Gå til innhold

Menn deltar i kvinneklassen i boksing i OL

Svava

Anbefalte innlegg

Thyra skrev (3 minutter siden):

Tviler på at det ville gjort noen stor forskjell om de hadde offentliggjort og dokumentert hvilken tilstand det er (dette er private helseopplysninger, sensitiv informasjon), hetsen ville likevel ha kommet

Jeg tror imidlertid dette kunne ha stilnet den verste stormen. Er det bedre å stå i den enn å vise til litt "sensitiv" dokumentasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thyra skrev (1 time siden):

Blir helt oppgitt over hvor mange som kommenterer på nettet, ikke bare i denne tråden, uten å sette seg inn i hva det handler om. Imane Khelif blir konsekvent omtalt som mann, det snakkes om Pride, menn som føler seg som kvinner osv...

Om en baby blir født med kvinnelige kjønnsorganer og naturlig nok blir identifisert som hente ved fødsel, vokser opp som jente og blir sett på som jente, senere skulle vise seg å ha xy kromosomer, er de kvinnelige kjønnsorganene vedkommende ble født med bare "føleri'?

Slikt sett så må du ikke glemme at du spekulerer like mye som alle oss andre.

Motstanden fra deler av det kvinnelige boksemiljøet tror jeg ikke er ute etter å hetse Imane personlig. Det er mange andre damer som heller vil fremstå tøffe med å si at de blir desto stoltere av å kunne gølve en dame som Imane. Andre går i bresjen for å beskytte Imane for skittkastingen. Det synes jeg er fair play, om det ikke nødvendigvis er det i ringen.

IBA har satt en standard, men vil ikke ut med hvordan de tester. Hvor sikkert i det hele tatt kan det beviselig gjøres at det er gjort injeksjoner for testosteron? IOC vil ikke høre noe av dette. De mener dette blir diskriminering. Uansett.

Blir spennende å høre om fremtiden. I gamle dager måtte kvinnelige idrettsutøvere kle av seg både under og over overfor et panel av leger. Én historie går ut på at en kvinnelig deltager ble utestengt fordi hun hadde for små bryster...

I profesjonell tungvektsboksing for menn må man bare avfinne seg med å møte en motstander som er større og sterkere på alle fronter. Da må jeg nesten le litt når det ble sagt av den italienske motstanderen til Imane at hun fikk så vondt i nesa. Hvaforno, en bokser? På linje med Jens; "au - au, det gjør så vondt i tennene mine."

Når det er tullet bort så er det viktig å påpeke at inndeling av vektklasser selvsagt er der for sikkerhet til boksere. Problematisk selvsagt når muskelmasse, benstruktur osv er en større del av vekten hos én enn hos motstanderen. Det er dette det først og fremst handler om. Ikke om en evt kvinne også har testikler og kun lekte med blåkledde dokker som barn.

Endret av PITTY
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (13 timer siden):

ja, og hun er født kvinne med en medisinsk tilstand. DVS : HUN ER KVINNE.

Nei når man har XY kromosomer så er man en mann. Uavhengig av hvordan kjønnsorganene ser ut.

Etter hva jeg har lest så begynner alle fostre som jenter og med kvinnelige kjønnsorganer. Også på et punkt i svangerskapet får gutte fostre en kraftig testosteron boost som gjør at det som blir til klitoris hos jentene vokser kraftig og blir til en penis pluss at kjønnsorganet lukker seg og blir til baller, ol. Vi kan se noe liknende hos kvinnelige kroppsbyggere som bruker anabole steroider og dermed får et kunstig forhøyet testosteron nivå. Hos dem også så fører dette til at klitoris vokser i størrelse og blir nesten som en mini penis.

Så det kan godt være at Khelif bare har en mangel som gjør at h*n enten ikke produserte nok testosteron i fosterstadiet til å utvikle minnelige kjønnsorganer, eller at h*n mangler reseptorer som reagerer på testosteron som kroppen produserer, og dermed ikke utviklet penis. Uansett så er det en mann hvis det er XY kromosomer. 

Thndrcnt skrev (8 timer siden):

Det har vel skjedd i enkelte sporter tidligere, men da kvinnene dominerte så ble mennene så sure at de forlangte å ha en egen kvinneklasse slik at de slapp å tape for kvinnene 😄

Hvilken idrett er dette da? Her virker det jo som du driver å dikter etter egen fantasi...

