AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #1 Skrevet 1. august 2024 Jeg har ei venninne som har vært sykemeldt I snart 1 år. Hun er for det meste hjemme og ser tv. Er ute på butikken av og til. Men nå ser jeg hvor dårlig hun har blitt. Hun sier at hun blir sliten av å gå ut med søppel f eks. Jeg prøver å få henne med ut å gå tur, men det orker hun ikke. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: eb1ca...f9c
Egenskap Skrevet 1. august 2024 #2 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ei venninne som har vært sykemeldt I snart 1 år. Hun er for det meste hjemme og ser tv. Er ute på butikken av og til. Men nå ser jeg hvor dårlig hun har blitt. Hun sier at hun blir sliten av å gå ut med søppel f eks. Jeg prøver å få henne med ut å gå tur, men det orker hun ikke. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: eb1ca...f9c hun bør få interesse for menn. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #3 Skrevet 1. august 2024 Hva er hun sykmeldt for? Man blir både isolert og tung når man blir gående hjemme og ikke kommer seg på jobb. Hun må da ha en plan? Blir jo noen nav møter og oppfølging og behandling når en er sykmeldt så lenge Anonymkode: 1d706...08a 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #4 Skrevet 1. august 2024 Spør henne "er det noe jeg kan gjøre for å støtte deg?" og så gjør det. Den moraliseringen og dømming bør du legge av deg. Anonymkode: 05dbf...84f 11 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #5 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg har ei venninne som har vært sykemeldt I snart 1 år. Hun er for det meste hjemme og ser tv. Er ute på butikken av og til. Men nå ser jeg hvor dårlig hun har blitt. Hun sier at hun blir sliten av å gå ut med søppel f eks. Jeg prøver å få henne med ut å gå tur, men det orker hun ikke. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: eb1ca...f9c Du kan jo spørre om du kan gjøre noe, eller hvordan du kan være der for henne, framfor å anta. «Ingen» er sykemeldt ett år uten grunn. Men den grunnen er antagelig ikke synlig for deg. Anonymkode: 69384...5a6 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #6 Skrevet 1. august 2024 Tungt å gå sykmeldt lenge og nå er hun sikkert bekymret for å gå over på aap også Anonymkode: 1d706...08a
Capazitet Skrevet 2. august 2024 #7 Skrevet 2. august 2024 Det kan jo være sykdommen som slår henne ut. Og ja, som sagt, prøv med litt empati 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #8 Skrevet 3. august 2024 Er hotell et alternativ? Folk sliter seg normalt ut ved å "gå hjemme" hus og hage kan ta knekken på de fleste. Anonymkode: 649cc...4f7
mommyaka Skrevet 3. august 2024 #9 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 0.42): Jeg har ei venninne som har vært sykemeldt I snart 1 år. Hun er for det meste hjemme og ser tv. Er ute på butikken av og til. Men nå ser jeg hvor dårlig hun har blitt. Hun sier at hun blir sliten av å gå ut med søppel f eks. Jeg prøver å få henne med ut å gå tur, men det orker hun ikke. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: eb1ca...f9c Snakke med henne... ikke at du har noe med dette å gjøre..men du kan jo spørre hvorfor hun er sykemeldt og hvordan du kan hjelpe... Bare det å være tungt deprimert kan gjøre det slitsom å gå ut med søpla 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #10 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 0.42): Jeg har ei venninne som har vært sykemeldt I snart 1 år. Hun er for det meste hjemme og ser tv. Er ute på butikken av og til. Men nå ser jeg hvor dårlig hun har blitt. Hun sier at hun blir sliten av å gå ut med søppel f eks. Jeg prøver å få henne med ut å gå tur, men det orker hun ikke. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: eb1ca...f9c Finnes jo utmattelsestilstander som gir deg reel utmattelse og fatigue. Om hun ikke orker å gå tur, så må du bare respektere det. Hun vil nok sikkert men hun er for dårlig. Handler nok ikke om «dårlig kondis». Anonymkode: af4de...297 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #11 Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 0.42): Jeg har ei venninne som har vært sykemeldt I snart 1 år. Hun er for det meste hjemme og ser tv. Er ute på butikken av og til. Men nå ser jeg hvor dårlig hun har blitt. Hun sier at hun blir sliten av å gå ut med søppel f eks. Jeg prøver å få henne med ut å gå tur, men det orker hun ikke. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: eb1ca...f9c Besøk henne en dag? Ta med god lunsj, stikk innom bakeriet f.eks. eller lag en god salat (litt etter hva hun liker). Bare vis at du bryr deg… Anonymkode: 5b74c...25f 1 1
Daria Skrevet 3. august 2024 #12 Skrevet 3. august 2024 Snakk med henne heller enn om henne, det er en god start. Det høres ut som om du ikke helt tror på henne, har du noen grunn til det? Man kan helt reelt bli så sliten, både av fysiske og psykiske årsaker, at selv det å gå ut med søpla er en utfordring - jeg er der selv på dårlige dager, og velmente forslag for å få meg med ut er virkelig ikke til noen hjelp. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå