Gå til innhold

Sykmelding og oppstart av jobb etter ferien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en litt vanskelig situasjon. Av ulike grunner har jeg ikke over fullt på 1,5 år. 
Jobbet fullt 4 uker til sammen denne tiden, ellers alt fra 50% sykmeldt til 100% sykmeldt. 
Nå skal jeg starte på jobb mandag, og jeg har det ikke helt bra. 
Å starte i full jobb kjenner jeg er vanskelig bare å tenke på. Har tenkt mye på dette hele uka. 
Vil starte på mandag, og se det litt an. Men tror det beste hadde vært å startet med 50% og økt gradvis oppover. 
Sliter med søvn, angst og har mye å stå i privat. 
Har et lavt energi nivå og det å starte i fullt kan bli for mye og er redd jeg skal gå på en smell. 
har ikke bestilt legetime enda, da jeg vil starte mandag og se da. 
samtidig tenker jeg å ringe sjefen i morgen og si fra hvordan jeg tenker slik at hun er forberedt på at det kan bli sykmelding i redusert en periode. 
hvordan har dere gjort det? 

Anonymkode: 12e32...9b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har av en grunn opparbeidet meg 26 uker, så om jeg blir sykmeldt nå så har jeg et helt år på meg, så jeg er ikke presset mtp aap. 
vil jobbe og komme tilbake i hverdagen, men vet ikke om jeg klarer 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du ha vært sykemeldt i over ett år? 

Uansett, det er lurt å snakke med lederen din så snart som mulig. Ettersom du strever med mye, og har gjort det over lang tid, er det sikkert også lurt å ta en helhetlig vurdering av situasjonen og arbeidsevnen din. Er du i behandling? Hva kan gjøres for at du skal få det bedre? ❤️

Jeg har også strevd med psyke og hatt nedsatt arbeidsevne nesten hele livet. Har liksom ikke villet innse det og bare kjørt på så mye jeg har klart, men har jobbet redusert (= dårlig økonomi), hatt mye egenmeldinger og dårlig livskvalitet hele veien. For ett år siden skjønte jeg at jeg kan faktisk ikke fortsette sånn, jeg kommer til å bli utbrent. Så jeg satte på bremsen, ble sykemeldt og er nå på AAP mens jeg prøver å finne ut hvorfor jeg sliter og hva jeg kan gjøre med det. Har heldigvis møtt kun forståelse og støtte både fra fastlege og NAV-veileder ❤️

Anonymkode: 4dd70...cfb

AnonymBruker
Skrevet

Det dummeste jeg gjorde var forresten å bruke sykemeldingsperioden på å jobbe. Startet på 40%, økte til 50 og 60, så tilbake til 40. Jeg ville ikke innse hvor utmattet jeg egentlig var, og legen forstod nok heller ikke det da, så det var hele tiden snakk om at jeg måtte jobbe for å ikke falle ut av arbeidslivet.

Tror nok det er fornuftig i veldig mange tilfeller, men for meg som var helt utslitt etter å ha strevd hele livet gjorde det bare vondt verre. Hører flere som har blitt utbrent si det samme.

Det gjorde at den virkelige prosessen med å bli frisk ikke startet før etter 11 måneder, da jeg endelig innså at jeg trenger ro og hvile for å klare å jobbe med det underliggende.

Anonymkode: 4dd70...cfb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det litt på samme måten men føler jeg ikke har noe annet valg enn å jobbe 100% pga feriepenger som blir veldig redusert til neste år om jeg fortsetter å være sykmeldt. Sliter med psyken pga en traumatisk hendelse. 

Anonymkode: 28623...971

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha ventet med å snakke med sjefen. Det vil fort kunne fremstå som at du ikke engang gidder prøve jobbe igjen og heller vil ha mer ferie.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har av en grunn opparbeidet meg 26 uker, så om jeg blir sykmeldt nå så har jeg et helt år på meg, så jeg er ikke presset mtp aap. 
vil jobbe og komme tilbake i hverdagen, men vet ikke om jeg klarer 

Er du helt sikker på det? Har du fått noe spesielt fritak fra sykepenge-ordningen?

Anonymkode: d8ba2...fdb

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du ha 26 uker med sykemelding når du skriver at du i løpet av de siste 1,5 året bare har jobbet 4 uker fullt? Har du jobbet redusert stilling uten å ha vært sykemeldt? 

For det kreves jo vanligvis 6 måneder uten sykemelding for å få ny periode.

