Gå til innhold

Hva er kjekt å ha av strikketilbehør? Og hvilke pinner er best?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Treninger? Bambus?  Metall? Er det verdt å investere i maskestoppere, omgangstellere og diverse annet som er å få kjøpt?

Hva er bra og hva bør jeg droppe?

Hilsen nybegynner😃

Anonymkode: 99903...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*trepinner

Anonymkode: 99903...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker trepinner best, men spiller ikke stor rolle.  Jeg klarer meg fint uten annet utstyr. 

Anonymkode: 8aadc...1e8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker metall best. Bruker bare rundpinner og magic loop på små omkretser.

saks, målebånd og maskemarkører er det jeg bruker. Ikke kjøp fancy markører med mye dingeldangel, det setter seg fast i strikketøyet. Enkle ringer eller sånne som ser ut som små hengelåser.

Omganger kan du telle med en tråd du legger dobbelt og knytter samme antall knuter som du skal ha omganger på. Start med øverste knute på pinnen og flytt en ned hver gang du kommer til den.

Anonymkode: 7ca79...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker trepinner. Liker godt de utskiftbare rundpinnene. Har et sett fra knitpro som jeg bruker hele tiden når jeg kan :) Ellers så synes jeg også karbonpinnene er veldig gode. Fordelen med karbonpinner er at de holder seg veldig godt. Opplever at enkelte trepinner fliser seg etter en stund. 

Lurt å ha maskemarkører og målebånd. De andre tingene du nevner har jeg ikke. 

Anonymkode: 130c0...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker metallpinner, men ikke av de billigste. Skal jeg strikke med tynt og glatt garn på tynne pinner synes jeg kanskje bambus er bedre. Maskemarkører synes jeg er et must. Slipper å telle så mye med de. Ellers enig i de andre her. 

Anonymkode: c5f52...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk nål til å sy inn tråder :)

Jeg har dette settet med rundpinner som jeg elsker. Bruker bare det omtrent. Det er ikke 40 cm rundpinner i det da: Screenshot_20240801_232923_Chrome.thumb.jpg.2260419557025e42ff4b84e602aaef3c.jpg

Anonymkode: 130c0...ce2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker også trepinner. Jeg bruker maskemarkører mye. (Bruker de når jeg legger opp til store prosjekter og når jeg teller over masker på de store prosjektene). Jeg synes det er greit med maskestoppere. 
 

 

Anonymkode: fd17a...5ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har masse pinner. Men kun 2 rundpinner i chiagoo. De snurrer ikke. Er dyrere. Men verdt det ang ikke irritasjon på opplegg som kan tvinne seg.

Anonymkode: d700e...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare prøve litt forskjellige pinner og finne din favoritt. Jeg liker bare metallpinner og liker ikke utskiftbare sett. Men ser jo at flere over her liker noe annet, så det varierer fra person til person. 

Jeg har mye unødig dilldall, men når jeg tar med strikkinga på ferie, så MÅ jeg ha med:

målebånd

liten saks

stoppenål til å feste tråder

enkle maskemarkører i plast

omgangsteller 

pinnemåler

Anonymkode: 401ad...9ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker også bambus.

Har også et sett med utskiftbare pinner og elsker det (slik som er linket til over). 

Et must for meg er:

- målbånd

- maskemarkører (kan bruke tråd i annen farge, men jeg synes det er mer pes). 

- dingser til å sette på endene når du pakker det bort (absolutt ikke nødvendig, men har jevnlig uhell med at masker faller av fordi jeg ikke hsr vært forsiktig nok) 

- nåler i ulike størrelser til å feste tråder

- saks: har ei lita som er lett å frakte med seg i strikkeveska

- hvis du ikke har pinner som det står størrelse på, er det også kjekt med måler til det 

Anonymkode: b3ccd...0f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker mine utskiftbare trepinner fra Hiya Hiya. Jeg strikker nesten bare Magic Loop, så jeg bruker nesten aldri strømpepinner. Det er også kjekt å ha et målebånd, og maskemarkører - sånne «hengelåser» i plast er mest anvendelig, om enn ikke penest. 

Anonymkode: 5f047...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hel haug med pinner, både strømpepinner og rundpinner i alle mulige lengder. Flere v de jeg bruker mest. 4,5,6. 

Maskemarkører.

Målebånd.

Saks.

ullnål.

Sånn magnettavle, om du skal strikke mønster som ikke gjentar seg.

Jeg liker også å bruke maskevaier i stedet for å legge maskene i en tråd. Lettere å prøve underveis også med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Invester i gode pinner og ikke kjøp billigpinner, som de på Nille, Europris o.l. Du vil ha igjen for det og får mye mer strikkeglede :) 

Anonymkode: d6c4b...fd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trepinner eller bambus er et must her. Men ikke de fra Søstrene Grene. De bøyde seg, luktet rart og fikk hvitt, ukjent belegg på seg.

Jeg har ellers: målebånd, saks, ullnål og noen klips/maskemarkører. For omgangstelling bruker jeg en ulltråd i annen farge som legges over tråden hver omgang og trekkes ut etterpå. Til oppbevaring av settepinner bruker jeg strikk for å holde samme størrelser samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallpinnar til rundpinne, bambus til strømpepinnar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Treninger? Bambus?  Metall? Er det verdt å investere i maskestoppere, omgangstellere og diverse annet som er å få kjøpt?

Hva er bra og hva bør jeg droppe?

Hilsen nybegynner😃

Anonymkode: 99903...259

Kjøp litt etterhvert. Jeg foretrekker trepinner, men noen garn er best på metall og visa versa. Jeg er ikke så nøye på det. Har bedre kvalitet i det jeg bruker mye, for ofte er det vieren på de billige som blir dårlig. 

målebånd, maskemarkører i ulike farger, pinnemåler, garnnål. saks, noen pinnestoppere  - egentlig det eneste jeg bruker. Har til tider kjøpt mye rart, men det blir ikke brukt. Men du finner ut av det😊

 

Anonymkode: 872f5...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ulike typer pinner (material) utifra hvilket garn jeg strikker med OG hvor tykt garnet er. F.eks. «Lace»-pinnene fra Addi til filigran blondestrikk med tynt garn (pinnetuppen er relativt spiss), mens butt-spissede pinnene egner seg best til grovere strikking og mønsterstrikk (den butte spissen splitter ikke garntråden).

I tillegg er følgende standard hos meg:

- målebånd

- maskemarkører

- synåler (fortinnsvis med butt spiss) for bl.a montering

- spisse sakser

- pinnelinjal

- T-nåler til oppspenning*

- skumgummi-plater til oppspenning*

- heklegarn (for bl.a midlertidig opplegg)

- rekketeller

- maskesamler 

- rent klede for damping

- strykejern

- blyant og notisbok/-ark

*jeg foretrekker å strikke flatt/i deler (bakstykke, forstykke, ermer) og så sy delene sammen. Synes resultatet blir penere og mer forseggjort.


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bambuspinner fra SeeKnit! Nydelige å strikke med, og jeg får ikke vondt i hendene om jeg så strikker en hel dag. Har prøvd alt av pinner!
 

Metallpinner blir vondt på pekefingeren etter kort tid, får «hull» på fingeren. Verst av alle strikkepinner er Chiaogoo, og HiyaHiya. Men andre elsker disse, så det er smak og behag. Til nød kan jeg bruke KnitPro Cubics eller Lykke, men kun hvis jeg ikke har størrelsen i SeeKnit. Jeg bruker utskiftbare pinner fra SeeKnit, de kommer i søte lommer. Fås kjøpt enkeltvis også. Du skrur på en vaier på pinnene og er good to go.

Av øvrig tilbehør jeg MÅ ha tilgjengelig:

-flettepinner (SeeKnit trepinner)

-nåler til å feste tråder

-liten saks

-målebånd

-maskewire (sånne remser til å sette maskene på mens man holder på med et erme, f.eks)

Anonymkode: ce5a2...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så mange pinner, men om jeg var helt nybegynner hadde jeg anbefalt utskiftbare pinner fra KnitPro. Jeg har de firkanta - Cubics - men kunne like godt hatt de runde. Får menge pinnestørrelser for en rimelig penge. Kjøp inn ekstra vaiere så er det enkelt å bytte pinner fra arbeid til arbeid, eller ulike deler. Det er bare å sette stoppere på vaieren. 
 

Kjøpte meg maskestoppere i vinter. Skjønner ikke at jeg ikke har skaffet meg det før! Genialt når strikketøyet skal pakkes ned for å tas med på tur. 
 

Ellers er maskemarkører, saks, målebånd, pinnemåler og stoppenåler ett must. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...