Gå til innhold

Jurist som ikke får jobb (som jurist)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg bor i Tromsø, og ble utdannet jurist for åtte år siden, med gode karakterer og relevante deltidsjobber der jeg jobbet m y e ved siden av studiene. Jeg jobber som saksbehandler i statlig sektor, men ikke som jurist. På alle disse årene har jeg blitt innkalt til to intervjuer, hvor jeg har blitt innstilt, men ikke som nr. 1. Jeg har sett søkerlistene til de andre stillingene, og det er gjerne 5-10 advokater som søker seg ned til en i utgangspunktet (objektivt sett) lite attraktiv stilling i staten. Jeg begynner å bli ganske frustrert. Er det noen andre som opplever det samme, eller som har andre erfaringer? 

Hvordan kan det ha seg at det fortsatt utdannes hundrevis av jurister i året? Får dere andre jobb? Virker som det er veldig vanskelig å få jobb med mindre man er advokatfullmektig/advokat først.

Anonymkode: 5682b...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vurdert å flytte litt på deg? Da jeg var nyutdannet jurist måtte jeg flytte til et lite tettsted utenfor byen jeg kom fra. Måtte jobbe der i noen år før jeg kunne flytte tilbake, da fikk jeg enkelt jobb der jeg hørte hjemme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres rart ut. Hvor mange og hva slags stillinger har du søkt på?

Anonymkode: 64544...066

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det få juriststillinger der du bor? Kan du begynne som advokatfullmektig for å få juridisk erfaring og deretter søke deg tilbake til staten hvis det er det du vil?

Anonymkode: b6d62...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jobber mange jurister som saksbehandlere innenfor ulike felt der jeg jobber (i staten). Det er en helt normal karrierevei for en jurist. Hva er det du ønsker å jobbe med som du ikke får gjort der du jobber nå?

Anonymkode: 562a9...f42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spørs hva du legger i en juriststilling. På UiT er det flere ansatte de siste årene i stillinger som krever rettsvitenskap eller økonomi som bakgrunn. Her har også flere nyutdannede blitt ansatt, og det gjelder kun avdelingen jeg jobber på. 

Vi har dog ikke en stilling som sier at vi er jurister, vi er saksbehandlere. 

Anonymkode: 5b271...b8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jobber mange jurister som saksbehandlere innenfor ulike felt der jeg jobber (i staten). Det er en helt normal karrierevei for en jurist. Hva er det du ønsker å jobbe med som du ikke får gjort der du jobber nå?

De som ikke er jurister, forstår ikke. Jeg er også jurist, og innehar foreløpig en stilling som ikke har så mye med juss å gjøre. Da jeg jobbet som juridisk rådgiver, utgjorde jussen ca. 80 prosent av arbeidsoppgaver. Nå utgjør den knapt 20 prosent. Det sier seg selv at det blir lite interessant for en jurist å skrive standardbrev, svare på e-post om saksbehandlingstid og lignende. Mange jurister ønsker å utvikle seg innen jussen og jobbe med jussen. Tenk deg hvis du utdanner deg til dyrlege, men har en jobb der du jobber med dyr 20 prosent, og skriver blogg/jobber med reklame 80 prosent. Hadde du som dyrlege vært fornøyd med det?

Jeg opplever for øvrig det samme som TS. Bor også i nord, på et større sted, og har ikke fått napp på juriststilling på fire år. Jeg har vært best kvalifisert formelt til flere av stillingene, men enten ikke blitt innkalt til intervju, eller ikke innstilt etter intervju. De fleste gangene har stillingene gått til nyutdannede uten erfaring, og 80 prosent av disse sluttet innen to år etter at de fikk jobben - altså må arbeidsplassen igjen utlyse stillingen, intervjue, ansette, drive med opplæring og så videre. Veldig lite smart måte å gjøre det på.

