Gå til innhold

Huseier vil benytte seg av låsesmed istedentfor at jeg kan gjøre det selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan huseier kreve at han skal skifte låsesmed og ta fra depositum?

Han lar ikke meg gjøre det, selv om det er en veldig enkel jobb.

Kan han kreve at han skal gjøre dette? 

Anonymkode: b1f1c...f01

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å  påpeke at jeg er flyttet fra hans sted.

Skrevet

Gjøre hva?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det behov for låsesmed? Har du ikke levert alle nøklene?

Anonymkode: ea6ee...9aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må han skifte lås etter at du har flyttet ut? Er det fordi du har mistet nøkler? 

Anonymkode: 9bbce...cb3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Gjøre hva?

Skifte lås på døra :) Om han kan nekte meg å la meg gjøre det og at jeg må betale for det. Det blir billigere om jeg kan gjøre det selv. Men han nekter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor må han skifte lås etter at du har flyttet ut? Er det fordi du har mistet nøkler? 

Anonymkode: 9bbce...cb3

Korrekt, jeg har mistet nøklene og det har han fått beskjed om og dette viste han da han måtte kopiere en ny nøkkel for et par måndter tilbake. 

Men som jeg nevnte, at jeg kan kjøpe / han kjøper tingen og lar meg gjør det selv mens han ser på, sånn at han ikke begynner å tar ifra depositumet.

Skrevet

Hvis du ikke har returnert alle nøklene, så stoler han vel ikke på at du ikke skaffer en ekstra nøkkel når du bytter ut låsen.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok han har rett til å bruke fagfolk, hvis han ønsker det. 

Anonymkode: 5b2d5...9b9

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan huseier kreve at han skal skifte låsesmed og ta fra depositum?

Han lar ikke meg gjøre det, selv om det er en veldig enkel jobb.

Kan han kreve at han skal gjøre dette? 

Tja, jeg ville egentlig trodd at huseier kan det.  

Om du ikke har levert nøklene, så har vel huseier 1 nøkkel, og kan dermed bare få kopiert noen ekstra nøkler. Det koster ikke mye.

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig kan han kreve det.

Han kan kreve at jobben blir gjort av fagkyndige.

Da har han garantier om jobben blir gjort riktig,

forsikringer hvis noe annet blir ødelagt under arbeidet,

osv osv.

Slutt å sutre over at dine feil (miste nøkkel) koster penger.
Alle kan gjøre feil, men man må lære seg å bære konsekvensene av det.

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at huseier har all rett til å leie inn en profesjonell, så han er sikker på at alt blir rett. Du kan godt mene at du fint klarer det selv, men det kan jo ikke huseier vite.

Sure penger, men sånn er det når man mister nøkler. 

Anonymkode: 49446...992

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå som mer informasjon er kommet frem så mener jeg det er åpenbart at husleier kan gjøre dette ja.

Nøklene var ditt ansvar og du har derfor og ansvar for å rette opp i dette. Bytte av låsesylinder og nye nøkler er definitivt et minimum av jobben som må gjøres, så det er helt innafor.

Så er spørsmålet om det er rett å bruke fagperson til dette når de som føler seg kompetente til det fint kan gjøre det selv? Slik du beskriver situasjonen så vil jeg si ja. Hvorfor byttet du ikke låsesylinder selv før du flyttet ut og gav huseier de nye nøklene ved tilbakelevering?

Du er flyttet ut og har strengt tatt ikke lenger adgang til å rette opp i mangler eller gjøre arbeid i boligen. Dette kan sidestilles med utvask. Dersom en kommer kl 23:59 på siste dag i måneden og leverer nøklene tilbake, for så å oppdage at det er for dårlig utvask, så har i utgangspunktet ikke leietaker mulighet for å rette opp i dette selv og utleier kan få noen andre til å gjøre det (eller gjøre det selv mot et vederlag leietaker må dekke).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men det er også ting her:

1. Viften på badet er ødelakt, og han skylder på meg fordi at maling og diverse har gått av vinduet fordi det ikke er "ordentlig lufting", selv om han er pliktig til og fikse denne viften selv. (Har vært ødelakt i 3 år og før jeg kom in)
2. Han har gått inn i leiligheten min når jeg ikke har vært hjemme og brukt min mikro til sin date(Som han innrømmet til meg) uten å gi meg beskjed eller spurt.
3. Han har vært veldig plagsom, snoker i søpplet mitt

4. Huset er i veldig dårlig stand fra før.

JEg sliter også med psoriasis, så etter jeg flyttet så har min psoriasis blitt veldig mye bedre, en da jeg bodde der.

I tilegg, så er det en sprekk i gulvet som har kommet i ettertid, gulvet er på sitt 4 siste år fra og være 30 år gammelt, og han mener en 3 cm sprekk og at jeg skal bytte hele gulvet. Har bilde om dette skal være tilfelle å vise her. 

Faren min har prøvd å fikse dette, med tapetfix, noe som ble veldig fint resultat men han godtok det heller ikke, så nå vil han at jeg skal bytte ut 36 kvadratsmeter med gulv. 

AnonymBruker
Skrevet

I tilegg så har han også flyttet inn der jeg bodde, en dag etter jeg flyttet inn. Om det har noe å si..

AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (49 minutter siden):

Tja, jeg ville egentlig trodd at huseier kan det.  

Om du ikke har levert nøklene, så har vel huseier 1 nøkkel, og kan dermed bare få kopiert noen ekstra nøkler. Det koster ikke mye.

Hvis en nøkkel er på avveie bytter man hele sulamitten. Huseier vet jo ikke hvor denne nøkkelen er, kan være hos TS, kan være hos en tvilsom venn av TS eller kan være på havets bunn. Ser ingen grunn til at huseier skal ta denne risikoen

Anonymkode: f7dfa...c63

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

1. Klagde du på at viften var ødelagt når du flyttet inn?

2. Ikke lov til, men for sent å gjøre noe med nå og ikke relevant for alt det andre.

3. Ikke lov til, men for sent å gjøre noe med nå og ikke relevant til alt det andre.

4. Du godtok dette ved innflytting.

5. Nekt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som huseier og utleier selv, så ville jeg ALDRI tatt den sjansen… 

Det er jo det depositumet er til🤷‍♀️

IMG_2634.thumb.png.e9cf10d19e51d54c5fe73de1ce1dc353.png

Anonymkode: c3241...0ea

AnonymBruker
Skrevet

IMG_2635.thumb.jpeg.cd71018778aef532e3bbde91beccb0b1.jpeg

Anonymkode: c3241...0ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...