Hareena Skrevet 1. august 2024 #1 Skrevet 1. august 2024 Beklager valg av emne, ikke akkurat kjæledyr, men jeg bor i byen og stiller spørsmål ut fra uvitenhet. Jeg lurer på om spælsau bør klippes eller om det er greit at de går rundt som disse her? Det har vært lange perioder med veldig høye temperaturer og noen går i innhegning nesten uten skygge. Vær så snill og si jeg bekymrer meg unødig og egentlig er ei byfrue uten forstand på produksjonsdyr. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #2 Skrevet 1. august 2024 Søk opp Anne-Lise Haugdahl Humstad. Hun er saueklipper og har egen side på FB hvor hun har et innlegg om klipping av spælsau Anonymkode: 49277...1af
Hareena Skrevet 1. august 2024 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Søk opp Anne-Lise Haugdahl Humstad. Hun er saueklipper og har egen side på FB hvor hun har et innlegg om klipping av spælsau Anonymkode: 49277...1af Jeg er ikke helt sikkert på hva du mener? Jeg tror ikke jeg uten videre kan booke en klippesesjon med Fr. Humstad til en bonde hvis sauer jeg har observert med veldig lang ull. Spørsmålet mitt er vel om dette er dyreplageri eller ikke. 1
Myrmica Skrevet 2. august 2024 #4 Skrevet 2. august 2024 Ja, de bør klippes årlig, denne ser ut som den har gått lenge uten en klipp... Det er ikke nødvendigvis dyreplageri (enda), og de kan klare seg overraskende bra på varme dager tross mye ull. Men når ulla blir såpass lang og tovete vil det gi ubehag etter hvert, og det er mye deiligere for dem å være kortere om sommeren.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #5 Skrevet 2. august 2024 Spelsau heter det🙂 Hilsen bygdejente. Anonymkode: 4ea96...7ba
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #6 Skrevet 2. august 2024 Nei, det er ikke greit at den går sånn, stakkars. Skulle vært klippet i vår. Hilsen en annen bygdejente som vet at det skrives spælsau. Anonymkode: 3cf2f...9db 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #7 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er ikke greit at den går sånn, stakkars. Skulle vært klippet i vår. Hilsen en annen bygdejente som vet at det skrives spælsau. Anonymkode: 3cf2f...9db Det må da i så fall være dialekt, for jeg har aldri hørt noe annet enn spelsau og også skrevet spelsau. Anonymkode: 4ea96...7ba 1
Hareena Skrevet 2. august 2024 Forfatter #8 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det må da i så fall være dialekt, for jeg har aldri hørt noe annet enn spelsau og også skrevet spelsau. Anonymkode: 4ea96...7ba https://snl.no/spælsau
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #9 Skrevet 2. august 2024 Hareena skrev (23 timer siden): Beklager valg av emne, ikke akkurat kjæledyr, men jeg bor i byen og stiller spørsmål ut fra uvitenhet. Jeg lurer på om spælsau bør klippes eller om det er greit at de går rundt som disse her? Det har vært lange perioder med veldig høye temperaturer og noen går i innhegning nesten uten skygge. Vær så snill og si jeg bekymrer meg unødig og egentlig er ei byfrue uten forstand på produksjonsdyr. Alle sauer skal klippes årlig. Slik gammel og tovet fell er potensielt farlige da de kan få sår og eksem under som fluelarver begynner å leve i. I tillegg er de veldig ubehagelig for dyret. sauer på helårs utegang skal klippes før 1 juli for å sikre ny, og bra ull, til vinteren. send en melding til Mattilsynet. Anonymkode: 735cd...b79 1
Gjest Smeltemann Skrevet 2. august 2024 #10 Skrevet 2. august 2024 Hareena skrev (På 1.8.2024 den 20.13): Beklager valg av emne, ikke akkurat kjæledyr, men jeg bor i byen og stiller spørsmål ut fra uvitenhet. Jeg lurer på om spælsau bør klippes eller om det er greit at de går rundt som disse her? Det har vært lange perioder med veldig høye temperaturer og noen går i innhegning nesten uten skygge. Vær så snill og si jeg bekymrer meg unødig og egentlig er ei byfrue uten forstand på produksjonsdyr. De skal klippes minimum 1 gang i året. Er de inne på vinteren klippes de høst og vår.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #11 Skrevet 2. august 2024 Hareena skrev (På 1.8.2024 den 20.13): Beklager valg av emne, ikke akkurat kjæledyr, men jeg bor i byen og stiller spørsmål ut fra uvitenhet. Jeg lurer på om spælsau bør klippes eller om det er greit at de går rundt som disse her? Det har vært lange perioder med veldig høye temperaturer og noen går i innhegning nesten uten skygge. Vær så snill og si jeg bekymrer meg unødig og egentlig er ei byfrue uten forstand på produksjonsdyr. Denne har tova ulla si og er langt på overtid for en klipp. Du kan ringe mattilsynet. Anonymkode: 59308...2e4 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #12 Skrevet 2. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spelsau heter det🙂 Hilsen bygdejente. Anonymkode: 4ea96...7ba Nei spælsau. Gammalnorsk spælsau Anonymkode: 59308...2e4
Hareena Skrevet 2. august 2024 Forfatter #13 Skrevet 2. august 2024 Ut fra svarene her forstår jeg at dette ikke er ideelt, men kanskje ingen grunn til å varsle. Noen er ubegripelig møkkete bak, men det er jo ingen skjønnhetskonkurranse. Nabogårdens sauer ser mye bedre ut med en byfrues øyne, hvite og fine og sikkert klippet i vår, men begge gårders lam ser velfødde og fine ut. Det er få lam blant de langhårede/langullede(?). Det går en vær blant dem, men kan det være vanskelig å komme til i all ulla?🤷🏼 Hilsen meg, glad i dyr, men kanskje noe kunnskapsløs i det store matproduksjonssammenhengen.
