Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har billån til kampanjerente i 3 år (0,99%), og kan øke lånet på huset for å betale det ned/bake inn i huslån. Renta på huslånet er ca 5,5% så da bør jeg betale på billånet i 3 år - så evt betale ut med oppsparte midler eller bake inn i huslån når renta stiger fra 0,99 til rundt 8%? 

Anonymkode: 36df3...6c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rimelig logisk å ha så lav rente som mulig ja, på så mye av utstående som mulig.

Det er vel bare om man har mange smålån og dermed får diverse fakturagebyrer eller noe at det ikke vil lønne seg.

Mulig jeg misforstår, men er ikke dette ganske elementært?

Anonymkode: 7eb3b...d77

Skrevet

Sikre bilen i eiendommen og betal ned separat på samme tidshorisont som opprinnelig lån så du ikke har høyere restgjeld enn verdien på bilen.  Ikke bak inn og betal ned likt med huset over tiår.

lavere rente på restsummen i 25 år er ikke nødvendigvis billigere enn høy rente i 2 år om det er snakk om fem års løpetid.

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er jo hvor lang nedbetalingstid det er på bilen etter de 3 årene og om du er garantert å kunne ta bake det inn i huslånet om 3 år? Økonomien din kan jo ha endret seg om 3 år, og at du da får avslag fra banken på å øke lånet, så da kan det jo totalt sett være lurere å bare bake det inn i huslånet med en gang mens du har mulighet, om du potensielt sitter igjen med 8% renter i flere år etterpå.

Anonymkode: a0ce5...cf3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har billån til kampanjerente i 3 år (0,99%), og kan øke lånet på huset for å betale det ned/bake inn i huslån. Renta på huslånet er ca 5,5% så da bør jeg betale på billånet i 3 år - så evt betale ut med oppsparte midler eller bake inn i huslån når renta stiger fra 0,99 til rundt 8%? 

Anonymkode: 36df3...6c8

Skal du betale ned en bil via huslånet i 10-15-20 år, hvor dyr blir ikke den bilen da? 
Bil sparer du til, og ikke låner til.

Anonymkode: e9b8c...9c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bil sparer du til, og ikke låner til.

Hvordan sparer du til en bil til rundt en halv mill og med 5k i måneden i mindre enn 2år ?

Vanlige folk må finansiere bilen, tulling.

Anonymkode: 5bc9d...8ed

• Liker 3
Skrevet

Ta inn bilen i huslånet er det siste jeg ville gjort, la oss si du av en eller annen grunn trenger ny bil om 8-10, da kan det være at du fortsatt betaler på den gamle bilen i 10-15 år fordi du har det i huslånet.

AnonymBruker
Skrevet
bvp skrev (8 timer siden):

Ta inn bilen i huslånet er det siste jeg ville gjort, la oss si du av en eller annen grunn trenger ny bil om 8-10, da kan det være at du fortsatt betaler på den gamle bilen i 10-15 år fordi du har det i huslånet.

Om så er, at noen er dumme nok til å ikke betale inn like fort som på et ordinært billån når de har bakt det inn i boliglånet... Det vil jo uansett ikke ha noen betydning for et nytt bilkjøp...

Anonymkode: 25ece...35b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan sparer du til en bil til rundt en halv mill og med 5k i måneden i mindre enn 2år ?

Da kjøper man jo ikke en bil til en halv million...

Anonymkode: 25ece...35b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er "vanlige folk", og har aldri hatt billån. Jeg kan jo kjøpe finere biler når jeg finansierer dem selv, enn å betale dyre renter til banken gjennom et langt liv. Det er enkel matte. 

Anonymkode: 8be3e...d7e

Skrevet (endret)

Uansett om en har eget billån eller legger bil inn i huslån bør (les:må ) nedbetalingstid på lånet som gjelder bilen være tilsvarende som bilens verdi. Om en etter X antall år ønsker å bytte bil skal salgsverdi av bilen være tilsvarende eller høyere enn restlån.

Om dette ikke gjøres vil en dra med seg gjeld fra en eldre bil etter salg. Om det samme gjøres på neste bil kommer en aldri ut av denne uheldige sirkelen.

Om en beholder bil lenge kan en bruke lengre tid på nedbetaling, men om det oppstår feil eller en kommer ut for et uhell kan brått bilen bli kondemnert. Utbetaling fra forsikringsselskapet kan da bli lavere enn restgjeld.

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet
bvp skrev (8 timer siden):

Våre spareformer er fleksilån, og indeksfond via ASK. Det vil si at vi tar av boliglånet til ting som ny bil og oppussing. Men det er penger som allerede er betalt inn, da vi overfører en god del ekstra til lånet hver måned (da renta her er høyere enn om vi hadde spart på høyrente). Så lenge man har kontroll på det er det en veldig fornuftig løsning. 

Anonymkode: 8be3e...d7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...