Gå til innhold

Har du bundet renten huslån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker i 2021 var den rekordlav... Hvor vanlig er det binde? Vurderer binde om renten går ned 2025🤔

Anonymkode: 8b82c...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, fastrente er noe som bankene tjener på, ikke låntakerne. Bankene ville jo ikke gitt deg et tilbud de tror de selv taper på, husk det! Det hender selvsagt en svært sjelden gang at de bommer, men i 99% av tilfellene vil det være banken som tjener på fastrente og ikke du. Det er ingen som helst grunn til å velge fastrente annet enn om du er mer opptatt av forutsigbarhet enn penger. 

Anonymkode: 9d5b5...71a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bandt til 2,9 % til 2026. Har reddet meg veldig, gruer meg til jeg må betale fullt igjen.

Anonymkode: fba19...216

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, fastrente er noe som bankene tjener på, ikke låntakerne. Bankene ville jo ikke gitt deg et tilbud de tror de selv taper på, husk det! Det hender selvsagt en svært sjelden gang at de bommer, men i 99% av tilfellene vil det være banken som tjener på fastrente og ikke du. Det er ingen som helst grunn til å velge fastrente annet enn om du er mer opptatt av forutsigbarhet enn penger. 

Anonymkode: 9d5b5...71a

Bant renta på 1,82, så jeg er blant de 1% som tjente på dette.

Du skjønner at det er flere enn 1% som tjener på dette? Eller er dette noe du forteller deg selv for å trøste deg fordi du ikke bandt renta selv?

 

Anonymkode: 9907d...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok fastrente på 1.8% i 2020, bundet frem til neste sommer (5 år). Husker jeg var veldig skeptisk og syntes 1.9% var høyt!😅

Svært fornøyd og heldig med det valget! Har betalt ned billån i mellomtiden.

Anonymkode: 81e27...e49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bant renta på 1,82, så jeg er blant de 1% som tjente på dette.

Du skjønner at det er flere enn 1% som tjener på dette? Eller er dette noe du forteller deg selv for å trøste deg fordi du ikke bandt renta selv?

 

Anonymkode: 9907d...792

Jeg trenger ikke trøste meg selv, jeg er gjeldsfri. Men jeg har jobbet i bank så jeg vet akkurat hva jeg snakker om. 

Anonymkode: 9d5b5...71a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg trenger ikke trøste meg selv, jeg er gjeldsfri. Men jeg har jobbet i bank så jeg vet akkurat hva jeg snakker om. 

Anonymkode: 9d5b5...71a

Men hvordan kan banken tjene på dette? La oss si du bandt renten på 2%. Og den er 5% nå. Du betaler mye mindre,sparer selv mange 1000 i måneden og det er jo bra økonomisk for DEG. Hvordan vinner banken på det? Jeg er TS,ikke hun du svarte men nyssjerrig.

Anonymkode: 8b82c...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandt renta på 3,7% for 5 år i februar iår...har en følelse av at jeg tjener på det totalt sett da renta kommer til å gå ned mye saktere og mindre enn det som forventes... 😉 

Anonymkode: f1e32...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bandt renta på 3,7% for 5 år i februar iår...har en følelse av at jeg tjener på det totalt sett da renta kommer til å gå ned mye saktere og mindre enn det som forventes... 😉 

Anonymkode: f1e32...fdd

Jeg er ganske sikker på at du tjener på det. Jeg gruer meg til å betale full rente neste år, tviler på om det kommer til å være nede på 3-tallet

Anonymkode: 9907d...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvordan kan banken tjene på dette? La oss si du bandt renten på 2%. Og den er 5% nå. Du betaler mye mindre,sparer selv mange 1000 i måneden og det er jo bra økonomisk for DEG. Hvordan vinner banken på det? Jeg er TS,ikke hun du svarte men nyssjerrig.

Anonymkode: 8b82c...207

Den dagen du binder renta så er jo fastrenta endel høyre enn den flytende renta. Så frem til du når et krysningspunkt der den flytende og faste renta er lik, så har du tapt penger. Når den flytende renta går over den faste der du har bundet den, først da tjener du på det. Så spørs det hvor lenge du betalte mer og hvor lenge du betalte mindre og hva totalen ble. 

