AnonymBruker Skrevet 3. august #101 Del Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Og det er eneste måten du finner å ta tak i det på? Anonymkode: b8570...a9e Ja, men jeg er åpen for forslag. Anonymkode: df2b2...eae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #102 Del Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Og denne tråden handler ikke om lærer-lønn! Herregud, kan vi ha en tråd fri for den type debatt, eller? Anonymkode: 4f6f2...5a6 Har du kjennskap til hvordan samtaler utarter seg? Man snakker, og kommer inn på sideveier, som igjen fører samtalen videre inn i nye sideveier. Eller pleier du å legge føringer i samtaler du er i, at nå skal vi bare snakke om dette temaet, og ingen sideveier er lovlig..? Anonymkode: 92c9f...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #103 Del Skrevet 3. august Min mann og jeg kommer til å bruke ca 200 000kr på ferie i 2024. Vi er pensjonister. Anonymkode: f9a03...dd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 3. august #104 Del Skrevet 3. august Vi er to voksne og tre barn. Ble nok over 200 000,-. Merkbart dyrere i Europa i år enn tidligere. Artig tråd, men folk bør skrive hvor mange de er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #105 Del Skrevet 3. august Vi har brukt hvert fall 70 000. Vi har vært på Norgesferie og sydentur. To voksne og to barn. For min del hadde jeg ikke valgt det, men barna har elsket alt med ferien og kunne ikke hatt der bedre. Så det er jo verdt det. Vi sparer ikke konkret til ferie, vi er sparsomme av "natur" så setter det vi har igjen innimellom på sparekonto. Så bruker vi litt av det om det trengs. I år dekte stort sett feriepengene utgiftene så trengte ikke bruke så mye av sparepengene. Anonymkode: 8815a...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #106 Del Skrevet 3. august Av de som synes det er så fælt at folk bruker 50 000 og oppover på ferie i året, er det like ille med folk som har hytter til flere millioner da? Og som gjerne må betale like mye i skatt på hytta som andre betaler på reiser rundt om i verden. Sjelden man ser tråder om hvor mye folk bruker på hytter. Det samme gjelder bil, sjelden man hører noen si hvorfor i all verden har du bil, og hvordan har du råd til det. Det er tvert imot mer pes mot de som ikke har bil, i hvert fall her på kg. Da er man visst ikke ordentlig voksen. Kan ikke alle bare få ha sine egne prioriteringer? Anonymkode: 9d880...eb6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 3. august #107 Del Skrevet 3. august 31 minutter siden, AnonymBruker said: Av de som synes det er så fælt at folk bruker 50 000 og oppover på ferie i året, er det like ille med folk som har hytter til flere millioner da? Og som gjerne må betale like mye i skatt på hytta som andre betaler på reiser rundt om i verden. Sjelden man ser tråder om hvor mye folk bruker på hytter. Det samme gjelder bil, sjelden man hører noen si hvorfor i all verden har du bil, og hvordan har du råd til det. Det er tvert imot mer pes mot de som ikke har bil, i hvert fall her på kg. Da er man visst ikke ordentlig voksen. Kan ikke alle bare få ha sine egne prioriteringer? Anonymkode: 9d880...eb6 Akkurat. Og siden jeg ikke har bil, går og sykler jeg en masse, og derfor bruker jeg ikke en krone på treningsstudio heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #108 Del Skrevet 3. august Vi bruker over 60 000kr, kun på hytta vi eier. Ofte vil vi reise andre steder i løpet av året, så det går litt penger til reising. Vi har vært en uke i Spania, 80 tusen. Langhelg i storby, 30 tusen, i år skal vi til Bali i jula - ryker nok på 200 000 der. Reisen til Bali er riktignok ikke noe vi pleier å gjøre, så et normalt år bruker vi nok 200 tusen på ferier gjennom året. Egentlig har jeg ikke tenkt på hvor mye penger vi bruker på ferier, føles mye, samtidig er det jo det vi liker best å bruke penger på, så det er helt greit. Dessuten er vi 5 stk. 2 voksne, 2 tenåringer og 1 barn. Vi sparer ikke noe fast hver måned, men det vi ikke bruker i løpet av måneden går naturligvis til sparing. Vi er nok heldige med gode lønninger, kunne absolutt spart bedre og mer. Vi har ikke noen dyre hobbyer eller levevaner ellers. Ikke merkeklær, dyre møbler eller røyker. Anonymkode: f54cb...