Gå til innhold

Søppelsortering i kjøkkenbenken, en fiasko


Surpomp

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

I Molde har vi egne søppeldunker for matavfall, restavfall, papir/papp, glass og metall, plastavfall og egne små poser/små dunker for batteri. Dette har hvert hjem eller hvert borettslag. Jeg trodde virkelig at dette ble gjennomført i hele landet. Men hva er vitsen med å kildesortere når alt likevel blir kastet i restavfallet ?

Her burde Oslo også hatt samme ordning som oss.

Anonymkode: bc015...15e

Mottaksanlegget i Oslo er i stand til å sortere automatisk  utfra fargene på posene. Om det fungerer 100% vet jeg ikke, men antar det er rimelig treffsikkert. En artikkel om problemer (fordi folk i hovedsak ikke gidder å bruke rett pose)  https://www.aftenposten.no/oslo/i/9KrRwW/oslo-er-en-av-faa-kommuner-som-sorterer-plast-i-smaa-fargede-poser-naa-vurderes-det-aa-skrote-ordningen i artikkelen nevnes optibag-systemet som jeg antar produseres av disse https://www.envacgroup.com/what-we-do/sorting/

Endret av skrue
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (5 timer siden):

I Molde har vi da hatt egen søppeldunk til matavfall i flere år. Noe annet er i mine øyne latskap.

Anonymkode: bc015...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I Molde har vi egne søppeldunker for matavfall, restavfall, papir/papp, glass og metall, plastavfall og egne små poser/små dunker for batteri. Dette har hvert hjem eller hvert borettslag. Jeg trodde virkelig at dette ble gjennomført i hele landet. Men hva er vitsen med å kildesortere når alt likevel blir kastet i restavfallet ?

Her burde Oslo også hatt samme ordning som oss.

Anonymkode: bc015...15e

Hvorfor kverner du stadig på dette når du gjentatte ganger har fått forklart hvordan det fungerer i Oslo? Det er ikke latskap, eller uten vits eller whatever du prøver å påstå - SORTERINGSANLEGGET FUNGERER ANNERLEDES. Beklager ropingen.

Anonymkode: 9ac0e...ac1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I Molde har vi da hatt egen søppeldunk til matavfall i flere år. Noe annet er i mine øyne latskap.

Anonymkode: bc015...15e

Er det latskap at renovasjonsselskapene klarer sortere ut poser slik at man ikke må ha flere dunker? Kan du forklare hvorfor du mener det er latskap med moderne sorteringsanlegg?

Roaf sitt anlegg sorterer også plast ut i fra restavfall, så plast skal kastes i samme pose som restavfall. Er det latskap?

Jeg kan ikke skjønne at noen ønsker ha flere dunker i innkjørselen sin når man kan slippe unna med en eller to, når søpla uansett blir sortert nøyaktig like bra...

Anonymkode: 32076...f89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kommune har hver boenhet kun en dunk ute. Og vi hiver avfallet i poser med forskjellige farger. Matavfall i grønn pose, plast i lilla, rest i hvit og papp i blå. De har maskiner på søppelfyllinga som sorterer posene.

Anonymkode: e99d5...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/2/2024 at 2:28 PM, AnonymBruker said:

* meg over: Skrev container to ganger. Jeg savner å kunne kvitte meg med pappen i en container, i motsetning til nå, når jeg ikke alltid får plass til alt i dunken min. 

Anonymkode: acee5...d61

Det er jo bare å rive opp pappen og ha det i dunken som resten av Norges befolkning? Vi har nedgravd container men må jo rive pappen likevel for å få det gjennom den lille slusa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (På 2.8.2024 den 8.43):

Kreativiteten hos kommunens renovasjonsavdeling kjenner ingen grenser.
Der er prisene på vei opp og servicenivået til innbyggerne på vei ned. 
Kom nylig hjem fra ferie og huset stinket.
Kjøkkendunken for matavfall var selvfølgelig tømt før avreise, men ikke desinfisert med klorin og her lå årsaken.

Skal vi finne oss i alle dunkene med forskjellige tømmetider og stinkende matavfall i hver eneste boenhet ?

Vasker søppelbøttene våre hver uke. Og putter dobbelt opp med de grønne (noen har brune) matavfallsposene i matdunken. Pleier derfor aldri trenge klorin. 

Du har virkelig et lettvint liv hvis din store frustrasjon er at du ikke greier væha lure rutiner rundt søppel. Ta en tur ut av priviligertboblen i disse tider kanskje. 

Anonymkode: 5c53a...8bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kommune sorterer vi glass/metall, papp/papir, plast, mat og rest. Jeg har nå måtte tatt i bruk en bod bare for å ha plass til å oppbevare plast og papir. Blir hentet 1 gang i mnd. Da har vi gjerne 2-3 fulle sekker med plast og full papirdunk + noen sekker. Har andre ting jeg heller skulle ha brukt den boden til.

Når det gjelder matavfall må vi kjøpe posene selv. Sånne grønne typer som revner når man skal plassere de i bøtta. Mens nabokommunen får matavfallsposer gratis som holder mye bedre. Og de får vi ikke lov å bruke her. Matavfallet er blitt et hatobjekt. 

Anonymkode: 7c913...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

I min kommune sorterer vi glass/metall, papp/papir, plast, mat og rest. Jeg har nå måtte tatt i bruk en bod bare for å ha plass til å oppbevare plast og papir. Blir hentet 1 gang i mnd. Da har vi gjerne 2-3 fulle sekker med plast og full papirdunk + noen sekker. Har andre ting jeg heller skulle ha brukt den boden til.

Når det gjelder matavfall må vi kjøpe posene selv. Sånne grønne typer som revner når man skal plassere de i bøtta. Mens nabokommunen får matavfallsposer gratis som holder mye bedre. Og de får vi ikke lov å bruke her. Matavfallet er blitt et hatobjekt. 

Anonymkode: 7c913...937

Om det er plass et annet sted ville jeg ha kjøpt en beholder for lagring istedenfor å bruke en bod. Feks en slik https://www.clasohlson.com/no/Soppelkasse-med-lokk-120-L/p/41-1088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det fungerer så får dere bare fortsette å kaste all søpla i samme dunk. Så får vi i andre deler av landet kaste søpla i ulike dunker som faktisk fungerer helt fint. Det er faktisk null stress selv om det virker tungvindt for dere andre.

Men jeg tenker også på at annen søppel blir forurenset hvis matavfallposene lekker. Plastsøppel skal vel være tørr og ren når den kastes.

Anonymkode: bc015...15e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 8.51):

I Molde har vi egne søppeldunker for matavfall, restavfall, papir/papp, glass og metall, plastavfall og egne små poser/små dunker for batteri. Dette har hvert hjem eller hvert borettslag. Jeg trodde virkelig at dette ble gjennomført i hele landet. Men hva er vitsen med å kildesortere når alt likevel blir kastet i restavfallet ?

Her burde Oslo også hatt samme ordning som oss.

Anonymkode: bc015...15e

Drammen har også egen for papir, glass/metall, restavfall og en til matavfall og har hatt det så lenge nå at jeg husker ikke engang nå det ble innført.

Jeg skulle ønske vi hadde egen beholder for plast også, men plast må vi legge i egen pose og enten kjøpe egen beholder eller ha posen i en bod for å sette ut ved siden av de andre beholderne når det er tømming. 

Og så skulle jeg ønske vi hadde en egen for batteri. Jeg har en liten pose fra Normal full av batterier nå som jeg hele tiden glemmer å ta med meg ut når jeg skal på tur. 

Anonymkode: 2baaf...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min by hadde vi samme system som oslo tidligere (forskjellige farger på poser til forskjellig avfall), men de par siste årene har de gått over til bioposer til matavfall, og egen dunk for mat, rest, papp, og glass, og plast i egen plastpose. Altså 4 dunker + pose. 

Måtte til slutt dedikere et eget skap til alt av avfall, nytteløst å få plass til så mange beholdere under benken. 

Anonymkode: a287e...58f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Surpomp skrev (8 timer siden):

Myndighetene klager på matsvinnet og ber oss sortere ut noen gram matavfall i en egen pose på kjøkkenet.

Dette blir bare latterlig når de store volumene ikke kan plasseres hos menigmann:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/her-kastes-ti-tonn-plommer/16974375/

Og disse absurde konsekvensene bunner selvfølgelig i direktiver fra EU:

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2024/jan/revidering-av-rammedirektivet-om-avfall-2023/id3039360/

Her skal det skapes skam på individnivå, mens de store synderne som praktiserer fri flyt i stor stil går fri.

EUs troverdighet synker igjen……

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor trange og små rom under kjøkkenbenken har dere ? Men gjør nå som dere vil,så fortsetter jeg å resirkulere i mine tre søppelspann under vasken.

Anonymkode: bc015...15e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor trange og små rom under kjøkkenbenken har dere ? Men gjør nå som dere vil,så fortsetter jeg å resirkulere i mine tre søppelspann under vasken.

Anonymkode: bc015...15e

Jeg har tre sorteringsbøtter i benken, rest, mat og plast. Når dette er fullt bæres det ut i dunkene eller i plastsøppeposen i boden ute.  Har dessuten en dunk for papiravfall stående i gangen. Batterier og elavfall kan leveres overalt hvor det selges el, også Rema og Kiwi. 

Anonymkode: f3003...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (20 timer siden):

Myndighetene klager på matsvinnet og ber oss sortere ut noen gram matavfall i en egen pose på kjøkkenet.

Dette blir bare latterlig når de store volumene ikke kan plasseres hos menigmann:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/her-kastes-ti-tonn-plommer/16974375/

Du er fortsatt sur på myndighetene fordi du ikke klarer å holde kjøkkenet ditt rent??? 🤣

Anonymkode: 8a087...4ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vår kommune har en strålende renovasjonsordning. 

Vi har fire dunker hjemme, som svært mange andre. 

Men det geniale er at det er gratis å hive søppel som ikke er restavfall på søppelplassen/gjenvinninga.  Så vi kan levere så mye vi vil av alt avfall som er sortert.  Og dette gjør jo at folk sorterer ALT. 

Slik burde det vært over alt, da hadde folk garantert sortert mer! 

(der vi bodde før betaler man for antall kubikk man hiver, uavhengig av hva det er, så da er det jo like enkelt for folk å bare hive alt i rest)

Anonymkode: 68a6f...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 13.49):

grønne plastposer fra kommunen her. skjønner ikke problemet. om ikke kommunen spanderer får man vel kjøpe disse spessialposa sjøl🤩

Anonymkode: 27e33...d42

Kommunen "spanderer" 🤯🤦‍♀️

du er tydeligvis ikke en av de som sto nærmest når kruttet ble oppfunnet skjønner vi 🙄

Vi andre er fullt klar over at vi allerede har betalt  for denne varen i noe som heter "kommunale avgifter". Og så kommer sånne idioter som deg og vil betale én gang til, for en vare du allerede har betalt for?? 🤦‍♀️🙄🤷‍♀️🤯 for det er jo helt greit 🤪😂🤦‍♀️

Anonymkode: 48819...9e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...