Gå til innhold

I hvilket klassetrinn på skolen begynner vennedrama/ intriger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

i hvilken klasse er det vanlig at det starter opp med vennedrama/ utestenging/ mobbing mm. Er det fra første klasse oftest?

Anonymkode: 300ac...6e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men ofte helt fra barnehage. Jenter er grusomme mot hverandre. Kommer jo hjemmefra.  Skal bare én familie som har litt psykopatiske og bedre enn alle andre holdninger til å lære opp barn til å lage leven. 

Anonymkode: e047b...a89

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jentene starter allerede i barnehagealder. 

Anonymkode: e4429...e64

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er hele skoletiden,barn og ungdomsskole, både guttene og jentene.

Anonymkode: 32cbe...794

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jentene starter allerede i barnehagealder. 

Anonymkode: e4429...e64

Signerer denne!

Anonymkode: 72c9c...049

• Liker 5
Skrevet

Hos det yngste barnet mitt startet det allerede i bhg, det har også fortsatt på skolen. Nå har det vart så mange år at jeg ikke tror det kommer til å bli noe bedre. Hos det eldste barnet har det nærmest vært null drama, de er en skikkelig fin jentegjeng.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og dessverre begynne det meste med "mamma sier..." og "pappa sier..", også kan du legge inn alt mellom himmel og jord. Ting utvikler seg videre fra dette.

Anonymkode: db93e...c77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt overrasket hvor tidlig det begynte.  Begynte allerede siste året i barnehagen.  

Anonymkode: caacd...f74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jentene starter ofte i barnehagene. Gutter kan absolutt være fæle med hverandre. Men ofte krangler de mer der og da også er det over. 

Nå skal min gutt i 6 klasse, dem er over 20 sammensveiset gutter hvor det har vært lite styr. Vi feirer alle bursdagen isammen delt opp to-tre mnd som slår seg sammen, altså januar og februar osv. Vi foreldrene snakker godt sammen. 

Men hos jentene de er rundt 17 stk. Der har det vært utestengning fra første klasse. Mye intriger, noen som alltid blir holdt utenfor i bursdager. Har snakket med noen mødre der å de er så fortvilet. 

Nå er jeg nabo til noen av de populære jentene i klassen å dessverre å måtte si det, men disse jentene blir prikk lik sin mor...

Anonymkode: 64dc8...5bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i skolen, på mellomtrinnet.

Jenter driver med posisjonering og vennskaps-stolleken hele veien. 
De vil så gjerne ha en egen hjertevenn, og det SKAL være f.eks Nora. Mor vil også at Nora skal være bestevenn. Det er bare det at Nora også trives med Linnea i friminuttene,  egentlig bedre, for de lener så fint, også er det mindre drama/ les: eiesyke. Nora er også mye med Mari på fritiden, for hun er nabo. De liker å overnatte  hos hverandre. Dette kaller vår jente og mor for «utestenging». 
Også har vi det gående…

Og vår jente greier ikke å se andre muligheter enn Nora, heller ikke at det er veldig pågående for Nora…

Jeg synes det topper seg i 5.klasse, da de leker mindre og prater mer, er opptatt av relasjoner. Dette viser også elevundersøkelsene hvert år.

Jenteforeldre- styrk jentene i å ikke få «hang-up» på en venninne. Tål at de bytter litt på, vokser fra hverandre. Utvid horisonten. Se bak utestengingen, hvorfor orker ikke «Nora» mer, og tål at det er lov. 

Anonymkode: be30c...3d7

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei.

i hvilken klasse er det vanlig at det starter opp med vennedrama/ utestenging/ mobbing mm. Er det fra første klasse oftest?

Anonymkode: 300ac...6e4

Noen steder ser man at det begynner allerede i barnehagen. 

Anonymkode: fff6b...dc0

AnonymBruker
Skrevet

Siste par årene i bhg. Nå begynner jenta mi i 3. klasse og det har bare eskalert siden skolestart. Har en gutt også, der er det ingenting (enda..). 

Anonymkode: b5677...112

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Intrigene og mobbingen starter i barnehagen. 

Og så bli jentene mer og mer subtile på utestengning og mobbing og "blikking" ettersom de blir eldre.

Anonymkode: 349a0...8ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Startet litt i bhg, ble verre i første kl. 

Anonymkode: a7bee...53a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her startet det i slutten av 4. klasse. 

Anonymkode: 61b10...e34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Startet i barnehage for ene jenta. Hun fikk sjokk da hun selv ble utsatt for det samme straks hun begynte i 1. klasse

Nå i 3. er hun mer inkluderende og henger med gutta. Men så mye styr! Håper hun forblir guttejente. 

Anonymkode: d1087...94c

Skrevet

Og jeg som erfaren jentemamma ser at noen av disse dramajentene lærer dette hjemme. Hvis mor er sladrete og intrigemaker så går det i arv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og ser at det blir mer og mer drama blandt gutter. Veldig mange har fordommer som «med gutter er det så mye mindre drama, og jenter utestenger og er så fæle mot hverandre». Min erfaring er at det er like mye utestenging blandt gutter, men det gjøre på en annen måte. Det er veldig ofte mødre som er sosialsjef i familien, og det er ofte mødre som organiserer lek, følger opp osv. Men de mødrene er vandt med en type utestenging, fordi de naturlig nok har erfaring selv fra de var barn og ungdom. Ofte møter jeg foreldre som ikke har peiling på hvordan det egentlig er med de sosiale relasjonene blandt gutter. Ofte møter jeg spesielt mødre som sier «de er en så sammensveiset stor guttegjeng, mens det er så mye tull med jentene». Det blir sagt her i tråden også. Men like ofte som det et utfordringer med jenter, et det også mye av de samme utfordringene med gutter. Vi ser jo det på unge voksne menn, der er det mye utenforskap og høyere selvmordsrater. Jeg mener gutter er tapere i norsk skole slik det er nå, og det gjelder også på relasjoner. Det er fanges bare ikke opp, for det utarter seg på en annen måte. Og ofte deler heller ikke gutter like mye følelser som jenter.

Så min oppfordring til alle er: Få opp øynene, for utestenging skjer like mye for jenter og gutter. Det fanges bare opp veldig mye oftere hos jentene. 

Anonymkode: 43813...2b5

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jentene i klassen til sønnen min har begynt med det i 6.klasse. Gutta er kjempegreie😃

Fy. Så stygg jentene er med hverandre, kaller hverandre feite, baksnakker osv.. 

Anonymkode: 39acb...f79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er lærer og ser at det blir mer og mer drama blandt gutter. Veldig mange har fordommer som «med gutter er det så mye mindre drama, og jenter utestenger og er så fæle mot hverandre». Min erfaring er at det er like mye utestenging blandt gutter, men det gjøre på en annen måte. Det er veldig ofte mødre som er sosialsjef i familien, og det er ofte mødre som organiserer lek, følger opp osv. Men de mødrene er vandt med en type utestenging, fordi de naturlig nok har erfaring selv fra de var barn og ungdom. Ofte møter jeg foreldre som ikke har peiling på hvordan det egentlig er med de sosiale relasjonene blandt gutter. Ofte møter jeg spesielt mødre som sier «de er en så sammensveiset stor guttegjeng, mens det er så mye tull med jentene». Det blir sagt her i tråden også. Men like ofte som det et utfordringer med jenter, et det også mye av de samme utfordringene med gutter. Vi ser jo det på unge voksne menn, der er det mye utenforskap og høyere selvmordsrater. Jeg mener gutter er tapere i norsk skole slik det er nå, og det gjelder også på relasjoner. Det er fanges bare ikke opp, for det utarter seg på en annen måte. Og ofte deler heller ikke gutter like mye følelser som jenter.

Så min oppfordring til alle er: Få opp øynene, for utestenging skjer like mye for jenter og gutter. Det fanges bare opp veldig mye oftere hos jentene. 

Anonymkode: 43813...2b5

Men som lærer, vil du ikke være enig i at mye av jentedramaet er i en klasse for seg? Litt vanskeligere å fange opp og mer som skjer under overflaten.

Anonymkode: 1b75a...0e7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...