AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #1 Skrevet 2. august 2024 Vil fortelle min historie. Da vi startet å prøve trodde jeg det skulle klaffe med en gang. vi holdt på i 1,5 år. Jeg satt på babyverden og holdt på med de eggløsningstestene. Sex kun for å prøve å klaffe. Skuffelser hver gang mensen kom. Så fikk vi henvisning til sykehuset for å sjekke. Da slappet jeg mer av, og akkurat denne perioden tenkte vi at det ikke var om å gjøre, siden det da hadde blitt baby midt i jula. Når kroppen slappet av og vi ikke prøvde den mnd grunnet termin midt i jula.. så klaffet det sørn meg. Ble gravid. kunne da ringe å avlyse timen på sykehuset. Babyen kom i romjula. Jeg tror når kroppen slapper av og man ikke prøver så hardt så er det lettere. Men det er ikke lett når man tenker på det hele tiden og vil så gjerne at det skal klaffe. Kjenner flere som har adoptert et barn fordi de ikke blir gravide. Så plutselig blir de gravid etter adopsjon. Anonymkode: 414f9...c13 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #2 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vil fortelle min historie. Da vi startet å prøve trodde jeg det skulle klaffe med en gang. vi holdt på i 1,5 år. Jeg satt på babyverden og holdt på med de eggløsningstestene. Sex kun for å prøve å klaffe. Skuffelser hver gang mensen kom. Så fikk vi henvisning til sykehuset for å sjekke. Da slappet jeg mer av, og akkurat denne perioden tenkte vi at det ikke var om å gjøre, siden det da hadde blitt baby midt i jula. Når kroppen slappet av og vi ikke prøvde den mnd grunnet termin midt i jula.. så klaffet det sørn meg. Ble gravid. kunne da ringe å avlyse timen på sykehuset. Babyen kom i romjula. Jeg tror når kroppen slapper av og man ikke prøver så hardt så er det lettere. Men det er ikke lett når man tenker på det hele tiden og vil så gjerne at det skal klaffe. Kjenner flere som har adoptert et barn fordi de ikke blir gravide. Så plutselig blir de gravid etter adopsjon. Anonymkode: 414f9...c13 Men de færreste er som deg og stresser med én gang de prøver å få barn. For de fleste begynner ikke å virkelig stresse før det har gått en lang stund. Kvinner blir gravide i flykningsleirer, når de blir voldtatt i krig, under sultkatastrofer og det som verre er. Det handler ikke om stress, selv om tilfeldighetene og sannsynligheten er stor for at det vil klaffe for mange når de slutter å stresse. Jeg ble gravid da jeg stresset skikkelig etter 4år med IVF. Likevel forestår jeg selv at det var tilfeldig, selv om veldig mange blir gravide etter å ha prøvd med IVF veldig lenge. Ettersom folk stort sett har 12 sjanser til å bli gravide i året så vil det alltid være slik at noen blir gravide når de slutter å stresse. Anonymkode: 3d836...eef 5 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #3 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vil fortelle min historie. Da vi startet å prøve trodde jeg det skulle klaffe med en gang. vi holdt på i 1,5 år. Jeg satt på babyverden og holdt på med de eggløsningstestene. Sex kun for å prøve å klaffe. Skuffelser hver gang mensen kom. Så fikk vi henvisning til sykehuset for å sjekke. Da slappet jeg mer av, og akkurat denne perioden tenkte vi at det ikke var om å gjøre, siden det da hadde blitt baby midt i jula. Når kroppen slappet av og vi ikke prøvde den mnd grunnet termin midt i jula.. så klaffet det sørn meg. Ble gravid. kunne da ringe å avlyse timen på sykehuset. Babyen kom i romjula. Jeg tror når kroppen slapper av og man ikke prøver så hardt så er det lettere. Men det er ikke lett når man tenker på det hele tiden og vil så gjerne at det skal klaffe. Kjenner flere som har adoptert et barn fordi de ikke blir gravide. Så plutselig blir de gravid etter adopsjon. Anonymkode: 414f9...c13 Og hva her mener du skal hjelpe andre? Dersom man sliter med infertilitet så er det bare piss at det å slappe av og ikke prøve så hardt funker. Det er en gammel utvasket, motbevist myte som folk fremdeles slenger i de som faktisk sliter og har ingen rot i virkeligheten eller nytteverdi. Ar du prøvde i 1.5 år er ikke noe nevne verdig lenge imotsetning til mange andre som faktisk trenger hjelp og ikke blir gravid på egenhånd. Supert at det ordnet seg for deg - men slik er det ikke for alle. Anonymkode: d5a06...76b 7 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #4 