AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #1 Skrevet 1. august 2024 Hei! Trenger å lufte noen tanker og høre om noen har gode råd: Foreldrene mine skilte seg for ganske mange år siden. Vi barna er nå unge voksne, men siden ingen av oss har egne barn eller samboere feirer vi annenhver jul med mamma og pappa. Men: jeg får alltid en liten klump i magen når det er jul hos pappa, og har derfor bodd hos mamma, og heller reist ned for julegrøt og middag hos pappa julaften, de gangene vi feirer der. Nå har mamma flyttet til en annen by, og jeg og brødrene mine må derfor også bo hos pappa i juleferien. Jeg kjenner derfor at jeg av flere grunner gruer meg litt ekstra i år. Forholdet til pappa har alltid vært ambivalent (uten at jeg ønsker å gå noe særlig mer inn på dette), og man vet aldri helt hvordan stemningen er der hjemme. Det er fint når det er bra, men fryktelig når det er dårlig. Han er heller ikke noe glad i jula, og syns det er et mas og stress, noe han klager mye og høylytt over. Jeg på min side elsker jula, og liker å fikse julegaver, bake kaker og pynte før jul. Han har julegardinene oppe hele året, fordi han ikke orker bytte dem, og handler bare inn det mest nødvendige (sist hadde han en halv ost og en smørpakke i kjøleskapet, fordi det er «nok, og det ikke er nødvendig å være så jæ**** fancy»). Mye av det jeg ser på som gleden med jul (om det så bare er en boks pepperkaker) må jeg derfor fikse selv og med dårlig samvittighet (jeg kan gjerne handle, altså, men blir så lei av kommentarene som medfølger). Jeg har heller ikke et særlig stort nettverk der pappa bor, og han vil hverken spille brettspill, gå på tur eller annet, så det blir stort sett for meg og hunden min å tusle ute alene. Samtidig har jeg lenge anstrengt meg for å ha et godt forhold til pappa, og føler jeg burde reise dit. Mamma på sin side er også glad i jula - hun pynter og vasker (det skjer ikke hos pappa, og det er egentlig ganske ekkelt til tider. «Trenger ikke være så fancy»), fikser julestrømper fra «nissen» med årets julekule til hver av oss, og ønsker seg brettspill vi kan spille sammen. Så egentlig vil jeg mye heller feire jul med henne, og heller dra på besøk til pappa en «vanlig» helg, siden han uansett bare ser på jula som noe herk. Men så vil jeg feire med brødrene mine også (men siden de heller ikke bryr seg noe særlig om jula sånn dett, sier de bare at vi sikkert skal feire hos pappa). Jeg vet det er august, men kjenner allerede jeg går å grubler på dette… noen som har noen kloke tanker eller gode råd? Anonymkode: 662b7...23c 4
nordlending Skrevet 1. august 2024 #2 Skrevet 1. august 2024 Jeg hadde reist til mor. Hvis faren din og brødrene dine ikke bryr seg om å gjøre noe sammen, og du blir mest for deg selv, høres det mye hyggeligere ut å reise til mor, og heller treffe far og brødre utenom jula. 9 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #4 Skrevet 1. august 2024 Kan faktisk være att far innerst inne bare synes jul er stress, og prøver å fortelle dere med oppførselen att det er helt greit om dere er hos mor. Feir hos mor du, du er gammel nok til å bestemme selv, men brødrene må nesten få bestemme selv. Anonymkode: edf64...406 2 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #5 Skrevet 1. august 2024 Jeg syns du skal feire hos mor. Hvis faren og brødrene dine uansett ikke feirer julen noe særlig, så kan du heller besøke ham andre dager i året. Kanskje de ser hvor mye julestemning du skapte og savner deg og det du stelte i stand ellers, eller kanskje de syns det er godt å slippe. Da får både de og du den julen dere ønsker Anonymkode: b296f...3c6 2 1
JackRT Skrevet 1. august 2024 #6 Skrevet 1. august 2024 Hadde feiret hos mor. Bare sagt at I år vil jeg feire der, jul hos far høres nitrist ut. Tilby heller å komme innom på nyttårsaften til far. Hilsen ei som er glad I jul og tradisjoner.
