Gå til innhold

Er det stor forskjell på foreldre med høyere utdanning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på dette, lest litt artikler osv at foreldre med høyere utdanning står sterkere som familie?

Er det faktisk slikt at om en mor har master er hun en bedre mor?

Anonymkode: 40b52...3e9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg lurer på dette, lest litt artikler osv at foreldre med høyere utdanning står sterkere som familie?

Er det faktisk slikt at om en mor har master er hun en bedre mor?

Anonymkode: 40b52...3e9

Ser dette VELDIG godt i barnehager, de barnehagen med barn som har utdannede foreldre er mye mer "ordentlige" og harmoniske. De har ofte bedre miljø i barnehagen. 

Anonymkode: 3652f...cce

• Liker 20
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror det har noe med type person og interesser også. Det er da mange folk som kunne tatt høyskole og gjort det veldig bra, men som av ulike grunner ikke fikk gjort det. Men de evner å lese seg opp på ulike tema feks.

Og hvem definerer hva som er en god mor? Det finnes flust av barn av psykologer som har store problemer pga foreldrenes oppdragelse feks. Også finnes det det helt motsatte🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 2c9ef...cb3

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det handler jo ikke om at det er mastergraden i seg selv som gjør noen til en bedre forelder, men om at mennesker som velger å ta høyere utdannelse i større grad innehar egenskaper som også gjør dem til bedre foreldre.

Anonymkode: 625a4...ae7

• Liker 25
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet

Å være en god mor vil jo handle om veldig mye forskjellig. Det viktigste er å klare å se barnet sitt, anerkjenne behovene deres og være nær og trygg.

En høyt utdannet kvinne er antagelig ganske strukturert og evner å følge opp alt det praktiske og sosiale rundt barnet. Ofte kan høyt utdannede ha mer fleksible arbeidstider, som gjør at det blir mindre stress i hverdagen. Men her kan det jo være helt motsatt også: At de har jobber der det må jobbes mye og kanskje mye reising. Høyt utdannede er ofte eldre når de blir mødre. Alder vil jo slå ut som et element på mange områder. Yngre har ofte mer energi, og problematiserer nok foreldrerollen mindre. Høyere alder gir livserfaring, muligens bedre partnervalg og ofte bedre økonomi.

Økonomi og samspill mellom foreldrene tror jeg er det som er mest avgjørende. Har barnet to dedikerte foreldre uten økonomiske utfordringer, så har det kommet langt. 

Anonymkode: da970...5fe

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høyere sosioøkonomisk status er forbundet med færre vansker. Og motsatt, lav sosioøkonomisk status er en risikofaktor for alt mulig. 

På gruppenivå. Det finnes masse unntak i begge grupper 

Anonymkode: 887a5...18e

• Liker 26
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tror det har noe med type person og interesser også. Det er da mange folk som kunne tatt høyskole og gjort det veldig bra, men som av ulike grunner ikke fikk gjort det. Men de evner å lese seg opp på ulike tema feks.

Og hvem definerer hva som er en god mor? Det finnes flust av barn av psykologer som har store problemer pga foreldrenes oppdragelse feks. Også finnes det det helt motsatte🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 2c9ef...cb3

Det må du gi noen eksempler på?

Sier ikke at det ikke kan skje, men det er virkelig ikke vanlig, slik du prøver å legge det frem. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, kan nok stemme generelt sett, men mye kommer an på oppdragelse og tilstedeværelse også. Det er ikke som at ungen får en god oppdragelse bare fordi foreldrene har en mastergrad, her er det store variasjoner altså. Kjenner til flere tilfeller med lite grenser, mye fri oppdragelse, bruk av smokk til 4 år, unger med foreldre som aldri har tid. Og jeg kjenner også lavtlønte fantastiske foreldre som følger opp alt og har harmoniske og velpppdragne barn. 

Anonymkode: 738fe...dad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok et lite søk men fant ikke så mange artikler som tilsier at høyere utdanning gir bedre foreldre, men derimot at barn av foreldre med høyere utdanning oftere får høyere utdanning selv/prestere bedre på skolen, er det disse du mener?

Dette er på samme måte at barn av uføretrygdede har større sjans for å bli uføretrygded(ikke pågrunn av samme sykdom/arvelige sykdomer, ikke lag noe diskusjon rundt dette, er ikke for å "trash talke" uføretrygdede men det finnes tall på det og var det eksempelet jeg kom på :) )

Barn blir uten tvil påvirket av miljøet, ikke noe nytt det, så spørs det hva du legge i "gode foreldre", lavere utdannede foreldre kan vær like gode å følge opp barna sine som de med høyere utdanning, 

Anonymkode: 0bdd6...919

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det handler selvfølgelig ikke om at høyere utdannelse i seg selv spiller stor rolle i barneoppdragelsen. Noen utdanner seg jo innenfor fagområder som er relevante, eller kan bli mer strukturerte eller whatnot av utdannelsen, men for de aller fleste gode foreldre med høy utdannelse er det selvfølgelig ikke utdannelsen i seg selv som er hovedårsaken til at de er gode foreldre.

Men det er klart ressurssterke foreldre er et gode, og på gruppenivå er det også klart personer med høyere utdannelse er mer ressurssterke på en del områder enn det personer uten høyere utdannelse. Sosioøkonomisk status og utdannelse henger sammen, og sosioøkonomisk status henger også sammen med hvordan det går med barna. Barn av godt av stabile hjemmeforhold, både praktisk og sosialt, og det har barn med foreldre med høy utdannelse i snitt litt mer av. Hvis du deler inn alle landets foreldrepar i to grupper, 1) høyere utdannelse og 2) ikke høyere utdannelse, er det selvfølgelig flere ting som skiller de to gruppene du får enn bare utdannelsesnivået. Du vil trolig se forskjeller i inntekt, i bosituasjon, i helse og i masse, masse annet. 

Bare for å si det helt obligatoriske:
Ja, alle vet om massevis av unntak fra den overordnede tendensen.
Nei, ingen mener det er noen automatisk og allmenngyldig sammenheng mellom utdannelsesnivå og egenskaper som foreldre.
Ja, det er mange kjennetegn ved gode foreldre som selvfølgelig også er helt uavhengig av faktorer som spiller inn på utdannelsesnivå. 
Nei, ingenting av dette rokker ved tendensene på gruppenivå.

Anonymkode: ccb1f...a6e

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det handler selvfølgelig ikke om at høyere utdannelse i seg selv spiller stor rolle i barneoppdragelsen. Noen utdanner seg jo innenfor fagområder som er relevante, eller kan bli mer strukturerte eller whatnot av utdannelsen, men for de aller fleste gode foreldre med høy utdannelse er det selvfølgelig ikke utdannelsen i seg selv som er hovedårsaken til at de er gode foreldre.

Men det er klart ressurssterke foreldre er et gode, og på gruppenivå er det også klart personer med høyere utdannelse er mer ressurssterke på en del områder enn det personer uten høyere utdannelse. Sosioøkonomisk status og utdannelse henger sammen, og sosioøkonomisk status henger også sammen med hvordan det går med barna. Barn av godt av stabile hjemmeforhold, både praktisk og sosialt, og det har barn med foreldre med høy utdannelse i snitt litt mer av. Hvis du deler inn alle landets foreldrepar i to grupper, 1) høyere utdannelse og 2) ikke høyere utdannelse, er det selvfølgelig flere ting som skiller de to gruppene du får enn bare utdannelsesnivået. Du vil trolig se forskjeller i inntekt, i bosituasjon, i helse og i masse, masse annet. 

Bare for å si det helt obligatoriske:
Ja, alle vet om massevis av unntak fra den overordnede tendensen.
Nei, ingen mener det er noen automatisk og allmenngyldig sammenheng mellom utdannelsesnivå og egenskaper som foreldre.
Ja, det er mange kjennetegn ved gode foreldre som selvfølgelig også er helt uavhengig av faktorer som spiller inn på utdannelsesnivå. 
Nei, ingenting av dette rokker ved tendensene på gruppenivå.

Anonymkode: ccb1f...a6e

Haha, likte den siste oppsummeringen der.

For det kommer alltid noen og kommenterer slik som "jeg kjenner noen med høy utdanning, og de er dårlige foreldre", eller "jeg har ikke høyere utdanning, sier du da at jeg er en dårlig mor??". 

Anonymkode: 199f8...ca8

• Liker 9
Skrevet

Jeg lurer på det samme, men bare med alder. Kan kanskje tenke meg at det er en sammenheng der - de eldre foreldrene har kanskje høyere utdanning enn de yngste. Men uavhengig av utdanning, er det forskjell mellom unge og eldre voksne med barn i samme aldersgruppe? 

Skrevet

Det er nok ikke utdannelsen i seg seg selv , men heller det at de to gruppene vil skille seg fra hverandre i det store bildet.

Mødre med mastergrad er gjennomsnittlig mer ressurssterke. De er gjennomsnittlig i familier med bedre økonomi. De har bedre forutsetninger for å ta til seg kunnskap, noe som fører til bedre valg angående amming, kosthold osv

Sannsynligvis har de hatt bedre forutsetninger for å velge seg en mer egnet partner og endte ikke opp med den første og beste.

Hvis barn vokser opp i en stabil familie med mor og far som har det ok sammen, de bor bra og har grei økonomi, da er faktisk veldig mye i barnets liv uproblematisk allerede der.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ta utdannelse lærer en å se verden i flere nyanser enn sort og hvit. Man lærer å lære og er villig til å endre seg om det kreves.

Det er jo selvsagt ikke sånn at ALLE med utdannelse er dannede personer, men det er flere av de der enn blant de uten utdannelse.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tok et lite søk men fant ikke så mange artikler som tilsier at høyere utdanning gir bedre foreldre, men derimot at barn av foreldre med høyere utdanning oftere får høyere utdanning selv/prestere bedre på skolen, er det disse du mener?

Dette er på samme måte at barn av uføretrygdede har større sjans for å bli uføretrygded(ikke pågrunn av samme sykdom/arvelige sykdomer, ikke lag noe diskusjon rundt dette, er ikke for å "trash talke" uføretrygdede men det finnes tall på det og var det eksempelet jeg kom på :) )

Barn blir uten tvil påvirket av miljøet, ikke noe nytt det, så spørs det hva du legge i "gode foreldre", lavere utdannede foreldre kan vær like gode å følge opp barna sine som de med høyere utdanning, 

Anonymkode: 0bdd6...919

Er der noe forskning på de som er uføretygda OG har høyere utdannelse?

Anonymkode: db901...573

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger kan de med bra utdanning ha så viktige jobber at barna MÅ til barnehagen uansett om de er syke. Ringer man for at de er syke å man hentes kan det ofte bli dårlig stemning. Husker det var en mor som etter en dag hjemme med feber påsto barnet var helt frisk igjen, i bleia til barnet lå en Paracet. Jeg tenker personlighet og omsorgsevne er viktigst.

Anonymkode: 155ac...a1e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen ganger kan de med bra utdanning ha så viktige jobber at barna MÅ til barnehagen uansett om de er syke. Ringer man for at de er syke å man hentes kan det ofte bli dårlig stemning. Husker det var en mor som etter en dag hjemme med feber påsto barnet var helt frisk igjen, i bleia til barnet lå en Paracet. Jeg tenker personlighet og omsorgsevne er viktigst.

Heller motsatt gitt hvor fleksible mange slike jobber er, sett mot en 8-16 stilling.

Har selv en tung utdannelse, og jobber et sted der alle har mastergrad, og mange er småbarnsforeldre. Vi har fleksitid og hjemmekontor. Så dette er foreldre som alltid kan prioritere barna, også for ting en normal arbeidsplass ikke vil gi fri for. For eksempel er det veldig uvanlig å ha barna 7 timer eller mindre i barnehage. En forelder starter tidlig, andre jobber litt over, eller man flekser og tar inn timer på kveld. 

Anonymkode: 3b8a7...248

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Både jeg og mannen har høyere utdanning (bachelor og masternivå). Vi har 4 barn, der nr 3 har ulike forutsetninger. Emosjonelle utfordringer og selvreguleringsvansker. Vi var raskt på banen og ba barnehagen ordne møte med PPT, helsestasjon og spes ped. Får masse god hjelp. Utdanningen vår la til grunn at vi hadde kunnskap om at det er hjelp å få, at tidlig innsats er viktig og veldig ufarlig.