Skrevet 2. august 2024 Tviler på at egglederne mine åpner seg ved at jeg slutter å stresse Fint for deg, men et dårlig råd for de aller fleste. Anonymkode: a5c9f...0dd 5 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #5 Skrevet 2. august 2024 joda, naboene her gikk gjennom ivf to ganger uten å lykkes og hadde "gitt opp" da de ble gravide naturlig, og har nå ikke mindre enn tre så for noen stemmer det nok som TS sier at man kanskje kan lykkes fordi man stresser for mye, men for veldig vledig mange andre er slik historier bare mer til sorg enn glede.. det er på en måte å gni det inn "vi fikkdet til - du må bare slappe av så kommer det" Anonymkode: c2ab4...2d7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #6 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): joda, naboene her gikk gjennom ivf to ganger uten å lykkes og hadde "gitt opp" da de ble gravide naturlig, og har nå ikke mindre enn tre så for noen stemmer det nok som TS sier at man kanskje kan lykkes fordi man stresser for mye, men for veldig vledig mange andre er slik historier bare mer til sorg enn glede.. det er på en måte å gni det inn "vi fikkdet til - du må bare slappe av så kommer det" Anonymkode: c2ab4...2d7 Greia er at sannsynligheten for å bli gravid er såpass stor at det alltid vil være mange som blir gravide akkurat når de slutter å stresse. Men det er enda flere det ikke hjelper for. Det er bedre å holde munn og la folk tro at man er dum enn å åpne kjeften og bevise at de har rett. Anonymkode: 3d836...eef 3 7
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #7 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 11.39): Greia er at sannsynligheten for å bli gravid er såpass stor at det alltid vil være mange som blir gravide akkurat når de slutter å stresse. Men det er enda flere det ikke hjelper for. Det er bedre å holde munn og la folk tro at man er dum enn å åpne kjeften og bevise at de har rett. Anonymkode: 3d836...eef Jeg forteller MIN historie. Den er MIN. Dette var det som hjalp for min del. Ja visst Anonymkode: 414f9...c13 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #8 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 9.36): Og hva her mener du skal hjelpe andre? Dersom man sliter med infertilitet så er det bare piss at det å slappe av og ikke prøve så hardt funker. Det er en gammel utvasket, motbevist myte som folk fremdeles slenger i de som faktisk sliter og har ingen rot i virkeligheten eller nytteverdi. Ar du prøvde i 1.5 år er ikke noe nevne verdig lenge imotsetning til mange andre som faktisk trenger hjelp og ikke blir gravid på egenhånd. Supert at det ordnet seg for deg - men slik er det ikke for alle. Anonymkode: d5a06...76b Jeg fortalte MIN historie. Denne siden er også for prøvene, ikke bare ufrivillig barnløse. Å ha respekt for andres historier og erfaringer er en fin ting. Jeg kan fortelle min historie, og gi håp til de som prøver. Uten å få slengt hugg tilbake. Anonymkode: 414f9...c13 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #9 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg fortalte MIN historie. Denne siden er også for prøvene, ikke bare ufrivillig barnløse. Å ha respekt for andres historier og erfaringer er en fin ting. Jeg kan fortelle min historie, og gi håp til de som prøver. Uten å få slengt hugg tilbake. Anonymkode: 414f9...c13 Det gir ikke prøvere håp ved å si: slapp av, ikke prøv så hardt, fokuser på noe annet - så blir du gravid. Det er selv de lærde og utdannede enig om både i inn og utland at ikke er et godt råd eller til noe nytte. Anonymkode: d5a06...76b 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #10 Skrevet 4. august 2024 Og vi droppet prevensjon for 15 år siden. Jeg har vært stresset, i sorg, men også helt avslappet, på ferie, ikke ofret når jeg har eggløsning en tanke... Og har ikke vært gravid en eneste gang. Andre igjen blir gravide i ekstreme krigssituasjoner, i voldelige forhold, selv om de er kraftig undervektige, med mer.. Så det blir for dumt å presentere dette som en magisk løsning. Anonymkode: aba87...f1f 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #11 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg fortalte MIN historie. Denne siden er også for prøvene, ikke bare ufrivillig barnløse. Å ha respekt for andres historier og erfaringer er en fin ting. Jeg kan fortelle min historie, og gi håp til de som prøver. Uten å få slengt hugg tilbake. Anonymkode: 414f9...c13 Nei det gjorde du ikke. Det du gjorde var ikke bare å fortelle din historie, men også å oppheve deg selv for å ha klart noe andre ikke klarer og trykke andre ned, uten å skjønne det selv tydeligvis. Du gir ikke håp, du tråkker i salaten. Du er jo ikke akkurat den første bedreviteren som skal belære ufrivillig barnløse i hva de gjør feil... Så flink du var da, som klarte å ikke tenke på graviditet og bli gravid. Stående applaus assa. Som du har fått høre nå, de færreste stresser med én gang de prøver å bli gravide. Hvorfor blir ikke alle gravide med én gang da, hvis det er en sånn mirakelkur i følge deg? Anonymkode: 3d836...eef 1 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #12 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei det gjorde du ikke. Det du gjorde var ikke bare å fortelle din historie, men også å oppheve deg selv for å ha klart noe andre ikke klarer og trykke andre ned, uten å skjønne det selv tydeligvis. Du gir ikke håp, du tråkker i salaten. Du er jo ikke akkurat den første bedreviteren som skal belære ufrivillig barnløse i hva de gjør feil... Så flink du var da, som klarte å ikke tenke på graviditet og bli gravid. Stående applaus assa. Som du har fått høre nå, de færreste stresser med én gang de prøver å bli gravide. Hvorfor blir ikke alle gravide med én gang da, hvis det er en sånn mirakelkur i følge deg? Anonymkode: 3d836...eef Jeg snakker til de som er prøvere. Det er mange av de her inne, og ikke alle som ikke kan få barn. Du må slutte å pårope folk meninger de ikke har. Denne tråden kan treffe en gruppe prøver men ikke en annen. samme som Silje Sandmel DnB Gir råd om hvordan spare. Da hagler det rasende kommentarer inn av folk med lav trygd, og hvordan de skal spare.. som at hele verden kun handler om de. Liten forståelse for at det sitter en stor gruppe med stort potensial for å spare. Folk er trangsynt og tenker kun på seg og sitt, ikke at det er grupper rundt som kan ha nytte av de rådene. Anonymkode: 414f9...c13
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #13 Skrevet 4. august 2024 Det er underlig at i omtrent alle andre situasjoner i livet - alt fra drømmer om yrke eller idrettsprestasjoner til å bli frisk fra dødelige sykdommer - oppfordres man til å tenke positivt, altså ha fokus på det man vil oppnå. Men akkurat når det gjelder å bli gravid, kan liksom det å tenke på det man ønsker seg, sabotere målet. Det er en merkelig myte. Mange "stresser" litt i startfasen av prøvingen, i den forstand at man blir veldig opptatt av eggløsning og mens. Så går intensiteten litt ned etter noen mnd, fordi man tross alt har et liv utenom. Mange blir sikkert gravide i den fasen, men det betyr jo bare at det er helt vanlig å bruke sånn omtrent et halvår. Anonymkode: 70659...4b1 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #14 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 3.58): Vil fortelle min historie. Da vi startet å prøve trodde jeg det skulle klaffe med en gang. vi holdt på i 1,5 år. Jeg satt på babyverden og holdt på med de eggløsningstestene. Sex kun for å prøve å klaffe. Skuffelser hver gang mensen kom. Så fikk vi henvisning til sykehuset for å sjekke. Da slappet jeg mer av, og akkurat denne perioden tenkte vi at det ikke var om å gjøre, siden det da hadde blitt baby midt i jula. Når kroppen slappet av og vi ikke prøvde den mnd grunnet termin midt i jula.. så klaffet det sørn meg. Ble gravid. kunne da ringe å avlyse timen på sykehuset. Babyen kom i romjula. Jeg tror når kroppen slapper av og man ikke prøver så hardt så er det lettere. Men det er ikke lett når man tenker på det hele tiden og vil så gjerne at det skal klaffe. Kjenner flere som har adoptert et barn fordi de ikke blir gravide. Så plutselig blir de gravid etter adopsjon. Anonymkode: 414f9...c13 Det stemmer ikke. Stress reduserer ikke fertiliteten, pg når du skriver sånt, legger du sten til byrden for dem med reelle fertilitetsproblemer. At de ikke blir gravide fordi de"prøver for hardt" Årsaken til at det virker slik, er at de aller fleste viser seg å være fertile, de trenger bare litt mer tid. Faktisk vil de fleste som prøver å bli gravide lykkes innen to år. Slutt å dele tåpelig bro science fordi du tror du er litt flinkere enn alle andre. Anonymkode: 046cb...49e 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #15 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg snakker til de som er prøvere. Det er mange av de her inne, og ikke alle som ikke kan få barn. Du må slutte å pårope folk meninger de ikke har. Denne tråden kan treffe en gruppe prøver men ikke en annen. samme som Silje Sandmel DnB Gir råd om hvordan spare. Da hagler det rasende kommentarer inn av folk med lav trygd, og hvordan de skal spare.. som at hele verden kun handler om de. Liten forståelse for at det sitter en stor gruppe med stort potensial for å spare. Folk er trangsynt og tenker kun på seg og sitt, ikke at det er grupper rundt som kan ha nytte av de rådene. Anonymkode: 414f9...c13 De fleste ferske prøvere er IKKE i dette forumet. For de aller fleste prøverene som er i dette forumet er IKKE råd om å ikke stresse, slappe av, tenke på noe annet til noe form for nytte! Eneste her som er trangsynt er du - som ikke ser at din historie ikke er til nytte for noen andre enn deg selv her inne. Samtlige som har svart deg her sier "rådene" dine ikke er til nytte.. Da er det ikke noen som påroper andre noen meninger, men du som ikke er villig til å forstå at du tar feil. Move on, godt forsøk. Good for you. Men rådene dine er ikke nyttig for noen. Anonymkode: d5a06...76b 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #16 Skrevet 4. august 2024 Jeg syns TS får urettferdig kritikk i denne tråden, hun forsøkte å være grei og hjelpsom. At hun tenker at det å slappe av har effekt er ikke veldig rart, det er en utbredt oppfatning. Har ikke de fleste av oss som er eller har vært ufrivillig barnløse hørt det, med en påfølgende historie om noen som adopterte og så fikk de barn o.l.? Min historie er at vi prøvde i flere år og gjennom med flere IVF forsøk, og så kom det en høst hvor jeg var veldig lei meg og veldig stresset. Det skjedde mye på jobb, jeg var veldig redd for at vi ikke skulle få barn og vi var i gang med det vi tenkte måtte bli siste forsøk. Jeg styret med alt mulig rart, vitaminer, ingen koffein, akkurat passe mye trening osv. På det forsøket ble jeg gravid, og vi fikk vår eldste. Så ble jeg plutselig gravid igjen. Og vi ble en sånn historie. Jeg har til og med hørt den fortalt i en middag for ikke så lenge siden. "Dere fikk jo lillesøster uten problemer etter at dere hadde fått storesøster og sluttet å stresse". Vel, jeg var kjempestresset da lillesøster overraskende ble unnfanget også. Jeg mistrivdes på jobb, vi var i en flytteprosess og et nært og kjært familiemedlem ble alvorlig syk og overlevde ikke. Jeg kjenner flere som har fått nr. to og tre uten hjelp etter å ha fått nr. en med IVF. En gynekolog sa til meg at akkurat det ikke er uvanlig. Og det skyldes endringer ifbm. det første svangerskapet, ikke stressnivå. Det kan være uoppdaget endometriose som ble midlertidig bedre i første svangerskap, vektendringer, hormonendringer, endrede forhold i livmoren, bedret sædkvalitet grunnet endringer hos mannen etter at han ble far. Eller helt tilfeldig. Men disse tilfellene blir gjerne til "det hjelper å slappe av-historier". Anonymkode: 88c6c...1be
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #17 Skrevet 4. august 2024 Jeg syns TS får helt berettiget kritikk. Nettopp det at det er en så utbredt oppfatning tror jeg er grunnen til at mange tenner på alle plugger når man hører det for 100 gang - også når det er ment «godt». Hvordan i alle dager skrur man AV stress og tankekjører hvis de tankene først har satt seg når det kommer til et barneønske? Og frykten for at det aldri skal gå med de eksistensielle spørsmål det reiser? Det kan TS gjerne svare på. Anonymkode: 72062...c2a 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #18 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg syns TS får helt berettiget kritikk. Nettopp det at det er en så utbredt oppfatning tror jeg er grunnen til at mange tenner på alle plugger når man hører det for 100 gang - også når det er ment «godt». Hvordan i alle dager skrur man AV stress og tankekjører hvis de tankene først har satt seg når det kommer til et barneønske? Og frykten for at det aldri skal gå med de eksistensielle spørsmål det reiser? Det kan TS gjerne svare på. Anonymkode: 72062...c2a Jeg gikk i denne boblen i 1,5 år, og tenkte ikke på annet enn EL, sex, trene, spise sunt, ta vitaminer og folat osv. Det gikk fullstendig i hodet på meg. Den første gangen jeg klarte å slippe det litt var når jeg hadde vært hos legen og fikk henvisning til utredning, og i tillegg kunne det bli desemberbarn om det klaffet neste gang. Da klarte jeg legge det litt på is, og slappe av. Da klaffet det og jeg ble gravid. For å kunne få det ut av hodet må man jobbe aktivt med tankene sine. Mindfullness osv. Man blir ikke raskere gravid om man bruker 99% av tiden sin til å tenke på og stresse med dette, men får bare nedsatt livskvalitet og skuffelse. Dette gjelder all form for psykiske tankekjør. Man må finne en vei ut av det for å ha en balanse. Ønsket om å bli gravid, og skuffelser over neg tester hver gang gjør at man blir desperat til slutt. Men det hjelper ikke dere å angripe meg fordi jeg vil dele min historie. Siden dette er en anonym side har ikke jeg oversikt over hvem som er prøvene eller har prøvd lenge eller er barnløse. Det er også tusenvis som leser her inne som ikke deltar aktivt i trådene. Anonymkode: 414f9...c13
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #19 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg snakker til de som er prøvere. Det er mange av de her inne, og ikke alle som ikke kan få barn. Du må slutte å pårope folk meninger de ikke har. Denne tråden kan treffe en gruppe prøver men ikke en annen. samme som Silje Sandmel DnB Gir råd om hvordan spare. Da hagler det rasende kommentarer inn av folk med lav trygd, og hvordan de skal spare.. som at hele verden kun handler om de. Liten forståelse for at det sitter en stor gruppe med stort potensial for å spare. Folk er trangsynt og tenker kun på seg og sitt, ikke at det er grupper rundt som kan ha nytte av de rådene. Anonymkode: 414f9...c13 Hva snakker du om? Hvis man skal sammenligne dine råd med økonomi så må det bli å si til en uføretrygdet med lav lønn uten bil om å selge bilen for å spare penger. Helt nytteløst råd som overhodet ikke treffer særlig godt. Og det er jo rart at du ikke har fått med deg at det første man får høre når man sliter med å bli gravid er at man må slutte å stresse. Når man da får høre det for hundrede gang i en nedverdigende tone så må det være innafor å fortelle personen hvor dumt det "rådet" er. Det er dessuten bare en myte. Anonymkode: 3d836...eef 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #20 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gikk i denne boblen i 1,5 år, og tenkte ikke på annet enn EL, sex, trene, spise sunt, ta vitaminer og folat osv. Det gikk fullstendig i hodet på meg. Den første gangen jeg klarte å slippe det litt var når jeg hadde vært hos legen og fikk henvisning til utredning, og i tillegg kunne det bli desemberbarn om det klaffet neste gang. Da klarte jeg legge det litt på is, og slappe av. Da klaffet det og jeg ble gravid. For å kunne få det ut av hodet må man jobbe aktivt med tankene sine. Mindfullness osv. Man blir ikke raskere gravid om man bruker 99% av tiden sin til å tenke på og stresse med dette, men får bare nedsatt livskvalitet og skuffelse. Dette gjelder all form for psykiske tankekjør. Man må finne en vei ut av det for å ha en balanse. Ønsket om å bli gravid, og skuffelser over neg tester hver gang gjør at man blir desperat til slutt. Men det hjelper ikke dere å angripe meg fordi jeg vil dele min historie. Siden dette er en anonym side har ikke jeg oversikt over hvem som er prøvene eller har prøvd lenge eller er barnløse. Det er også tusenvis som leser her inne som ikke deltar aktivt i trådene. Anonymkode: 414f9...c13 Men det å bli gravid var jo da tydeligvis 1/15 dels sjanse, altså ganske høy prosent sjanse for at dere skulle bli gravide den måneden du ble gravid. Det er tilfeldig og har ingenting med å slappe av å gjøre. Hadde det vært sånn så hadde jo ingen trengt IVF for alle hadde på magisk vis klart å bli gravide når henvisningen ble sendt. Og bare se på statistikken, 1 av 6 par sliter med å bli gravide og trenger hjelp fra helsepersonell for å få det til. Alle disse har fått henvisninger og har garantert hatt mindre stressende perioder i prøveperioden. Anonymkode: 3d836...eef 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå