Gå til innhold

Hjeelp, sukker va melis vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bake boller, og leste at jeg lan bytte ut sukker med melis om man ikke har sukker. 
Hvor mye er 1 DL sukker i melis? Leser litt forskjellig, at man ikke kan regne på de på samme måte. Eller kan jeg bare bruke 1 DL melis også? 

tusen takk! 

Skrevet (endret)

1dl sukker er 80-90g (nyere omregning er det 90g, før var det mindre søtt.) Melis er ca 55-60g per desiliter. Melis er søtere så jeg tror bare jeg hadde tatt lik mengde i desiliter etter hva oppskriften tilsier. 

(Om du vil ta gram så er det ca 1/3 mindre melis i desiliter i forhold til sukker.)

Endret av Daisy-love
La til.
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (1 minutt siden):

1dl sukker er 80-90g (nyere omregning er det 90g, før var det mindre søtt.) Melis er ca 55-60g per desiliter. Melis er søtere så jeg tror bare jeg hadde tatt lik mengde i desiliter etter hva oppskriften tilsier. 

Hvor er logikken din at forholdet skal være 1:1 når 1 desiliter sukker tilsvarer 90 gram og 1 desiliter melis tilsvarer 60 gram? 

Anonymkode: c23a1...322

Skrevet
Daisy-love skrev (2 minutter siden):

Å oki tusen takk! Det vil si at du hadde tatt 1 dl melis i en oppskrift der det står 1 dl sukker? 😅 beklager, må bare være helt sikker. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor er logikken din at forholdet skal være 1:1 når 1 desiliter sukker tilsvarer 90 gram og 1 desiliter melis tilsvarer 60 gram? 

Fordi selv om noe er ulikt i vekt så kan det være likt i volum. Sånn er det med veldig mye. 1dl hvetemel er f.eks 60g. Havregryn 40g. Hvetekli 20g. Alt én desiliter. 

Endret av Daisy-love
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Begr skrev (5 minutter siden):

Å oki tusen takk! Det vil si at du hadde tatt 1 dl melis i en oppskrift der det står 1 dl sukker? 😅 beklager, må bare være helt sikker. 

I boller hadde jeg nok gjort det. Usikker i kaker, men melis er såpass søtt at om det blir litt mindre søte boller så gjør det ikke noe. Evt finn en oppskrift med melis i stedenfor sukker og sammenlign 😊

(Edit: jeg svarer i tråden er som om oppskriften er etter desiliter, og ikke gram. Det har med væskebalansen å gjøre også.)

Endret av Daisy-love
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

1dl sukker veier 90g. Da trenger du 90g melis

Melis er jo bare finmalt sukker

Endret av newman01
  • Nyttig 1
Skrevet
Daisy-love skrev (10 minutter siden):

(Om du vil ta gram så er det ca 1/3 mindre melis i desiliter i forhold til sukker.)

Hvordan kan melis være søtere? Melis er finmalt sukker.

Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Hvordan kan melis være søtere? Melis er finmalt sukker.

En sier ofte at melis smaker søtere. Om du ikke er enig i det, så er det helt greit. Fint og grovt hvetemel er begge hvetemel, men  det er forskjell på smaken. Det kan ikke overføres helt, siden fint mel selvsagt har fått en del fjernet i prosessen. 

Tenker hver får nesten vurdere selv om en føler der smaker likt, eller ene søtere enn det andre. Smak er så individuelt, og helt ok med med ulike meninger. 😊

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/verdens-beste-boller

Denne oppskriften sverger jeg til, er med melis istedenfor sukker. Blir alltid veldig bra, og bruker samme oppskrift til kanelknuter og skolebrød. 

Anonymkode: 58282...1c9

Wow tusen takk, skal prøve den🥰

Skrevet
59 minutter siden, Begr said:

Jeg skal bake boller, og leste at jeg lan bytte ut sukker med melis om man ikke har sukker. 
Hvor mye er 1 DL sukker i melis? Leser litt forskjellig, at man ikke kan regne på de på samme måte. Eller kan jeg bare bruke 1 DL melis også? 

tusen takk! 

100 g sukker er det samme (i praksis) som 100 g melis. Det er ca 2% potetmel (stivelse)  i melis. Volum:  1 dl sukker er ikke det samme som 1 dl melis. 1 dl sukker er ca 90 g, mens 1 dl melis er ca 60 g

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (2 timer siden):

Fordi selv om noe er ulikt i vekt så kan det være likt i volum. Sånn er det med veldig mye. 1dl hvetemel er f.eks 60g. Havregryn 40g. Hvetekli 20g. Alt én desiliter. 

Så du følger alltid volummålet og ikke vektmålet når du baker?

Skrevet

Jeg bruker alltid mindre sukker enn det som står i oppskriften, og hadde da bare tatt enda mindre av melis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du følger alltid volummålet og ikke vektmålet når du baker?

Nei jeg følger det oppskriften sier, eller aller helst kun oppskrifter i gram, og evt konverterer. Foretrekker å bruke vekt fremfor litermål på hvilken som helst dag 😊

Her svarte jeg bare på hva TS spurte om, og da i dl og ikke gram. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...