Anonymkode: e4476...0c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ellers, jeg vet hvordan du har det TS, og er i samme situasjon selv. Starter på jobb på mandag etter ferien, er fortsatt sykemeldt men nå bare 20% noen uker til i august, men ønsket egentlig å starte opp fullt etter ferien. Men jeg kjenner også at helsen på ingen måte er der :( Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, jeg har bare sykepenger til oktober og vil ikke over på AAP. Hadde egentlig tenkt å spare slik at jeg hadde 2 måneder å gå på, men nå tror jeg bare at jeg må fortsette å bruke sykemeldingen på mandag. Angrer på en måte litt at jeg jobber såpass mye når jeg først bruker av ukene, da jeg føler det ikke hjelper så mye med den lille reduksjonen. Jeg er uansett på jobb 5 dager og jobber bare kortere dager.

Om du virkelig har 26 uker med sykemelding tilgjengelig så hadde jeg ikke nølt om jeg var deg og gått til legen, 50% høres fornuftig ut. Jeg synest i grunn jeg fungerte best da jeg jobbet 50%, så hadde jeg hatt mange uker til over så hadde jeg nok fortsatt med det, men følte jeg måtte bevise noe med å øke og at jeg skulle komme tilbake fullt 😕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg ville ha ventet med å snakke med sjefen. Det vil fort kunne fremstå som at du ikke engang gidder prøve jobbe igjen og heller vil ha mer ferie.

Er du helt sikker på det? Har du fått noe spesielt fritak fra sykepenge-ordningen?

Jeg har vært sykmeldt i ulike prosenter i ca 8 mnd, så gikk jeg over på omsorgslønn for sykt barn. 
ved omsorgslønn går ikke det utover min opptjeningsrett til sykepenger. 
så jeg kan pr nå være sykmeldt i 52 uker, da det har gått mer enn 26 uker siden sist jeg var sykmeldt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ellers, jeg vet hvordan du har det TS, og er i samme situasjon selv. Starter på jobb på mandag etter ferien, er fortsatt sykemeldt men nå bare 20% noen uker til i august, men ønsket egentlig å starte opp fullt etter ferien. Men jeg kjenner også at helsen på ingen måte er der :( Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, jeg har bare sykepenger til oktober og vil ikke over på AAP. Hadde egentlig tenkt å spare slik at jeg hadde 2 måneder å gå på, men nå tror jeg bare at jeg må fortsette å bruke sykemeldingen på mandag. Angrer på en måte litt at jeg jobber såpass mye når jeg først bruker av ukene, da jeg føler det ikke hjelper så mye med den lille reduksjonen. Jeg er uansett på jobb 5 dager og jobber bare kortere dager.

Om du virkelig har 26 uker med sykemelding tilgjengelig så hadde jeg ikke nølt om jeg var deg og gått til legen, 50% høres fornuftig ut. Jeg synest i grunn jeg fungerte best da jeg jobbet 50%, så hadde jeg hatt mange uker til over så hadde jeg nok fortsatt med det, men følte jeg måtte bevise noe med å øke og at jeg skulle komme tilbake fullt 😕

Jeg har 52 uker, altså et helt år å gå på ang sykepenger. Men jeg vil komme i gang igjen med jobb, men vet ikke hvor mye jeg klarer. Får bare starte og se an utover uka. For min del blir angst og uro redusert når jeg kommer meg i rutine, så det er positivt for meg å jobbe, men jeg er ikke helt der at full jobb kanskje er det beste nå 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Arb giver kjenner situasjonen min, og vet at jeg ikke ønsker mer ferie. Har jo vært hjemme lenge 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har det litt på samme måten men føler jeg ikke har noe annet valg enn å jobbe 100% pga feriepenger som blir veldig redusert til neste år om jeg fortsetter å være sykmeldt. Sliter med psyken pga en traumatisk hendelse. 

Føler du det hjelper å jobbe? Normalitet og rutiner hjelper jo på ofte. Slik er det med meg, men er redd jeg skal bli veldig sliten som igjen påvirker stressnivået 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler du det hjelper å jobbe? Normalitet og rutiner hjelper jo på ofte. Slik er det med meg, men er redd jeg skal bli veldig sliten som igjen påvirker stressnivået 

Jeg har vært delvis sykmeldt for å ha en rutine.  Blir veldig fort trøtt .  Jeg har snakket med min leder og de er klar over at jeg må bare jobbe i mitt tempo da jeg ikke tåler stress i min situasjon.  Sier ellers nei til det meste sosiale utenom arbeidstid og gjør det som er best for meg. Noen dager er det trening andre dager må jeg bare legge meg når jeg kommer hjem. 

AnonymBruker
Skrevet

Man må egentlig bare bite tennene sammen og gå på jobb …  Sånn er livet … 

Anonymkode: 1f14e...36a

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær obs på at selv om du har 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne skjønte jeg ikke? Men vær klar over at hvis du er sykmeldt i flere lange perioder men akkurat unngår «karantene» så kan likevel sykefraværet beregnes over flere år. Og 52 nye uker blir ikke automatisk det.

«30 prosent eller mer
En arbeidstaker med mye av og på-fravær over flere år kan være et problem for virksomhetene. Et slikt fravær kan også gi arbeidsgiver en saklig grunn for oppsigelse. 

Lista ligger imidlertid høyt. Antakelig må fraværsprosenten være opp mot 30 prosent eller mer, ifølge kompetanseselskapet Simployer.

– Det skal mye til før et slikt fravær vil gi saklig grunn til oppsigelse. Og det må også kunne påvises at det er sannsynlig at det høye sykefraværet vil fortsette framover i tid, sier juridisk rådgiver Ragni Myksvoll Singh.»

https://frifagbevegelse.no/nyheter/kan-arbeidsgiver-sparke-meg-fordi-jeg-er-syk-6.158.1021120.dc4e0bcdf4Å

Anonymkode: 10e0d...648

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har vært delvis sykmeldt for å ha en rutine.  Blir veldig fort trøtt .  Jeg har snakket med min leder og de er klar over at jeg må bare jobbe i mitt tempo da jeg ikke tåler stress i min situasjon.  Sier ellers nei til det meste sosiale utenom arbeidstid og gjør det som er best for meg. Noen dager er det trening andre dager må jeg bare legge meg når jeg kommer hjem. 

Slik er det med meg også. Etter jobb er jeg kaputt ofte. 
men når jeg går i full jobb ellers og alt er i orden så blir man vant til en høyere tempo. Men for meg som har vært hjemme lenge blir det nok tungt i starten. 
Jeg jobber med små barn så det er høyt tempo og mye stress. Men jeg liker jobben min og kollegaene mine. 
Når man er hjemme får man mer tid til å kjenne etter, tenke og gruble. 
Å komme seg på jobb er faktisk en del av behandlingen. 
Går fast til en sykepleier i kommunen og det hjelper. 
Men jeg bruker fryktelig mye energi på å bekymre meg. Jeg har 1,5 år vak meg med den ene tragedien etter det andre, det har vært så tøft at jeg ikke trodde jeg skulle komme meg igjen. 
Så mitt nervesystem er aktivert. 
tenkte starte opp med yoga da det skal hjelpe å finne ro 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare vær obs på at selv om du har 

Denne skjønte jeg ikke? Men vær klar over at hvis du er sykmeldt i flere lange perioder men akkurat unngår «karantene» så kan likevel sykefraværet beregnes over flere år. Og 52 nye uker blir ikke automatisk det.

«30 prosent eller mer
En arbeidstaker med mye av og på-fravær over flere år kan være et problem for virksomhetene. Et slikt fravær kan også gi arbeidsgiver en saklig grunn for oppsigelse. 

Lista ligger imidlertid høyt. Antakelig må fraværsprosenten være opp mot 30 prosent eller mer, ifølge kompetanseselskapet Simployer.

– Det skal mye til før et slikt fravær vil gi saklig grunn til oppsigelse. Og det må også kunne påvises at det er sannsynlig at det høye sykefraværet vil fortsette framover i tid, sier juridisk rådgiver Ragni Myksvoll Singh.»

https://frifagbevegelse.no/nyheter/kan-arbeidsgiver-sparke-meg-fordi-jeg-er-syk-6.158.1021120.dc4e0bcdf4Å

Anonymkode: 10e0d...648

Jeg har hatt omsorgslønn i ca 30 uker, og det påvirker ikke meg og går ikke på at det er jeg som er syk. 
Jobber i kommunen så det er ingen som blir oppsagt på grunnlag av fravær. 
kommunen kan si opp folk som har gått sykmeldt i over 1 år, og går over på aap, med retten på sin side. Men de gjør sjelden det, så lenge folk er i aktiv behandling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...