutten, at jeg bare kan glemme å gjøre noe i sommer bla bla bla. Formen min har vært upåklagelig (termin om en uke), noe det virker som at mamma ikke tåler. Nevnte at jeg hadde pakket med meg en bok i fødebagen, det var det dummeste hun hadde hørt, «du kommer ikke til å orke NOE på flere år, det er så jævlig, jeg husker ingenting fra de første årene med deg, du var helt grusom». Jeg er så lei av å høre hvor fælt alt med meg var. Hun har aldri sagt noe positivt om noe relatert til dette i det hele tatt. Konfronterte henne med at jeg er lei av å høre hvor negativ hun er, hvorpå hun ser stygt på meg og svarer at jeg tydeligvis ikke skjønner en dritt av hva jeg går til og at hun håper jeg også får en unge med kolikk slik at jeg kan forstå hvor ille jeg var som baby.

Orker snart ikke ha noe med henne å gjøre, hun bare mater og mater med dritt. Hvordan forholde seg til dette?

Anonymkode: a5342...8af

• Hjerte 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde helt ærlig kuttet henne ut

..dette er ikke sundt...det høres jo ut som hun ikke er glad at hun fikk deg... 

Oh hun hadde ikke fått sett barnet på flere år...da hun bare klager på hvor jævli baby er...

Kutt henne ut...

• Liker 11
Skrevet

Er hun generelt en veldig negativ person? Jeg synes det er helt uakseptabelt å holde på som hun gjør. Alle svangerskap er forskjellige, akkurat som at alle mennesker er det. At hun tydeligvis slet betyr ikke at du blir å gjøre det, og å "skremme" deg med det hver gang dere snakker blir for dumt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ekstremt giftig ut, om det ikke er en syk, misforstått omsorg der hun tenker hun skal forberede deg på det verste.

Jeg husker selv da jeg fikk min første, jeg leste mye om våkenetter, kolikk, ammeproblemer og vonde sting, ingen forberedte meg på at det i all hovedsak var kos, gøy, og bare helt fantastisk med en liten baby (for min del, selvfølgelig er det store forskjeller) 😄

Jeg koste meg i permisjons/babytiden med begge mine jenter, og det har i all hovedsak vært mest hyggelig hele veien siden, nå er de 18 og 13 (og da var jeg alene med eldste de første 3 årene). Fødslene gikk også greit, vonde, men ingen traumer. 

Ta avstand fra moren din en stund, prøv å tenk at dette helst vil gå bra, og at selv om det skulle bli tungt av og til så går det meste over etter hvert. Supert at du er i god form, nyt de neste ukene ❤️

Anonymkode: d39e5...b32

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo fortelle henne dette, ikke oss.

Det klarer jeg helt fint med egen mor "Nå er jeg så lei av dette at alternativet blir at vi ikke prater sammen de neste to ukene". "Dette har vi snakket om, nå drar jeg". "Jeg finner meg ikke i denne typen utsagn fra min egen mor, jeg tar kontakt når jeg føler for å prate med deg igjen". 

Anonymkode: b8502...884

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du og hvor gammel er din mor? Det er jo travelt å få en baby, men vi takler det ulikt🩷 Ikke alle får en baby med kolikk heller….😉 Synd at din mor ikke klarer å glede seg til å få et lite barnebarn🌸

Anonymkode: c0fc0...dbb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff, høres slitsomt ut. Skjønner at noen kan ha kjipe opplevelser knyttet til det å få barn, men det er ikke noe man trenger å prakke på andre. Alle er forskjellige. Selv jeg som virkelig ikke ønsker barn har troen på at det å få barn faktisk kan gå helt fint og være ganske så koselig så lenge barnet er ønsket. 

Anonymkode: a3f4e...9dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (20 minutter siden):

Er hun generelt en veldig negativ person? 

Ja, hun er generelt ganske negativ og veldig glad i å overdrive.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du må jo fortelle henne dette, ikke oss.

Som jeg har skrevet i innlegget har jeg konfrontert henne med det. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor gammel er du og hvor gammel er din mor? 

Anonymkode: c0fc0...dbb

Jeg er 28, mamma er 52

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for ei kjerring. Virker jo nesten som at hun vil fryde seg om det blir hardt for deg så hun kjenner på «rettferdighet». Gud bedre så giftig. 

«Jeg orker ikke å høre mer på alt det negative du kommer med, at du ikke engang vil unne meg en fin tid med babyen fordi det var vanskelig for DEG er uforståelig for meg. Sier du mer negativt nå så ser jeg ingen annen utvei enn å slutte å ha kontakt, i det minste frem til du begynner å snakke til meg med en mer positiv tone». 