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittDiva Skrevet 3. august #109 Del Skrevet 3. august Mellom 50-100 000 i året er vanlig. Kun meg. Sparer 10 000 hver måned øremerket reise. Har ikke barn, bil, sykler året rundt, spiser rimelig, kjøper ikke masse unødvendige ting. Spiser ikke ute, bortsett fra når jeg er på reise. Pleier å ta en 3 ukers reise til Asia eller Sør- Amerika på vinteren og ellers noen turer i Europa og fjellet i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #110 Del Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 6.46): Hvis de har brukt 50.000,-, så har de vel brukt 50.000,-. Anonymkode: 08667...e59 Nå står det dere som har brukt over 50 000, hvor mye har dere faktisk brukt. Altså ikke dere som har brukt 50 000, men de som har brukt mer enn det. Anonymkode: 9557c...c71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 3. august #111 Del Skrevet 3. august Så lenge man betaler sine kreditorer og ikke graver seg ned i kredittgjeld, synes ikke jeg det er noe problem at folk bruker penger på opplevelser. Vi blir oppdratt med at man skal være nøysom og betale ned gjeld snarest. Men man lever bare en gang, så det å sette av en god slump av årslønna på opplevelser, enten i eget land eller andre land, det er da vel anvendte penger så lenge man liker sånt. Jeg er midt på treet. Litt miljøperspektiv gjør at jeg ikke vil fly i hytt og pine. Og er litt gnien og vil bli gjeldfri lenge før pensjonsalder. Men samtidig vil jeg se verden. Så vi bruker nok drøyt 150.000 i året for voksne og barn, på et par utenlandsferier pluss noen helgeopplevelser ila året, inkludert kjæresteturer på oss voksne som er viktig for å holde gløden oppe 😊👌 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #112 Del Skrevet 3. august Hva skal man ellers bruke penger på? Er det kun nødvendigheter, sparing og nedbetaling av lån som er innafor? For et trist liv... Anonymkode: df2b2...eae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #113 Del Skrevet 3. august Aristoteles skrev (På 2.8.2024 den 19.17): Tvert i mot. Renta går ikke opp i Norge når jeg bruker pengene mine i utlandet. Poenget mitt var at ferie er noe av det man må kutte ut først når økonomien blir strammere. Folk reiser fortsatt på ferie for hundretusener i tillegg til forbruket hjemme. Anonymkode: 3daff...fbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #114 Del Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 16.52): Vi sparer ca 10.000 kr måneden til ferie. Lever nøktern ellers i året. I år startet vi med 2 uker i Malaysia - det kostet ca 70.000 kr. Relativt dyrt å fly om dagen, men rimelig å bo/leve. Etter det reiste vi 2 uker på fjellet. Det kom på ca 10.000 kr. Vi avsluttet med 4 dager i dyreparken til en kostnad av 20.000 kr. Av alt vi har gjort i sommer, så syns jeg dyreparken var minst verdt det og nå har sistemann fått sin tur, så det gjør vi ikke igjen. Anonymkode: 9fec2...ac2 To uker til Malaysia for 70k vs fire dager i Dyreparken til 20k - liten tvil om hva som er best valuta for pengene! Anonymkode: 26c25...069 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #115 Del Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva koster en brus der? Eksempel. Skal dit første gang om få uker. Et brød i butikken? Markarska/Split. Anonymkode: 82f8a...752 Jeg var i Split i fjor. En brus ute på restaurant lå på ca 4-5 euro. For 0,25 liter! Dette var helt vanlige