Gå til innhold

Menn deltar i kvinneklassen i boksing i OL


Svava

Anbefalte innlegg

Thanos skrev (8 timer siden):

Har du sett kampen? Og Khalif?

Påstått? Dersom det ikke hadde vært en snakkis rundt kjønnet her og hvorvidt hun er hun eller han, hadde jeg aldri klart å gjette at hun var kvinne. Da jeg slo på kampen tok det litt tid før jeg innså at det var en dame. Jeg fikk vite det under kampen av venner at hun var dame. SÅ maskulin er hun. Det dras og hales med å legge ut blodprøver og bevis, fordi kjønn og debatten rundt det er ekstremt sårt og et ømfiendtlig tema. Og arrangørene ønsker selvsagt mangfold og inkludering, og gjør alt de kan for å legge lukk på det! Derfor er det bare "rykter" så langt. Vi vet også som sagt fra VM, at samme utøver BLE utestengt pga testosteronnivå. Hun har ikke blitt mer feminin siden det.

Noen ganger fungerer det bare å se og ærkjenne fakta utifra det. Khalif ER kvinne, så teknisk sett bør hun få bokse mot kvinner, MEN hun har gjennomgått puberteten med testosteron pumpet gjennom kroppen, som igjen øker muskelmassen og beintetthet m/mer. Dermed besitter hun en rå styrke ingen xx kvinne kan måle seg med! Det er praktisk talt doping, bare naturlig via kroppen.

Ja, påstått. IBA og presidenten har ikke kommet med bevis på det de påstår.

Har du sett på de andre bokserne som er med i OL, forresten? Eller har du bare titta ekstra på Khelif?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PITTY skrev (14 timer siden):

Beklager. Sitter ikke i en rettssal nå. Jeg orker ikke mase med linker, enda mindre lete når jeg ikke husker helt hvor jeg så det.

Så det er helt greit. For mitt vedkommende kan du kaste både meningsytringer og historier rett på bålet. Kos deg.

Må jo kaste det rett på bålet når du kommer med påstander du ikke gidder å dokumentere.

Jeg trodde vi deltok i denne diskusjonen med samme formål og hensikt, nemlig å i det minste bevise det vi kommer med som påstander, men der tok jeg visst feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bålkaffe said:

Ja, påstått. IBA og presidenten har ikke kommet med bevis på det de påstår.

Har du sett på de andre bokserne som er med i OL, forresten? Eller har du bare titta ekstra på Khelif?

De to bokserne ble jo utestengt fra VM basert på resultatene fra testene. Hvilket intensiv skulle IBA ha for å fabrikkere resultater fra kjønnstester? Skulle også tro at det ville være enkelt for utøverne å motbevise resultatene ved å selv ta uavhengige tester og offentliggjøre resultatet om det skulle være tilfellet? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, PITTY said:

Det er nok mest øynene dine som har skylden her.. Mye mulig de har rett også.

Vet du hva Pitty .. Det er klar hun har et stor hormone problem. men det vikgtiske er at hun var født kvinne, så ut som en helt vanlig liten jente og forsto nok ingenting når på puberteten, vokste hun plutselig høyere enn de fleste jenter og fikk mannlig utseende. DET ER IKKE HUN SIN SKYLD !!!

Ifølge tabloidavis, man ville tro at hun var født mann og plutselig byttet kjønn for å konkurrere. Jeg syns det er stygt å angrepe noen sånn når hun må ikke ha hatt det lett i livet når hun var ung..

(og sorry for my awful norwegian this morning).

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (28 minutter siden):

De to bokserne ble jo utestengt fra VM basert på resultatene fra testene. Hvilket intensiv skulle IBA ha for å fabrikkere resultater fra kjønnstester? Skulle også tro at det ville være enkelt for utøverne å motbevise resultatene ved å selv ta uavhengige tester og offentliggjøre resultatet om det skulle være tilfellet? 

Hva slags incentiv IBA har for å utestenge disse to er det bare IBA som kan svare på.