tulla23 Skrevet 1. august 2024 #7 Skrevet 1. august 2024 Jeg hadde satt en voksen linje fra nå. Du ferier der det passer deg. Feir hos mor i år. Til neste år feirer du kanskje med framtidige svigers 😅 like greit å bryte mønsteret nå 😉 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #8 Skrevet 1. august 2024 Stå opp for deg selv og feir julen der DU har lyst og slutt å følge opplegget fra dere var små om du ikke vil det mer! Du er voksen nå og har lov å feire jul akkurat der du selv vil, dette inkluderer også å være alene hjemme om det er ønsket! Jeg er selv skilsmissebarn og hatet å feire jul hos min far nesten over alt på denne jord! Så sluttet jeg og det var himmelsk! Men så ble det stefamilie da mamma giftet seg og nye tradisjoner, «alle» forventet at jeg fulgte mamma og de siden jeg nektet å dra til min far, men til slutt satte jeg foten ned og sa «nei, i år skal jeg feire jul der jeg selv vil og det er hos en venninne og hennes familie!» som sagt så gjort, det var veldig deilig selv om det ikke ble en supervellykket julaften. Etter den julen blir jeg spurt om hvor jeg vil feire jul og jeg blir også invitert uten pliktfølelse! Jeg har også endt med å feire jul alene ganske på sparket pga sykdom hos vertskapet. Og for å være helt ærlig, det har vært de to beste julaftene som voksen! Anonymkode: 25471...e4e 1
fru Alving Skrevet 1. august 2024 #9 Skrevet 1. august 2024 Nå er du voksen og kan lage egne tradisjoner. Jeg skjønner det er lett å fortsette med annethver jul hos mor/far men om du allerede i august gruer deg til jula så er det kanskje på tide og ta dette alvorlig. Begynn å feire jul der du vil. Hvis du vil være hos moren din så kan du vel reise til far og brødre en eller to dager før eller etter julaften så du får vært litt sammen med dem uten å måtte stresse med å lage i stand.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #10 Skrevet 1. august 2024 Herrelighet, er du redd faren din skal slå deg eller? Ta kontroll i livet ditt og kos deg med å være der du trives. Er grunnen til at du ikke gjør slik du ønsker pga redsel for å bli fysisk eller psykisk mishandlet, så bør det i såfall være nok til at du innser at du må komme deg vekk. Anonymkode: 2c63e...d76
Lorieen Skrevet 2. august 2024 #11 Skrevet 2. august 2024 Du er voksen, feir jul der du trives! Faren din kan du besøke de 364 andre dagene i året, han gjør jo ikke forskjell likevel…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #12 Skrevet 2. august 2024 Hadde feiret jul med min mor, og tatt en helg sammen med far og brødre sånn som du skriver Det er en helg rett før nyttårsaften. Anonymkode: dd3c0...5e6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #13 Skrevet 2. august 2024 Bor du sånn til at du har mulighet for å invitere til jul hjemme hos deg? Uansett, feir der du vil. Far gjør ingen innsats for at din jul skal bli fin, så da trenger du ikke ha dårlig samvittighet for å ikke feire med han i hvertfall. Anonymkode: f335e...eb2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #14 Skrevet 2. august 2024 Du er såpass voksen at du trenger ikke tenke på å tilfredstille med annenhver lengre. Feir jul der du ønsker å feire jul. Ja det blir sikkert litt stusselig for han, men han klarer seg. Feir med moren din og kos deg der. Så slipper du å tenke gjennom høsten det med jula. Anonymkode: 405fe...45b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #15 Skrevet 2. august 2024 Slutt å jobbe for at faren din skal bli en bedre pappa. Han funker ikke så bra, sånn er det. Så må du jobbe med hvordan du vil ha det i ditt liv. Sette grenser og kjenne på egne behov er er viktig del av det. Hvorfor i alle dager skal du grue deg et halvt år for å feire jul i et hus med dårlig stemning? Dra til moren din du, med god samvittighet. Anonymkode: 71366...c17 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #16 Skrevet 2. august 2024 Kan det passe å spise julelunsj hos faren din på 23. eller 26. desember, og så er du hos moren din de andre dagene? Når du avtaler med faren din så er det kanskje lurt å avtale en spesifikk rett, så du slipper å komme til tomt kjøleskap. «Julaften er jeg hos mamma, men jeg jeg kan komme til deg og spise kalkun/juletorsk/taco/grandiosa den 26. Handler du inn kalkunen med tilbehør så kjøper jeg brus.» Anonymkode: ded90...d9a 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #17 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei! Trenger å lufte noen tanker og høre om noen har gode råd: Foreldrene mine skilte seg for ganske mange år siden. Vi barna er nå unge voksne, men siden ingen av oss har egne barn eller samboere feirer vi annenhver jul med mamma og pappa. Men: jeg får alltid en liten klump i magen når det er jul hos pappa, og har derfor bodd hos mamma, og heller reist ned for julegrøt og middag hos pappa julaften, de gangene vi feirer der. Nå har mamma flyttet til en annen by, og jeg og brødrene mine må derfor også bo hos pappa i juleferien. Jeg kjenner derfor at jeg av flere grunner gruer meg litt ekstra i år. Forholdet til pappa har alltid vært ambivalent (uten at jeg ønsker å gå noe særlig mer inn på dette), og man vet aldri helt hvordan stemningen er der