Anonymkode: 64c59...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, bant den i 2022 i fem år på 3-tallet (tror det var 3,6). Bor i et annet land enn Norge, og renta her er høyere. Noen venner fikk nettopp et tilbud på 8-tallet, så jeg er ganske fornøyd enn så lenge.

Anonymkode: 7af0b...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Den dagen du binder renta så er jo fastrenta endel høyre enn den flytende renta. Så frem til du når et krysningspunkt der den flytende og faste renta er lik, så har du tapt penger. Når den flytende renta går over den faste der du har bundet den, først da tjener du på det. Så spørs det hvor lenge du betalte mer og hvor lenge du betalte mindre og hva totalen ble. 

Anonymkode: 64c59...5cb

Da vi bandt renta var flytende rente på 1,62. Vi bandt på 1,82, det var så lite forskjell at vi ikke merket det. 4 måneder senere kom første renteheving, og siden har vi gått i pluss. Og det kommer vi til å gjøre frem til avtalen utgår om et år.

Vi bandt renta en gang tidligere også. Den gangen sparte vi nesten 400 000 på det. Jeg føler meg nesten som et økonomisk geni, som i følge deg har klart det umulige to ganger og jeg har ikke jobbet i bank en gang…

Anonymkode: 9907d...792

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandt renta på 2,3 i 2019 og 10 år fram. Tror jaggu det var lurt😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er helt særegen når det kommer til flytende rente på boliglån. Om vi i Norge er "smartere" enn resten av verden tror jeg vi får ett svar på de neste 4-7 årene. Ser jeg inn i krystallkulen så tror jeg fastrente kommer til å bli mye vanligere blant de som vokser opp idag.......slik som i resten av verden. Tine will tell

Anonymkode: 52e12...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare 15-17 svar her. Betyr det at 80% av Norge generelt har flytende? Sånn % messig?

Anonymkode: 8b82c...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare 15-17 svar her. Betyr det at 80% av Norge generelt har flytende? Sånn % messig?

Anonymkode: 8b82c...207

Tallet er over 90%!!

Anonymkode: 52e12...f51

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da vi bandt renta var flytende rente på 1,62. Vi bandt på 1,82, det var så lite forskjell at vi ikke merket det. 4 måneder senere kom første renteheving, og siden har vi gått i pluss. Og det kommer vi til å gjøre frem til avtalen utgår om et år.

Vi bandt renta en gang tidligere også. Den gangen sparte vi nesten 400 000 på det. Jeg føler meg nesten som et økonomisk geni, som i følge deg har klart det umulige to ganger og jeg har ikke jobbet i bank en gang…

Anonymkode: 9907d...792

Hun sier jo ikke at ingen tjener på det. Noen gjør, en grei andel, men de fleste gjør det ikke. Det kommer helt an på når renta bindes.

Bankene tilbyr fastrente fordi det er noe de stort sett tjener på. Og de tar en sjanse på at de tjener på hva enn de setter fastrenten til.

Men selv om man skulle tape på det også, så kan jo forutsigbarheten med å ha fastrente være verdt noen kroner også!

Anonymkode: 9e057...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, fastrente er noe som bankene tjener på, ikke låntakerne. Bankene ville jo ikke gitt deg et tilbud de tror de selv taper på, husk det! Det hender selvsagt en svært sjelden gang at de bommer, men i 99% av tilfellene vil det være banken som tjener på fastrente og ikke du. Det er ingen som helst grunn til å velge fastrente annet enn om du er mer opptatt av forutsigbarhet enn penger. 

Anonymkode: 9d5b5...71a

Vil ikke si det er svært sjelden i mine tilfeller. Har tjent på både fastrente 10år på boliglånet og fastpris strøm. Da strømmen var som dyrest september 2022 tjente jeg 9100,- på bare den ene måneden. Da badet jeg daglig i boblebadet med full varme hele døgnet. Min boliglånsfastrente er mye lavere enn den flytende. 

Tror du jeg bare hadde flaks så må du begynne å lese andre kilder enn NRK og Dagbladet.

 

Edit: 9100kr fikk jeg utbetalt for å bade i strøm den ene mnd.. tjener flere tusen på boliglånet mitt nå

strøm.png

Endret av frivis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...