AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #1 Skrevet 1. august 2024 Det er ingen menneskerett å bo i Oslo, hvis du ikke har råd til å bo i Oslo burde du flytte til et billigere sted. Anonymkode: a7a5f...249 7 2
Hololo Skrevet 1. august 2024 #2 Skrevet 1. august 2024 jeg bor ikke i Oslo og får ikke bostøtte men ok, er det virkelig sant at det kun er folk i Oslo som får dette? 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #3 Skrevet 1. august 2024 Hololo skrev (4 minutter siden): jeg bor ikke i Oslo og får ikke bostøtte men ok, er det virkelig sant at det kun er folk i Oslo som får dette? Hva tror du? https://www.husbanken.no/person/bostotte/ Anonymkode: bd29e...91a 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #4 Skrevet 1. august 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er ingen menneskerett å bo i Oslo, hvis du ikke har råd til å bo i Oslo burde du flytte til et billigere sted. Anonymkode: a7a5f...249 Oslo trenger fattigfolk. Noen må jo jobbe. Anonymkode: 0cf79...557 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #6 Skrevet 1. august 2024 Den er nå nesten avviklet er jo nesten ingen som får. Ikke en gang mor mi som er så og si minstepensjonist. Ho har 30kr for mye utbetalt til å få. Så er nå rimlig håpløst. Ser her jeg bor så må en ha inntekt under 21.500kr i mnd for å kunne få Anonymkode: 8477f...01d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #7 Skrevet 1. august 2024 Bostøtten er latterlig lav nå, den bør heller økes. Før kunne jeg få 2500,- men i dag hadde jeg fått 200,- og det til tross for at inntektene er gått ned. Det er ikke bare i Oslo folk trenger en god bostøtteordning. Anonymkode: 71958...164 6 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #8 Skrevet 1. august 2024 Hololo skrev (18 minutter siden): jeg bor ikke i Oslo og får ikke bostøtte men ok, er det virkelig sant at det kun er folk i Oslo som får dette? Alle kan få, men det er etter visse kriterier (bosted, husleie og inntekt). Anonymkode: 633d4...8f7
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #9 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Oslo trenger fattigfolk. Noen må jo jobbe. Anonymkode: 0cf79...557 Men trenger navere å bo i Oslo, Norges dyreste by? hilsen ufør som selvsagt ikke lenger bor i Oslo, siden jeg ikke har råd til det på uføretrygd. Anonymkode: e293f...bfe 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #10 Skrevet 1. august 2024 Nå har jeg aldri fått bostøtte og det er mange år siden jeg bodde i Oslo, men bostøtten dekker jo bare noe av husleien. Litt over 70 % av den øvre grensen (som varierer fra kommune til kommune, og som uansett ikker er spesielt høy), om jeg husker rett. Bedre med bostøtte enn å få en hel haug med personer på økonomisk sosialhjelp. Anonymkode: fd38f...3b6 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #11 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Den er nå nesten avviklet er jo nesten ingen som får. Ikke en gang mor mi som er så og si minstepensjonist. Ho har 30kr for mye utbetalt til å få. Så er nå rimlig håpløst. Ser her jeg bor så må en ha inntekt under 21.500kr i mnd for å kunne få Anonymkode: 8477f...01d I min kommune er det 23 740 kr som enslig, når man vet at minstepensjonen er Sitat Satsene gjelder fra 1. mai 2024, og for personer med full trygdetid. Lav sats Lav sats er 192 984 i året. Hvis du bor sammen med ektefelle som får alderspensjon eller avtalefestet pensjon i offentlig sektor, har du rett til lav sats. Ordinær sats Ordinær sats er 223 358 i året. Vil det si at man som enslig minstepensjonist med 16082 inn pr mnd, eller som gift minstepensjonist med 18613 ikke akkurat har så mye å rutte med så jeg vil så absolutt påstå at siden vi har nesten 130 000 av dem er det absolutt behov for ordningen: Sitat Av totalt 1 044 200 pensjonister var 129 800 minstepensjonister ved utgang av 1. kvartal 2024. I tillegg kommer alle andre som tjener mindre enn satsen - og dem er det en god del av Anonymkode: a3d94...918 1
A-hunter Skrevet 1. august 2024 #12 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bedre med bostøtte enn å få en hel haug med personer på økonomisk sosialhjelp. Hva er forskjellen mener du? Bostøtte er jo nettopp økonomisk sosialhjelp. Noe kamuflert kanskje, men å kalle noe et annet navn endrer ikke på innholdet. 1
Maskinfører Skrevet 1. august 2024 #13 Skrevet 1. august 2024 Feks er strømkostnader i den støtta 500,- mens den virkelige er flere tusen kroner
Paneera Skrevet 1. august 2024 #14 Skrevet 1. august 2024 Nei, men ordningen bør endres til at man kan få boligstøtte som ikke er knyttet opp mot adresse. Det finnes folk som ikke kan få bostøtte fordi de ikke kan oppgi adresse av sikkerhetsmessige årsaker.
Maskinfører Skrevet 1. august 2024 #15 Skrevet 1. august 2024 Ta også de 700,- kronene som pensjonistene får årlig av staten for å få overslag fra tannlegen for hva som må gjøres og deretter ikke ha råd til det min tante på 82 er en av dem hun er minstepensjonist og får heller ikke bostøtte
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #16 Skrevet 1. august 2024 Nå er det folk i hele landet som kan få bostøtte. Men de fleste som får bostøtte, har uansett krav på sosialhjelp, da inntekten deres er så lav. Så forsvinner bostøtten, så vil de få de pengene i sosialstønad. Jeg er ufør på minstesats, og får ikke bostøtte. Anonymkode: 5538e...faf 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #17 Skrevet 1. august 2024 24 minutter siden, A-hunter said: Hva er forskjellen mener du? Bostøtte er jo nettopp økonomisk sosialhjelp. Noe kamuflert kanskje, men å kalle noe et annet navn endrer ikke på innholdet. Økonomisk sosialhjelp er langt mer inngripende, og man må blottlegge seg selv i mye større grad. I tillegg skal alt være prøvd før man kan få det. Bostøtte kan man få selv om man har penger på konto (maksgrensen er relativt høy). Man må også søke om sosialhjelp jevnlig. Får man bostøtte videreføres søknaden automatisk til neste måned. Anonymkode: fd38f...3b6 3 5
Maskinfører Skrevet 1. august 2024 #18 Skrevet 1. august 2024 Kjenner en del uføre som fikk velfortjent bostøtte men etter den reformen så mistet de denne og AP syns at de kunne jobbe inn bostøtten i stedet for å få den dessverre så var disse for syke til og jobbe og jeg hadde med glede betalt litt mere skatt for at disse skulle få beholde denne 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #19 Skrevet 1. august 2024 Støtteordninger generelt er jo idioti satt i system. Hele systemet burde vært bygget opp på nytt. For det første skal det lønne seg å jobbe, avstanden i rene penger ned til de som ikke jobber må bli større, slik at det motiverer mest mulig å være aktiv, forsørge seg selv og bidra til samfunnet. De som av ulike årsaker ikke kan jobbe, må få en anstendig grunnsum å leve av, slik at alle tilleggsstønader hadde blitt avviklet. Slik systemet er i dag, betaler staten en uhorvelig mengde mennesker lønn for å administrere alt mulig av stønader. Grunnsummen, eller borgerlønnen om du vil, skulle være lik for alle voksne, om den erstatter dagens minstepensjon, dagpenger eller uføretrygd. Selvfølgelig må familier med barn få noe i tillegg, siden det er flere i husstanden.7 Jeg forstår ikke dagens tanke, med at de som tjener mye og f eks mister jobben skal få mer av staten vår enn lamme Lone som aldri har kunnet jobbe. Den som tjener mer kan ta ansvar for seg selv og dekke evt stor inntektstap fra god lønn til anstendig grunnsum/borgerlønn med egne forsikringer. Anonymkode: fd03b...5ad 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #20 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det står i menneskrettserklæringen § 11-b andre ledd at det er en menneskerett å bo i Oslo Anonymkode: 7d88a...f29 Det er mulig, men det burde virkelig ikke være en menneskerett. Anonymkode: e293f...bfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå