Gå til innhold

Dyrlegen sa katten min er tjukk og må slankes😾

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pus var hos dyrlegen i dag for vaksiner og helsesjekk, han er 5 år, kastrert og er utekatt 75% av døgnet.

I dag veide han 6,4 kg, og dyrlegen sa at han hadde gått opp 300 gram på et drøyt år, og at hun ville at han skulle slankes ned til 5,5 kg!

Pus er lengre enn gjennomsnittet for å være voksen hannkatt (60 cm fra snute til halen) og jeg synes han ser ganske normal ut, men dyrlegen var ikke fornøyd.

Siden han er utekatt har han nok flere hjem, og får sikkert godbiter både her og der, i tillegg til at han spiser en mus eller en fugl i ny og ne.

Han liker ikke fôr for kastrerte katter, så jeg gir han en blanding av kornfritt tørrfor med mye råprotein og  tørrfor for voksne katter fra Hills.

Jeg har aldri veid opp maten til pus, så jeg vet ikke hvor mye han spiser inne, men lar det alltid være tørrfor i skålen.

Hvor mange gram mat skal en voksen utekatt spise pr dag?

Anonymkode: 3a906...603

• Hjerte 1
Skrevet

Dyrlegen ser flere katter enn deg. Hvis hun mener at katten din er for tykk, så stemmer det nok. Husk at dette gjelder helsen dens. Så følg rådet og slank katten.

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet

Prøv tørrfor for katter som må ned i vekt 

Produsenten anbefaler en fôrmengde for katter på 165 til 215 gram per dag, når katten veier mellom to og tre kilo. Katter med en vekt på fire til fem kilo skal ha mellom 265 og 310 gram per dag

Vi har en katt som får en viss mengde om dagen da hun la på seg mye.

Hun har også "ufrivillig" andre hjem i gata der hun får godteri etc. Så her hjemme har hun gått på diett i 3 år 

Skrevet

Pusen min måtte slankes og brukte noe sånn Royal Kanin sterilised eller noe i den dur,n 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (3 minutter siden):

Produsenten anbefaler en fôrmengde for katter på 165 til 215 gram per dag, når katten veier mellom to og tre kilo. Katter med en vekt på fire til fem kilo skal ha mellom 265 og 310 gram per dag

Hun har også "ufrivillig" andre hjem i gata der hun får godteri etc. Så her hjemme har hun gått på diett i 3 år 

Hva er forskjell på tørrfor for kastrerte katter og for til katter som skal ned i vekt?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at han ikke liker fôr for kastrerte katter.

Dyrlegen sa at hun egentlig ville sette han på "diettfor", men så snakket hun ikke noe mer om det så jeg glemte å spørre hva hun mente.

Hva er diettfor?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (6 minutter siden):

Pusen min måtte slankes og brukte noe sånn Royal Kanin sterilised eller noe i den dur,n 

Ble den slank?😸

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (7 minutter siden):

Jeg har 2 late innekatter av rasen Hellig Birma som stort sett koser med oss eller sover. De veier hhv 2,6 og 3,9 kg. De får 40 g våtfôr og 28 gram tørrfôr hver seg hver dag og opprettholder vekten sin helt fint 😅 Dyrlegen var veldig fornøyd når de var der på 2 års kontroll sist måned. Veldig mange feilberegner totalt hvor mye mat kattene trenger. Våre katter får kornfritt kvalitetsfôr med mye kjøtt da, ikke dritt fra Europris eller Kiwi.

Anonymkode: aee97...498

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dyrlegen sa at hun egentlig ville sette han på "diettfor", men så snakket hun ikke noe mer om det så jeg glemte å spørre hva hun mente.

Hva er diettfor?

Ts

Har du prøvd å blande det gamle tørrforet med fōr for kastrerte katter? Det er ditt ansvar at han spiser den maten som er best for han. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om du gir det Hills tørrfôr, så kjøper du Hills tørrfôr diett. Det står nok på posen hvor mye den skal ha pr.dag.

Anonymkode: eac10...d75

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har 2 late innekatter av rasen Hellig Birma som stort sett koser med oss eller sover. De veier hhv 2,6 og 3,9 kg. De får 40 g våtfôr og 28 gram tørrfôr hver seg hver dag og opprettholder vekten sin helt fint 😅 Dyrlegen var veldig fornøyd når de var der på 2 års kontroll sist måned. Veldig mange feilberegner totalt hvor mye mat kattene trenger. Våre katter får kornfritt kvalitetsfôr med mye kjøtt da, ikke dritt fra Europris eller Kiwi.

Da Jeg sa til dyrlegen at jeg hadde begynt å gi pus kornfritt råprotein for, sa hun at hun ikke hadde noe særlig sansen for kornfritt for med høy andel råprotein, for det var ikke noe forskning på det og at det kunne være negativt for urinveiene.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble den slank?😸

Ts

Om nå Avdøde Maja jenta mi ble slank ? Nei hun ble vel ikke det men hun ble i alle fall 17 år 😻:katt2: du vet vi hadde jo 4 søsken så den oppgaven ble for vanskelig 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Klott skrev (Akkurat nå):

Har du prøvd å blande det gamle tørrforet med fōr for kastrerte katter? Det er ditt ansvar at han spiser den maten som er best for han. 

Ja det har jeg gjort lenge, men han spiser kun de bitene som ikke er for kastrerte katter.

Har prøvd mange forskjellige merker og brukte en formue på det, men jeg får bare fortsette å teste. Katten ser ikke overvektig ut, men  har mye pels som kamuflerer.

I fjor veide han 6,1 kg og da var vi hos en annen dyrlege på samme klinikk som ikke kommenterte vekten, men kun sa at han virket å være i god form.

Ts 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beskjed om at vi kunne bytte noe av tørrforet med bløtfor, da det inneholder litt mindre kalorier. Katten vår har gått ned en kilo på 6 måneder. 

Anonymkode: ceddb...5e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noen ganger må man bare være litt streng og tålmodig. Hvis katten blir sulten nok, så spiser den av maten. Husk også at katter ofte trenger å vennes til maten gradvis, så gi gradvis mindre og mindre av den gamle maten, og mer og mer av den nye maten. Så pleier det også å stå på pakningen hvor mye mat som anbefales å gi hver dag. Som oftest er det til og med også forslag til hvor mye overvektige katter skal ha for å gå ned i vekt.

Anonymkode: 0cd09...73b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da Jeg sa til dyrlegen at jeg hadde begynt å gi pus kornfritt råprotein for, sa hun at hun ikke hadde noe særlig sansen for kornfritt for med høy andel råprotein, for det var ikke noe forskning på det og at det kunne være negativt for urinveiene.

Ts

Veterinærene er kjøpt og betalt av Royal Canin 😅 Orijen vinner absolutt alle tester 😊

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi fikk beskjed om at vi kunne bytte noe av tørrforet med bløtfor, da det inneholder litt mindre kalorier. Katten vår har gått ned en kilo på 6 måneder. 

Hun spurte ikke hvor mye våtfor han fikk, men jeg sa at han pleide å få kokt fisk to ganger i uken frem til i jul, og at han etter jul har fått våtfor fra dyrebutikk oftere enn én til to ganger i uken og lite fisk.

Da sa dyrlegen at det beste våtforet er kokt fisk.

ts

Skrevet

Jeg ville fortsette å gi ham det gode foret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun spurte ikke hvor mye våtfor han fikk, men jeg sa at han pleide å få kokt fisk to ganger i uken frem til i jul, og at han etter jul har fått våtfor fra dyrebutikk oftere enn én til to ganger i uken og lite fisk.

Da sa dyrlegen at det beste våtforet er kokt fisk.

ts

Vår får våtfor hver dag. Først da begynte han å gå ned i vekt

AnonymBruker
Skrevet

Tenk om leger kunne være like rett-frem-ærlige. 

Anonymkode: 87037...cdd

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...