Gå til innhold

Menn deltar i kvinneklassen i boksing i OL


Svava

Anbefalte innlegg

Anonym90059005 skrev (3 timer siden):

Hva tror du er grunnen til at bokseforbundene i Algerie og Taiwan har nektet IBA å offentliggjøre laboratorietestene?

Er villig til å vedde mye på at dette er siste gang disse to har anledning til å bokse OL. Integriteten til kvinneklassen må beskyttes.

Har de nektet IBA å offentliggjøre laboratorietestene, altså? Hvor kan jeg lese om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fremmed fugl skrev (8 timer siden):

I mange tusener av år har slike som hun blitt sett på som kvinner uten noen diskusjon, men er i en kort del av vår historie som noen uten særlig kompetanse om biologi har begynt å tro noe annet. 

Før DNA-testenes tid var jo ikke kvinnelige eller mannlige kjønnskromosomer noe tema. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (30 minutter siden):

Før DNA-testenes tid var jo ikke kvinnelige eller mannlige kjønnskromosomer noe tema. 

Hvis dette hadde vært når jeg var ung, og Italia hadde protestert med påstand om at utøveren var mann og ikke kvinne hadde IOC beordret legeundersøkelse nedentil av henne. Som hadde bekreftet at hun er kvinne, og saken hadde vært over. 

Nå er det massevis av støy fordi folk tror at XX eller XY er svaret på hvilket biologisk kjønn noen har. Dem som faktisk har litt peiling på biologi vet at det ikke er korrekt, men hjelper ikke på når mobben kverner på. 

Men syns det er ironisk når dem som normalt er opptatte av at kvinner ikke kan ha penis, nå argumenterer for at kvinner kan ha velfungerende helt normale peniser. Er tragikomiskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 time siden):

Før DNA-testenes tid var jo ikke kvinnelige eller mannlige kjønnskromosomer noe tema. 

Det ligger mer penger i idrett enn noen gang. Er det muligheter og et potensiale til troverdighet så kunne sikkert noen bli fristet til å ta skjegget, smøre på litt leppestift og banke dritten ut av en haug med kvinnfolk og få en bøtte med penger inn på konto i tillegg. Langt mer penger enn å kjøre taxi i Algerie eller Taiwan.

Slik KUNNE det faktisk ha vært. Men at man skal etterforske ut fra slike mistanker er ikke etisk forsvarlig i 2024. Og er det svært diskriminerende? Joda, den ser alle. Men tankene deres er det ingen som ser eller hører..

Endret av PITTY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (5 timer siden):

Det ligger mer penger i idrett enn noen gang. Er det muligheter og et potensiale til troverdighet så kunne sikkert noen bli fristet til å ta skjegget, smøre på litt leppestift og banke dritten ut av en haug med kvinnfolk og få en bøtte med penger inn på konto i tillegg. Langt mer penger enn å kjøre taxi i Algerie eller Taiwan.

Slik KUNNE det faktisk ha vært. Men at man skal etterforske ut fra slike mistanker er ikke etisk forsvarlig i 2024. Og er det svært diskriminerende? Joda, den ser alle. Men tankene deres er det ingen som ser eller hører..

Her er det ikke snakk om noen som har levd som mann og nå har "kledd seg ut", og ingen bruker vel lebestift i bokseringen...men skjønner litt hva du mener.

Er heller ikke bare snakk om "å kjøre taxi i Algerie", men at idretten selvsagt kan være en billett til et bedre liv. Om hun blir idrettshelt og høster medaljer til hjemlandet, i stedet for å være en jente i en fattig familie som ikke er helt som andre jenter, som kanskje aldri vil bli gift... Å være intersex kvinne kan kanskje gi fordeler i idrett, (ikke i alle tilfeller) men vil være en ulempe på de fleste andre områder i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (37 minutter siden):

Her er det ikke snakk om noen som har levd som mann og nå har "kledd seg ut", og ingen bruker vel lebestift i bokseringen...men skjønner litt hva du mener.

Er heller ikke bare snakk om "å kjøre taxi i Algerie", men at idretten selvsagt kan være en billett til et bedre liv. Om hun blir idrettshelt og høster medaljer til hjemlandet, i stedet for å være en jente i en fattig familie som ikke er helt som andre jenter, som kanskje aldri vil bli gift... Å være intersex kvinne kan kanskje gi fordeler i idrett, (ikke i alle tilfeller) men vil være en ulempe på de fleste andre områder i livet.

Hva hun har av opphav og at hun er oppvokst som jente er én ting. Men slik jeg har skjønt det så er det ingenting som er lagt på bordet som er godt nok for å få en avklaring om hun hører hjemme i en kvinneklasse eller ikke. Så da kan vi alle diskutere fysiologi og biologi til vi blir blå. Totalt bortkastet.

I tillegg ser det ut til at IOC har et regelverk som ligner mer på et fravær av regelverk. Da kan faktisk menn hoppe inn i ringen å banke opp damer. I alle fall inntil videre.

Endret av PITTY
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/1/2024 at 9:28 PM, Svava said:

Er det virkelig noen som støtter dette?

Det er gått for langt, men det er det luftige idéer ofte gjør med folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oaes skrev (7 timer siden):

Det er gått for langt, men det er det luftige idéer ofte gjør med folk.

Hun er jo kvinne. Ærlig talt. Noen er kanskje biologisk anlagt til å kunne ha visse fordeler i sport, men hvorfor skal det være feil? Skal hun ikke få delta i noen sport da? Det hadde jo blitt ramaskrik hvis hun deltok i herrekategorien også, for hun er jo ikke mann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da vant "hun" finalen enstemmig og uten problemer. Litt av en seier for kvinneidretten gitt. Tipper alle de kvinnelige bokserne som har protestert nå, og tidligere, virkelig føler motivasjon til å satse videre. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (22 timer siden):

Har de nektet IBA å offentliggjøre laboratorietestene, altså? Hvor kan jeg lese om det?

Jeg har lest det skrevet hos Eva Stenbro f.eks på FB, hvor det har vært heftige diskusjoner om denne saken, og ingen har protestert på det. 

Nå er jo disse testene konfidensielle, så IBA har vel ikke lov å publisere fullstendige resultater av personhensyn. Men hverken Khelif eller hun fra Taiwan anket jo, eller Khelif trakk anken. Hvorfor det tro? Skulle jo tro de var lystne på å bokse VM. Og hadde de anket til CAS, så kunne de jo lagt fram resultatene. Men det velger altså de og deres lands forbund å ikke gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (30 minutter siden):

Jeg har lest det skrevet hos Eva Stenbro f.eks på FB, hvor det har vært heftige diskusjoner om denne saken, og ingen har protestert på det. 

Nå er jo disse testene konfidensielle, så IBA har vel ikke lov å publisere fullstendige resultater av personhensyn. Men hverken Khelif eller hun fra Taiwan anket jo, eller Khelif trakk anken. Hvorfor det tro? Skulle jo tro de var lystne på å bokse VM. Og hadde de anket til CAS, så kunne de jo lagt fram resultatene. Men det velger altså de og deres lands forbund å ikke gjøre.

Du har lest hos en eller annen person som heter Eva Stenbro på Facebook at det er bokseforbundene i Algerie og Taiwan som nekter IBA å publisere testresultatene? Det henger jo ikke på greip, for du sier det jo selv, testene er konfidensielle og de eneste personene som kan tillate en eventuell publisering er kvinnene selv, ikke noe forbund.

Har du link til det denne Eva Stenbro forteller og kildene hennes hvor dette dokumenteres da?

 

Jeg må visst sitere meg selv her litt, for det du sier om ankene der stemmer ikke:

Bålkaffe skrev (På 8.8.2024 den 10.59):

Hva slags incentiv IBA har for å utestenge disse to er det bare IBA som kan svare på.

Faktaen hittil er:

- De angivelige testene kan ikke verifiseres.

- IBA sa de tok tester i 2022 som ikke viste tydelige nok og konklusive nok resultater til å utestenge de. Testene i 2023, derimot, de var visst tydelige nok.

- IBA sier også at Khelif anket avgjørelsen i 2023 til CAS og deretter trakk anken som ett bevis på at hun "innrømmer" at testene er riktige, men ingen finner noe bevis på at denne anken eller tilbaketrekkingen av den har skjedd.

- IBA gjemmer seg bak taushetsplikten når de blir spurt om å komme med bevis på påstandene deres og utestengelsen, men det forhindret visst ikke presidenten til å snakke om resultatene. Så hvorfor de forsøker å bruke den unnskyldningen når presidenten allerede har forbrutt seg mot taushetsplikten kan man stille spørsmål rundt.

- IBA og presidenten klarer heller ikke å bli enige om hva slags tester som har blitt tatt, kromosom-test eller hormon-test.

- IBA sier at de sendte testene til to WADA-godkjente laboratorium, men WADA har avkreftet at noen av deres laboratorium brukes til sånne tester.

- IBA's chief executive Chris Roberts sier også dette i et intervju med BBC:

Som igjen ikke stemmer med pressemeldingene til IBA, om at testene gjort i 2022 var "inconclusive".

På spørsmål om hvorfor presidenten sa noe annet:

Resten av intervjuet med han kan lese her: https://www.aol.com/iba-holds-chaotic-news-conference-173814830.html?guccounter=1

Oppsummering av fakta som jeg lista opp over her, kan lese mer om her: https://www.abc.net.au/news/2024-08-06/imane-khelif-womens-boxing-trans-a-social-media-pile-on/104186350

Om du kommer her og forteller meg at alt dette _ikke_ gjør deg skeptisk til hele greia, så har jeg virkelig ikke så mye mer å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (10 minutter siden):

Du har lest hos en eller annen person som heter Eva Stenbro på Facebook at det er bokseforbundene i Algerie og Taiwan som nekter IBA å publisere testresultatene? Det henger jo ikke på greip, for du sier det jo selv, testene er konfidensielle og de eneste personene som kan tillate en eventuell publisering er kvinnene selv, ikke noe forbund.

Har du link til det denne Eva Stenbro forteller og kildene hennes hvor dette dokumenteres da?

 

Jeg må visst sitere meg selv her litt, for det du sier om ankene der stemmer ikke:

Nei, jeg sier ikke at forbundene nekter IBA å offentliggjøre. Jeg sier at forbundene, og deres utøvere, de nekter selv å offentliggjøre. Ellers hadde jo Khelif bare gjort det. Hadde hun ikke hatt noe som helst å skjule, så hadde det ikke vært noen sak. 

Og en konspirasjonsteori om at hun aldri anket må du gjerne fortsette å tro på. Og du må gjerne fortsette å tro at "hun" er 100 % kvinne og bokser på helt rettferdige vilkår mot andre kvinner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (1 time siden):

Nei, jeg sier ikke at forbundene nekter IBA å offentliggjøre. Jeg sier at forbundene, og deres utøvere, de nekter selv å offentliggjøre. Ellers hadde jo Khelif bare gjort det. Hadde hun ikke hatt noe som helst å skjule, så hadde det ikke vært noen sak. 

Og en konspirasjonsteori om at hun aldri anket må du gjerne fortsette å tro på. Og du må gjerne fortsette å tro at "hun" er 100 % kvinne og bokser på helt rettferdige vilkår mot andre kvinner.

Konspirasjonsteori?

Det har blitt undersøkt og det finnes ingen spor etter noen anke.

Har du link til dette innlegget du snakket om, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ny informativ og solid artikkel fra Abrahamson:

The issue is not as Bach sought to depict it Friday – who is a woman?

Rather, it’s what rules does a sport seek to apply in deciding who gets to compete in the women’s category?

Those are two different things.

The matter is particularly acute in boxing, where there is a not-inconsiderable risk of injury, because – this is first-year law student stuff – organizers have a duty of care to the athletes. 
(...)

Chris Roberts, the IBA chief executive, said Friday in a telephone interview, referring to Khelif and Lin, “There should be a call for these two athletes – they owe it to their peer group, their opponents, the female boxing community, they should be saying, IBA, release the [2022 and 2023] results or we will go to a WADA/ITA-recognized lab and do the tests again.

“I call for these two to stand up and be counted,” he said, adding, “It makes perfect sense: stand up and be counted. That would certainly clear all these issues up for them.”

https://www.3wiresports.com/articles/2024/8/9/algerias-imane-khelif-wins-gold-will-this-worldwide-controversy-spark-constructive-change

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneboksing OL 2024. (To av kvinnene..)

8BBA4DBF-99B7-44B1-8BD2-6C4C180A1C42.thumb.jpeg.b509d58463b4b961171aa0705114b2f1.jpegFra en av de innledende kampene. Hadde jeg skrudd på tv for første gang hadde aldri jeg trodd at jeg så på kvinneboksing. 

 Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine etter å ha fulgt med på kvinneboksingen dette OL.

Hva kvinner i boksesporten gjør er jeg ikke det minste i tvil om. De griner. Det er jo ikke noe vits. Etter årevis med hard trening og sky high ambisjoner så skal de være nødt til å hanskes med dette.

Jeg bestemte meg nå. Jeg feller en tåre for dem...

Endret av PITTY
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...