I skyting kan kvinner prestere like bra som menn. Men det er jo ikke gretne menn som krever kjønnsdelte klasser her, det er kvinnene som krever dette fordi de for det meste er i mindretall og dermed har mindre sjanse for å få en høy plassering hvis det ikke er kjønnsdelte klasser.

Og i ekstremt lange ultramarathon løp er det også noen kvinner som klarer å hevde seg mot mennene.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (4 timer siden):

Slikt sett så må du ikke glemme at du spekulerer like mye som alle oss andre.

Motstanden fra deler av det kvinnelige boksemiljøet tror jeg ikke er ute etter å hetse Imane personlig. Det er mange andre damer som heller vil fremstå tøffe med å si at de blir desto stoltere av å kunne gølve en dame som Imane. Andre går i bresjen for å beskytte Imane for skittkastingen. Det synes jeg er fair play, om det ikke nødvendigvis er det i ringen.

IBA har satt en standard, men vil ikke ut med hvordan de tester. Hvor sikkert i det hele tatt kan det beviselig gjøres at det er gjort injeksjoner for testosteron? IOC vil ikke høre noe av dette. De mener dette blir diskriminering. Uansett.

Blir spennende å høre om fremtiden. I gamle dager måtte kvinnelige idrettsutøvere kle av seg både under og over overfor et panel av leger. Én historie går ut på at en kvinnelig deltager ble utestengt fordi hun hadde for små bryster...

I profesjonell tungvektsboksing for menn må man bare avfinne seg med å møte en motstander som er større og sterkere på alle fronter. Da må jeg nesten le litt når det ble sagt av den italienske motstanderen til Imane at hun fikk så vondt i nesa. Hvaforno, en bokser? På linje med Jens; "au - au, det gjør så vondt i tennene mine."

Når det er tullet bort så er det viktig å påpeke at inndeling av vektklasser selvsagt er der for sikkerhet til boksere. Problematisk selvsagt når muskelmasse, benstruktur osv er en større del av vekten hos én enn hos motstanderen. Det er dette det først og fremst handler om. Ikke om en evt kvinne også har testikler og kun lekte med blåkledde dokker som barn.

Det er jo vist bilder av henne som barn hvor hun tydelig ser ut som en jente, foreldrene ga henne et jentenavn og oppdro henne som jente, så det er vel rimelig å anta at hun ble født med kvinnelige kjønnsorganer siden hun ble identifisert som jente ved fødsel.

Ja, kjønnsyestingen som foregikk før var jo helt horribel. Og små bryster i seg selv betyr da ikke at man er mann! Eller har noen fysiske fordeler i konkurranse mot andre kvinner i idrett! Mange kvinner med svært små bryster som både har født barn og ammet...

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (4 timer siden):

Nei når man har XY kromosomer så er man en mann. Uavhengig av hvordan kjønnsorganene ser ut.

Etter hva jeg har lest så begynner alle fostre som jenter og med kvinnelige kjønnsorganer. Også på et punkt i svangerskapet får gutte fostre en kraftig testosteron boost som gjør at det som blir til klitoris hos jentene vokser kraftig og blir til en penis pluss at kjønnsorganet lukker seg og blir til baller, ol. Vi kan se noe liknende hos kvinnelige kroppsbyggere som bruker anabole steroider og dermed får et kunstig forhøyet testosteron nivå. Hos dem også så fører dette til at klitoris vokser i størrelse og blir nesten som en mini penis.

Så det kan godt være at Khelif bare har en mangel som gjør at h*n enten ikke produserte nok testosteron i fosterstadiet til å utvikle minnelige kjønnsorganer, eller at h*n mangler reseptorer som reagerer på testosteron som kroppen produserer, og dermed ikke utviklet penis. Uansett så er det en mann hvis det er XY kromosomer. 

Hvilken idrett er dette da? Her virker det jo som du driver å dikter etter egen fantasi...

I skyting kan kvinner prestere like bra som menn. Men det er jo ikke gretne menn som krever kjønnsdelte klasser her, det er kvinnene som krever dette fordi de for det meste er i mindretall og dermed har mindre sjanse for å få en høy plassering hvis det ikke er kjønnsdelte klasser.

Og i ekstremt lange ultramarathon løp er det også noen kvinner som klarer å hevde seg mot mennene.

Med xy-kromosomer er det meningen fosteret skal utvikle seg til mann, men det er ikke alltid det skjer. Om du hadde fått et barn som legene identifiserte som jente ved fødsel, som så ut som jente med kvinnelige kjønnsorganer, som ble oppdratt som jente, som identifiserte seg som jente og senere viste seg å ha xy kromosomer, ville du da insistert på at hun er mann?!? 

Om kroppen ikke nyttiggjøre seg testosteron og dermed ikke utvikler penis vil ikke vedkommende ha fysiske fordeler av testosteronet i idrett heller.

Dette skjedde bl.a. i OL i 1992: https://no.m.wikipedia.org/wiki/ISSF_olympisk_skeet

Her står det om :"Kvinnelig OL-mester medførte regelendring"

Endret av Thyra
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anti-woke er virkelig desperate etter å peke på ting. Én fjær blir til ti høns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinsiew skrev (På 3.8.2024 den 19.59):

Men sier denne egentlig at det er flere kjønn? 

Her stilles bla a Turner Syndrom opp som et annet kjønn. Jeg har en variant av Turner syndrom, og er fortsatt kvinne. Eller misforstår jeg noe her nå? 

"Hva er en kvinne?" 

Dette er mye av konflikten : Spørsmålet handler om kontekst. 

Turner syndrom handler om at du kun har ett X kromosom, dermed at du pr def ikke har kjønns kromosom i den betydningen Paradox artikkelen legger til grunn, så hos han har du ikke kjønn i det hele tatt.

Original artikkelen forteller at du er et eget kjønn i BIOLOGISK betydning. Poenget hans er ikke hvilket kjønn som karakteriserer deg (innovertiss, mensen og generelt hormonell), men hvilken biologisk avgrensning vi kan bruke for å avdekke spesielle egenskaper knyttet til kombinasjoner av x og y kromosomer.  Dette for at vi skal slutte å tenke på kjønn som binært.

Hvis jeg møtte deg, ville jeg se en kvinne. Hvis vi ble sammen ville det kunne være issues med din kromosom sammensetning som ville kunne tilsi at du ikke var kvinne nok. På samme måte som denne bokseren. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, LeveMannen said:

ei når man har XY kromosomer så er man en mann. Uavhengig av hvordan kjønnsorganene ser ut.

Ja, en mann uten pikk... kan godt se for meg hvordan menn hadde reagert hvis hun dusjet i mennsgarderobe.. hun har sannynligvis små pupper også.. .🫡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (55 minutter siden):

"Hva er en kvinne?" 

Dette er mye av konflikten : Spørsmålet handler om kontekst. 

Turner syndrom handler om at du kun har ett X kromosom, dermed at du pr def ikke har kjønns kromosom i den betydningen Paradox artikkelen legger til grunn, så hos han har du ikke kjønn i det hele tatt.

Original artikkelen forteller at du er et eget kjønn i BIOLOGISK betydning. Poenget hans er ikke hvilket kjønn som karakteriserer deg (innovertiss, mensen og generelt hormonell), men hvilken biologisk avgrensning vi kan bruke for å avdekke spesielle egenskaper knyttet til kombinasjoner av x og y kromosomer.  Dette for at vi skal slutte å tenke på kjønn som binært.

Hvis jeg møtte deg, ville jeg se en kvinne. Hvis vi ble sammen ville det kunne være issues med din kromosom sammensetning som ville kunne tilsi at du ikke var kvinne nok. På samme måte som denne bokseren. 

Men dette er jo bare en persons mening, og man kan ikke ut fra denne artikkelen si at det finnes flere enn 2 kjønn.. 

Ettersom turnersyndrom kun rammer kvinner, er for eksempel alle med turnersyndrom kvinner og ikke en variant av kvinne. Dermed er både jeg, og alle andre kvinner med Turner syndrom, kvinner i biologisk forstand. Eller hadde vi ikke kunnet fått Turner syndrom. Kvinner med Turner syndrom kan forøvrig ha to X kromosomer. 

Artikkelen syns jeg rett og slett var dårlig. Mye meninger og lite som kan forankres i vitenskap. Blir så mye synsing i dette. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dypt biolog-analytisk som tråden her har blitt tror jeg aldri vil bli de førende aspektene for IOC, IBA osv..

Her vil  man sikkert være ute etter enkle grenseverdier, tallenes tale. Og kanskje skjegg eller ikke skjegg. I boksesporten må menn bare tåle det som de møter av en motstander. Da tenker jeg særskilt tungvekt. Der er det kun vektklassene som verner bokserne.

I kvinneboksing vil noen gå for sterkere kontroll. Man ønsker ikke en Mike Tyson kvinne.

Hvis Imane vil måtte kvalifisere i herreklasse og bli knocket sønder og sammen av samtlige motstandere. Urettferdig?

Imane får fortsette og evt knocke kvinnelige boksere med en kanskje urettmessig slagkraft. Rettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er feil fordi det er ikke fair play når hun har mulighet til å bli større og sterkere pga biologiske faktorer. Selv om hun er en kvinne. Andre kvinner måtte brukt doping for å kunne bli like sterk, og det er ikke lovt. 
  Men fremdeles er det ett vanskelig tema fordi skal man utestenge alle som Imane Khelif slik at de ikke kan delta i idrett på lik linje som andre? Det blir egentlig feil uansett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (38 minutter siden):

Så dypt biolog-analytisk som tråden her har blitt tror jeg aldri vil bli de førende aspektene for IOC, IBA osv..

Her vil  man sikkert være ute etter enkle grenseverdier, tallenes tale. Og kanskje skjegg eller ikke skjegg. I boksesporten må menn bare tåle det som de møter av en motstander. Da tenker jeg særskilt tungvekt. Der er det kun vektklassene som verner bokserne.

I kvinneboksing vil noen gå for sterkere kontroll. Man ønsker ikke en Mike Tyson kvinne.

Hvis Imane vil måtte kvalifisere i herreklasse og bli knocket sønder og sammen av samtlige motstandere. Urettferdig?

Imane får fortsette og evt knocke kvinnelige boksere med en kanskje urettmessig slagkraft. Rettferdig?

Skjegg eller ikke skjegg? Mange biologiske kvinner som har "skjegg" i varierende grad. Det gir dem ingen  fordeler i idrett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Porselen99 skrev (30 minutter siden):

Jeg syns det er feil fordi det er ikke fair play når hun har mulighet til å bli større og sterkere pga biologiske faktorer. Selv om hun er en kvinne. Andre kvinner måtte brukt doping for å kunne bli like sterk, og det er ikke lovt. 
  Men fremdeles er det ett vanskelig tema fordi skal man utestenge alle som Imane Khelif slik at de ikke kan delta i idrett på lik linje som andre? Det blir egentlig feil uansett. 

Men alle atleter har biologiske fordeler. Ta en svømmer for eksempel. Tror du Michael Phelps har en helt gjennomsnittlig kropp? Ikke i det hele tatt. Han er omtrent skapt for den sporten. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porselen99 skrev (46 minutter siden):

Alle i toppidrett har biologiske fordeler. Det er ikke slik at hvem som helst kan nok best i hvilken som helst idrett om de bare trener nok! Noen er skapt for hurtighet, andre for styrke..

At transkvinner ikke bør delta i kvinneklassen pga sine biologiske fordeler er en ting, noe annet blir for dem som faktisk er født sånn.

Enig i at dette er et vanskelig spørsmål og at det på en måte blir feil uansett.

Men man kan ihvertfall unngå å kalle henne og andre i samme situasjon for mann (med mindre de selv har presisert at de ønsker å omtales som mann).

Endret av Thyra
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har lurt på: er personen XY eller XXY? Noen som vet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bokseren det er referert til her, er kvinne, alltid vert kvinne, oppvokst som kvinne, hele livet vært kvinne, men så blir ho god i en sport, og vipps blir ho mann. 

Kan noen forklare meg dette? 

Ho er ikke jo trans, ho er ikke mann, men har tydeligvis ikke lov å vere kvinne heller? 

Hele OL og hele arbeidet ho har lagt ned i dette, er ødelagt grunna misogyne mennesker som drar ettermælet hennes nedi søla uten å ha ett fnugg av substans i det de hyler om. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (1 time siden):

Dette er ikke helt riktig, etter hva jeg har erfart.

Der finnes regler og (forskjellige) grenser for testosteron-nivå både for kvinnelige og mannlige boksere. En utøver hvis kropp naturlig produserer for mye testosteron slik at denne grensen overskrides, må bruke medisiner for å redusere dette, ellers får hen ikke konkurrere. Dette gjelder for menn akkurat som for kvinner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (37 minutter siden):

Skjegg eller ikke skjegg? Mange biologiske kvinner som har "skjegg" i varierende grad. Det gir dem ingen  fordeler i idrett.

I kvinneboksing vil det nok virke skremmende for motstanderen i det minste.. Fordelaktig det 🤣

Endret av PITTY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svertekampanjen mot Khelif lukter russisk trollfarm lang vei.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...