Gå til innhold

Har dere barnehageansatte måtte si i fra til foreldre om dårlige klær/sko?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har det hendt at dere har måtte si i fra om dårlige sko eller klær?

Skjønner at terskelen kanskje er veldig høy for å si i fra, så lurer på om det skjer?

Selv ser jeg små barn som skal lære å gå med altfor små og trange sko fra eks hennes og Mauritz uten støtte ved ankel og helt stiv såle. Men jeg kan jo ikke legge meg opp i hva andre foreldre velger for sitt barn, men jeg synes jo synd på ingen da.

Eller barn som bare har sko som tilsier at de må bruke gummistøvler og Thermo støvler så og si hele året.

Anonymkode: df4fc...430

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har det hendt at dere har måtte si i fra om dårlige sko eller klær?

Skjønner at terskelen kanskje er veldig høy for å si i fra, så lurer på om det skjer?

Selv ser jeg små barn som skal lære å gå med altfor små og trange sko fra eks hennes og Mauritz uten støtte ved ankel og helt stiv såle. Men jeg kan jo ikke legge meg opp i hva andre foreldre velger for sitt barn, men jeg synes jo synd på ingen da.

Eller barn som bare har sko som tilsier at de må bruke gummistøvler og Thermo støvler så og si hele året.

Synes synd på ungen*

Skrevet

Nå er jeg lærer, men ja, jeg har måtte si i fra i førsteklasse. Noen foreldre sender barna med slagstøvler uten annet enn tynne sokker i -10 på uteskoledagen (for å ta ett av mange eksempler).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Si i fra om barner har 

-for små sko

- blir kald

- blir våt

Men det å reagere ene og alene på at barna har sko dra HM? Noen foreldre har ikke råd til flere par sko til 800+ flere ganger i året. Jeg tipper de fleste er veldig klar over at HM sko ikke er det beste. 

Men vettu hva? I andre land går folk helt uten sko fordi de ikke har råd. Da er iiie HM så verst i forhold…

Anonymkode: 9e5e1...7ca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer i barneskolen, og har sagt i fra om klær og utstyr mange ganger.

En dag vi var på uteskole i minusgrader og et av barna kom i tynn regndress med tynne bomullsklær under, skalv og gråt fordi hen frøs sånn, så måtte vi ringe foreldrene å be de komme med mer egnet klær eller å hente barnet. De hentet barnet. Heldigvis ble hen bedre kledd etter dette. 

En annen gang gav jeg bort støvlene som mitt barn hadde vokst fra til en elev. Da hadde jeg gjentatte ganger gitt beskjed om at barnet hadde hull i støvlene sine, uten at de ble lappet eller at barnet fikk nye. 

Tenker det er viktig å gi beskjed for barnas beste, men man kan si det på en fin måte! Feks oppfordre til å kjøpe brukt/gis bort osv. 

Anonymkode: a7fe2...94a

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Det er vel vanlig å si fra om det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Si i fra om barner har 

-for små sko

- blir kald

- blir våt

Men det å reagere ene og alene på at barna har sko dra HM? Noen foreldre har ikke råd til flere par sko til 800+ flere ganger i året. Jeg tipper de fleste er veldig klar over at HM sko ikke er det beste. 

Men vettu hva? I andre land går folk helt uten sko fordi de ikke har råd. Da er iiie HM så verst i forhold…

Anonymkode: 9e5e1...7ca

Barfot kan være mye bedre enn feil sko som gir plager på sikt. Hørt om barfotsko?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fått beskjed en gang på barneskolen. Men da hadde jeg gitt opp å krangle med barnet og sendt det av gårde i det tøyet barnet mente var best. Forklarte det for læren og da var hun helt enig. Gutt i 6 klasse. Han lærte at det å fryse i 10 minus ikke lønner seg.

Anonymkode: 56622...5cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi som foreldre har fått beskjed om for små sko, at barnet trengte mer klær etc. Veldig ok det synes jeg. 

Anonymkode: 370be...b1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor er lærer, og har gjentatte ganger kommet og ryddet gangskapet for alt som er for lite til mine barn. En gang tok hun sko som fremdeles passet, og kjøpte nye til mitt barn. Hun sier ikke noe, men jeg skjønner jo at klærne og skoene går til elever som ikke har det som skal til for å kunne vøre ute i forskjellig vær.

Anonymkode: e5f5b...408

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Å ja, det har jeg ofte sagt fra om. Vinkler det alltid ut fra at det ikke er greit for barnet (blir våte, kalde, vondt i føttene osv.), da tar de fleste foreldre affære. Men ikke alle..sukk...

Anonymkode: 49c9f...b73

AnonymBruker
Skrevet

Det har skjedd ofte at vi har fått beskjed om at barna er feil kledd. Vi har alt av klær til forskjellig vær og gode sko/støvler/cherrox i riktig størrelse. Likevel fyker de største ungene ut døra i småsko og uten regnjakke, selv om vi har sier at de må ta på seg ordentlige klær. Vi har mange ganger kjørt hjem for å bringe riktige klær til barnehage og skole. Siden både vi og ungene er distre har vi funnet ut at det tryggeste er å ha et sett med regntøy og støvler, pluss ullgenser, lue og votter liggende på skolen i fall de/vi glemmer. Vi har dobbelt opp med utstyr også til barnehagen. Barnehagen vet at vi er distre og de rask med å ringe hvis det skulle være noe som mangler. Setter stor pris på at de ringer, så vi får ordnet opp og ungene har det de trenger. Sikkert litt irriterende, og vi prøver å skjerpe oss. Vi må prøve å lage bedre rutiner som funker. Vi har begynt å printe ut ukeplanen til ungene og henger de på kjøleskapet, slik at vi får med oss når det er turdag osv. 

Anonymkode: d4270...f6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Svigermor er lærer, og har gjentatte ganger kommet og ryddet gangskapet for alt som er for lite til mine barn. En gang tok hun sko som fremdeles passet, og kjøpte nye til mitt barn. Hun sier ikke noe, men jeg skjønner jo at klærne og skoene går til elever som ikke har det som skal til for å kunne vøre ute i forskjellig vær.

Hæ det skjønnet jeg ikke, læreren tok dine barn sko og gav de bort til andre også kjøpte nye til ditt? Hvorfor ikke bare kjøpe nye/brukt til den som trenger det??

Men håper barnevernet blir varslet ved slike tilfeller som gjentar seg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å ja, det har jeg ofte sagt fra om. Vinkler det alltid ut fra at det ikke er greit for barnet (blir våte, kalde, vondt i føttene osv.), da tar de fleste foreldre affære. Men ikke alle..sukk...

Anonymkode: 49c9f...b73

Vasker dere barnevernet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vasker dere barnevernet?

Varsler*😅

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde et ekstra sett med det meste i barnehagen, og hadde jo ikke oversikt over hva som passet til enhver tid. Hadde det gått hull i noe eller noe ikke passet lenger, fikk vi beskjed om det og kjøpte nytt eller reparerte. Men: vi har grei økonomi, og det visste jo barnehagen. Som lærer har jeg måttet ringe foreldre med beskjed om at eleven trenger godt nok utstyr. Det er ikke alltid det blir fulgt opp… ved et par tilfeller visste jeg at familien slet veldig økonomisk, og tilbød meg å skaffe det barnet trengte og moren tog gladelig i mot. 

Anonymkode: 71fa6...248

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Av barnehagen fikk vi ofte slike felles beskjeder " i dag regnet det men flere av barna hadde ikke regntøy med, husk dette" "nå er det kaldt ute så husk dit og datt"

Altid prøvd å hatt nok av klær i bgh og tok de hjem med jevne mellomrom for å vaske så da så vi jo om noe måtte byttes ut. men var veldig fort å glemme litt av og til, f.eks votter osv og da fikk jeg beskjed.

Var heldigvis sjeldent da, men tror de fleste får en og annen beskjed om for dårlig utstyr av og til :)

Anonymkode: 4ed1c...b04

AnonymBruker
Skrevet

Min mor kommer fra en da mindre by. Vokst veldig nå. Hun bodde flere år i Oslo, hvor eldste søsken er født. Hun gikk beskjed om at søsken var kald, og måtte ha mer klær. Min mor strikket da noe mer til ham. Hun ble sett på som DEN bygdedama av en førstegangsforelder 🤣🙈 

Min mor forteller historien på en veldig artig, men nøktern måte. De var ikke vant med min mors løsning på ting og tang. Mange hadde jo strikkeplagg, men de forventet nok ikke at hun skulle fikse det selv, og det var noen andre småting også. De hadde dårlig økonomi, men fikk det til med kreativitet og flittighet.

Var ingen problem for min mor at de gav beskjed. Det ble bare satt pris på. 

En venninne fikk akkurat beskjed om at barnet hadde for små sko. Helt i orden, da fikses det. Så det kan skje den beste, og viktig å gi beskjed. 

Anonymkode: cf2af...3ee

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ det skjønnet jeg ikke, læreren tok dine barn sko og gav de bort til andre også kjøpte nye til ditt? Hvorfor ikke bare kjøpe nye/brukt til den som trenger det??

Men håper barnevernet blir varslet ved slike tilfeller som gjentar seg.

Dårlig økonomi er ikke nødvendigvis en barnevernssak. Utover det vet jeg ingen ting, hun sier som sagt ikke noe når hun gjør dette.

Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi pleide ofte å henge opp felles beskjed husk regntøy, husk varmete klær osv.

Men vi sa og i fra pent hvis vi så ungene hadde vokst i fra sko.

I den ene familie barnehagen jeg jobbet hadde vi et utstyr rom med regntøy  dresser, sko og ull tøy som vi kunne bruke og som vi og kunne gi bort til familier som hadde det vanskelig. Flere foreldre sa og der hvis eks regntøy eller dresser ble for små at vi kunne henge det inn på utstyr rommet så andre evnt kunne bruke det. Syns der var genial løsning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...