Hareena Skrevet 2. august 2024 Forfatter #14 Skrevet 2. august 2024 Smeltemann skrev (9 minutter siden): De skal klippes minimum 1 gang i året. Er de inne på vinteren klippes de høst og vår. 😳De er inne på vinteren og er neppe klippet verken i høst og i alle fall ikke i vår.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #15 Skrevet 2. august 2024 Hareena skrev (1 minutt siden): Ut fra svarene her forstår jeg at dette ikke er ideelt, men kanskje ingen grunn til å varsle. Noen er ubegripelig møkkete bak, men det er jo ingen skjønnhetskonkurranse. Nabogårdens sauer ser mye bedre ut med en byfrues øyne, hvite og fine og sikkert klippet i vår, men begge gårders lam ser velfødde og fine ut. Det er få lam blant de langhårede/langullede(?). Det går en vær blant dem, men kan det være vanskelig å komme til i all ulla?🤷🏼 Hilsen meg, glad i dyr, men kanskje noe kunnskapsløs i det store matproduksjonssammenhengen. Jo det er grunn til å varsle. Møkkete bak er heller ikke noe bra tegn. Dyr (inkludert produksjonsdyr) skal være rene og velstelt. Anonymkode: 735cd...b79
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #16 Skrevet 2. august 2024 Hareena skrev (4 minutter siden): Ut fra svarene her forstår jeg at dette ikke er ideelt, men kanskje ingen grunn til å varsle. Noen er ubegripelig møkkete bak, men det er jo ingen skjønnhetskonkurranse. Nabogårdens sauer ser mye bedre ut med en byfrues øyne, hvite og fine og sikkert klippet i vår, men begge gårders lam ser velfødde og fine ut. Det er få lam blant de langhårede/langullede(?). Det går en vær blant dem, men kan det være vanskelig å komme til i all ulla?🤷🏼 Hilsen meg, glad i dyr, men kanskje noe kunnskapsløs i det store matproduksjonssammenhengen. Når ull tover seg sånn så blir den tung, tett, og huden under får ikke puste. Hvis sauen attpåtil får fluemakk så kan det utvikle seg til store angrep under der. Anonymkode: 59308...2e4
Neutral90 Skrevet 2. august 2024 #17 Skrevet 2. august 2024 Hei, Jeg ville varslet. Har gjort det selv. Ser ut som den begynner å Tove og da blir den tung, spesielt når det regner. Ulla mister den gode evnen til å være regntett, om du skjønner. Siste frist for sauer som går på utegang (som gammelnorsk spælsau ofte gjør) er vel i overgangen april mai en gang, så bonden kan ikke gjøre noe nå.
Hareena Skrevet 2. august 2024 Forfatter #19 Skrevet 2. august 2024 Gulp! Det går også kviger og kyr med kalv på "beite" uten gras. De får tilkjørt fór, men kyrne og kalvene ser magre ut, kvigene har mer kjøtt på beina. Kanskje legger ikke kyr på seg når de har kalv? Hjelp! Er det ikke tilsyn med gårdsdrift? Bonden er litt mer opptatt av Airbnb, virker det som. Jeg er avhengig av et godt forhold til ham, han vil jo skjønne det er meg om mattilsynet kommer og sier det er pga bekymringsmelding. De tyske turistene som leier, driter jo i dyra bare de får smuglet nok fiskefilet.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #20 Skrevet 2. august 2024 Ikke uvanlig at kuer mister litt vekt når de ammer, men de må ha godt med for og. Anonymkode: 59308...2e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå