Gå til innhold

Lei av å gå ned i vekt, har så lyst på mat hele tiden.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har så lyst til å komme meg ned i vekt for å få en sunn kroppsvekt hvor jeg ikke er overvektig. Men syns det å spise så lite at man faktisk går ned i vekt er skikkelig slitsomt. Tenker på mat hele tiden. Før så tenkte jeg ikke over mat så mye. Spiste det jeg ville ha når det passet meg. Nå tenker jeg konstant på alt jeg har lyst på og ser for meg hvordan det hadde vært å spist det nå, hvor godt det ville smakt. Men vet at jeg ikke kan fordi jeg må prøve å holde meg innenfor enn viss mengde kalorier. Blir så jeg bruker mye tid i hodet mitt på å planlegge når jeg kan spise den tingen som jeg har så lyst på. 

Hvordan få vekk alle de høylytte mat tankene i hodet under en vektnedgang? I perioder så har det blitt så ille at jeg har måttet ty til "chew and spit". Altså å tygge maten og få smaken og følelsen av å spise, men spytte det ut igjen og ikke svelge så jeg ikke inntar så mye kalorier.

Anonymkode: c52a0...32a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg så hjelper det å kutte sukker totalt. Så passer jeg også på å spise masse proteiner og masse grønnsaker. I tillegg drikker jeg en del vann. Da blir ikke lysten på alt annet så stor. Når magen er mett så går tankene raskt andre steder. Synes også det hjelper å dra på trening eller være i aktivitet på en eller annen måte.

Anonymkode: 9e6f8...3cf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har så lyst til å komme meg ned i vekt for å få en sunn kroppsvekt hvor jeg ikke er overvektig. Men syns det å spise så lite at man faktisk går ned i vekt er skikkelig slitsomt. Tenker på mat hele tiden. Før så tenkte jeg ikke over mat så mye. Spiste det jeg ville ha når det passet meg. Nå tenker jeg konstant på alt jeg har lyst på og ser for meg hvordan det hadde vært å spist det nå, hvor godt det ville smakt. Men vet at jeg ikke kan fordi jeg må prøve å holde meg innenfor enn viss mengde kalorier. Blir så jeg bruker mye tid i hodet mitt på å planlegge når jeg kan spise den tingen som jeg har så lyst på. 

Hvordan få vekk alle de høylytte mat tankene i hodet under en vektnedgang? I perioder så har det blitt så ille at jeg har måttet ty til "chew and spit". Altså å tygge maten og få smaken og følelsen av å spise, men spytte det ut igjen og ikke svelge så jeg ikke inntar så mye kalorier.

Anonymkode: c52a0...32a

Hva spiser du i løpet av en vanlig dag?

Anonymkode: 3e7f2...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at klassisk kalorirestriksjon sjelden gir varige resultater for vektnedgang. Det du beskriver her er nok mye av årsaken. Hva spiser du, og hva slags måltidsrytme har du?

Ville anbefalt å spise mest mulig råvarebasert. Tenk hel og næringsrik mat, legg vekt på proteiner og fett til alle måltider. Kjenn etter på kroppen hva slags måltidsrytme som fungerer for deg for at du skal bli minst mulig sulten og tenke mindre på mat gjennom dagen.

Anonymkode: dc021...177

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva spiser du i løpet av en vanlig dag?

Anonymkode: 3e7f2...30b

Det varierer veldig mye, fordi det jeg har hatt fokus på er antall kalorier. Prøver alltid å holde meg et sted mellom 1200 og 1500 kalorier per dag. Går det en del i ting jeg føler er "safe" som er lite kalorier i som agurk, ananas, druer, sukkerfri yoghurt med tilsatt ekstra protein (ca. 75 kalorier), kaffe, te, riskaker, sukkerfri brus.. Også spiser jeg middag. Og da spiser jeg det samme som mannen min, bare en mindre porsjon.

Anonymkode: c52a0...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hvordan du har det. Har ikke funnet løsningen annet enn at jeg vet jeg må jobbe mer med det mentale aspektet, hva er det som trigger meg osv. 

Men 1200 kcal er veldig lite da! Hadde økt til 1600 om jeg var deg, og heller lagt inn litt styrketrening. 

Anonymkode: 31d9f...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner godt hvordan du har det. Har ikke funnet løsningen annet enn at jeg vet jeg må jobbe mer med det mentale aspektet, hva er det som trigger meg osv. 

Men 1200 kcal er veldig lite da! Hadde økt til 1600 om jeg var deg, og heller lagt inn litt styrketrening. 

Anonymkode: 31d9f...320

Tror det er mye det mentale som er vanskelig for meg også. Kjenner ofte mye stress hvis jeg har gått over den kalorigrensen jeg har satt for meg selv, og da kommer umiddelbart tanken om at neste dagen MÅ jeg spise mindre eller faste hele dagen for å "fikse" 

Anonymkode: c52a0...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det varierer veldig mye, fordi det jeg har hatt fokus på er antall kalorier. Prøver alltid å holde meg et sted mellom 1200 og 1500 kalorier per dag. Går det en del i ting jeg føler er "safe" som er lite kalorier i som agurk, ananas, druer, sukkerfri yoghurt med tilsatt ekstra protein (ca. 75 kalorier), kaffe, te, riskaker, sukkerfri brus.. Også spiser jeg middag. Og da spiser jeg det samme som mannen min, bare en mindre porsjon.

Anonymkode: c52a0...32a

For meg høres det ut som at du spiser ganske næringsfattig, og at det er årsaken til at du hele tiden har lyst på noe. Om du heller spiser skikkelige måltider som gir kroppen det den trenger, og som du blir mett av, tror jeg problemet ditt vil forsvinne.

Anonymkode: dc021...177

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det varierer veldig mye, fordi det jeg har hatt fokus på er antall kalorier. Prøver alltid å holde meg et sted mellom 1200 og 1500 kalorier per dag. Går det en del i ting jeg føler er "safe" som er lite kalorier i som agurk, ananas, druer, sukkerfri yoghurt med tilsatt ekstra protein (ca. 75 kalorier), kaffe, te, riskaker, sukkerfri brus.. Også spiser jeg middag. Og da spiser jeg det samme som mannen min, bare en mindre porsjon.

Anonymkode: c52a0...32a

Bare en ting , druer er noe av det verste man kan spise når en skal ned i vekt.mye sukker 

Anonymkode: ba2b1...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare en ting , druer er noe av det verste man kan spise når en skal ned i vekt.mye sukker 

Anonymkode: ba2b1...35c

Lite kalorier i druer.

Anonymkode: c52a0...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Lite kalorier i druer.

Anonymkode: c52a0...32a

Men mye fruktsukker. Gir insulintopper. Sultfølelsen skyter i været. 

Gjør som noen allerede har nevnt;

1) spiser ikke sukker, heller ikke frukt, eller lettbrus og slikt.

2) trener en del. 

Da kan jeg ellers spise akkurat som jeg vil uten å tenke kalorier. 

Anonymkode: cc57f...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 18.52):

Har så lyst til å komme meg ned i vekt for å få en sunn kroppsvekt hvor jeg ikke er overvektig. Men syns det å spise så lite at man faktisk går ned i vekt er skikkelig slitsomt. Tenker på mat hele tiden. Før så tenkte jeg ikke over mat så mye. Spiste det jeg ville ha når det passet meg. Nå tenker jeg konstant på alt jeg har lyst på og ser for meg hvordan det hadde vært å spist det nå, hvor godt det ville smakt. Men vet at jeg ikke kan fordi jeg må prøve å holde meg innenfor enn viss mengde kalorier. Blir så jeg bruker mye tid i hodet mitt på å planlegge når jeg kan spise den tingen som jeg har så lyst på. 

Hvordan få vekk alle de høylytte mat tankene i hodet under en vektnedgang? I perioder så har det blitt så ille at jeg har måttet ty til "chew and spit". Altså å tygge maten og få smaken og følelsen av å spise, men spytte det ut igjen og ikke svelge så jeg ikke inntar så mye kalorier.

Anonymkode: c52a0...32a

Du må endre på måltidssammensetninger, kutte noe på karbohydrater til fordel for å øke protein fra bra kilder og øk på med grønnsaker for metthet. 
Det er ikke vanskelig å spise 3 store måltider på 1500 kalorier, men sammensetningen må være smart i forhold til hva kroppen ønsker. 

Anonymkode: 4e06f...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte lyst på mere mat utover kvelden.Og det er vel da man ikke burde spise så mye.

Anonymkode: fab2f...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg får ofte lyst på mere mat utover kvelden.Og det er vel da man ikke burde spise så mye.

Anonymkode: fab2f...123

Det har ikke noe å si når du spiser. Jeg har mer matlyst kveld enn morgen. En av feilene jeg gjorde for en del år siden var å tro at man må ha frokost og lunsj. Nå spiser jeg mer intuitiv etter når jeg har lyst på mat. Middag er normalt 19-20. 

Anonymkode: cc57f...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som har hjulpet meg er å ikke kjempe mot tankene når jeg plutselig får lyst på noe, men heller skrive ned på notater-appen det jeg plutselig fikk skikkelig lyst på frem til helgen - da lar jeg meg selv velge 3-4 ting fra listen som jeg koser meg med. Det høres kanskje banalt ut, men det er akkurat som om jeg klarer å lure hjernen min til å innse at jeg ikke trenger å huske eller hyperfiksere på ting jeg får lyst på, og ved å notere lystene ned så slapper hodet mer av og jeg ser frem til helgen fordi jeg vet at jeg om noen dager får mulighet til å velge fra lista. Ofte er det ting på lista som jeg har hatt lyst på i ukedagene, men som jeg ikke lengre er så gira på til helgen, og da kjennes det ekstra godt å vite at jeg ikke «kastet bort» kaloribudsjettet mitt på det tidligere i uken. 

Ellers så hjelper det å knaske på grønnsaker og frukt. Lage feks fruktsalat så det kjennes ekstra stas enn bare å spise et eple i hånden.

En annen sunn kombo jeg ofte koser meg med er 50/50 mager cottage cheese og yt yoghurt med vaniljesmak, 1 kiwi eller så mye jeg vil av frosne bringebær/skogsbær og 10 gram av denne müslien fra meny med havregryn og belgisk sjokolade og 20 gram av denne granolaen - bruker jeg frosne bær lar jeg dem Tine litt i yoghurt/cc-blandingen før jeg spiser. Skikkelig godt da det er både creamy, syrlig, crunchy og litt sjokolade. Kan selvsagt bruke andre müsli og granola, men er virkelig et must med noe crunchy 

IMG_3247.thumb.jpeg.d754dcafc363afd63a34b79a452a8565.jpeg
IMG_3248.thumb.png.0e8cff409850fa3f6900b860d8d43e67.png

Anonymkode: 513f3...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg får ofte lyst på mere mat utover kvelden.Og det er vel da man ikke burde spise så mye.

Anonymkode: fab2f...123

Jeg synes det hjelper veldig å ha noe håndarbeid å drive med, feks strikking eller hekling. Hjelper å distrahere hjernen fra å finne ting man kan ha lyst på

Anonymkode: 513f3...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...