Gå til innhold

Venninner og misunnelse

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Paneera skrev (7 minutter siden):

Synes også det er et merkelig fenomen å gå rundt å tro at andre er misunnelig på deg. Det er ikke vanlig å gå rundt å være misunnelig på andre, i alle fall ikke de man ser på som ekte venner.

Nei, ikke med mindre du har et behov for å tro at folk er misunnelige på deg. De gangene jeg har sett det så er det gjerne fra folk som er en del av problemet og derav kunne trengt litt selvinnsikt samt en runde med selvransakelse angående sin opptreden mot andre mennesker. 

Endret av Snickersogtwist
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du virker ikke som en jeg hadde orket å ha som venninne. 

Anonymkode: 3bb0d...649

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi får bare én side framstilt, men det er alltid flere sider av en sak. 

Du vil altså bare ha svar som jatter med?

Ok, de er misunnelige, og du er heldig og dyktig. 

.... men jeg lurer fortsatt på hva det er du så lett får av det motsatte kjønn, som du ønsker deg... 

Anonymkode: 8feea...9f8

Ts får alt av det motsatte kjønn og er lykkelig gift. 

I tillegg klarer man å inneha noe som IKKE kan opereres i 2024...

Virker veldig høy på seg sjøl og hvis dette er tonen dt går i, ville ikke jeg støttet henne heller. 

Har ei sånn. Fikk fra venninne til bekjent da det for meget selvskryt og behov for annerkjennelse.

Anonymkode: 52b49...d92

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🙈😂😂

Beklager, men det er litt vanskelig å ta dette seriøst. Du er bare best du, mens alle vennene dine er mindre heldig, og gjerne litt dumme?

Sjelden har jeg hørt/lest noen som forherliger seg selv på denne måten og er enig med dem som lurer på om selvinnsikten er helt på plass?

Om du opptrer slik som dette med vennene dine, så har vi svaret der på hvorfor du føler dem er "ute etter deg". 

Anonymkode: 6a684...ffd

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du  bare tuller, folkens -jeg tror vi har latt oss lure av et troll! 🙈

Anonymkode: 3bb0d...649

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤣🤣

Anonymkode: 72239...9bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lett å si at andre er misunnelige på en. Men enkelte folk har også ett veldig behov for å understreke alt de har, som andre mangler. Eller hva de er, som de andre ikke er. Og det er da jeg kanskje skjønner at folk snakker. For samtidig som du snakker opp deg, snakker du ned andre. 
Sånne folk påpeker til stadighet hvor snille, og rause og gode de selv er, men jeg lurer på om de rundt synes det samme. 
Du kan jo være fin, men du trenger ikke være finere enn andre. Slank men ikke slankest. Rik men ikke ha mest. 
tingen er kanskje at man også må gå i seg selv, om man skal finne nye folk.

Det er ikke bare de andre. Men også deg.

Jeg har vært den vennen som alltid har støttet andre, men som selv ble tråkket ned  for at de skal heve seg selv.

For jeg var liksom så misslykket, og småtjukk, hadde bare bachelor og lavtlønnet yrke og aldri pen, men til nød litt søt. 

personlig kuttet jeg kontakten med de alle.

Beste jeg har gjort, og mine venner nå hadde jeg tatt en kule fle 

Anonymkode: 2f5ef...652

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (41 minutter siden):

Synes også det er et merkelig fenomen å gå rundt å tro at andre er misunnelig på deg. Det er ikke vanlig å gå rundt å være misunnelig på andre, i alle fall ikke de man ser på som ekte venner.

Misunnelse er en helt vanlig og normal følelse som alle kjenner på. Men grunnet skam og stigma er det ingen som tør innrømme at de kjenner seg misunnelig. 

Anonymkode: 38cca...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er lett å si at andre er misunnelige på en. Men enkelte folk har også ett veldig behov for å understreke alt de har, som andre mangler. Eller hva de er, som de andre ikke er. Og det er da jeg kanskje skjønner at folk snakker. For samtidig som du snakker opp deg, snakker du ned andre. 
Sånne folk påpeker til stadighet hvor snille, og rause og gode de selv er, men jeg lurer på om de rundt synes det samme. 
Du kan jo være fin, men du trenger ikke være finere enn andre. Slank men ikke slankest. Rik men ikke ha mest. 
tingen er kanskje at man også må gå i seg selv, om man skal finne nye folk.

Det er ikke bare de andre. Men også deg.

Jeg har vært den vennen som alltid har støttet andre, men som selv ble tråkket ned  for at de skal heve seg selv.

For jeg var liksom så misslykket, og småtjukk, hadde bare bachelor og lavtlønnet yrke og aldri pen, men til nød litt søt. 

personlig kuttet jeg kontakten med de alle.

Beste jeg har gjort, og mine venner nå hadde jeg tatt en kule fle 

I en annen tråd på siden her, med motsatt problemstilling tar ts feil der også. Da det er normalt og vanlig at folk lever i sus og dus og er bedre enn andre. 
bestem dere da 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva slags utseendemessige fordeler har du som man ikke kan operere seg til? 🤔

Anonymkode: ef612...acc

Jeg tipper utseende som Adolf fra 1944 hadde vært stolt av. Sikkert det - typisk White Power / Aryan Heil Supreme, liksom det går ikke an å "stramme seg til" eller å fylle med silikon. 

Anonymkode: bb89f...ae7

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner blir misunnelig på hverandre, men ikke alltid slik som man tror. Av og til trekker folk seg bort fra deg, ikke grunnet misunnelse, men fordi de ikke orker å være en skygge av deg. Hvis du hele tiden er opptatt av hvor vellykket og flink du er, og hvor du viser at de andre er bak deg så orker ikke folk dette. Det betyr ikke at de ikke er fornøyd med eget liv, men de har muligens andre verdier enn deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremhever du dine gode sider like mye som du gjør i HI her, eller?

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tipper utseende som Adolf fra 1944 hadde vært stolt av. Sikkert det - typisk White Power / Aryan Heil Supreme, liksom det går ikke an å "stramme seg til" eller å fylle med silikon. 

Anonymkode: bb89f...ae7

Heh... Det er ikke det utseendet som er "in" nå, så det tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i mange år en god venninne. Etter at vi ble godt voksne og hadde fått barn, fikk hun en lei tendens til å skryte av seg selv. Jeg var ikke misunnelig på henne på et eneste område, hadde det helt fint selv. Men gud så lei jeg ble av å høre på selvskrytet hennes!

Det ødela etterhvert alle venninnekvelder som kunne ha vært koselige. Det handlet mye om hvor fantastisk hun var på jobb, hvor god mamma hun var, alltid en historie om menn som ga henne komplimenter osv. Hvor god smak hun hadde, og ikke minst alle disse rådene som hun ble sur om man ikke fulgte. For hun var jo verdensmester i alt.

Et 30 år gammelt vennskap tok faktisk slutt. Jeg tror muligens hun skjønte at jeg gjennomskuet henne, og at alt dette skrytet ikke hadde rot i virkeligheten. Vet at hun bytter venninner ofte, og det har nok en grunn.

Vet ikke om du er sånn, TS. Og om du er det, så ser du det neppe selv. Det er dette med selvinnsikt....

Anonymkode: eba5d...0f3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det flere enn meg her som relativt ofte opplever fra venninner å få kommentarer og oppleve handlinger som ikke minner om annet enn misunnelse, heller enn at man ønsker hverandre det beste som det ekte venninner gjør? 

Er i 30-årene, og for å være brutalt ærlig har jeg mer enn noen av mine venninner vært heldig med hva jeg har klart å få til her i livet på flere områder. Jeg er veldig sosial og får lett kontakt med folk, er veldig empatisk og omsorgsfull, blir lett glad i folk og gjør gjerne litt ekstra for de rundt meg, har noen utseendemessige fordeler som andre ikke kan operere seg til, jeg får lett det jeg ønsker meg fra motsatt kjønn, og jeg har klart meg relativt bra materialistisk sett. Jeg har en god utdannelse og en jobb mange kan drømme om. Ikke minst står jeg stødig på egne bein til tross for heftige livsutfordringer, der noen av mine venninner ikke har klart seg like bra (til tross for at jeg har forsøkt så godt jeg kan å støtte dem). Fellestrekk er ofte at de ikke skjønner selv hva de må gjøre for å få det bra med seg selv. 

Kommentarene og handlingene går ofte på en «diss» av valg jeg har gjort (f.eks at jeg liksom ikke liker sex fordi jeg er i et trygt og stabilt forhold med en mann som er min sjelevenn) eller baksnakking (f.eks om at jeg snakker om egen kropp eller at jeg får oppmerksomhet, men da er det eneste jeg gjør å si at jeg er fornøyd med hvordan jeg ser ut, mens de baksnakker som om jeg får de til å føle seg dårlig med seg selv - mao jeg får ikke lov til å uttrykke fornøydhet med eget utseende).

Dette er bare noen litt banale eksempler på noen få av områdene det gjelder. Lignende dissende kommentarer og baksnakking går også på andre områder jeg har lyktes i. Men jeg kan ikke ramse opp alt. Lurer bare på om andre jenter kjenner seg igjen i dette? Eller kaster jeg meg bare ut til ulvene her meg KG-troll som vil komme med akkurat de samme type kommentarene?😅😅 

Anonymkode: b03ff...395

Du kaster deg til ulvene ja. Men ut fra dette innlegget virker du ikke så omsorgsfull og empatisk som du liker å tro hvis du ikke oppfatter at innlegget ditt fremstår som ganske selvgodt. Helt supert at du er fornøyd med deg selv, kanskje flashe det litt mindre?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I en annen tråd på siden her, med motsatt problemstilling tar ts feil der også. Da det er normalt og vanlig at folk lever i sus og dus og er bedre enn andre. 
bestem dere da 

Hvorfor skal vi bestemme oss. Vi kan da vitterlige ha flere tanker i hue, og en sak er ikke lik.

Det som dog et likt, er at begge disse sakene tar opp problemet med de andre.

Hun ene skryter av seg selv, når hun egentlig bare ligger på sofaen og ts gjør mere

Hun andre har venner som ikke liker at hun skryter av seg selv. Og Herrgud, hun får jo til så mye bra, der de ikke får til noe. Det må vel være lov.

Poenget mitt er; Må man  gjøre alt på bedre enn andre. Der starter mitt problem.

Hvorfor skal en snakke om hva du gjør rett, og i det samme si hva andre gjør feil. Jeg har ikke, og får ikke medlidenheten med sånne folk. Når de i tilegg skriver de er så ydmyke og snille. Ehh nei takk. Ikke si du er snill, bare vær det 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva slags utseendemessige fordeler har du som man ikke kan operere seg til? 🤔

Å se ut som et troll tipper jeg.

Anonymkode: 02708...280

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det flere enn meg her som relativt ofte opplever fra venninner å få kommentarer og oppleve handlinger som ikke minner om annet enn misunnelse, heller enn at man ønsker hverandre det beste som det ekte venninner gjør? 

Er i 30-årene, og for å være brutalt ærlig har jeg mer enn noen av mine venninner vært heldig med hva jeg har klart å få til her i livet på flere områder. Jeg er veldig sosial og får lett kontakt med folk, er veldig empatisk og omsorgsfull, blir lett glad i folk og gjør gjerne litt ekstra for de rundt meg, har noen utseendemessige fordeler som andre ikke kan operere seg til, jeg får lett det jeg ønsker meg fra motsatt kjønn, og jeg har klart meg relativt bra materialistisk sett. Jeg har en god utdannelse og en jobb mange kan drømme om. Ikke minst står jeg stødig på egne bein til tross for heftige livsutfordringer, der noen av mine venninner ikke har klart seg like bra (til tross for at jeg har forsøkt så godt jeg kan å støtte dem). Fellestrekk er ofte at de ikke skjønner selv hva de må gjøre for å få det bra med seg selv. 

Kommentarene og handlingene går ofte på en «diss» av valg jeg har gjort (f.eks at jeg liksom ikke liker sex fordi jeg er i et trygt og stabilt forhold med en mann som er min sjelevenn) eller baksnakking (f.eks om at jeg snakker om egen kropp eller at jeg får oppmerksomhet, men da er det eneste jeg gjør å si at jeg er fornøyd med hvordan jeg ser ut, mens de baksnakker som om jeg får de til å føle seg dårlig med seg selv - mao jeg får ikke lov til å uttrykke fornøydhet med eget utseende).

Dette er bare noen litt banale eksempler på noen få av områdene det gjelder. Lignende dissende kommentarer og baksnakking går også på andre områder jeg har lyktes i. Men jeg kan ikke ramse opp alt. Lurer bare på om andre jenter kjenner seg igjen i dette? Eller kaster jeg meg bare ut til ulvene her meg KG-troll som vil komme med akkurat de samme type kommentarene?😅😅 

Har nok mer med at du tenker at du er mye bedre enn vennene dine på alle områder som kommer ut gjennom ord, handlinger, atferd og oppførsel. Du snakker deg selv opp, samtidig som du snakker vennene dine ned. Det er jo ikke akkurat vennemateriale du uttrykker her. Og at du kanskje mangler litt selvinnsikt. 

Det skurrer med at du f.eks skriver at du er veldig empatisk. Lengre ned skriver du "Ikke minst står jeg stødig på egne bein til tross for heftige livsutfordringer, der noen av mine venninner ikke har klart seg like bra (til tross for at jeg har forsøkt så godt jeg kan å støtte dem). Fellestrekk er ofte at de ikke skjønner selv hva de må gjøre for å få det bra med seg selv. ". Det er det motsatte av empatisk. 

Anonymkode: 6ef30...45b

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, har prøvd, på en fin og konstruktiv måte. - ts 

Vær mer direkte da. Om de er så direkte med deg så betyr jo det at de må tåle å få det samme tilbake. 

Anonymkode: 55655...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...