Anonymkode: f0cd0...06c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 28, mamma er 52

Du hoppet over resten av innlegget mitt.

Har du dratt under besøk? Har du brutt kontakt noen dager?

Om ikke er du ikke tydelig nok. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du hoppet over resten av innlegget mitt.

Har du dratt under besøk? Har du brutt kontakt noen dager?

Om ikke er du ikke tydelig nok. 

Har ikke spesifikt sagt at jeg ikke ønsker kontakt på noen dager, men vi har ikke kontakt daglig og har heller ikke tatt kontakt med henne, men har svart når hun tar kontakt. Så begrenser jo litt nå som jeg ikke tar kontakt iallfall, men har ikke spesifikt sagt at jeg tar avstand nei.

Skrevet

Hvorfor tilbringer du tid sammen med henne?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det der hadde jeg ikke orket. Du skal bli mamma nå og trenger ikke å ha sånne negative folk rundt babyen. Blir jo gøy når småen blir så stor at han/hun skjønner hva mormor sier…

Anonymkode: 533e1...8fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei som hadde det nok så likt som deg. Men når barnet kom snudde moren og de har aldri hatt et bedre forhold, og hun er en utrolig god mormor idag. Ikke at sjansen er stor for at det skjer da, men vi var alle helt overrasket over dette.

Anonymkode: 77810...456

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikke spesifikt sagt at jeg ikke ønsker kontakt på noen dager, men vi har ikke kontakt daglig og har heller ikke tatt kontakt med henne, men har svart når hun tar kontakt. Så begrenser jo litt nå som jeg ikke tar kontakt iallfall, men har ikke spesifikt sagt at jeg tar avstand nei.

Det er det du må gjøre.

Nå tar vi noen dagers pause, fordi...

Jeg er lei av dette, jeg kontakter deg når jeg har fått tenkt meg om... 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å kutte med en gang det negative snakket kommer? «Nå legger jeg på/går hjem/må du gå hjem, for denne negativiteten ønsker jeg ikke rundt meg».

Anonymkode: c2a41...e49

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde mye av det samme med svigermor og samboer sin familie generelt.

De lo bokstavlig talt av meg når jeg sa at jeg forberedte meg til fødsel ved å øve på pusteteknikker osv, fikk høre at det bare var tull. ”Fødsel er så ille at man husker ikke engang hvem man er og tror man skal dø underveis”. Vel, fødselen gikk kjempe bra og jeg fikk god bruk for alt jeg hadde øvd på. Formen under svangerskap og etter fødsel var glimrende. Fikk også høre at jeg aldri kom til å gå ned alle kiloene jeg gikk opp, men jeg raste ned og havnet i super form. 

Fikk høre at jeg dullet, kosa og amma for mye. Jeg kom til å gjøre datteren min for avhengig av meg, og lite selvstendig. Datteren min er nå 3 år, kjempe sosial, veldig selvstendig og veldig trygg. 

Jeg er nå gravid med nr. 2 og de sier ikke et pipp!

Anonymkode: 739c0...c13

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

"Slapp helt av, du skal få slippe å ha noe som helst med babyen å gjøre" 👍

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ro dere ned folkens. Hvem gir en høygravid kvinne råd om å kutte ut moren sin? Kalle henne giftig og det som er? 
slapp av! 
Å ha med bok på føden er faktisk ikke vits. Enig med mor der. 
Du kan faktisk si til din mor at du ikke ønsker å høre på dette. Dette er din graviditet, din fødsel og din barseltid. 
Si stopp når hun begynner. Si du ikke vil høre. 
Ja fødsel er vondt, og barseltiden kan bli krevende, men ikke for alle. 
jeg elsket barseltiden og det er den fineste tiden jeg har hatt. 
Så kjipt at din mot hadde det helt forferdelig, men det var hennes opplevelse, det trenger ikke være din. 
ikke snakk om graviditet og fødsel med henne. 

Anonymkode: 24b23...50f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 12.40):

Jeg er 28, mamma er 52

Jeg ville svart, neste gang hun begynte: "vet du hva mamma, jeg synes det er trist at du hadde det så ille med meg som baby. Men klarer du ikke å være glad på mime vegne likevel og håpe at jeg får det bedre med baby enn du hadde det? Eller mener du oppriktig at fordi du hadde det kjipt, så håper du jeg også får det kjipt? Fordi det synes jeg er sårende!"

Anonymkode: 8fb7e...179

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...