Gå til innhold

Dere som har brukt over 50 000 kr på ferie år, hvor mye har dere faktisk brukt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget mitt var at ferie er noe av det man må kutte ut først når økonomien blir strammere. Folk reiser fortsatt på ferie for hundretusener i tillegg til forbruket hjemme. 

Anonymkode: 3daff...fbd

Det kommer an på hvordan man har prioritert ellers. Har ikke hytte, campingvogn osv, så veldig nøkternt forbruk hjemme.

Og uansett hva poenget var, så går ikke renta opp av penger brukt utenlands.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men økonomien er ikke stram for alle, og det hjelper ikke de med stram økonomi at de andre blir hjemme.

Anonymkode: 9d880...eb6

Nettopp. De med høyt forbruk bidrar til økte renter. 

Anonymkode: 3daff...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Poenget mitt var at ferie er noe av det man må kutte ut først når økonomien blir strammere. Folk reiser fortsatt på ferie for hundretusener i tillegg til forbruket hjemme. 

Anonymkode: 3daff...fbd

De som reiser for flere hundre tusener i året er nok ikke de som kjenner på den stramme økonomien vil jeg tro.

Vi er en av de som bruker mye (over 200k), men så har vi fint råd til det også. Ja, vi kjenner selvfølgelig på den økte renta og at alt har blitt dyrere. Men så har våre lønninger økt også, i tillegg til at vi har økt inntekt på andre måter også. Har ingen planer om å leve et liv uten reise for å skåne andre som ikke har råd. 

Anonymkode: 9d62a...fb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Poenget mitt var at ferie er noe av det man må kutte ut først når økonomien blir strammere. Folk reiser fortsatt på ferie for hundretusener i tillegg til forbruket hjemme. 

Anonymkode: 3daff...fbd

Nei, hvorfor det? For meg er ferie noe som jeg kan glede meg til og se frem til i hverdagen, og den type livskvalitet er utrolig viktig for meg. Da kutter jeg heller i uteliv og nye klær.

Anonymkode: df2b2...eae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Poenget mitt var at ferie er noe av det man må kutte ut først når økonomien blir strammere. Folk reiser fortsatt på ferie for hundretusener i tillegg til forbruket hjemme. 

Anonymkode: 3daff...fbd

Vi har ikke merket noe særlig til strammere økonomi de siste årene.

Men ferie er noe vi uansett ville prioritert. Blant annet har vi bare en bruktbil på deling, og ikke noe dyrt sportsutstyr og slikt.

Anonymkode: 22f4d...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Vi har ikke merket noe særlig til strammere økonomi de siste årene.

Men ferie er noe vi uansett ville prioritert. Blant annet har vi bare en bruktbil på deling, og ikke noe dyrt sportsutstyr og slikt.

Anonymkode: 22f4d...0fd

Hvorfor jobbe mye om du ikke får noe ut av det? Hos oss får alle samme dårlige lønnsøkning uansett innsats uansett.

Anonymkode: 9ea94...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor jobbe mye om du ikke får noe ut av det? Hos oss får alle samme dårlige lønnsøkning uansett innsats uansett.

Anonymkode: 9ea94...0b0

Jeg er veldig glad i jobben min, gleder meg til å dra inn på kontoret igjen etter ferie i morgen. Vi kunne prioritert det slik at en av oss jobbet redusert, men ingen har interesse av det. Kan også si meg godt fornøyd både med lønnsøkning og stor bonus i år. 

Anonymkode: 22f4d...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nok brukt i overkant av 50 000 i år. Har vært på fire ukers bilferie i Europa. To voksne og to barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer ca 4000kr hver mnd. til ferie (har nedbetalt boliglån) + feriepenger når det blir utbetalt. Og div. bonuser og annen lønn, når vi har noe ekstra. 

