Gå til innhold

Operere trommehinne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer om jeg vil operere trommehinnen, men har lyst til å høre litt erfaringer fra andre. Har lest meg opp på evt komplikasjoner osv, men forstår det slik at det også varierer veldig på hvor mye man mangler av trommehinnen? Jeg mangler rundt 40% så regner med at det vil bli mer omfattende enn dersom det bare var et lite hull. Noen som har gjort det, angrer dere eller ikke?

Anonymkode: 81d43...044

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Jeg har gjort det, og ikke hatt noen problemer i etterkant. Han tok vekk en sene fra bak øret og brukte som en "lapp". Jeg angrer ikke.

Skrevet

Beklager. Jeg var ørebarn og måtte ha dren i begge ørene som liten for å få tilbake hørselen. Har du noen gang blitt fulgt opp for trommehinnen? Noen kommuner har hørselskontakter o.l. Jeg ville startet med å lese meg opp på NHI, legeforeningen (søk etter artikler) osv. så finner du sikkert relevant informasjon. Til om med youtube om du tør. Om du allerede er lest opp bør du spørre fastlegen om en henvisning til en øre-nese-hals spesialist og ta det derifra.

AnonymBruker
Skrevet
PusheenPusheen skrev (25 minutter siden):

Jeg har gjort det, og ikke hatt noen problemer i etterkant. Han tok vekk en sene fra bak øret og brukte som en "lapp". Jeg angrer ikke.

Hvordan var tiden etter operasjonen? Endret noe seg til det bedre/verre? Eks hørsel etc.

Silverdust skrev (22 minutter siden):

Beklager. Jeg var ørebarn og måtte ha dren i begge ørene som liten for å få tilbake hørselen. Har du noen gang blitt fulgt opp for trommehinnen? Noen kommuner har hørselskontakter o.l. Jeg ville startet med å lese meg opp på NHI, legeforeningen (søk etter artikler) osv. så finner du sikkert relevant informasjon. Til om med youtube om du tør. Om du allerede er lest opp bør du spørre fastlegen om en henvisning til en øre-nese-hals spesialist og ta det derifra.

Jeg har også hatt dren hvorav det ene hullet ikke grodde, det sprakk opp enda mer under en ørebetennelse for noen år siden. Har hatt mye oppfølging som barn, men ikke i voksen alder annet enn spørsmål om jeg vil operere. Takk for tips! Skal prøve å finne noe fagstoff. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan var tiden etter operasjonen? Endret noe seg til det bedre/verre? Eks hørsel etc.

Jeg var ørebarn, og hørselen ble påvirket av alle ørebetennelsene. Så den ble ikke merkbart bedre. Men jeg hadde ikke vondt i øret mer etter operasjonen. Når jeg var ute og det var kaldt eller vind, fikk jeg ofte dritvondt i øret før operasjonen. Det får jeg ikke nå. Og nå kan jeg trygt få vann i øret ved dusjing og svømming. Ble anbefalt å unngå det før operasjonen. Grotiden var fin, kjente litt stikkinger, men ikke noe verre enn en ørebetennelse. Arret bak øret grodde også fint, og nå vises det ikke mer. Man kan kjenne det hvis man vil, men det er ikke noe som plager meg.

Endret av PusheenPusheen
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har også hatt dren hvorav det ene hullet ikke grodde, det sprakk opp enda mer under en ørebetennelse for noen år siden. Har hatt mye oppfølging som barn, men ikke i voksen alder annet enn spørsmål om jeg vil operere. Takk for tips! Skal prøve å finne noe fagstoff. 

Jeg har slitt med ørene siden jeg var liten. Kom til fastlege for det stakk i høyre øret, han tok det veldig lite seriøst før jeg fortalte at jeg hadde dren som barn. Han fant at jeg hadde rød og hoven trommehinne. Fikk et tips der, men skal ikke dele tips med deg som har ødelagt trommehinne for det kan skade mer enn det gjør godt. Jeg har ikke hørselstap så kan regne meg som utrolig heldig. Tåler ikke vinter, kulde eller vind. ❤️‍🩹

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...