Gå til innhold

Taurin, veganisme, og symptomer (adhd, angst, søvnløshet, utmattelse)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste i en tråd nylig om noen som hadde effekt ved å ta tilskudd av taurin for ADHD, og ble derfor mer nysgjerrig på denne aminosyren. Utifra det jeg kan lese, så dannes dette fra aminosyren cystein, som vi best får fra animalske kilder. Hovedkilden til taurin er også animalsk mat.

Jeg var veganer lenge, og etter noen år fikk jeg store problemer med bl.a uforklarlig angst, og et virrvarr av tankekjør. Aldri hatt tidligere. Jeg har tenkt at det har vært tilfeldig, eller pga f.eks magnesium og b12. Men disse er supplementert i lang tid, og alt er normalt sånn blodprøvemessig. Ingen effekt.

Men hvis jeg nå verken har fått i meg cystein eller taurin i løpet av 16 år, så kanskje det er her skoen trykker? Mangel på taurin kan gi blant annet angst og depresjon, og er viktig for nervesystemet. 

Det har slått meg hvor mange veganere jeg har kjent gjennom årene som sliter voldsomt psykisk, men feier det under teppet med bortforklaringer (som jeg også har gjort). Og taurin er kanskje ikke så kjent for folk?

Jeg syns det er spennende å lese om tvangstanker og uro som har blitt mindre, og at dette har fungert fremfor å bruke adhd-medisin. Håper flere vil dele erfaringer og tanker rundt det, jeg vil nok teste det ut selv :) 

Anonymkode: 3473c...e6a

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter på denne. Noen med erfaringer og synspunkter rundt taurin som tilskudd? 

AnonymBruker
Skrevet

Har lite erfaring med taurin som tilskudd, men har det bedre mentalt jo mindre sukker/dess mer kjøtt jeg spiser. Det er bare min erfaring og kan selvsagt være placebo, men jeg synes det gir mening at vi har det bedre, også mentalt, når vi spiser i tråd med hva vi er ment å spise fra naturens side.

Anonymkode: 5a5d2...036

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ikke erfaring med tilskudd av taurin, men det er jo kjent at veganere har mer mentale sykdommer enn altetere.

Jeg har lest litt om at mer karnitin kan hjelpe. Har du prøvd det? Også et stoff som du får fra kjøtt.

Jeg har også lest om at B12 er viktig for mental helse. Type B12 er jo også viktig. Hvilken B12 tar du?

Og så har vi jo antinæringsstoffer som oksalater og lektiner som kan klare å komme seg gjennom blod-hjerne-barrieren og lage problemer. Lav-oksalat-diett blir av og til brukt i psykiatrien og det var faktisk slik jeg først hørte om oksalater. En bekjent ble satt på lav-oksalat-diett av psykiateren. Har du lest om dette og kuttet ned på oksalater og lektiner?

Anonymkode: 02222...ec9

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har heller ikke erfaring med tilskudd av taurin, men det er jo kjent at veganere har mer mentale sykdommer enn altetere.

Jeg har lest litt om at mer karnitin kan hjelpe. Har du prøvd det? Også et stoff som du får fra kjøtt.

Jeg har også lest om at B12 er viktig for mental helse. Type B12 er jo også viktig. Hvilken B12 tar du?

Og så har vi jo antinæringsstoffer som oksalater og lektiner som kan klare å komme seg gjennom blod-hjerne-barrieren og lage problemer. Lav-oksalat-diett blir av og til brukt i psykiatrien og det var faktisk slik jeg først hørte om oksalater. En bekjent ble satt på lav-oksalat-diett av psykiateren. Har du lest om dette og kuttet ned på oksalater og lektiner?

Jeg har for lengst kuttet kraftig ned på oksalater og lektiner. Belgfrukter ble byttet ut med rent kjøtt, fisk, og egg, og jeg grønnsakene jeg spiser nå er for det meste lav-oksalat. Det er nok ikke her problemet ligger. B-12 er veldig viktig for mental helse, i tillegg til immunforsvar, nervesystem, energi, og det har blitt behandlet av lege. Tok flere forskjellige tilskudd som veganer, men fikk aldri opp nivåene ordentlig. Jeg tror også at b12 direkte fra kjøtt fremfor syntetisk tilskudd er langt bedre.

Hang meg fast i taurin siden noen skrev at de hadde fått roet ned tankekjør i forbindelse med adhd med det. Brukte dette fremfor medisiner. Og siden jeg fikk problemer med sterk angst og tankekjør etter noen år som veganer, så ble jeg veldig interessert å finne ut mer om det. Karnitin er også viktig, men nok ikke så relatert til akkurat dette.
Selv om jeg har spist animalsk en stund, så tror jeg mange år uten visse næringsstoffer krever tilskudd for å gi kroppen en boost. 

Ekstreme humørsvingninger, irritasjon, hjernetåke m.m, forsvant veldig fort etter jeg begynte å spise animalsk igjen. Men tankekjøret og angsten henger igjen, så jeg tenker jeg prøver taurin en stund. Fikk forøvrig betydelig dårligere syn, som for all del fort kan forklares med at det er normalt fordi jeg har blitt eldre. Men siden taurin også påvirker synet veldig, så er det jo interessant :)

• Hjerte 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 20.31):

Jeg leste i en tråd nylig om noen som hadde effekt ved å ta tilskudd av taurin for ADHD, og ble derfor mer nysgjerrig på denne aminosyren. Utifra det jeg kan lese, så dannes dette fra aminosyren cystein, som vi best får fra animalske kilder. Hovedkilden til taurin er også animalsk mat.

Jeg var veganer lenge, og etter noen år fikk jeg store problemer med bl.a uforklarlig angst, og et virrvarr av tankekjør. Aldri hatt tidligere. Jeg har tenkt at det har vært tilfeldig, eller pga f.eks magnesium og b12. Men disse er supplementert i lang tid, og alt er normalt sånn blodprøvemessig. Ingen effekt.

Men hvis jeg nå verken har fått i meg cystein eller taurin i løpet av 16 år, så kanskje det er her skoen trykker? Mangel på taurin kan gi blant annet angst og depresjon, og er viktig for nervesystemet. 

Det har slått meg hvor mange veganere jeg har kjent gjennom årene som sliter voldsomt psykisk, men feier det under teppet med bortforklaringer (som jeg også har gjort). Og taurin er kanskje ikke så kjent for folk?

Jeg syns det er spennende å lese om tvangstanker og uro som har blitt mindre, og at dette har fungert fremfor å bruke adhd-medisin. Håper flere vil dele erfaringer og tanker rundt det, jeg vil nok teste det ut selv :) 

Kun et innspill: kan det å bli veganer i utgangspunktet bety en person med dyp sosial samvittighet? Dvs man er en person med indre uro pga den urett de ser i verden, og påtar seg en stor bør ved å være en av de få som faktisk tar ansvar der andre tilsynelatende ikke bryr seg? 

Kan et slikt perspektiv være skadelig for den enkelte i form av konstant uro, stress, ubehag over å ikke kunne gjøre enda mer for verden? 

Selv om alt er gjort med beste intensjon så ender de med å stresse seg selv syk med alle restriksjoner og selve uroen som ligger under? Og at kroppen dermed er mindre i stand til å opprettholde alle funksjoner når den *i tillegg* settes på diett? 

Bare tankespinn herfra. 

Endret av klarinetta
  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
klarinetta skrev (6 minutter siden):

Kun et innspill: kan det å bli veganer i utgangspunktet bety en person med dyp sosial samvittighet? Dvs man er en person med indre uro pga den urett de ser i verden, og påtar seg en stor bør ved å være en av de få som faktisk tar ansvar der andre tilsynelatende ikke bryr seg? 

Kan et slikt perspektiv være skadelig for den enkelte i form av konstant uro, stress, ubehag over å ikke kunne gjøre enda mer for verden? 

Selv om alt er gjort med beste intensjon så ender de med å stresse seg selv syk med alle restriksjoner og selve uroen som ligger under? Og at kroppen dermed er mindre i stand til å opprettholde alle funksjoner når den *i tillegg* settes på diett? 

Bare tankespinn herfra. 

Eller at mennesker med dårligere mental helse velger å bli veganere? Det er jo en teori, men rart at veganerne får bedre mental helse når de begynner å spise kjøtt igjen da, eller at de får tilskudd som inneholder stoffer som kun finnes i animalsk.

Og en god del veganere kutter ut animalsk fordi de tror det er bra for sin egen helse, ikke fordi de tror at de ofrer seg for verden.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller at mennesker med dårligere mental helse velger å bli veganere? Det er jo en teori, men rart at veganerne får bedre mental helse når de begynner å spise kjøtt igjen da, eller at de får tilskudd som inneholder stoffer som kun finnes i animalsk.

Og en god del veganere kutter ut animalsk fordi de tror det er bra for sin egen helse, ikke fordi de tror at de ofrer seg for verden.  

Jeg snakket om kombinasjonen ja, og utgangspunktet for at noen velger å bli vegan. Alle ideologier handler jo om å forsøke å endre på verden. 

Anonymkode: 746ab...d3c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket om kombinasjonen ja, og utgangspunktet for at noen velger å bli vegan. Alle ideologier handler jo om å forsøke å endre på verden. 

Jeg skulle ikke være anonym, streifet borti knappen

Skrevet

Jeg skulle ikke være anonym, streifet borti knappen

Men fankern da! 😅😅🤣

AnonymBruker
Skrevet
klarinetta skrev (28 minutter siden):

Bare tankespinn herfra. 

Det er fine tankespinn du kommer med, og det er ikke feil at en veganer har en dyp følelse for etikk - når det kommer til dyr. Men jeg så aldri på det å spise plantebasert som restriksjon, jeg syns tvert i mot det var den enkleste ting i verden å leve sånn. Samfunnet er jo temmelig godt tilrettelagt for det, lett å spise ute, lett å lage maten. Jeg tenkte aldri at jeg savnet smaken av noe, og jeg syntes overgangen gikk strålende. Jeg var ikke en aktivist heller, og jeg tvang ikke på mine synspunkter på andre. Det var bare et personlig valg jeg hadde tatt, og følte ikke noe annet enn fred med det. 

Tvert i mot burde jeg da blitt dårligere ved å begynne å spise animalsk igjen, mtp den etiske delen (for det VAR veldig vanskelig). 

Nei, dette dreier seg om at vegansk kost mangler flere viktige næringsstoffer. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan også være. Jeg tror det er lett å lokkes til et samfunn som gir mening, hvor man føler at man bidrar med noe viktig og får tilhørlighet til andre mennesker. Mange som føler seg annerledes og ensomme lokkes lett til sekt-lignende miljøer. For vegan-miljø er dessverre som en sekt. Den dagen du forlater, så blir du utskjelt og utestengt. 

Men den virkelige dårlige mentale helsen kommer etter noen år med næringsmangel. Og det er flere stoffer som kun/best finnes i animalsk, som påvirker både mental helse og andre ting. 

Jeg trodde helt klart det var best for helsen, men det skulle vise seg motsatt. Nå er det mye kjøtt osv som ikke er bra også da, men selve næringsstoffene som finnes i animalsk er kjempeviktig. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Disse påstandene må du gjerne backe opp med kilder.

Å nei man er ikke veganer for egen helse, kutter man animalsk for egen helse så spiser man plantebasert.

Anonymkode: cb910...ec9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Disse påstandene må du gjerne backe opp med kilder.

Å nei man er ikke veganer for egen helse, kutter man animalsk for egen helse så spiser man plantebasert.

Du kan jo lese om hva psykiateren dr Georgia Ede sier. Hun har også en nettside. Hun har en artikkel om emnet her.

Sitat

The bottom line: the brain needs meat

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du kan jo lese om hva psykiateren dr Georgia Ede sier. Hun har også en nettside. Hun har en artikkel om emnet her.

"The bottom line: the brain needs meat"

⬆️

💯

• Nyttig 3
Skrevet

Kjelde på at cystein manglar i eit vegansk kosthald?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
aazy skrev (2 timer siden):

Kjelde på at cystein manglar i eit vegansk kosthald?

Jeg skrev ikke at vi ikke fikk noe fra planter, men "best" fra. Optimale kilder er fra animalsk. Optimale kilder betyr kilder med høyest innhold, og den kilden kroppen tar best opp næringen fra. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Man kan alltids finne studier som støtter det man allerede mener.

Men når man spør om planter kan erstatte kjøtt er svaret egentlig enkelt og åpenbart. Det er ingen som ville påstå at fisk eller kongler er god mat for sau, eller at pingviner bør spise gulrot. Det er selvinnlysende at de skal spise det de alltid har spist, og som de faktisk spiser når de lever i sitt naturlige miljø.

Men for oss mennesker tror mange at det er helt omvendt: at maten vi finner i naturen, og som vi har spist i hele vår eksistens, egentlig er utilstrekkelig og til og med skadelig. Og at vi i stedet bør spise ting som kommer fra bakerier og fabrikker og må importeres fra andre kontinenter.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Man kan alltids finne studier som støtter det man allerede mener.

Men når man spør om planter kan erstatte kjøtt er svaret egentlig enkelt og åpenbart. Det er ingen som ville påstå at fisk eller kongler er god mat for sau, eller at pingviner bør spise gulrot. Det er selvinnlysende at de skal spise det de alltid har spist, og som de faktisk spiser når de lever i sitt naturlige miljø.

Men for oss mennesker tror mange at det er helt omvendt: at maten vi finner i naturen, og som vi har spist i hele vår eksistens, egentlig er utilstrekkelig og til og med skadelig. Og at vi i stedet bør spise ting som kommer fra bakerier og fabrikker og må importeres fra andre kontinenter.

Det var akkurat dette som bidro til at jeg våknet. "Hva er naturlig for mennesker å spise"? Det er i hvert fall ikke bønner, soyamelk, og peanøttsmør. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2024 den 12.15):

Det var akkurat dette som bidro til at jeg våknet. "Hva er naturlig for mennesker å spise"? Det er i hvert fall ikke bønner, soyamelk, og peanøttsmør. 

Så fint for deg da som jakter og skyter ditt eget kjøtt,fisker din egen fisk, har egen ku for melk osv, for ikke kom og sånn kjøtt og meieri industrien foregår i dag er naturlig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...