Gå til innhold

Menn deltar i kvinneklassen i boksing i OL


Svava

Anbefalte innlegg

To utøvere ble utestengt fra forrige VM av det internasjonale bokseforbundet fordi de testet positivt på XY-kromosomet som gjorde at de ble klassifisert som menn. I OL derimot er det ikke det internasjonale bokseforbundet som setter reglene, og de to utøverne får nå delta i kvinneklassen i OL. 

Den ene utøveren har deltatt i sin første kamp og brukte bare 46 sekunder på å vinne. Den italienske kvinnen som tapte sier hun aldri har blitt slått så hardt før. 
https://www.tv2.no/sport/stemples-som-mann-kan-gi-fatale-folger/16882893/

Quote

Også den gamle OL-svømmeren Nancy Hogshead reagerer sterkt. 

– La oss minne oss selv på at menn, uansett hvordan de identifiserer seg, gir en kraft som er 162 prosent sterkere enn kvinner. Kjønnsideologi vil få kvinner drept, raser hun. 


Er det virkelig noen som støtter dette?

Edit: Khalif er angivelig født med en sjelden medisinsk tilstand

Endret av Svava
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så videoklipp av den kampen der den italienske damen ga seg. Helt uforståelig at dette kan gå an. 

Jeg synes ikke noe om de tilfellene det damer blir nektet å være med i kvinneklassen fordi de har medfødt for høyt testosteron-nivå. Men når det er på kromosom nivå så må jo denne bokseren som regelrett banket italieneren stille i herre-klassen.

Fatter ikke hvorfor OL-reglementet tillater dette. Det er en grunn til at idrett skiller på kjønn, og kampsport i tillegg har ulike vektklasser. Trodde ærlig talt dette var satire da jeg først så saken i formiddag.

  • Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig tilhenger av rettigheter for transpersoner og har selv transepersoner i nær familie. Jeg kan hisse meg kraftig opp over diskriminering og annen urettferdighet man møter som transe. Men når der gjelder idrett mener jeg at det må være biologisk og ikke juridisk kjønn som gjelder. Ikke fordi «menn ikke skal inn i damegarderoben», men fordi fysikken er så ulik for xx og xy at det blir feige lag. Både i boksing, friidrett og andre idretter som krever styrke eller hurtighet. Akkurat i konkurranseidrett mener jeg at det ikke er rett at en kvinne er en kvinne, uavhengig av genetikk. I alle andre sammenhenger mener jeg at juridisk kjønn trumfer. 

  • Liker 26
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å åpne opp for fri doping for alle, den med mest testosteron vinner.

  • Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Shady skrev (9 minutter siden):

Da er det bare å åpne opp for fri doping for alle, den med mest testosteron vinner.

Testosteronnivå er det vel regler mot allerede. Dette her er snakk om tvekjønn eller hva det kalles. Intersex? Hun har kvinnelige kjønnsorganer, men har mannlige kromosomer - xy. Det er altså ikke snakk om en transeperson som har skiftet kjønn fra mann til kvinne. Hun identifiserer seg som kvinne og er juridisk sett kvinne fra fødselen av slik jeg har forstått det. 

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt spinnvilt at dette er noe veldig mange dessverre mener er helt ok. Det er jo sterke krefter som kjemper for at f.eks. Lia Thomas (biologisk mann) får delta i svømming for kvinner i OL. Han ble nektet denne gangen, men ingen må bli overrasket om han får delte i neste OL.

Det som skjedde i dag er en gigantisk skandale, og er totalt galskap. Dette er resultatet av et wokesamfunn der alt skal være lov og naturlig. Det er helt sinnsykt. Nå må folk våkne! Dette ødelegger idretten fullstendig.

En biologisk født man kan ALDRI bli kvinne. ALDRI. De må gjerne føle seg som hva som helst, det har jeg full respekt for, men jeg kommer aldri til å akseptere at biologisk fødte menn skal få delta i kvinneklassen.

Det som er et paradoks her, er jo at dette jo er det motsatte av likestilling. Veldig mange kvinner ønsker jo dette velkommen, men det har jo en helt katastrofal effekt og vil ødelegge kvinneidretten fullstendig om denne galskapen får lov å fortsette.

Bl.a. støtter den amerikanske fotballspilleren Megan Rapinoe at menn får delta i kvinneklassen:
https://www.advocate.com/sports/rapinoe-bird-ncaa-transgender-inclusion

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er transekvinner kvinner og transemenn menn. Helt uten at jeg mener de bør få konkurrere i idretter som juridisk kjønn av den grunn. Ikke fordi det er «woke», men fordi det ikke er rettferdig. Og potensielt farlig, som i boksing. Det er en grunn til at menn og kvinner ikke konkurrerer mot hverandre. 
 

Bortsett fra det må de vel være kvinner og menn i alle sammenhenger. Jeg har en inngift transeperson i min familie og han har aldri vært noe annet enn en mann for meg. 

Endret av HSV50
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (5 minutter siden):

For meg er transekvinner kvinner og transemenn menn. Helt uten at jeg mener de bør få konkurrere i idretter som juridisk kjønn av den grunn. Ikke fordi det er «woke», men fordi det ikke er rettferdig. Og potensielt farlig, som i boksing. Det er en grunn til at menn og kvinner ikke konkurrerer mot hverandre. 
 

Bortsett fra det må de vel være kvinner og menn i alle sammenhenger. Jeg har en inngift transeperson i min familie og han har aldri vært noe annet enn en mann for meg. 

Transperson heter det. Ikke transeperson)

  • Liker 5
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bryr jeg meg fint lite om idrett i utgangspunktet så jeg flirer først og fremst av hele problemstillingen. 

Men når sant skal sies er jeg helt enig med at man ikke skal tillate dette.

Da er en bedre løsning å stille i en klasse for seg. Ikke bare vil det løse hele problemet, men det setter fokus på at det å identifisere seg som noe annet enn biologien og fysikken tilsier er helt ok. Det vil til og med være enda mer åpent for at disse kan delta i OL og andre eventer.

Endret av SosialIntrovert
Skriveleif
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (8 minutter siden):

For meg er transekvinner kvinner og transemenn menn. Helt uten at jeg mener de bør få konkurrere i idretter som juridisk kjønn av den grunn. Ikke fordi det er «woke», men fordi det ikke er rettferdig. Og potensielt farlig, som i boksing. Det er en grunn til at menn og kvinner ikke konkurrerer mot hverandre. 
 

Bortsett fra det må de vel være kvinner og menn i alle sammenhenger. Jeg har en inngift transeperson i min familie og han har aldri vært noe annet enn en mann for meg. 

Og det skal du få lov til å mene.

Jeg er derimot fullstendig uenig. Jeg respekterer fullt ut at de føler seg og identifiserer seg som et annet kjønn enn det de ble født med, men de vil alltid være det kjønnet de er født med, uansett hva man måtte føle seg som. En kvinne har livmor, kan føde barn og menstruerer. Det kan aldri en mann gjøre, uansett hvor mye kvinne han måtte føle seg som.

  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (13 minutter siden):

Transperson heter det. Ikke transeperson)

Rettskriving er ikke alltid min greie dessverre. 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiger Jack skrev (11 minutter siden):

Og det skal du få lov til å mene.

Jeg er derimot fullstendig uenig. Jeg respekterer fullt ut at de føler seg og identifiserer seg som et annet kjønn enn det de ble født med, men de vil alltid være det kjønnet de er født med, uansett hva man måtte føle seg som. En kvinne har livmor, kan føde barn og menstruerer. Det kan aldri en mann gjøre, uansett hvor mye kvinne han måtte føle seg som.

Det finnes biologiske kvinner som ikke kan bli gravide og øde barn også. Enten pga sykdom eller på grunn av genetiske mutasjoner. De er like mye kvinner av den grunn. Det er virkelig ikke om man kan føde eller ei som gjør en til kvinne. 
 

Når det er sagt så begriper jeg ikke at folk orker å bli engasjert og hisse seg opp over om en mann endrer kjønn til kvinne eller en kvinne til mann. Sånn i hverdagen. Hvorfor det ekstreme behovet for å fortelle dem «du er mann om du aldri så mye sier du føler du er kvinne!» Hvordan i alle dager plager det deg om en person som før var kvinne sier «nå er jeg en mann»? Jeg har som sagt en transmann inngift i familien og hva han har i buksa si gir jeg blankt faen i. Han er lykkelig, hun som er gift med ham er lykkelig. Det er det eneste som teller. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ord..

Det er jo kvinneidretten som til syvende og sist går til grunne på grunn av dette dusteriet.. Særlig den delen av grenene som krever særlig styrke. 

Man får gjerne operere seg i øst og vest i prides navn, men i en boksering burde det i det minste være et snev av noe som kalles fair play. Dette er altså lovlig juks i rette OL ånd. Hva er dette for noen jævla fylliker som administrerer denne regelboka?

  • Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HSV50 skrev (2 minutter siden):

Det finnes biologiske kvinner som ikke kan bli gravide og øde barn også. Enten pga sykdom eller på grunn av genetiske mutasjoner. De er like mye kvinner av den grunn. Det er virkelig ikke om man kan føde eller ei som gjør en til kvinne. 
 

Når det er sagt så begriper jeg ikke at folk orker å bli engasjert og hisse seg opp over om en mann endrer kjønn til kvinne eller en kvinne til mann. Sånn i hverdagen. Hvorfor det ekstreme behovet for å fortelle dem «du er mann om du aldri så mye sier du føler du er kvinne!» Hvordan i alle dager plager det deg om en person som før var kvinne sier «nå er jeg en mann»? Jeg har som sagt en transmann inngift i familien og hva han har i buksa si gir jeg blankt faen i. Han er lykkelig, hun som er gift med ham er lykkelig. Det er det eneste som teller. 

Det er ikke om du kan føde eller ikke, men hvilken kombinasjon av kromosomer du får i befrukningsøyeblikket som bestemmer hvilket kjønn du blir. XY du er gutt, eller XX du er jente. 

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (1 minutt siden):

Har ikke ord..

Det er jo kvinneidretten som til syvende og sist går til grunne på grunn av dette dusteriet.. Særlig den delen av grenene som krever særlig styrke. 

Man får gjerne operere seg i øst og vest i prides navn, men i en boksering burde det i det minste være et snev av noe som kalles fair play. Dette er altså lovlig juks i rette OL ånd. Hva er dette for noen jævla fylliker som administrerer denne regelboka?

Nå tror ikke jeg at det er et veldig stort problem at menn skiftet kjønn til kvinner for å bli gode i idrett da, så idretten går neppe til grunne. Men det er urettferdig nok for de få som møter en genetisk mann til at det Iike bør skje. Da bør det heller være en tredje kategori man kan konkurrere i. 
 

Men alt drittpraten hvor man rakker ned på transpersoner kan man godt spare seg for. Og akkurat denne bokseren er jo ikke trans en gang, hun er bare født med mannlige kromosomer og kvinnelige kjønnsorganer. Det er bare til å Google, det skjer at naturen spiller oss slike puss. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 minutter siden):

Det er ikke om du kan føde eller ikke, men hvilken kombinasjon av kromosomer du får i befrukningsøyeblikket som bestemmer hvilket kjønn du blir. XY du er gutt, eller XX du er jente. 

Og hva om du fødes med kvinnelige kjønnsorganer. Oppdras som jente, og etter hvert når mensen ikke kommer, finner ut at du har xy-kromosomer. Hva er du da? Naturen er av og til litt lunefull. 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

HSV50 skrev (12 minutter siden):

Og hva om du fødes med kvinnelige kjønnsorganer. Oppdras som jente, og etter hvert når mensen ikke kommer, finner ut at du har xy-kromosomer. Hva er du da? Naturen er av og til litt lunefull. 

Da er du gutt. Hvorfor har transbevegelsen det som oppgave å gjøre kjønnsroller så snevre? Det er ikke det at du leker med dukker og liker å kle deg i rosa kjoler som gjør deg til jente. Da er du en gutt, født med kvinnelige kjønnsorganer som liker å leke med dukker og kle deg i rosa kjoler. 

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blander dere inn trans her? Khelif er ikke trans. Hun har en fungerende livmor og kan føde barn. Hun har også Swyer syndrom, noe som ofte ikke oppdages før puberteten da man har kvinnelige kjønnsorganer men altså XY-kromosomer. Hun er altså oppdratt som kvinne. 

Om hun skal delta eller ikke er en diskusjon, men den har ingenting med trans eller "woke" å gjøre. 

  • Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (7 minutter siden):

Da er du gutt. Hvorfor har transbevegelsen det som oppgave å gjøre kjønnsroller så snevre? Det er ikke det at du leker med dukker og liker å kle deg i rosa kjoler som gjør deg til jente. Da er du en gutt, født med kvinnelige kjønnsorganer som liker å leke med dukker og kle deg i rosa kjoler. 

Så du mener på ramme alvor at en 12-åring som hele livet har vokst opp som jente, sett ut som en jente, kledd seg som jente, følt seg som jente - plutselig skal bli gutt fordi kromosomene sier xy. Selv om hun opplever seg som jente, og har vagina og klitoris? Du hadde forlangt det av din datter? Samtidig som du mener at en person som ser helt likedan ut, føler seg som en gutt og oppfører seg som en gutt, men har xx kromosomer, ikke kan få være gutt. På grunn av kromosomene? Det er xx og xy som definerer alt? 
 

Jeg blir litt tom for ord kjenner jeg. Når slik blir oppdaget ved fødselen er det vanlig å la foreldrene velge kjønnet. Og når barna er født med kvinnelige kjønnsorganer et det vanlig å la dem være kvinner. Fordi det er ganske vanskelig å konstruere en fungerende penis, og litt teit å fjerne en fungerende vagina og klitoris med tanke på framtidig sexliv. Og fordi det virkelig ikke burde spille noen trille om man har xy kromosomer og ikke xx.
 

Bortsett fra om man skal bedrive konkurranseidrett. Da betyr det noe. Men i hverdagen spiller det ingen trille, så lenge du har det bra og den du velger å dele livet med aksepterer deg som du er. 
 

Men så er det alltid de som skal mene noe om det, gjerne fordi den guden de tror på mener at sånn er unaturlig. Eller fordi de har for få problemer så de har tid til å mene noe om hvordan andre lever livet sitt. 
 

Over og ut fra meg i denne debatten. 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere gi dere. Imane Khelif er født kvinne! Hun er ikke transperson. Kvinner kan bli født med XY kromosomer og menn kan bli født med XX kromosomer. Dette er et kjent faktum. Det er ikke snakk om bytting av kjønn.

Jeg forstår ikke helt hvorfor en biologisk kvinne ikke skal få delta fordi hun er for god. Er det ikke poenget at den sterkeste/flinkeste vinner i boksing?

Endret av Chiyo
  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...