Gå til innhold

Søppelsortering i kjøkkenbenken, en fiasko


Surpomp

Anbefalte innlegg

Kreativiteten hos kommunens renovasjonsavdeling kjenner ingen grenser.
Der er prisene på vei opp og servicenivået til innbyggerne på vei ned. 
Kom nylig hjem fra ferie og huset stinket.
Kjøkkendunken for matavfall var selvfølgelig tømt før avreise, men ikke desinfisert med klorin og her lå årsaken.

Skal vi finne oss i alle dunkene med forskjellige tømmetider og stinkende matavfall i hver eneste boenhet ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm. Hvordan hadde henting hver dag hjulpet om det var en skitten dunk inne?

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tynn plastpose i bunnen av matavfall dunken, før den papirposen går nedi, nettopp av denne grunnen... ironisk, reddet av plast hehe. 

Anonymkode: 5247a...8b7

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en tynn plastpose i bunnen av matavfall dunken, før den papirposen går nedi, nettopp av denne grunnen... ironisk, reddet av plast hehe. 

Anonymkode: 5247a...8b7

Vi har dobbelt lag i alle spann. Trer alltid en tynn pose nedi, før posen tilpasset avfallet settes i. Da slipper man vasking og desinfisering, og lukt. 

Anonymkode: d449f...cb1

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo ikke om de tømmer dunkene ute hver dag om du ikke gidder vaske dunken inne. 
Hvordan er det kommunen sin feil at dere ikke vasker avfallsbøttene inne hos dere? 
Mener du at kommunen bør begynne låse seg inn hos innbyggere for å rengjøre private avfallsdunker på kjøkkenet?? 

Jeg har aldri hatt noe problem med lukt fra dunken inne, jeg skyller den jevnlig, og lar den stå litt i såpevann dersom det har vært lekkasje. Har aldri hatt behov for å desinfisere den siden den uansett rengjøres jevnlig. Klorin har jeg ikke hatt i hus på 8-9 år. 

Anonymkode: 32076...f89

  • Liker 31
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har plast i bunn og så et par-tre tørk med tørkepapir over før jeg putter i posen... 
Opplever det sjelden som noe problem med lukt (annet enn hvis jeg har vært sløv og latt den være i for lenge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har dobbelt lag i alle spann. Trer alltid en tynn pose nedi, før posen tilpasset avfallet settes i. Da slipper man vasking og desinfisering, og lukt. 

Anonymkode: d449f...cb1

Ja eneste som funker! 

Anonymkode: 5247a...8b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja eneste som funker! 

Anonymkode: 5247a...8b7

Er det ikke et mål om å redusere plastforbruket ?

Jeg spår at den overdrevne sorteringen på individnivå, må endres.
Hvis ikke, vil mange nye private kompostbinger bli et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja eneste som funker! 

Anonymkode: 5247a...8b7

Har faktisk vurdert å trekke pose i søppelspannet ute og. Men da får man vel stygge blikk fra den gruppa som tror at det å droppe plastsugerør vil redde verden. 

Anonymkode: d449f...cb1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har plastposer til matavfall her. Kommunen sluttet med papirposer for noen år siden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke renovatørene sin skyld at matsøppla stinker inne hos deg. De dunkene under vasken er det du som skal holde i orden.

 

Anonymkode: bc015...15e

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (2 timer siden):

Kreativiteten hos kommunens renovasjonsavdeling kjenner ingen grenser.
Der er prisene på vei opp og servicenivået til innbyggerne på vei ned. 
Kom nylig hjem fra ferie og huset stinket.
Kjøkkendunken for matavfall var selvfølgelig tømt før avreise, men ikke desinfisert med klorin og her lå årsaken.

Skal vi finne oss i alle dunkene med forskjellige tømmetider og stinkende matavfall i hver eneste boenhet ?

De kunne jo ha tømt matavfallsdunken din hver eneste dag, men det hadde jo ikke hjulpet på at du ikke har vasket dunken du har stående inne...🤦‍♀️

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, utfra kommentarer over. Er det slik at det finnes kommuner der matavfallsposene er av papp? Er kun vant med grønne plastposer fra Oslo og noen kommuner rundt. Papposer høres ikke spesielt praktisk ut. 

Endret av skrue
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

grønne plastposer fra kommunen her. skjønner ikke problemet. om ikke kommunen spanderer får man vel kjøpe disse spessialposa sjøl🤩

Anonymkode: 27e33...d42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (5 timer siden):

Kreativiteten hos kommunens renovasjonsavdeling kjenner ingen grenser.
Der er prisene på vei opp og servicenivået til innbyggerne på vei ned. 
Kom nylig hjem fra ferie og huset stinket.
Kjøkkendunken for matavfall var selvfølgelig tømt før avreise, men ikke desinfisert med klorin og her lå årsaken.

Skal vi finne oss i alle dunkene med forskjellige tømmetider og stinkende matavfall i hver eneste boenhet ?

…. Hvorfor legger du skylden på kommunnen for at du ikke vasket dunken din under kjøkkenbenken? Er dette kødd? 
 

Ja ja. Brukernavnet ditt er hvert fall passende. 

Anonymkode: 85186...6be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har papirposer siden det går direkte til biologisk behandling. Egne dunker ute. Setter i ny pose hver uke, og aldri plaget av at posen lekker. Sørger for at avfallet er passe tørt før jeg legger det i posen. Skyller og tørker dunken før jeg setter i ny pose.

Anonymkode: d8b93...fb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan er det kommunens ansvar at du ikke vasker søppeldunken din inne? 🤔

Anonymkode: 1138b...9fe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han en hendig liten bøtte fra biltema som jeg vasker ofte. Får ikke de firkantede sorteringsbøttene til å funke for de er ofte tungvint å ta ut og vanskelig å tre posen utenpå. Den vi fikk av renovasjonsselskapet var dessuten ikke tett - sprinkler så alt rant utover - æsj. Det går med mye klor og mange poser når man driver sortering. Gleder meg til vi er ferdig med sorteringstullet, når de oppdager at vinningen går opp i spinningen så slipper vi dette.

Anonymkode: acee5...d61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrue skrev (27 minutter siden):

Men, utfra kommentarer over. Er det slik at det finnes kommuner der matavfallsposene er av papp? Er kun vant med grønne plastposer fra Oslo og noen kommuner rundt. Papposer høres ikke spesielt praktisk ut. 

Hvis jeg måtte ha forholdt meg til papirposer, så ville jeg ha droppet det. Skal man tørke dritten før man legger det i posen? Huff nei. 

Anonymkode: acee5...d61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver enda alt i samme plastpose. Har ikke blitt informert fra kommunalt hold om at jeg må gjøre noe annet, så da forenkler jeg eget liv ved å fortsette som jeg alltid har gjort. Alle klimatiltakene er så dumme at jeg fatter ikke at folk gidder. 

Anonymkode: 77d50...a2d

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...