Gå til innhold

Menn deltar i kvinneklassen i boksing i OL

Svava

Anbefalte innlegg

Chiyo skrev (17 timer siden):

Nå må dere gi dere. Imane Khelif er født kvinne! Hun er ikke transperson. Kvinner kan bli født med XY kromosomer og menn kan bli født med XX kromosomer. Dette er et kjent faktum. Det er ikke snakk om bytting av kjønn.

Jeg forstår ikke helt hvorfor en biologisk kvinne ikke skal få delta fordi hun er for god. Er det ikke poenget at den sterkeste/flinkeste vinner i boksing?

Samme som Caster Semanaya.

Hun har mer enn 3 ganger så mye testosteron som andre kvinner.

IMG_4890.jpeg

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miss Shady skrev (23 minutter siden):

IMG_4890.jpeg

Caster Semenya er født uten livmor og har såkalte "internal testicles", men har også vagina. Vi snakker altså om noe annet enn biologisk født kvinne her. Aner ikke hva slags begrep som er det korrekte, men nivået av testosteron er jo skyhøyt over det som biologiske kvinner har, så det er jo helt åpenbart at Caster Semenya ikke skal kunne delta i kvinneidrett.

https://www.telegraph.co.uk/athletics/2023/11/07/caster-semenya-uterus-testicles-world-athletics-olympics/

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Miss Shady said:

IMG_4890.jpeg

Testoverdier kan enkelt reduseres.

Endret av bysummerfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (19 timer siden):

Hvorfor blander dere inn trans her? Khelif er ikke trans. Hun har en fungerende livmor og kan føde barn. Hun har også Swyer syndrom, noe som ofte ikke oppdages før puberteten da man har kvinnelige kjønnsorganer men altså XY-kromosomer. Hun er altså oppdratt som kvinne. 

Om hun skal delta eller ikke er en diskusjon, men den har ingenting med trans eller "woke" å gjøre. 

Algerian boxer Imane Khelif is competing in the women's welterweight event at the Olympic Games in Paris; Khelif was disqualified from the World Championships last year due to testosterone levels

https://www.skysports.com/amp/boxing/news/12183/13188715/olympics-2024-imane-khelif-who-failed-gender-eligibility-test-at-world-championships-wins-bout-after-opponent-quits

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Miss Shady said:

Algerian boxer Imane Khelif is competing in the women's welterweight event at the Olympic Games in Paris; Khelif was disqualified from the World Championships last year due to testosterone levels

https://www.skysports.com/amp/boxing/news/12183/13188715/olympics-2024-imane-khelif-who-failed-gender-eligibility-test-at-world-championships-wins-bout-after-opponent-quits

ja, jeg tror de fleste har fått dette, høy testosteron betyr ikke at man er trans.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker

Hele dette hysteriet er ikke annet enn russisk propaganda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiger Jack skrev (23 timer siden):

Carini gir seg for å rett og slett redde sin egen helse. Hun har aldri opplevd å bli slått så hardt noen gang i boksing.

Merkelig argumentasjon. En bokser som får et slag som verken knocker henne ut eller i det hele tatt får henne ut av balanse, også er dette det hardeste slaget hun noen gang har fått?

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bysummerfall skrev (12 timer siden):

Testoverdier kan enkelt reduseres.

Det hjelper jo lite når man har vokst opp med høye verdier. Muskelmassen man har bygget med høye testosteron verdier blir ikke på magisk vis plutselig borte hvis man senker testosteron verdiene. De vil kanskje reduseres noe over tid, men man har fremdeles hatt en urettferdig fordel i store deler av livet som har gitt en fysisk fordel ovenfor konkurrenter.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at om man tillater utøveren som har XY kromosomer å delta i kvinneidrett, kommer vi til å se mange eksempler på hvor personer født som XY dukker opp i en mengde idretter Boksing, Sprint, Svømming osv.

Årsaken til at man har en egen kvinneklasse er jo for at det skal bli mer motiverende for kvinner ved å slippe å konkurrere i mot menn (personer med XY kromosomer) spesialister sier jo i tillegg til mye testesteron så vi XY kromosonet styre kroppsfasong, bredere skuldre en sterkere hofte osv. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er riktig at transkribert skal delta i kvinneklassen, men denne bokseren er jo faktisk født fysisk kvinne. Da synes jeg det er vanskeligere å utestenge henne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare oppsummere hva hele denne saken er basert på:

En russisk leder for et bokseforbund som har blitt suspendert fra å drive med internasjonal boksing av IOC i 2019, pga korrupsjon, med russiske Gazprom som hovedsponsor.

Denne russiske lederen uttalte seg midt i ett mesterskap i 2023 om noen angivelige tester gjort av to kvinnelige boksere og sa på sin Telegram-kanal at disse ble avslørt å ha XY-kromosompar, deretter plukket russisk media det opp og spredte det.

De kvinnelige bokserne hadde tatt testosteron-tester før andre mesterskap og aldri fått høre at nivåene var for høye. Ikke før de var midt i ett mesterskap i 2023.

Noe testresultat har ikke blitt publisert, hvilke tester som ble tatt har ikke blitt nevnt og IBA(det suspenderte bokseforbundet) gjemmer seg bak personvernet for bokserne.

Russisk propaganda har enda en suksesshistorie, gitt.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger kun å vite om han/hun har XY kromosomer, veldig lett å teste.

Jeg vil si det er veldig sannsynlig, hadde han hatt XX, hadde de raskt vært ut i mediene å fortalt dette.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sett noen beviser på at khelif har xy, bare spekulasjoner fra vår tids "intellektuelle" samfunnsdebattanter og rikssynsere som prøver å semestere sannheter ved å gjenta påstander de ikke har belegg for. Desto mer jeg leser, og nå har jeg lest snart alle debatter her, på face, og artikler, norske og amerikanske, jo mer skammer jeg meg over nivået på norsk offentlig debatt.

Vi kunne ha diskutert selve prinsippene for regulering av dette i idretten, men mye ender i anti-transsuppe og usympatiske påstander om at denne personen, Khelif, ER MANN. Store deler av diskusjonen er personifisert, og det er flaut å se på.

Snart må vel Khelif offentliggjøre kromosomer og vise tissen sin fordi hyenene skal ha sitt.

Det er klart vi må ha en diskusjon om hvordan man regulerer idretten m tanke på fordeler, men denne diskusjonen bør være mer generell, og den kunne sett helt annerledes ut enn det den gjør i dag, dersom det fantes vett, empati og saklighet i debatten. Det gjør det ikke, og folkeskikken er brent på bålet. Tilbake står en rekke usympatiske debattanter, som ikke engang ser at de fremstår som drittsekker, fordi normer for offentlig debatt og hvordan man omtaler andre åpenbart ikke gjelder lenger.

Endret av Lava Anne
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Tiger Jack said:

Caster Semenya er født uten livmor og har såkalte "internal testicles", men har også vagina. Vi snakker altså om noe annet enn biologisk født kvinne her. Aner ikke hva slags begrep som er det korrekte, men nivået av testosteron er jo skyhøyt over det som biologiske kvinner har, så det er jo helt åpenbart at Caster Semenya ikke skal kunne delta i kvinneidrett.

https://www.telegraph.co.uk/athletics/2023/11/07/caster-semenya-uterus-testicles-world-athletics-olympics/

og her går den "det finnes kun 2 kjønn" ut av vinduet 🙂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NatNat skrev (31 minutter siden):

og her går den "det finnes kun 2 kjønn" ut av vinduet 🙂

Nei. Det finnes kun to kjønn.

Endret av Tiger Jack
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hjelper hvertfall ikke kampen for transpersoners rettigheter. Er det en person som ikke har gått igjennom pubertet som mann, som Emma Ellingsen, er det helt ok og stiller på lik linje. Her er det snakk om interseksuelle som har innvendige tekstiler og produserer testosteron, og da blir det jo helt feil  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thndrcnt
On 8/2/2024 at 11:04 AM, Galanga said:

Jeg synes fryktelig synd på henne, og gremmes over at dette er blitt en trans debatt.

Likevel bør hun absolutt ikke delta i kvinneklassen ettersom hun pga kromosomavvik har så åpenbar fordel.

Det burde innføres en egen klasse for denne tilstanden (som jo omfatter forskjellige «diagnoser»), muligens i Paralympics.

Så de som har et genetisk avvik der de er mye høyere enn andre mennesker bør ikke få love å spille basketball heller? Mennesker fra Ghana bør ikke få delta i løping da de genetisk sett er bedre enn alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...