restauranter, ikke dyre restauranter. Mtp at de kun hadde bittesmå flasker, ble drikke ute kjempedyrt. Vann på flaske er også dyrt, men ikke like ille per liter. Noen steder får du ikke springvann heller. Vi handlet på Lidl, der var prisene kanskje marginalt under norske. Anonymkode: 26c25...069 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #116 Del Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): To uker til Malaysia for 70k vs fire dager i Dyreparken til 20k - liten tvil om hva som er best valuta for pengene! Anonymkode: 26c25...069 Hvis man bare tok Dyreparken turen kunne en spart kr 50 000. Anonymkode: 3daff...fbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sam Jones Skrevet 3. august #117 Del Skrevet 3. august Drøyt 100 000 på sommerferie. Så har vi også brukt noe i vinterferie og påske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #118 Del Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hva menes med åpningsspørsmålet da - 50.000 per person er jo relativt mye - for en familie er det ganske beskjedent..... Jeg er single med litt over snittintekt og bruker vel nærmere 80.000 på ferier i år, det inkluderer tre utelandsreiser på mellom 4 og 15 dager. Alle i Europa. Å se frem til ferier betyr svært mye for meg. Har verken bil, båt, hytte eller barn - så ferier er stort sett det jeg bruker penger på utenom det daglige. Anonymkode: 2fd0d...1d6 Enig i det. Vi har tre barn, og å få til en ferie under 50k for oss er virkelig vanskelig, med mindre det er en bilferie i Norge uten noe særlig behov for mange overnattinger på hotell. I år har vi ikke reist noe sted annet enn hytta, for vi sparer til en skikkelig, skikkelig dyr ferie neste år. Ja, og så må man strengt tatt legge inn kostnadene til hytte i regnskapet, da. Vi har to. Ingen av dem er av det dyre slaget (en til 600k, en til 850), men det går noen kroner der, for å si det sånn. Særlig når noe større må gjøres. Det er ikke mange år siden vi brukte 400k på å pusse opp den ene hytta (tak, vinduer etc). Så… det kan hende noen av svarene her inne må endres også. Akkurat i år kommer vi under 50k, selv med to hytter. Men neste år skal vi gjøre noen større greier med den andre hytta (ja, tak og vinduer og sånt…), og da flyr pengene. Men jeg mener altså at kostnaden det innebærer å eie hytte må regnes med i feriebudsjettet. Anonymkode: 26c25...069 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #119 Del Skrevet 3. august 22 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget mitt var at ferie er noe av det man må kutte ut først når økonomien blir strammere. Folk reiser fortsatt på ferie for hundretusener i tillegg til forbruket hjemme. Anonymkode: 3daff...fbd Men økonomien er ikke stram for alle, og det hjelper ikke de med stram økonomi at de andre blir hjemme. Anonymkode: 9d880...eb6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august #120 Del Skrevet 3. august 2 voksne og 1 barn på 2 år. Vi sparer ikke spesifikt til ferie, men vurderer hvert enkelt ferie hva og hvor mye vi ønsker bruke. Sparer mye i fond, setter noe på felles sparekonto og har noe "overskudd" etter hver lønning som havner på litt tilfeldige kontoer. I år har vi vel sålangt brukt rundt 200.000 kr på ferie. Reiste til Thailand 3 uker i vinter, vært i Nord-Norge i sommer (brukt rundt 40.000 kr på flybilletter 😬) og må nok en runde til i jula (håper vi slipper billigere unna da). I fjor brukte vi rundt 40.000 kr totalt i reise, kun billetter til Nord-Norge. Usikker på hva vi gjør neste år, men håper på å kunne reise til Australia, New Zealand eller Florida. Så regner med vi havner på rundt 200.000 neste år også. Dette finansieres av feriepenger, skattepenger, og høyrentekonto eller fond som vi har hatt sykt god avkastning på. Anonymkode: 57d85...902 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå