HSV50 Skrevet 1. august 2024 #21 Del Skrevet 1. august 2024 -jk- skrev (På 1.8.2024 den 21.17): Hvorfor blander dere inn trans her? Khelif er ikke trans. Hun har en fungerende livmor og kan føde barn. Hun har også Swyer syndrom, noe som ofte ikke oppdages før puberteten da man har kvinnelige kjønnsorganer men altså XY-kromosomer. Hun er altså oppdratt som kvinne. Om hun skal delta eller ikke er en diskusjon, men den har ingenting med trans eller "woke" å gjøre. Ekspander Du sa det mye bedre enn meg. Hun er en kvinne, med xy-kromosomer. Og man kan diskutere om hun skal kunne konkurrere som kvinne uten å snakke dritt om woke og transpersoner (eller henne…). Men diskusjonen er jo litt den samme da, for transekvinner har også xy-kromosomer. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BerntHulken Skrevet 1. august 2024 #22 Del Skrevet 1. august 2024 Dårlig taper hun italienske. Får trene litt mer. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 1. august 2024 #23 Del Skrevet 1. august 2024 Chiyo skrev (På 1.8.2024 den 21.34): Nå må dere gi dere. Imane Khelif er født kvinne! Hun er ikke transperson. Kvinner kan bli født med XY kromosomer og menn kan bli født med XX kromosomer. Dette er et kjent faktum. Det er ikke snakk om bytting av kjønn. Jeg forstår ikke helt hvorfor en biologisk kvinne ikke skal få delta fordi hun er for god. Er det ikke poenget at den sterkeste/flinkeste vinner i boksing? Ekspander Har man xy-kromosomer som kvinne har man en del fordeler mht genetikken som gjør at man ikke stiller likt med en kvinne med xx-kromosomer. Det handler ikke om å være «sterkest/flinkest». Det er en grunn til at det er kvinneklassen/herreklasser og vektklasser. Jeg er enig i at hun skal kalles kvinne. Jeg er uenig i at det er riktig at hun skal konkurrere i kvinneidrett med xy-kromosomer. 19 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiger Jack Skrevet 2. august 2024 #24 Del Skrevet 2. august 2024 HSV50 skrev (På 1.8.2024 den 20.45): Det finnes biologiske kvinner som ikke kan bli gravide og øde barn også. Enten pga sykdom eller på grunn av genetiske mutasjoner. De er like mye kvinner av den grunn. Det er virkelig ikke om man kan føde eller ei som gjør en til kvinne. Når det er sagt så begriper jeg ikke at folk orker å bli engasjert og hisse seg opp over om en mann endrer kjønn til kvinne eller en kvinne til mann. Sånn i hverdagen. Hvorfor det ekstreme behovet for å fortelle dem «du er mann om du aldri så mye sier du føler du er kvinne!» Hvordan i alle dager plager det deg om en person som før var kvinne sier «nå er jeg en mann»? Jeg har som sagt en transmann inngift i familien og hva han har i buksa si gir jeg blankt faen i. Han er lykkelig, hun som er gift med ham er lykkelig. Det er det eneste som teller. Ekspander Hisse seg opp? Har du sett bildene? Carini gir seg for å rett og slett redde sin egen helse. Hun har aldri opplevd å bli slått så hardt noen gang i boksing. Det er direkte farlig det de holder på med nå. Carini har trent i 4 år for OL, så blir hun satt opp mot en motstander som har XY-kromosomer og mannlige kjønnshormoner som gir helt utrolige fordeler. Det er også en grunn til at bokseforbundet har utestengt denne bokseren fra å bokse i kvinneklassen, men det er ikke de som bestemmer i OL. 23 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 2. august 2024 #25 Del Skrevet 2. august 2024 Grensa må gå et sted. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hollyann Skrevet 2. august 2024 #26 Del Skrevet 2. august 2024 Hoppetaujenta skrev (På 2.8.2024 den 8.26): Grensa må gå et sted. Ekspander Jepp, og OL har nettopp trampet over den. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Galanga Skrevet 2. august 2024 #27 Del Skrevet 2. august 2024 Jeg synes fryktelig synd på henne, og gremmes over at dette er blitt en trans debatt. Likevel bør hun absolutt ikke delta i kvinneklassen ettersom hun pga kromosomavvik har så åpenbar fordel. Det burde innføres en egen klasse for denne tilstanden (som jo omfatter forskjellige «diagnoser»), muligens i Paralympics. 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 2. august 2024 #28 Del Skrevet 2. august 2024 Galanga skrev (På 2.8.2024 den 9.04): Jeg synes fryktelig synd på henne, og gremmes over at dette er blitt en trans debatt. Likevel bør hun absolutt ikke delta i kvinneklassen ettersom hun pga kromosomavvik har så åpenbar fordel. Det burde innføres en egen klasse for denne tilstanden (som jo omfatter forskjellige «diagnoser»), muligens i Paralympics. Ekspander Ikke sant? Ellers blir det jo som med doping - man får en urettferdig fordel som de andre i konkurransen ikke har mulighet til å konkurrere mot ved hjelp av trening, innsats og andre faktorer. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Galanga Skrevet 2. august 2024 #29 Del Skrevet 2. august 2024 Rosalilje84 skrev (På 2.8.2024 den 9.06): Ikke sant? Ellers blir det jo som med doping - man får en urettferdig fordel som de andre i konkurransen ikke har mulighet til å konkurrere mot ved hjelp av trening, innsats og andre faktorer. Ekspander Jepp. Men de som argumenterer imot dette sier at andre atleter også har fordeler, f.eks pga høyden sin, kroppsbygning eller oksygenopptak (som er individuelt). Svømmeren Phelps hadde jo diverse slike avvik som gjorde at han er verdens beste svømmer. 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 2. august 2024 #30 Del Skrevet 2. august 2024 Galanga skrev (På 2.8.2024 den 9.12): Jepp. Men de som argumenterer imot dette sier at andre atleter også har fordeler, f.eks pga høyden sin, kroppsbygning eller oksygenopptak (som er individuelt). Svømmeren Phelps hadde jo diverse slike avvik som gjorde at han er verdens beste svømmer. Ekspander Men det er derfor vi har vektklasser og aldersklasser i flere idretter, blant annet boksing. I svømming er det ingen fordel. Leon Marchand, som har vunnet så å si alt i OL i svømming i 2024, er både kortere og mindre sterk biologisk enn Phelps, likevel har han slått flere av Phelps rekorder. Phelps har heller ingen avvik annet enn ADHD, noe som ikke gir noe fordel. At han er høy og muskuløs, er innenfor den mannlige biologien. Han har ikke 160 prosent høyere lungekapasitet enn de andre svømmerne. Ole Einar Bjørndalen har vært suveren i skiskyting i årevis. Ikke er han spesielt høy, ikke har han stor "kroppsramme" eller svære muskler. I utholdenhetsidretter kan man trene seg opp til å være rask, selv om de ikke er høye og svære. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 2. august 2024 #31 Del Skrevet 2. august 2024 Svava skrev (På 1.8.2024 den 19.28): To utøvere ble utestengt fra forrige VM av det internasjonale bokseforbundet fordi de testet positivt på XY-kromosomet som gjorde at de ble klassifisert som menn. I OL derimot er det ikke det internasjonale bokseforbundet som setter reglene, og de to utøverne får nå delta i kvinneklassen i OL. Den ene utøveren har deltatt i sin første kamp og brukte bare 46 sekunder på å vinne. Den italienske kvinnen som tapte sier hun aldri har blitt slått så hardt før. https://www.tv2.no/sport/stemples-som-mann-kan-gi-fatale-folger/16882893/ Er det virkelig noen som støtter dette? Ekspander jeg så litt av kampen i går og gikk på nett etter info. Hun fra Algeria er faktisk ikke trans, men født kvinne med uvanlig mye testosteron. Det er kansje slik at de hadde vanskeligheter å finne ut hvilket kjønn barna var ? Men, tenkte det var viktig å si ifra at hun er ikke trans (nå, forstår jeg godt hvorfor man ville tro det når man ser på henne ) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 2. august 2024 #32 Del Skrevet 2. august 2024 -jk- skrev (På 1.8.2024 den 21.17): Hvorfor blander dere inn trans her? Khelif er ikke trans. Hun har en fungerende livmor og kan føde barn. Hun har også Swyer syndrom, noe som ofte ikke oppdages før puberteten da man har kvinnelige kjønnsorganer men altså XY-kromosomer. Hun er altså oppdratt som kvinne. Om hun skal delta eller ikke er en diskusjon, men den har ingenting med trans eller "woke" å gjøre. Ekspander ja, det er akkurat det jeg fant på internet i går. Dama er ikke trans. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 2. august 2024 #33 Del Skrevet 2. august 2024 HSV50 skrev (På 1.8.2024 den 21.33): Så du mener på ramme alvor at en 12-åring som hele livet har vokst opp som jente, sett ut som en jente, kledd seg som jente, følt seg som jente - plutselig skal bli gutt fordi kromosomene sier xy. Selv om hun opplever seg som jente, og har vagina og klitoris? Du hadde forlangt det av din datter? Samtidig som du mener at en person som ser helt likedan ut, føler seg som en gutt og oppfører seg som en gutt, men har xx kromosomer, ikke kan få være gutt. På grunn av kromosomene? Det er xx og xy som definerer alt? Jeg blir litt tom for ord kjenner jeg. Når slik blir oppdaget ved fødselen er det vanlig å la foreldrene velge kjønnet. Og når barna er født med kvinnelige kjønnsorganer et det vanlig å la dem være kvinner. Fordi det er ganske vanskelig å konstruere en fungerende penis, og litt teit å fjerne en fungerende vagina og klitoris med tanke på framtidig sexliv. Og fordi det virkelig ikke burde spille noen trille om man har xy kromosomer og ikke xx. Bortsett fra om man skal bedrive konkurranseidrett. Da betyr det noe. Men i hverdagen spiller det ingen trille, så lenge du har det bra og den du velger å dele livet med aksepterer deg som du er. Men så er det alltid de som skal mene noe om det, gjerne fordi den guden de tror på mener at sånn er unaturlig. Eller fordi de har for få problemer så de har tid til å mene noe om hvordan andre lever livet sitt. Over og ut fra meg i denne debatten. Ekspander Hvorfor kan ikke denne personen få lov til å være den samme personen, som før personen fikk greie på hvilken kombinasjon av kromosomer personen har? En person utredet for autisme eller en annen tilstand, er akkurat den samme personen når tilstanden er påvist, som før utredningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 2. august 2024 #34 Del Skrevet 2. august 2024 Apis skrev (På 2.8.2024 den 10.40): Hvorfor kan ikke denne personen få lov til å være den samme personen, som før personen fikk greie på hvilken kombinasjon av kromosomer personen har? En person utredet for autisme eller en annen tilstand, er akkurat den samme personen når tilstanden er påvist, som før utredningen. Ekspander Spør du meg om det? Jeg har jo argumentert for akkurat det. At en som blir født og oppdratt som jente/kvinne ikke bare plutselig skal måtte bli gutt/mann fordi man oppdager at hun har xy-kromosomer. Men det bør likevel kunne få konsekvenser for muligheten til å bokse i kvinneklassen. 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 2. august 2024 #35 Del Skrevet 2. august 2024 HSV50 skrev (På 2.8.2024 den 10.26): Jeg er altså helt enig i at det er urettferdig at hun konkurrerer i kvinneklassen. Men jeg er tilsvarende uenig i at hun omtales som mann og trans. Det er trist at man må hetse utøvere for å fremme synspunktene sine. Det med hets er ikke retter mot innlegget jeg siterte, men mot møkken i kommentarfeltene. Ekspander Du må forstå at folk flest er dumme. I tillegg så har det vært mye blest om faktiske transutøvere i kvinneidretten, som har skapt store bølger. Folk flest er dumme. De sjekker ikke ting før de snakker, de hyler, generaliserer og hater det som er politisk korrekt å hate, eventuelt protesterer innenfor "akseptable" rammer, og de lukker ørene for annerledes meningsinnhold. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 2. august 2024 #36 Del Skrevet 2. august 2024 Galanga skrev (På 2.8.2024 den 9.04): Likevel bør hun absolutt ikke delta i kvinneklassen ettersom hun pga kromosomavvik har så åpenbar fordel. Det burde innføres en egen klasse for denne tilstanden (som jo omfatter forskjellige «diagnoser»), muligens i Paralympics. Ekspander Det finnes boksere som satser på en karriere på sitt hormonavvik. Ekstreme mengder veksthormon, diagnose akromegali. Eller gigantisme som det kan kalles. Individet får b.l.a hender som steikepanner. Det stopper som oftest opp et sted i karrieren fordi de er for trege. Rene zombier i forhold til normale motstandere. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 2. august 2024 Forfatter #37 Del Skrevet 2. august 2024 NatNat skrev (På 2.8.2024 den 10.35): jeg så litt av kampen i går og gikk på nett etter info. Hun fra Algeria er faktisk ikke trans, men født kvinne med uvanlig mye testosteron. Det er kansje slik at de hadde vanskeligheter å finne ut hvilket kjønn barna var ? Men, tenkte det var viktig å si ifra at hun er ikke trans (nå, forstår jeg godt hvorfor man ville tro det når man ser på henne ) Ekspander La til en kommentar om at det trolig dreier seg om en medfødt medisinsk tilstand. Det blir likevel en del av den samme diskusjonen når det dreier som om fysiske fordeler som de som er født med XX-kromosomer ikke har. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 2. august 2024 #38 Del Skrevet 2. august 2024 Svava skrev (På 2.8.2024 den 11.30): La til en kommentar om at det trolig dreier seg om en medfødt medisinsk tilstand. Det blir likevel en del av den samme diskusjonen når det dreier som om fysiske fordeler som de som er født med XX-kromosomer ikke har. Ekspander Enig Det er fremdeles et problem her. Men jeg ville være rettferdig og si at dama er ikke trans. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 2. august 2024 #39 Del Skrevet 2. august 2024 Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av bilder fra eksterne kilder og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bysummerfall Skrevet 2. august 2024 #40 Del Skrevet 2. august 2024 Stakkars menneske sier jeg bare. Hun har visst nok blitt truet med både det ene og det andre. Transer har blitt en pariakaste og det minner om retorikken man har hatt mot jøder som untermench. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå