Gå til innhold

Menn deltar i kvinneklassen i boksing i OL

Svava

Anbefalte innlegg

Thyra skrev (22 minutter siden):

Sitat:

"Når y-kromosomet endelig aktiveres blir du mann, men beholder restene av den kvinnen du engang var- brystvortene dine."

Det der er fryktelig klønete skrevet. Når y kromosomer aktiveres, begynner de maskuline trekkene å utvikles. Gutt har de vært hele veien. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Sinsiew said:

Hæ, nei det gjør den jo ikke. Her er det en som er begge kjønn i ett. Fortsatt bare to kjønn, men en tilstand som gjør kjønnet flytende. 

ja, ok, du har en poeng her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, kat-e said:

Nei, det finnes to kjønn fra naturens side, at noen har trekk fra begge kjønn er en mutasjon.

På samme måte som det finnes kalver med fem bein, det har aldri vært meningen fra naturens side. Slik finnes det en mengde eksempler på og ikke nødvendigvis bare med kjønn og kjønnsorgan. Men alle pattedyr som er hankjønn har XY kromosomer.  

ok men da alle må inrømme at Imane Khelif er kvinne.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 time siden):

Dette er da ikke definisjonen på en kvinne! Ikke alle biologiske kvinner har livmor, noen er født uten, andre må fjerne den. Ikke alle kvinner kan føde barn heller, og ikke alle menstruerer. Og før puberteten og etter overgangsalderen er det ingen kvinner som menstruerer eller føder barn. Er kvinner kun kvinner halve livet?

Tidlig på fosterstadiet er alle jenter. De som har xy-kromosomer utvikler seg vanligvis til gutter, men i sjeldne tilfeller skjer ikke dette. Det finnes også flere kombinasjoner av kjønnskromosomer enn xy og xx...

Så du mener kromosomer trumfer kjønnsorganer??

Det er gutta  som bestemmer kjønnet på fosteret, i befruktningsøyeblikket, sædceller inneholder enten x kromosomer eller y kromosomer. Da blir også ganske mange andre ting bestemt, farge på hår og øyne f,eks. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Druid said:

På overflaten snakker vi om 3 kjønn : utover tiss , innover tiss og OMG WTF!!!

😆🤙 ha ha ha ! takk !

Endret av NatNat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (3 minutter siden):

ok men da alle må inrømme at Imane Khelif er kvinne.

Imane Khelif må få lov til å være være den personen hun har vært hele tiden, nå kan det virke som det er disse Russerne som har satt ut rykter, så hvilken kombinasjon av kromosomer hun har?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Apis said:

Imane Khelif må få lov til å være være den personen hun har vært hele tiden, nå kan det virke som det er disse Russerne som har satt ut rykter, så hvilken kombinasjon av kromosomer hun har?

Enig med deg, men stakkars dame må gå gjennom en del i tabloidene. Min første reaskjon, jeg må inrømme, var : wow, en mann mot en dame. Men jeg undersøkte navnet på nettet. Og fant ut fort at de var ikke en trans men en dame med hormone problemer. Jeg føler meg lei for henne fordi på en sida, du har den lille søte sexy italiensk dame og på andre sida, store, ikke så utrolig pen og mannlig Imane. Og det blir lynsje stemming med en gang.

Leste forresten at treneren til den italienske sa at hun lydet med sinus denne dagen. Det kunne også forklare hvorfor hun tålte ikke så mye som vanlig.

ps : for å svare ditt spørsmål, fant jeg dette ? https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/imane-khelif-xy-chromosome-dsd-paris-olympics-b2590594.html

Endret av NatNat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (2 minutter siden):

Enig med deg, men stakkars dame må gå gjennom en del i tabloidene. Min første reaskjon, jeg må inrømme, var : wow, en mann mot en dame. Men jeg undersøkte navnet på nettet. Og fant ut fort at de var ikke en trans men en dame med hormone problemer. Jeg føler meg lei for henne fordi på en sida, du har den lille søte sexy italiensk dame og på andre sida, store, ikke så utrolig pen og mannlig Imane. Og det blir lynsje stemming med en gang.

Leste forresten at treneren til den italienske sa at hun lydet med sinus denne dagen. Det kunne også forklare hvorfor hun tålte ikke så mye som vanlig.

Vis en sliter med Tinnitus så tviler jeg at boksing er sporten en skal bedrive. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (På 1.8.2024 den 21.28):

To utøvere ble utestengt fra forrige VM av det internasjonale bokseforbundet fordi de testet positivt på XY-kromosomet som gjorde at de ble klassifisert som menn. I OL derimot er det ikke det internasjonale bokseforbundet som setter reglene, og de to utøverne får nå delta i kvinneklassen i OL. 

Den ene utøveren har deltatt i sin første kamp og brukte bare 46 sekunder på å vinne. Den italienske kvinnen som tapte sier hun aldri har blitt slått så hardt før. 
https://www.tv2.no/sport/stemples-som-mann-kan-gi-fatale-folger/16882893/

Er det virkelig noen som støtter dette?

Edit: Khalif er angivelig født med en sjelden medisinsk tilstand

Sikkert flere som kan lære noe av dette. Ikke tro på alt som blir skrevet/sagt. 

Jenta er født med med livmor og vagina, har mensen og har aldri vært noe annet enn en kvinne i hele sitt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 time siden):

Akromegali er vel en funksjonshemming, tviler på at de har spesielle fordeler i idrett selv om de er store?

Nikolai Sergeyevich Valuev  tungvektsbokser. (akromegali.) gigantisme..

Han tok verdensmester tittelen to ganger.. Klart det er verre å bli slått ned av en steikepanne enn en kaffekopp!!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (2 timer siden):

Er det 7 kjønn, eller varianter av xx og xy? 

Har du noen forskningsartikler om dette, for jeg finner bare mumbo sider når jeg søker. 

Skal vi se, jeg hadde en forskningsartikkel, men den har forsvunnet fra loggen min. Jeg har en populærvitenskapelig bloggpost rundt dette, og jeg ser at det var 6, ikke 7.

Men jeg må ærlig innrømme at dette kritikksvaret er bedre som kilde, ikke minst fordi det linker videre til artikkelen som gir noe av problemet.

https://www.theparadoxinstitute.com/read/karyotypes-are-not-sexes

Grunnen er fordi den hevder den biologiske definisjonen av kjønn er 100% definert av formering. 

Utfordringen med dette at dette er en ekstremt innsnevret forståelse av kjønn som det er vanskelig å knytte til hvordan vi  faktisk behandler kjønn som mennesker. Blant annet i denne saken med bokseren.

Men det betyr at forskningen kommer i et problem nå som y kromosomet er på vei til å visne hen. Og forskningen kan ikke hjelpe oss med viktige problemene vi har med inkonsistens mellom mental og fysisk kjønn.

Endret av Druid
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (11 minutter siden):

Nikolai Sergeyevich Valuev  tungvektsbokser. (akromegali.) gigantisme..

Han tok verdensmester tittelen to ganger.. Klart det er verre å bli slått ned av en steikepanne enn en kaffekopp!!!

Cassius Marcellus Clay Jr også kjent som Muhammad Ali: “Float like a butterfly, sting like a bee. The hands can't hit what the eyes can't see.” 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 minutter siden):

Cassius Marcellus Clay Jr også kjent som Muhammad Ali: “Float like a butterfly, sting like a bee. The hands can't hit what the eyes can't see.” 

Flink fyr ja. Men hvis han på noen måte led av gigantisme så var det kun i kjeften..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (24 minutter siden):

Skal vi se, jeg hadde en forskningsartikkel, men den har forsvunnet fra loggen min. Jeg har en populærvitenskapelig bloggpost rundt dette, og jeg ser at det var 6, ikke 7.

Men jeg må ærlig innrømme at dette kritikksvaret er bedre som kilde, ikke minst fordi det linker videre til artikkelen som gir noe av problemet.

https://www.theparadoxinstitute.com/read/karyotypes-are-not-sexes

Grunnen er fordi den hevder den biologiske definisjonen av kjønn er 100% definert av formering. 

Utfordringen med dette at dette er en ekstremt innsnevret forståelse av kjønn som det er vanskelig å knytte til hvordan vi  faktisk behandler kjønn som mennesker. 

Men det betyr at forskningen kommer i et problem nå som y kromosomet er på vei til å visne hen. Og forskningen kan ikke hjelpe oss med viktige problemene vi har med inkonsistens mellom mental og fysisk kjønn.

Men sier denne egentlig at det er flere kjønn? 

Her stilles bla a Turner Syndrom opp som et annet kjønn. Jeg har en variant av Turner syndrom, og er fortsatt kvinne. Eller misforstår jeg noe her nå? 

Jeg syns uansett at diskusjonene her inne er litt snever til tider. I stedenfor å snakke om utovertiss og innivertiss, må vi heller snakke om hormonutskillelse. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

omg. Imane Khelif. Jeg fant ut at hun tapet på OL i Tokyo mot en irsk bokser, Kellie Harrington som ser ut veldig mye som en kvinne.. Bare det forteller meg at hun skulle ikke være eksludert fra OL.

https://www.irishmirror.ie/sport/other-sport/boxing/kellie-harrington-reveals-what-most-24730302

Harringon tok gull, Khelif tok bronze.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (8 timer siden):

omg. Imane Khelif. Jeg fant ut at hun tapet på OL i Tokyo mot en irsk bokser, Kellie Harrington som ser ut veldig mye som en kvinne.. Bare det forteller meg at hun skulle ikke være eksludert fra OL.

https://www.irishmirror.ie/sport/other-sport/boxing/kellie-harrington-reveals-what-most-24730302

Harringon tok gull, Khelif tok bronze.

Det er jo irrelevant. Johaug hadde jo feks. slått mange herreutøvere opp mosterbakken i TdS også. Det er jo ikke slik at selv om man er kvinne så taper man mot ALLE menn. Topptrente kvinner kan hevde seg svært bra, også mot menn, men jevnt over har de beste kvinnene ingen sjanse mot de beste mennene i øvelser som krever utholdenhet og fysikk.

Endret av Tiger Jack
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NatNat skrev (16 timer siden):

ok, hva med Khamil da ? utenfor, dame skjønn organer. Innvendig.. det vet vi ikke..
https://no.wikipedia.org/wiki/Interseksualitet

sjekk spesielt "kategorier"

Det står jo i artikkelen du lenker til. Intersex er en "medisinsk tilstand". Altså ikke noe med kjønn å gjøre.

Vi har kun to biologiske kjønn.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IBA ; mener utestengelse er betimelig. De mener boksere som dette har en klar fordel med sin fysiske styrke. Videre er argumentasjonen at de tenker på sikkerheten til de kvinnelige bokserne. 

IOC ; mener enkelt sagt at ingen skal diskrimineres. Alle skal få delta.

Har kvinnelige boksere med mannlige karakterer en klar fordel? Det virker som det er her det stopper opp i debatten og kanskje kunnskapsnivå. Stiller meg kun "spørrende."

Potensiell hjerneskade. Det er ingen forskjell hos mann eller kvinne på hvilken måte hjernen ligger beskyttet i hodet. Badet i vann(cerebrospinalvæske.) Dette er den viktigste støtfangeren for møtet med det tunge/hurtige treffet. Det neste vil være størrelse og vekt på hodet. Den gjennomsnittelige kvinne vil lide under det sistnevnte forhold når man møter en annen kvinne med sterkt mannelige fysiologi. Slagstyrken først og fremst, men også egen fordel ved en sannsynlig større vekt/størrelse på hodeskallen. "Spørrende." Vil slike forhold kunne vurderes?

På den annen side kunne ikke mannlige boksere sette seg ned å grine fordi de hadde vært så uheldig å møte den mest hardtslående bokseren gjennom tidene. Mike Tyson.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (18 minutter siden):

IBA ; mener utestengelse er betimelig. De mener boksere som dette har en klar fordel med sin fysiske styrke. Videre er argumentasjonen at de tenker på sikkerheten til de kvinnelige bokserne. 

IOC ; mener enkelt sagt at ingen skal diskrimineres. Alle skal få delta.

Har kvinnelige boksere med mannlige karakterer en klar fordel? Det virker som det er her det stopper opp i debatten og kanskje kunnskapsnivå. Stiller meg kun "spørrende."

Potensiell hjerneskade. Det er ingen forskjell hos mann eller kvinne på hvilken måte hjernen ligger beskyttet i hodet. Badet i vann(cerebrospinalvæske.) Dette er den viktigste støtfangeren for møtet med det tunge/hurtige treffet. Det neste vil være størrelse og vekt på hodet. Den gjennomsnittelige kvinne vil lide under det sistnevnte forhold når man møter en annen kvinne med sterkt mannelige fysiologi. Slagstyrken først og fremst, men også egen fordel ved en sannsynlig større vekt/størrelse på hodeskallen. "Spørrende." Vil slike forhold kunne vurderes?

På den annen side kunne ikke mannlige boksere sette seg ned å grine fordi de hadde vært så uheldig å møte den mest hardtslående bokseren gjennom tidene. Mike Tyson.

Hoved problemet her slik jeg har skjønt det,  er at IBA kun har kommet med udokumenterte påstander, framsatt av en korrupt russer som er sur, fordi Russland ikke får delta i OL. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 time siden):

Hoved problemet her slik jeg har skjønt det,  er at IBA kun har kommet med udokumenterte påstander, framsatt av en korrupt russer som er sur, fordi Russland ikke får delta i OL. 

Da er de i så fall svært klønete. Eller lederne der har vært utsatt for mye knockouts.. Du trenger ikke være nevrokirurg for å skjønne at knockouts kan være relativt fatalt. Dette ville jeg tro at IBA skjønner mer av enn IOC.

Årsakes av alt fra enkle svar som hjerneblødning til vedvarende bevisstløshet. Jeg har hørt flere varianter av forklaringsmodeller, men oftest hvordan hjernen blir affisert under et hardt slag og at den utsettes for en altfor brå bevegelse slik at den når frem/kolliderer med kraniet til tross for væsken den er beskyttet av.

En udiskutabel faktor er vekten og hurtigheten hjernen utsettes for. Altså slagstyrken til den som utfører slaget er her essensielt. Det er merkelig hvis de ikke kan argumentere med at en mann eller nær en manns slag styrke påvirker dette.

Det er selvsagt dette som bør være hovedemnet når det argumenteres om sikkerhet for kvinnelige boksere.

Dette argumentet om at den omtalte bokseren har tapt mot andre kan enkelt være motstanderens hurtighet, og at ved det også unngår å bli truffet..

Endret av PITTY
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...