Dette er grunnen til at jeg nå vurderer å åpne min egen bedrift og jobbe innenfor min andre høyere utdanning, som har lite med juss å gjøre. Å sitte i en offentlig stilling og jobbe med noe man har lite interesse for, blir drepende i lengden.

Anonymkode: 8912a...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det sier seg selv at det blir lite interessant for en jurist å skrive standardbrev, svare på e-post om saksbehandlingstid og lignende. Mange jurister ønsker å utvikle seg innen jussen og jobbe med jussen.

De fleste saksbehandlerstillinger på et seniorrådgivernivå går mye dypere inn i materien enn å sende ut standardbrev. Til og med en veileder i NAV har mer juridisk komplekse arbeidsoppgaver enn du beskriver. Det høres ut som ts søker på feil jobber. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De fleste saksbehandlerstillinger på et seniorrådgivernivå går mye dypere inn i materien enn å sende ut standardbrev. Til og med en veileder i NAV har mer juridisk komplekse arbeidsoppgaver enn du beskriver. Det høres ut som ts søker på feil jobber. 

Men en del av seniorrådgiveroppgaver går ut på å skrive rutiner, lage maler, besvare henvendelser og lignende. Veldig lite inngående tolking og anvendelse av komplisert regelverk i disse jobbene.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men en del av seniorrådgiveroppgaver går ut på å skrive rutiner, lage maler, besvare henvendelser og lignende. Veldig lite inngående tolking og anvendelse av komplisert regelverk i disse jobbene.

Det stemmer. Jeg som pedagog sitter med samme juridiske oppgaver som juristene hos oss (alle er ansatt som seniorrådgivere), og selv jeg syns det lille juridiske vi har (ofte klagebehandling) er drepende kjedelig. Forstår godt at jurister vil jobbe med jus, og ikke saksbehandle/gjøre rutinearbeid i offentlig sektor.

Anonymkode: b90bc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer. Jeg som pedagog sitter med samme juridiske oppgaver som juristene hos oss (alle er ansatt som seniorrådgivere), og selv jeg syns det lille juridiske vi har (ofte klagebehandling) er drepende kjedelig. Forstår godt at jurister vil jobbe med jus, og ikke saksbehandle/gjøre rutinearbeid i offentlig sektor.

Anonymkode: b90bc...76f

Ikke sant? Med "jobbe med juss" mener jeg jobbe med utfordrende juss. Som for eksempel, i domstolen, i advokatfirma, i politiet, i juridisk avdeling i departement. Der man må tolke regelverk, finne frem til masse rettskilder, veie dem mot hverandre, diskutere i et juridisk fagmiljø, utfordre og bli utfordret på regelverksanvendelse, subsumering osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ikke sant? Med "jobbe med juss" mener jeg jobbe med utfordrende juss. Som for eksempel, i domstolen, i advokatfirma, i politiet, i juridisk avdeling i departement. Der man må tolke regelverk, finne frem til masse rettskilder, veie dem mot hverandre, diskutere i et juridisk fagmiljø, utfordre og bli utfordret på regelverksanvendelse, subsumering osv. 

Flere etater du får slike jobber. Beste eksempelet er kanskje skatteetaten. Det er jo også en stor arbeidsgiver for jurister, og man er ettertraktet om man vil over i privat næringsliv eller advokatfirma etter noen år. 

Anonymkode: 0c07d...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytt. 

Jeg og mannen bodde totalt 4 ulike plasser før vi begge hadde fått den erfaringen som var tilstrekkelig til å få akkurat den jobben vi ønsket i samme by. 

Anonymkode: d0154...b14

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke kommer til intervju over lang tid og mange søknader, er det lurt å tenke over om du gjør noe feil når du søker, enten om du mangler noe for jobbene du søker på (kvalifikasjoner), eller om du ikke selger deg inn godt nok i søknaden. Kanskje du skal vurdere å spørre de som ansetter (og avslår/innstiller som nr 2) hvorfor du ikke kom lengre i prosessen/ble innstilt som nr 1?

For øvrig anser jeg nøkkelen til å komme til intervju å:

1) kvalifisere for stillingen 

2) selge seg inn godt i den skriftlige søknaden. 

Puntk 2 er alltid viktigst, men jo mer du mangler av kvalifikasjoner eller jo mindre du skiller deg fra andre søkere på punkt 1, jo viktigere er det at søknaden viser hvorfor de skal ansette nettopp deg. Altså på hvilken måte erfaringen/utdannelsen din og dine personlige egenskaper gjør deg riktig for stillingen, og hva som er motivasjonen din for søknaden på akkurat den stillingen. 

Endret av Stjertmeis
Skrivefeile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nesten være villig til å flytte på deg.

Anonymkode: e0818...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke jurist. Men hvor mange jobber har du søkt på?  Kan du søke på flere juriststillinger enn du gjør nå? Altså ligger det flere juriststillinger ute enn du søker på? Jeg spør ikke om du har tid, men om det ligger ute nok jurisstilinger. Og om du ikke har tid så må du ta deg tid. F.eks sette av helger og kvelder.

Det andre tipset mitt er å sjekke stillinger hvor man bruker jus, men som ikke kalles juriststillinger. 

Jeg er som sagt ikke jurist. Jeg er økonom og slet med å få relevant jobb. Jeg tok en stilling hvor jeg over tid fikk bygge opp kompetanse som er relevant for økonomer og som til slutt gjorde at jeg kunne få en ren økonom-stilling. 

Anonymkode: 76649...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei! Jeg bor i Tromsø, og ble utdannet jurist for åtte år siden, med gode karakterer og relevante deltidsjobber der jeg jobbet m y e ved siden av studiene. Jeg jobber som saksbehandler i statlig sektor, men ikke som jurist. På alle disse årene har jeg blitt innkalt til to intervjuer, hvor jeg har blitt innstilt, men ikke som nr. 1. Jeg har sett søkerlistene til de andre stillingene, og det er gjerne 5-10 advokater som søker seg ned til en i utgangspunktet (objektivt sett) lite attraktiv stilling i staten. Jeg begynner å bli ganske frustrert. Er det noen andre som opplever det samme, eller som har andre erfaringer? 

Hvordan kan det ha seg at det fortsatt utdannes hundrevis av jurister i året? Får dere andre jobb? Virker som det er veldig vanskelig å få jobb med mindre man er advokatfullmektig/advokat først.

Anonymkode: 5682b...2ed

Du må flytte…

Anonymkode: 12ff2...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er ikke jurist. Men hvor mange jobber har du søkt på?  Kan du søke på flere juriststillinger enn du gjør nå? Altså ligger det flere juriststillinger ute enn du søker på? Jeg spør ikke om du har tid, men om det ligger ute nok jurisstilinger. Og om du ikke har tid så må du ta deg tid. F.eks sette av helger og kvelder.

Det andre tipset mitt er å sjekke stillinger hvor man bruker jus, men som ikke kalles juriststillinger. 

Jeg er som sagt ikke jurist. Jeg er økonom og slet med å få relevant jobb. Jeg tok en stilling hvor jeg over tid fikk bygge opp kompetanse som er relevant for økonomer og som til slutt gjorde at jeg kunne få en ren økonom-stilling. 

Edit: Mine siste tips er å ikke gi opp!  I tillegg ikke underselg deg. Husker da jeg hadde vært arbeidsløs lenge så slet jeg med selvtilliten i jobbintervjuene og fikk flere ganger beskjed av intervjuerne at jeg undersolgte meg og hadde unødvendig dårlig selvtillit.  

Skriver dette fordi det kan være at du ikke er flink nok til å selge deg i  jobbintervjuet. Skjønner at det kan være vanskelig å ha selvtillit om man ikke har fått relevant jobb på 8 år. Det er derfor jeg skriver innlegget mitt. Men om du har dårlig selvtillit så må du huske på at de kaller deg inn til intervju fordi du er god nok. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...