Faktaen hittil er:

- De angivelige testene kan ikke verifiseres.

- IBA sa de tok tester i 2022 som ikke viste tydelige nok og konklusive nok resultater til å utestenge de. Testene i 2023, derimot, de var visst tydelige nok.

- IBA sier også at Khelif anket avgjørelsen i 2023 til CAS og deretter trakk anken som ett bevis på at hun "innrømmer" at testene er riktige, men ingen finner noe bevis på at denne anken eller tilbaketrekkingen av den har skjedd.

- IBA gjemmer seg bak taushetsplikten når de blir spurt om å komme med bevis på påstandene deres og utestengelsen, men det forhindret visst ikke presidenten til å snakke om resultatene. Så hvorfor de forsøker å bruke den unnskyldningen når presidenten allerede har forbrutt seg mot taushetsplikten kan man stille spørsmål rundt.

- IBA og presidenten klarer heller ikke å bli enige om hva slags tester som har blitt tatt, kromosom-test eller hormon-test.

- IBA sier at de sendte testene til to WADA-godkjente laboratorium, men WADA har avkreftet at noen av deres laboratorium brukes til sånne tester.

- IBA's chief executive Chris Roberts sier også dette i et intervju med BBC:

Sitat

Q: What did the second blood tests tell you?

A: "Exactly the same. It gave us the same information. With that information, it was then presented to our board of directors to decide, based on our eligibility criteria, what constitutes male and what constitutes female."

Q: So to clarify, the tests you did in 2022 and 2023 were exactly the same?

A: "Yes, correct. They were done through laboratories."

Som igjen ikke stemmer med pressemeldingene til IBA, om at testene gjort i 2022 var "inconclusive".

På spørsmål om hvorfor presidenten sa noe annet:

Sitat

Q: Umar Kremlev said you tested them for testosterone...

A: "No, the blood tests were done. It was based on the criteria set against… it was a gender test, blood test. I'm not going to state [Kremlev] was wrong."

Resten av intervjuet med han kan lese her: https://www.aol.com/iba-holds-chaotic-news-conference-173814830.html?guccounter=1

Oppsummering av fakta som jeg lista opp over her, kan lese mer om her: https://www.abc.net.au/news/2024-08-06/imane-khelif-womens-boxing-trans-a-social-media-pile-on/104186350

Om du kommer her og forteller meg at alt dette _ikke_ gjør deg skeptisk til hele greia, så har jeg virkelig ikke så mye mer å komme med.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (17 timer siden):

Og har du for høye testosteronverdier, over den lovlige grensen innen kvinnesport, bør du utestenges. Så skekkelig simpelt! Hun ble utestengt fra bokse VM nettopp pga dette. Det er ikke så vanskelig å forstå.

Problemet er egentlig at de IKKE er at utestengt basert på testoteronverdiene, hvilket ville vært en mye bedre beslutning, som ville vært enklere å forvalte.  De ble utestengt på grunn av at det ble oppdaget XY. Det er ikke engang entydig hva dette reelt betyr, og det hjelper ikke at det mistenkes korrupsjon.

Utfordringen er at kvinner utvikler Testoteron, og det er flere situasjoner som kan gi kvinner såpass høye verdier at de ikke bør konkurere med andre kvinner. Dette er ikke nytt problem, men et problem som kommer til å øke ettersom kvinnesport blir mer og mer populært og flere og flere kan leve av å drive profesjonelt som sportskvinne.

Det er selvfølgelig en utfordring her også, for da bør man begynne å sjekke for "supermenn" også, men det hadde uansett vært en mye bedre løsning enn å begynne en diskusjon om "Hva er en kvinne?" 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (1 time siden):

Vet du hva Pitty .. Det er klar hun har et stor hormone problem. men det vikgtiske er at hun var født kvinne, så ut som en helt vanlig liten jente og forsto nok ingenting når på puberteten, vokste hun plutselig høyere enn de fleste jenter og fikk mannlig utseende. DET ER IKKE HUN SIN SKYLD !!!

Ifølge tabloidavis, man ville tro at hun var født mann og plutselig byttet kjønn for å konkurrere. Jeg syns det er stygt å angrepe noen sånn når hun må ikke ha hatt det lett i livet når hun var ung..

(og sorry for my awful norwegian this morning).

Hører støtte erklæringen din. Motstanderne er også solidariske overfor de påståtte mennene. De viser X tegn for å vise sin støtte, empatisk det.. Kanskje vi bare kan legge ballen/hanskene død i denne saken?

De aksepterer tydeligvis risikoen for å bli dæljet helseløse. Er det ikke det som kalles "å sage av greina du sitter på?" Eller er de simpelthen masochister hele gjengen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Bålkaffe said:

Hva slags incentiv IBA har for å utestenge disse to er det bare IBA som kan svare på.

Faktaen hittil er:

- De angivelige testene kan ikke verifiseres.

- IBA sa de tok tester i 2022 som ikke viste tydelige nok og konklusive nok resultater til å utestenge de. Testene i 2023, derimot, de var visst tydelige nok.

- IBA sier også at Khelif anket avgjørelsen i 2023 til CAS og deretter trakk anken som ett bevis på at hun "innrømmer" at testene er riktige, men ingen finner noe bevis på at denne anken eller tilbaketrekkingen av den har skjedd.

- IBA gjemmer seg bak taushetsplikten når de blir spurt om å komme med bevis på påstandene deres og utestengelsen, men det forhindret visst ikke presidenten til å snakke om resultatene. Så hvorfor de forsøker å bruke den unnskyldningen når presidenten allerede har forbrutt seg mot taushetsplikten kan man stille spørsmål rundt.

- IBA og presidenten klarer heller ikke å bli enige om hva slags tester som har blitt tatt, kromosom-test eller hormon-test.

- IBA sier at de sendte testene til to WADA-godkjente laboratorium, men WADA har avkreftet at noen av deres laboratorium brukes til sånne tester.

- IBA's chief executive Chris Roberts sier også dette i et intervju med BBC:

Som igjen ikke stemmer med pressemeldingene til IBA, om at testene gjort i 2022 var "inconclusive".

På spørsmål om hvorfor presidenten sa noe annet:

Resten av intervjuet med han kan lese her: https://www.aol.com/iba-holds-chaotic-news-conference-173814830.html?guccounter=1

Oppsummering av fakta som jeg lista opp over her, kan lese mer om her: https://www.abc.net.au/news/2024-08-06/imane-khelif-womens-boxing-trans-a-social-media-pile-on/104186350

Om du kommer her og forteller meg at alt dette _ikke_ gjør deg skeptisk til hele greia, så har jeg virkelig ikke så mye mer å komme med.

IBA har klargjort for prosessen her:
https://www.iba.sport/news/iba-clarifies-the-facts-the-letter-to-the-ioc-regarding-two-ineligible-boxers-was-sent-and-acknowledged/

Det ble tatt blodprøver av begge utøverne som ble sendt til laboratorier. IBA forklarer at de etter konsultasjoner valgte å verifisere resultatet av den første testen med en ny test før de utestengte utøverne. Den første testen viste samme resultat som den andre testen. 

IBA viser til at de har oversendt testresultatene til IOC, og i korrespondansen med IOC de har offentliggjort vises det til hvilke kromosomer utøverne har. Men selvfølgelig mener IOC at testene ikke er legitime. I henhold til IOCs reglement, så skal ikke slike testes gjennomføres. IOC tillater DSD-utøvere. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (På 1.8.2024 den 22.38):

Rettskriving er ikke alltid min greie dessverre. 

Skjønner, men her er forskjellen på "trans" og "transe" litt viktig.  "Transe" brukes ofte om menn som kler seg ut som kvinner eller blir seksuelt opphisset av å gå i kvinneklær. Trans brukes om dem som identifiserer seg som og ønsker å leve som et annet kjønn enn det de er født med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (32 minutter siden):

IBA har klargjort for prosessen her:
https://www.iba.sport/news/iba-clarifies-the-facts-the-letter-to-the-ioc-regarding-two-ineligible-boxers-was-sent-and-acknowledged/

Det ble tatt blodprøver av begge utøverne som ble sendt til laboratorier. IBA forklarer at de etter konsultasjoner valgte å verifisere resultatet av den første testen med en ny test før de utestengte utøverne. Den første testen viste samme resultat som den andre testen. 

IBA viser til at de har oversendt testresultatene til IOC, og i korrespondansen med IOC de har offentliggjort vises det til hvilke kromosomer utøverne har. Men selvfølgelig mener IOC at testene ikke er legitime. I henhold til IOCs reglement, så skal ikke slike testes gjennomføres. IOC tillater DSD-utøvere. 

IBA er noen raringer. Dem har en ikke tradisjonell og ikke vitenskaplig definisjon av biologisk kjønn. 

Ifølge disse raringene kan en biologisk kvinne ha en helt normal mannlig penis og testikler, uten spor av kvinnelige kjønnsorganer. 

Ja, det har dem skrevet i den link som du la ved. 

Hvorfor skal vi ta slike clowner på alvor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (40 minutter siden):

IBA har klargjort for prosessen her:
https://www.iba.sport/news/iba-clarifies-the-facts-the-letter-to-the-ioc-regarding-two-ineligible-boxers-was-sent-and-acknowledged/

Det ble tatt blodprøver av begge utøverne som ble sendt til laboratorier. IBA forklarer at de etter konsultasjoner valgte å verifisere resultatet av den første testen med en ny test før de utestengte utøverne. Den første testen viste samme resultat som den andre testen. 

IBA viser til at de har oversendt testresultatene til IOC, og i korrespondansen med IOC de har offentliggjort vises det til hvilke kromosomer utøverne har. Men selvfølgelig mener IOC at testene ikke er legitime. I henhold til IOCs reglement, så skal ikke slike testes gjennomføres. IOC tillater DSD-utøvere. 

De skriver i denne posten at:

Sitat

Khelif and Lin were informed accordingly about the decision and acknowledged it by signing the papers. The test details were attached to the letter.

Linken i sitatet viser altså et brev de skal ha både håndlevert i hånda til kvinnene og på mail, og som kvinnene så skal ha signert på. Det er to signaturer på dette brevet, men den ene kan man faktisk ikke vite hvem sin signatur det er, siden den er en krusedull og ikke leselig. Veldig interessant at IBA fremdeles gjemmer seg bak taushetsplikten i meldingen de skriver også legger de ut et brev som faktisk også ligger under samme taushetsplikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alt dette surret, anklager, selvmotsigelser og mye som er pakket inn i taushet så håper jeg inderlig det blir laget en grundig dokumentar i etterkant av dette OL. En som det lukter litt svidd av. For her er det langt flere enn utøvere som bør bli avkledd.

Og ut fra et utall erfaringer fikse en regelbok som er klar og konsis. Og den bør ikke administreres av hverken IBA eller IOC.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HSV50 skrev (På 1.8.2024 den 22.16):

For meg er transekvinner kvinner og transemenn menn. Helt uten at jeg mener de bør få konkurrere i idretter som juridisk kjønn av den grunn. Ikke fordi det er «woke», men fordi det ikke er rettferdig. Og potensielt farlig, som i boksing. Det er en grunn til at menn og kvinner ikke konkurrerer mot hverandre. 
 

Bortsett fra det må de vel være kvinner og menn i alle sammenhenger. Jeg har en inngift transeperson i min familie og han har aldri vært noe annet enn en mann for meg. 

Hun er ikke transe

Født med kvinnelige kjønnsorganer noe som betyr hun kan i teorien bli gravid.

Kan gravide personer være menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (7 timer siden):

IBA er noen raringer. Dem har en ikke tradisjonell og ikke vitenskaplig definisjon av biologisk kjønn. 

Ifølge disse raringene kan en biologisk kvinne ha en helt normal mannlig penis og testikler, uten spor av kvinnelige kjønnsorganer. 

Ja, det har dem skrevet i den link som du la ved. 

Hvorfor skal vi ta slike clowner på alvor? 

Nå er nok ikke det tilfellet her. Da hadde hun ikke blitt identifisert som jente ved fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hocane skrev (1 time siden):

Hun er ikke transe

Født med kvinnelige kjønnsorganer noe som betyr hun kan i teorien bli gravid.

Kan gravide personer være menn?

Ihvertfall ytre kvinnelige kjønnsorganer. Ved slike tilstander finnes det vanligvis ikke fungerende eggstokker. Om hun har livmor kan hun bære fram barn ved hjelp av donoregg.

Men mann er hun uansett ikke.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bålkaffe skrev (7 timer siden):

De skriver i denne posten at:

Linken i sitatet viser altså et brev de skal ha både håndlevert i hånda til kvinnene og på mail, og som kvinnene så skal ha signert på. Det er to signaturer på dette brevet, men den ene kan man faktisk ikke vite hvem sin signatur det er, siden den er en krusedull og ikke leselig. Veldig interessant at IBA fremdeles gjemmer seg bak taushetsplikten i meldingen de skriver også legger de ut et brev som faktisk også ligger under samme taushetsplikt?

Hva tror du er grunnen til at bokseforbundene i Algerie og Taiwan har nektet IBA å offentliggjøre laboratorietestene?

Er villig til å vedde mye på at dette er siste gang disse to har anledning til å bokse OL. Integriteten til kvinneklassen må beskyttes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (37 minutter siden):

Nå er nok ikke det tilfellet her. Da hadde hun ikke blitt identifisert som jente ved fødsel.

Nei, du har helt rett. Men det IBA skriver er at phenotype er irrelevant når det gjelder biologisk kjønn. En svært merkelig påstand. Dem er enkeltsporet på kromosomnivå. 

Det betyr at noen som er XX med en SRY gen på X kromosomen eller fritt utenfor kromosomene (begge varianter finnes), vil IBA definere som biologisk kvinne. Dette tras at personen vil bli født med helt normal mannlig phenotype, ofte merker dem først at noe er "galt" når dem ikke klarer å få barn da utviklingen av sædceller er avhengig av flere gener enn SRY. Med IBA sin logikk vil da en person med mannlige kjønnsorganer og mannlig testostoren produksjon være en biologisk kvinne. 

Men tror ikke disse clownene i IBA skjønner noe særlig om biologi eller genitikk, akkurat som andre som roper om XY eller XX som fasit...

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (42 minutter siden):

Ihvertfall ytre kvinnelige kjønnsorganer. Ved slike tilstander finnes det vanligvis ikke fungerende eggstokker. Om hun har livmor kan hun bære fram barn ved hjelp av donoregg.

Men mann er hun uansett ikke.

I mange tusener av år har slike som hun blitt sett på som kvinner uten noen diskusjon, men er i en kort del av vår historie som noen uten særlig kompetanse om biologi har begynt å tro noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (På 7.8.2024 den 15.27):

Jeg kjenner at jeg har endret ganske kraftig syn på denne saken i forhold til det jeg hadde da den først eksploderte i media. Det er feks utrolig hvor mye hvilke bilder man velger kan påvirke hva man ser. Og alle disse som hevder at hun er transe og bør regnes som mann, når huner født kvinne i et muslimsk land hvor transseksualisme er forbudt. Og mesteparten av dem er jo de samme som hyler om at «har man vagina, er man kvinne». Men tydeligvis ikke i dette tilfellet da 🙄 Det har vært trist å lese kommentarfelt og Twitter i denne saken. 

Respekt.

Å ha evnen til å endre mening når ny fakta kommer på bordet er en egenskap de fleste ikke har i dagens politiske verden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...