Rent hypotetisk, Ta en familie med lavere sosioøkonomisk status. Kanskje mye bekymringer. Slitne foreldre. Barn med forutsetninger. Foreldrene er allerede bekymret for og «redd» for feks. Barnevernet. Kunnskapsløshet. 
De tar ikke kontakt med instanser og avfeier barnehagens bekymringer. Barnet og familien får ikke hjelp. 

Satt på spissen, her er det mange nyanser, men mye likt den hypotetiske situasjonen. Det er nok ikke den høyere utdanningen i seg selv som er utløsende faktor, men dårlig økonomi er jo en stor risikofaktor. 

sier ikke at jeg selv er perfekt mor og verdens beste. Og den hypotetiske familien er ikke dårlige foreldre. Vi ønsker (som regel) begge, barnas beste. Men hva vi ønsker og hva vi GJØR må korrespondere. 

noen tanker..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har en venninne som gjør sånn ofte. Mannen har doktorgrad, og hun er snart ferdig med sin gjennom jobben. De har begge ganske gode jobber, men hun pleier ofte å gi ungene paracet før hun dropper av i barnehagen uten å si noe til de ansatte. Når barnehagen ringer så pleier hun som regel å be dem vente og se før de ringer tilbake. Da bruker hun goood tid på å dra. Syns det er litt i drøyeste laget, men føler arbeidsplassen hennes har konkurranse om hvem som er "viktigst".

Anonymkode: 69345...6c6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Catch-22 skrev (2 minutter siden):

Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Både jeg og mannen har høyere utdanning (bachelor og masternivå). Vi har 4 barn, der nr 3 har ulike forutsetninger. Emosjonelle utfordringer og selvreguleringsvansker. Vi var raskt på banen og ba barnehagen ordne møte med PPT, helsestasjon og spes ped. Får masse god hjelp. Utdanningen vår la til grunn at vi hadde kunnskap om at det er hjelp å få, at tidlig innsats er viktig og veldig ufarlig.

Rent hypotetisk, Ta en familie med lavere sosioøkonomisk status. Kanskje mye bekymringer. Slitne foreldre. Barn med forutsetninger. Foreldrene er allerede bekymret for og «redd» for feks. Barnevernet. Kunnskapsløshet. 
De tar ikke kontakt med instanser og avfeier barnehagens bekymringer. Barnet og familien får ikke hjelp. 

Satt på spissen, her er det mange nyanser, men mye likt den hypotetiske situasjonen. Det er nok ikke den høyere utdanningen i seg selv som er utløsende faktor, men dårlig økonomi er jo en stor risikofaktor. 

sier ikke at jeg selv er perfekt mor og verdens beste. Og den hypotetiske familien er ikke dårlige foreldre. Vi ønsker (som regel) begge, barnas beste. Men hva vi ønsker og hva vi GJØR må korrespondere. 

noen tanker..

En i familien er overlege, har doktorgrad og spesialist, mannen har også mastergrad i noe, men jobber ikke. Hun har 3 unger og er konstant sliten, har ikke tålmodighet eller ork til ungene. Økonomisk fleksibilitet har ikke alltid så mye å si når man har en jobb som er slitsom. 

Anonymkode: 69345...6c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ser dette VELDIG godt i barnehager, de barnehagen med barn som har utdannede foreldre er mye mer "ordentlige" og harmoniske. De har ofte bedre miljø i barnehagen. 

Stemmer ikke alltid, det er ikke en regel☺️ jeg har ikke utdannelse men hentet barna mine tidligere noen dager å leverte litt senere å vi hadde masse tid sammen. En annen mor som var så opptatt ar hun måtte ha au pair til å hente å gå på foreldremøter.. finnes så mye forskjellige folk. Det jeg ser er at noen/-sier ikke alle men de høyt utdannete foreldrene har større krav til barna å barna byner å lyve å gjøre ting i skjul pga foreldrene har så altofr høye forventninger, de skal haste barna forbi alt som farlig/ikke vits i/eller ting de ikke får lov til. De får ikke erfare noe selv å da må de lyve. Ofte småting. Så det er ikke noe som er en regel. Uutanndede mennesker som sliter psykisk eller med rus ja, da er d ille. Er kanskje mer hva som ligger bak at man er utdannet/ikke utdannet.

Å være på ytterkant av begge ender er ikke bra enten om man sitter godt i det eller ikke..

Anonymkode: 4f33e...2ea

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...