I år brukte vi:

Ca. 30 000kr på flyreise (2 forskjellige destinasjoner i Europa og hjemturen til Norge)

30 000kr på hotell i 2 forskjellige storbyer i Europa

35 000kr på hus 1 uke ved Middelhavet

Leiebil 10 000kr


Vi er 4 personer, og må ha 2 dobbeltrom på hotell osv. Blir ekstra kostad pga. det. 

 

Anonymkode: 55e1e...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 23.05):

Hvis hverdagen oppleves som kjedelig har man noe å ta tak i.

Anonymkode: b8570...a9e

Nemlig og derfor velger man å reise ;)

Anonymkode: 4ea2d...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 14.13):

Og det er eneste måten du finner å ta tak i det på?

Anonymkode: b8570...a9e

Ikke den eneste, men en av det som gir oss massevis av opplevelser og glede :) Vi prioriterer å reise fordi vi liker det. Slutt å vær grinete. 

Anonymkode: 4ea2d...f16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innhold og svar til dette 

Perelandra, mod. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige. Jeg personlig vil ikke leve på vann og brød i 11 måneder, for å kunne kose meg i noen ferieuker.

Anonymkode: f522b...f95

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Folk er forskjellige. Jeg personlig vil ikke leve på vann og brød i 11 måneder, for å kunne kose meg i noen ferieuker.

Anonymkode: f522b...f95

Det er mange måter å spare på. Vi bor, spiser og drikker godt, og er en del ute og spiser. 

Det vi har spart mange hundretusener på er bil, da det ikke interesserer oss overhodet. Vi har en eldre bruktbil på deling. Hadde vi hatt en stor bilinteresse, eller begge trengt bil i jobb, så ville det derimot vært et offer. 

Og så er ingen av oss arbeidssky. Rent økonomisk kunne vi jobbet redusert, men har ikke ønske om det. Jobber heller hardt i perioder, og bruker mye på reise i andre perioder. 

Anonymkode: 22f4d...0fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Folk er forskjellige. Jeg personlig vil ikke leve på vann og brød i 11 måneder, for å kunne kose meg i noen ferieuker.

Anonymkode: f522b...f95

Og jeg vil ikke bruke en krone mer enn nødvendig på noe som allikevel bare ender opp i dass.

Anonymkode: df2b2...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 uker i Mexico kostet ca 50.000 per person, men for en ferie det var. ❤️ 

Anonymkode: 17b46...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 18.17):

Jeg er enig. Det er høye summer men det er folk med mye penger som svarer og det er dyrt og reise både i Norge og utlandet. Med dette forbruket er det ikke rart om renta går opp. 
 

Anonymkode: 3daff...fbd

Og ofte legger man på litt ekstra og skryter selv om det ikke nødvendigvis stemmer i virkeligheten 

Anonymkode: 914a9...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og ofte legger man på litt ekstra og skryter selv om det ikke nødvendigvis stemmer i virkeligheten 

Anonymkode: 914a9...7f4

man er dobbel-anonym på et forum, av alle steder jeg aldri har hatt behov for å legge på noe som helst. Mye av det jeg leser her stemmer med slik andre reise-glade jeg kjenner gjør det. 

Er heller slik at de som har interesse, og prioriterer slik, svarer i tråder her inne. Skal love at jeg hadde scrollet rett forbi hele temaet om jeg fortsatt var student.. 

Anonymkode: 22f4d...0fd

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er helt ville! Her ble det brukt 15.000 inkludert overnattinger. Det var for en uke.

Dette er penger som egentlig burde gått til andre ting, men som jeg føler er en plikt å bruke på ferie for at barna skal ha noe å prate om når de får det store sommerferie spørsmålet.

Barna selv var ikke interessert i å reise i år.

Anonymkode: 6e5c4...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Og ofte legger man på litt ekstra og skryter selv om det ikke nødvendigvis stemmer i virkeligheten 

Anonymkode: 914a9...7f4

Hvorfor gjør du det? Eller er du av de som tror alle som koser seg på ferie bare skryter og lyver?

Anonymkode: 9d880...eb6

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...