Gå til innhold

Menn deltar i kvinneklassen i boksing i OL

Svava

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Thyra said:

Nå har jeg sett opptak av denne boksekampen. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner meg på boksing, men syntes da ikke det så noe mer dramatisk og stygt ut enn andre boksekamper jeg har sett opptak av? Carini gikk jo ikke i bakken eller noe. Greit at hun gir seg tidlig for å unngå unødvendige skader når hun skjønner hun ikke har en sjanse, men det betyr jo ikke det samme som at motstanderen er mann!!

enig. Carini hadde en dårlig dag. Jeg leste at Khelif tapte 9 ganger og mot kvinner. dvs, langt fra uslåelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PITTY skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ?

Dette gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (1 minutt siden):

Dette gidder jeg ikke.

Du får som flere her ta innover deg at det meste av årsaken bak tema i det hele tatt er sikkerheten til motstanderne hennes..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (6 minutter siden):

Nå har jeg sett opptak av denne boksekampen. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner meg på boksing, men syntes da ikke det så noe mer dramatisk og stygt ut enn andre boksekamper jeg har sett opptak av? Carini gikk jo ikke i bakken eller noe. Greit at hun gir seg tidlig for å unngå unødvendige skader når hun skjønner hun ikke har en sjanse, men det betyr jo ikke det samme som at motstanderen er mann!!

Carini har gitt seg før, i andre kamper. Fra ca. 4 minutter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (1 minutt siden):

Du får som flere her ta innover deg at det meste av årsaken bak tema i det hele tatt er sikkerheten til motstanderne hennes..

Det er en helt annen sak enn å diskutere om Imane er mann eller ikke. Og den saken diskuterer jeg som sagt gjerne. Men når det blander seg med annen lort, så blir det nødvendigvis en bredere diskusjon.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, PITTY said:

Du skal beskytte kvinner mot kvinner altså?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinsiew skrev (38 minutter siden):

Hvis hun har xy kromosomer, så er det vel noe med at hun klassifiserer som intetkjønn(eller mer passende; begge kjønn i ett). 

Ja HVIS hun har xy kromoson, om hun bare er uheldig og blanet inn i bokseforbunnets drama derimot.... Da er hun bare en dame veldig uflaks!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (21 minutter siden):

Hvorfor ?

Unnskyld, men jeg skjønner ikke hva du lurer på her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (17 minutter siden):

Det vet du jo ikke? Al den tid de ikke har lagt frem noen bevis for at hun ikke har xx kromosomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bysummerfall skrev (17 minutter siden):

Kvinner med fordeler som er utenom det normale, ja. 

Produserer man flere ganger mer testo enn normalt, vil det jo si at det blir for stor forskjell selv innen samme vektgruppe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

Ja HVIS hun har xy kromoson, om hun bare er uheldig og blanet inn i bokseforbunnets drama derimot.... Da er hun bare en dame veldig uflaks!!!

Selvfølgelig. Nå diskuterte jeg xy, og ikke Imane i seg selv. 

Syns forøvrig debatten har vært forferdelig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (23 minutter siden):

Det er en helt annen sak enn å diskutere om Imane er mann eller ikke. Og den saken diskuterer jeg som sagt gjerne. Men når det blander seg med annen lort, så blir det nødvendigvis en bredere diskusjon.

Jeg er helt motsatt. Jeg omtaler gjerne Imane som kvinne inntil det motsatte er bevist.

Men kvinneboksing og fokus og løsninger for fair play og sikkerhet er for meg i høysetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (24 minutter siden):

Jeg er helt motsatt. Jeg omtaler gjerne Imane som kvinne inntil det motsatte er bevist.

Men kvinneboksing og fokus og løsninger for fair play og sikkerhet er for meg i høysetet.

Jeg ser ikke på hvilken måte det er motsatt. Jeg omtaler Imane som kvinne hvis det er det hun identifiserer seg som, uansett. Det å insistere på å kalle henne mann/biologisk mann skaper mye oppstyr som kunne vært unngått. Det er ufint. Har det med moral å gjøre? Ja. Men å sørge for rettferdighet og helsemessig sikkerhet for kvinner i idrett har også med moral å gjøre. Så det er ingen vits i å kritisere denne typen argumenter for å være moralistiske (ikke rettet mot deg, men det er sånne slengbemerkninger som ofte kommer).

Og ja, jeg er helt enig i at vi må ha fokus og løsninger som sikrer fair play og sikkerhet i kvinneboksingen, også om det er sånn at det dessverre skulle diskvalifisere noen av kvinnene fordi de har for store fordeler på grunn av en annen kroppslig oppbygning. Det betyr ikke at jeg kommer til å kalle dem for menn. Og det er hele poenget, at det går an å skille dette.

Jeg er heller ikke sikker på om Imane er noe godt eksempel i denne diskusjonen. Den idrettsprestasjonsmessige historikken tilsier enn så lenge ikke at hun er en overlegen vinner. Men hvis det viser seg at hun har fordeler, og særlig om hun har en langt større slagkraft fra naturens side, så må de selvfølgelig ta hensyn til dette av prestasjons- og sikkerhetsmessige hensyn.

Endret av Lava Anne
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (13 minutter siden):

Det vet du jo ikke? Al den tid de ikke har lagt frem noen bevis for at hun ikke har xx kromosomer. 

Noe rimer ikke. Det er sikkert.

Også den gamle OL-svømmeren Nancy Hogshead reagerer sterkt. Hun er i tillegg advokat for jente og kvinneidrett. Hun har sikkert også mer innsikt i saken enn oss her i tråden.

– "La oss minne oss selv på at menn, uansett hvordan de identifiserer seg, gir en kraft som er 162 prosent sterkere enn kvinner. Kjønnsideologi vil få kvinner drept, raser hun. 

Imane har en fysiologi(maskulinitet) som for meg ser urovekkende ut. IBA og IOC får krangle seg imellom hvordan grenser skal settes. Men sikkert slitsomt for Imane. Likevel kan det tenkes at skeptikerne får rett. Men ikke uten innsikt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bysummerfall skrev (39 minutter siden):

Måru så Maarud..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (12 minutter siden):

Noe rimer ikke. Det er sikkert.

Også den gamle OL-svømmeren Nancy Hogshead reagerer sterkt. Hun er i tillegg advokat for jente og kvinneidrett. Hun har sikkert også mer innsikt i saken enn oss her i tråden.

– "La oss minne oss selv på at menn, uansett hvordan de identifiserer seg, gir en kraft som er 162 prosent sterkere enn kvinner. Kjønnsideologi vil få kvinner drept, raser hun. 

Imane har en fysiologi(maskulinitet) som for meg ser urovekkende ut. IBA og IOC får krangle seg imellom hvordan grenser skal settes. Men sikkert slitsomt for Imane. Likevel kan det tenkes at skeptikerne får rett. Men ikke uten innsikt. 

Menn dette handler ikke om menn som identifiserer seg som kvinner. Det handler om kvinner som er født som kvinner og vokst opp som kvinner. Greit man må kunne ta debatten, men man trenger ikke å kalle dem det gjelder for menn!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Thyra skrev (1 time siden):

Carini er ikke alene om å erfare Imanes slagkraft. Mulig Carine er pingle, vil ikke få vondt i nesa si. Hun gikk ut av matchen før hun endte i gulvet, for det var nok det hun forventet før eller siden i matchen.

Imane er ikke nødvendigvis noe toppbokser av rang, men treffer hun klokkerent kan det bli stygt. Andre motstandere har sagt at slagene hennes overgår flere av mennene de har sparret med. Det går bare ikke. Heller ikke at en kvinne blir verdensmester i vektløfting i herreklassen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (Akkurat nå):

Menn dette handler ikke om menn som identifiserer seg som kvinner. Det handler om kvinner som er født som kvinner og vokst opp som kvinner. Greit man må kunne ta debatten, men man trenger ikke å kalle dem det gjelder for menn!

Jeg tenker det er av mindre betydning hva hun er født som. Hvordan hun fremstår biologisk i bokseringen i 2024 derimot.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (1 time siden):

Hvorfor ?

Hvis greia med å skulle utelukke henne fra sporten er fordi hun er så mye mer sterkere enn alle andre, slår mye hardere etc, så er jo kampstatistikken høy relevant.

Og om noen drar fram at hun vinner en kamp, så kan noen andre dra fram at hun taper en kamp, for det beviser jo at hun ikke slår så kraftig, er så sterk eller klarer å dominere innen sporten hun har valgt seg.

Derfor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (12 minutter siden):

Hvis greia med å skulle utelukke henne fra sporten er fordi hun er så mye mer sterkere enn alle andre, slår mye hardere etc, så er jo kampstatistikken høy relevant.

Og om noen drar fram at hun vinner en kamp, så kan noen andre dra fram at hun taper en kamp, for det beviser jo at hun ikke slår så kraftig, er så sterk eller klarer å dominere innen sporten hun har valgt seg.

Derfor.

Her er du dessverre litt på jordet. Boksing har tilnavnet The Noble Art of Self Defence. En virkelig god bokser, bedre enn Imane, vinner pga hurtighet og unngår derfor slagene hennes. En kvinnebokser som slår langt løsere kan likevel knocke en motstander. Skjønner det høres rart ut. Men igjen, en god bokser, en rask bokser kan treffe med rene slag gjentatte ganger i rask rekkefølge. Da går også Imane på huet i ringen faktisk.

Et klokkerent treff fra Imane og motstander er så uheldig å bevege seg mot slaget. Da ville jeg virkelig vært bekymret.

Endret av PITTY
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...