Gå til innhold

Menn deltar i kvinneklassen i boksing i OL

Svava

Anbefalte innlegg

PITTY skrev (1 time siden):

Da er de i så fall svært klønete. Eller lederne der har vært utsatt for mye knockouts.. Du trenger ikke være nevrokirurg for å skjønne at knockouts kan være relativt fatalt. Dette ville jeg tro at IBA skjønner mer av enn IOC.

Årsakes av alt fra enkle svar som hjerneblødning til vedvarende bevisstløshet. Jeg har hørt flere varianter av forklaringsmodeller, men oftest hvordan hjernen blir affisert under et hardt slag og at den utsettes for en altfor brå bevegelse slik at den når frem/kolliderer med kraniet til tross for væsken den er beskyttet av.

En udiskutabel faktor er vekten og hurtigheten hjernen utsettes for. Altså slagstyrken til den som utfører slaget er her essensielt. Det er merkelig hvis de ikke kan argumentere med at en mann eller nær en manns slag styrke påvirker dette.

Det er selvsagt dette som bør være hovedemnet når det argumenteres om sikkerhet for kvinnelige boksere.

Dette argumentet om at den omtalte bokseren har tapt mot andre kan enkelt være motstanderens hurtighet, og at ved det også unngår å bli truffet..

Er ikke uenig i det du skriver, men slik jeg skjønner det, så finnes det ikke dokumentasjon på at den aktuelle utøveren faktisk har mannlige kjønnskronosomer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apis skrev (26 minutter siden):

Er ikke uenig i det du skriver, men slik jeg skjønner det, så finnes det ikke dokumentasjon på at den aktuelle utøveren faktisk har mannlige kjønnskronosomer. 

Nei vel, men noe er det..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (35 minutter siden):

Etter det intense medie kjøret, hadde de to utøverne for lengst vært ute å imøtegått påstanden, om det ikke var sant.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært artig hvis IOC kunne ta seg selv på ordet "ingen skal diskrimineres."

Da separerer vi ikke kvinner og menn i idrett overhode. 😂 Konkurrere med samme krav og forutsetninger..?

Endret av PITTY
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fryktelig synd på henne, hun fortjener ikke all hetsen og hatet. Men hun burde ikke konkurrere i kvinneklassen, dessverre for henne, men det blir ikke riktig. Hun har ikke gjort noe galt, men det spiller ingen rolle.

Når det er sagt virker den italienske bokseren som en pingle som ikke har noe i OL å gjøre. I boksing er det relativt vanlig å bli slått så hard at man blir bevisstløs, men her hyler og gråter hun over en brukket nese og klager over at hun aldri har blitt slått så hardt? Det gir faktisk ikke mening.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Chiyo said:

Caster Semenya er intersex. Hun ser ut som en kvinne utvendig

Da har vi forskjellige syn. Jeg synes ikke hun ser ut som en kvinne utvendig. Androgyn, med helling mot det maskuline, om noe. 

I slike tilfeller hadde det vel vært best å konkurrert i egen klasse, sammen med transkvinner, siden de har samme kromosomer? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Apis said:

Problemet er at det er tillatt. IOC tester ikke for XY-kromosomer og utøvere som har gjennomgått mannlig pubertet kan dermed delta i kvinneklassen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tiger Jack said:

Det står jo i artikkelen du lenker til. Intersex er en "medisinsk tilstand". Altså ikke noe med kjønn å gjøre.

Vi har kun to biologiske kjønn.

ja, og hun er født kvinne med en medisinsk tilstand. DVS : HUN ER KVINNE.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (47 minutter siden):

Problemet er at det er tillatt. IOC tester ikke for XY-kromosomer og utøvere som har gjennomgått mannlig pubertet kan dermed delta i kvinneklassen. 

IOC bør selvsagt ha et kontroll regime, som gjør at utøvere konkurrerer under mest mulig like forutsetninger, IOC og de forskjellige forbundene bør ha det samme regelverket og være mest mulig demokratisk oppbygde. 

Endret av Apis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Amantha said:

Da har vi forskjellige syn. Jeg synes ikke hun ser ut som en kvinne utvendig. Androgyn, med helling mot det maskuline, om noe. 

I slike tilfeller hadde det vel vært best å konkurrert i egen klasse, sammen med transkvinner, siden de har samme kromosomer? 

omg. Khelif, hun var født kvinne, dvs hun hadde kvinnelig kjønn organ. Det er vanligvis slik at mann bestemmer hvem er hva ved fødsel. Man vet ikke hvordan en nyfødt vil se ut senere i livet

Endret av NatNat
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, velociraptor said:

Jeg synes fryktelig synd på henne, hun fortjener ikke all hetsen og hatet. Men hun burde ikke konkurrere i kvinneklassen, dessverre for henne, men det blir ikke riktig. Hun har ikke gjort noe galt, men det spiller ingen rolle.

Når det er sagt virker den italienske bokseren som en pingle som ikke har noe i OL å gjøre. I boksing er det relativt vanlig å bli slått så hard at man blir bevisstløs, men her hyler og gråter hun over en brukket nese og klager over at hun aldri har blitt slått så hardt? Det gir faktisk ikke mening.

Enig med alt det du sier. men jeg er litt usikker nå om hun skulle konkurrere eller ikke etter at jeg fant ut at hun ble slått av 2 damer i Tokyo i 2020. Hun fikk bare bronze medalje..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (14 minutter siden):

Enig med alt det du sier. men jeg er litt usikker nå om hun skulle konkurrere eller ikke etter at jeg fant ut at hun ble slått av 2 damer i Tokyo i 2020. Hun fikk bare bronze medalje..

en mann kan også tape mot en dame, for ikke å snakke om at en som bruker steroider kan tape mot en som ikke bruker steroider. Juks, eller urettferdig fordel (hun her har jo ikke jukset, i hvert fall ikke med vilje) er ikke synonymt med garantert seier.

Jeg lover at jeg kunne brukt både steroider, bloddoping og det som er uten å på noen måte å klare å hevde meg i noen som helst gren i OL.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (1 time siden):

Men det burde de tydeligvis begynne med. IOC tester alle utøvere for spor av ulovlige prestasjonsfremmede midler OFTE, det burde være null problem å i tillegg teste alle i kvinneklassen for XX/XY og testosteronnivå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, velociraptor said:

en mann kan også tape mot en dame, for ikke å snakke om at en som bruker steroider kan tape mot en som ikke bruker steroider. Juks, eller urettferdig fordel (hun her har jo ikke jukset, i hvert fall ikke med vilje) er ikke synonymt med garantert seier.

Jeg lover at jeg kunne brukt både steroider, bloddoping og det som er uten å på noen måte å klare å hevde meg i noen som helst gren i OL.

😅

uansett, jeg tror ikke de 2 damer som hun tapte mot så ut som de tar steroider. Den irske tok gull og en fra Brazil tok sølv :

Beatrix-cutout.pngskysports-kellie-harrington_5471885.jpg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (34 minutter siden):

😅

uansett, jeg tror ikke de 2 damer som hun tapte mot så ut som de tar steroider. Den irske tok gull og en fra Brazil tok sølv :

Beatrix-cutout.pngskysports-kellie-harrington_5471885.jpg?

Jeg mente ikke å insinuere at de gjorde det, det var bare et eksempel på at man kan jukse og ha en urettferdig fordel uten å nødvendigvis vinne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 time siden):

Men det burde de tydeligvis begynne med. IOC tester alle utøvere for spor av ulovlige prestasjonsfremmede midler OFTE, det burde være null problem å i tillegg teste alle i kvinneklassen for XX/XY og testosteronnivå.

Antidoping Norge;

"Med bruk menes tilførsel av dopingmidler uavhengig av om vedkommende selv tilførte stoffet eller fikk hjelp av andre, for eksempel ved injeksjon. Forbudet gjelder derimot ikke selve forekomsten av dopingmidler i kroppen. Testosteron som finnes naturlig i kroppen vil for eksempel ikke bli omfattet av forbudet."  

Så hva med injeksjoner? Hvordan sortere ut det?

Kjenner selv en som er født som kvinne. Konverterte såpass at baller har blitt påskrudd og det foretas jevnlige tilskudd av testosteron. I dag har kvinnen/mannen skjegg(ønsket bivirkning selvsagt), trener som juling og er nå sannsynligvis helt umulig å slå i håndbak.

Endret av PITTY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svava skrev (4 timer siden):

Men biologiske kvinner med xy kromosomer har vel ikke gått gjennom en mannlig pubertet?

Transkvinner som ikke har fått pubertets blokkere har gått gjennom en mannlig pubertet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amantha skrev (4 timer siden):

Hun ser nok ikke ut som en feminin kvinne, men likevel som en kvinne. Kvinnelige kjønnsorganer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (På 1.8.2024 den 23.17):

Hvorfor blander dere inn trans her? Khelif er ikke trans. Hun har en fungerende livmor og kan føde barn. Hun har også Swyer syndrom, noe som ofte ikke oppdages før puberteten da man har kvinnelige kjønnsorganer men altså XY-kromosomer. Hun er altså oppdratt som kvinne. 

Om hun skal delta eller ikke er en diskusjon, men den har ingenting med trans eller "woke" å gjøre. 

Hvor har du dette med at hen har livmor fra? Ser flere legge fram den påstanden den på nett, men ingen som kan dokumentere det. Swyer-syndromet er ikke forenelig med å drive med boksing på høyt nivå, da da de som har det ikke produserer testosteron og ikke kommer i puberteten uten hormonbehandling. https:/rarediseases.org/rare-diseases/swyer-syndrome/

Bokseforbundet sagt at Khelif har XY kromoson. Fordi hen er sterk og har ganske maskuline trekk kan det tyde på at hen er født med 5ARD, en genetisk variasjon som gjør at kjønnsorganene ser ut som en jente ved fødsel, men de indre testiklene gjør at kroppen utvikler seg i mannlig retning under puberteten. Det er jo nettopp dette med mannlig pubertet som gir en urettferdig fordel, uansett hvordan man er oppdratt eller identifiserer seg(jf. Transkvinner i kvinnesport).

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thndrcnt
23 hours ago, Pippi Lotta said:

Intresang kronik hos NRK, hvor de påpeker at vi ikke hvet hva disse testene egentlig sier og at bakteppe for krangelen er at OL og bokse orginasasjonene krangler fra før av. Så kansje dette bare er utøvere som ofres for å skape drama?

https://www.nrk.no/ol/ol-i-paris-2024_-den-olympiske-kjonnsubalanse-1.16988481

Jeg forsto det slik at den oprinnelige testen ble tatt etter at hun hadde slått en ubekjempet mester fra Russland, og ved å "feile" testen hennes så kunne russeren forbli ubekjempet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...