Gå til innhold

Selge bruktbil privat uten reklamasjonsrett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man leser veldig ofte i bruktbilannonser at "selges unten noen form for garanti eller reklamasjonsrett" og gjerne støttet opp at "grunnet bilens alder og kilometerstand".

Kan man egentlig frita seg selv på denne måten? 

Jeg er kjent med at man kan det, dersom bilen tydelig selges som et reparasjonsobjekt, og hvor dette er tydelig reflektert i prisen. Men for bil med ingen større, kjente mangler, som annonseres rundt markedspris for en bil en normal stand, så kan det vel ikke være gyldig?

Jeg har begynt scrolle forbi de annonsene hver selger aktivt forsøker frita seg selv for ansvar. Det fremstår ikke seriøst. 

Om man likevel kjøper en bil hvor dette er angitt i annonsen, har man da godtatt ansvarsfraskrivningen? Eller er det slik at "jeg ser at du skriver det, med det betyr ingen verdens ting. Jeg holder deg ansvarlig uansett, og ansvaret er ditt".

Anonymkode: 49d70...001

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selgere som skriver slikt sier så tydelig som de evner: Kjøp bilen din et annet sted.

Anonymkode: 97d6e...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fritas ikke fra reklamasjonsansvaret men er bilen en gammel haug så er det marginalt hva man i praksis kan reklamere på så lenge det ikke er lagt opp til direkte villende / svindel. 

Koster bilen litt mer så er det verdt pengene å få en tilstandsrapport. Da er det også marginalt hva som kan reklameres på. Sikkerhet for både kjøper og selger det. Har aldri solgt en bil uten det.

Endret av Eric_B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kranglefanter har ødelagt bruktbilmarkedet og øker prisene. Ris til egen bak. Selg som "reparasjonsobjekt eller delebil".

Anonymkode: d1b2d...a65

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer litt på dette selv også. Jeg skal selge en 20 år gammel bil nå. Den har lav km i forhold til årene, nettopp EU-godkjent. Ingen kjente feil her og nå, men det er jo en gammel bil, og mye kan plutselig skje. Det er en del rust på den da, men det må jo nesten forventes. Den selges billig, 10-15.000kr, så da er det jo svært bortkastet penger å betale tilstandsrapport for min del som selger, da går jo vinninga litt opp i spinninga, og jeg kunne like gjerne ha skrotet den. Gode dekk har jeg også, nesten helt nye vinterdekk. 

Så hva gjør jeg? Jeg må jo kunne få si fra meg ansvaret hvis ting skulle skje med bilen? For det er jo nesten forventet at et eller annet vil skje med en så gammel bil.

Anonymkode: ab5e6...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er noen punkter som en skal passe på ved kjøp og salg av bil. 

Sitat

Selger har gitt feil opplysninger og disse kan antas å ha virket inn på kjøpet.

Selger har tilbakeholdt opplysninger og disse opplysningene ville ha hatt betydning for deg.

Bilen er i vesentlig dårligere stand enn du kan forvente bla. ut fra kjøpesummens størrelse, alder og kjørte kilometer.

Oppgi korrekt informasjon, motorstørrelse, årsmodell, kjente skader, større reparasjoner, eu godkjenning, og annen relevant informasjon.

Kjøper bør også alltid prøvekjøre bilen.

Da skal det en del til for at kjøper har noe å klage på i etterkant.

Uheldigvis er det en del uærlige selgere. Samtidig er det også kjøpere som klager på alt.

En grunnløs klage vil ikke vinne frem så lenge som bilen er i forventet stand.

På samme måte som en kjøper som faktisk har en reell sak vinner ikke nødvendigvis frem om det ikke er noe vilje hos selger. Å gå via rettsapparatet lønner seg ofte ikke for rimelige biler. Det vil være tidkrevende.

https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop/slik-klager-du-pa-bilkjopet

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...