hjemme. Det er fint når det er bra, men fryktelig når det er dårlig. Han er heller ikke noe glad i jula, og syns det er et mas og stress, noe han klager mye og høylytt over. Jeg på min side elsker jula, og liker å fikse julegaver, bake kaker og pynte før jul. Han har julegardinene oppe hele året, fordi han ikke orker bytte dem, og handler bare inn det mest nødvendige (sist hadde han en halv ost og en smørpakke i kjøleskapet, fordi det er «nok, og det ikke er nødvendig å være så jæ**** fancy»). Mye av det jeg ser på som gleden med jul (om det så bare er en boks pepperkaker) må jeg derfor fikse selv og med dårlig samvittighet (jeg kan gjerne handle, altså, men blir så lei av kommentarene som medfølger). Jeg har heller ikke et særlig stort nettverk der pappa bor, og han vil hverken spille brettspill, gå på tur eller annet, så det blir stort sett for meg og hunden min å tusle ute alene. Samtidig har jeg lenge anstrengt meg for å ha et godt forhold til pappa, og føler jeg burde reise dit. Mamma på sin side er også glad i jula - hun pynter og vasker (det skjer ikke hos pappa, og det er egentlig ganske ekkelt til tider. «Trenger ikke være så fancy»), fikser julestrømper fra «nissen» med årets julekule til hver av oss, og ønsker seg brettspill vi kan spille sammen. Så egentlig vil jeg mye heller feire jul med henne, og heller dra på besøk til pappa en «vanlig» helg, siden han uansett bare ser på jula som noe herk. Men så vil jeg feire med brødrene mine også (men siden de heller ikke bryr seg noe særlig om jula sånn dett, sier de bare at vi sikkert skal feire hos pappa). Jeg vet det er august, men kjenner allerede jeg går å grubler på dette… noen som har noen kloke tanker eller gode råd? Anonymkode: 662b7...23c Reis til mor eller ta en tur til syden! Anonymkode: a821d...e3d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #18 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hei! Trenger å lufte noen tanker og høre om noen har gode råd: Foreldrene mine skilte seg for ganske mange år siden. Vi barna er nå unge voksne, men siden ingen av oss har egne barn eller samboere feirer vi annenhver jul med mamma og pappa. Men: jeg får alltid en liten klump i magen når det er jul hos pappa, og har derfor bodd hos mamma, og heller reist ned for julegrøt og middag hos pappa julaften, de gangene vi feirer der. Nå har mamma flyttet til en annen by, og jeg og brødrene mine må derfor også bo hos pappa i juleferien. Jeg kjenner derfor at jeg av flere grunner gruer meg litt ekstra i år. Forholdet til pappa har alltid vært ambivalent (uten at jeg ønsker å gå noe særlig mer inn på dette), og man vet aldri helt hvordan stemningen er der hjemme. Det er fint når det er bra, men fryktelig når det er dårlig. Han er heller ikke noe glad i jula, og syns det er et mas og stress, noe han klager mye og høylytt over. Jeg på min side elsker jula, og liker å fikse julegaver, bake kaker og pynte før jul. Han har julegardinene oppe hele året, fordi han ikke orker bytte dem, og handler bare inn det mest nødvendige (sist hadde han en halv ost og en smørpakke i kjøleskapet, fordi det er «nok, og det ikke er nødvendig å være så jæ**** fancy»). Mye av det jeg ser på som gleden med jul (om det så bare er en boks pepperkaker) må jeg derfor fikse selv og med dårlig samvittighet (jeg kan gjerne handle, altså, men blir så lei av kommentarene som medfølger). Jeg har heller ikke et særlig stort nettverk der pappa bor, og han vil hverken spille brettspill, gå på tur eller annet, så det blir stort sett for meg og hunden min å tusle ute alene. Samtidig har jeg lenge anstrengt meg for å ha et godt forhold til pappa, og føler jeg burde reise dit. Mamma på sin side er også glad i jula - hun pynter og vasker (det skjer ikke hos pappa, og det er egentlig ganske ekkelt til tider. «Trenger ikke være så fancy»), fikser julestrømper fra «nissen» med årets julekule til hver av oss, og ønsker seg brettspill vi kan spille sammen. Så egentlig vil jeg mye heller feire jul med henne, og heller dra på besøk til pappa en «vanlig» helg, siden han uansett bare ser på jula som noe herk. Men så vil jeg feire med brødrene mine også (men siden de heller ikke bryr seg noe særlig om jula sånn dett, sier de bare at vi sikkert skal feire hos pappa). Jeg vet det er august, men kjenner allerede jeg går å grubler på dette… noen som har noen kloke tanker eller gode råd? Anonymkode: 662b7...23c Jeg tenker om at han bare syns det er mas å styr med julen så reis til mor, så reider du heller innom far i romjulen. Anonymkode: d635b...f3a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #19 Skrevet 2. august 2024 Jeg synes du skal reise til din mor og feire jul hos henne, også tar du heller en vanlig helg hos faren din. Forklar til faren din at dette blir best for alle parter. Han slipper å stresse med jul og dere kan heller hygge dere sammen en annen helg, og du kan dra til moren din som er like glad i julen som deg. Det er mulig brødrene dine velger å likevel dra til faren din, men jeg ville helt klart dratt til mor uansett. Hilsen ei som også er veldig glad i julen og juleforberedelser🎄🤶🎅 Anonymkode: 6c43d...1eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå