Gå til innhold

Er det forskjell på hvor lett leger deler ut anti-depressiver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nylig hos fastlegen min pga depresjon og da sa han at han ikke kunne gi meg resept på anti-depressiver denne gangen, men at vi kunne diskutere det på neste møte. 

Tidligere når jeg har vært hos fastlege(en annen) så fikk jeg anti-depressiver på første besøk. Da var det også fast-legen som ga det til meg uoppfordret. 

Lurte på om fastleger har ulik praksis når det kommer til anti-depressiver. 

Jeg spør kun fordi jeg er nysgjerrig. Det var ikke viktig for meg å få anti-depressiver og helt gret for min del at jeg ikke fikk det på det første besøket mitt hos fastlegen. 

Anonymkode: 537cb...24b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert stor forskjell ja. 
Men det står nok i journalen din hvilke medisiner du har stått på tidligere, og hvilke effekt du evt har hatt av de. 
Jeg står på en lav dose anti dep, og har gjort i mange år. For noen år siden toppet det seg og jeg var veldig sliten og hadde angst. Det jeg da trenger er en sykmelding et par uker for å komme meg. 
En lege jeg kom til mente det var bedre å øke dosen fremfor sykmelding. Dette sa jeg nei til, og at jeg ikke trenger øke, men trenger ro noen uker. 
Da ble det sykmelding og jeg fikk hentet meg inn igjen. 
Synes ikke det er greit å øke dosen hver gang man kjenner på noe, da er det bedre med en sykmeld og få hvilt. 
For meg funket dette. 

Anonymkode: 094cd...0e4

AnonymBruker
Skrevet

Ja. En lege vil helst bli kjent med deg og vite mer om deg før slike type medisiner gis ut. Er nok mer vanlig at leger ikke gir det på første besøk. 

Anonymkode: c7cd1...102

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det står nok i journalen din hvilke medisiner du har stått på tidligere, og hvilke effekt du evt har hatt av de. 
Jeg står på en lav dose anti dep, og har gjort i mange år. For noen år siden toppet det seg og jeg var veldig sliten og hadde angst. Det jeg da trenger er en sykmelding et par uker for å komme meg. 
En lege jeg kom til mente det var bedre å øke dosen fremfor sykmelding. Dette sa jeg nei til, og at jeg ikke trenger øke, men trenger ro noen uker. 
Synes ikke det er greit å øke dosen hver gang man kjenner på noe, da er det bedre med en sykmeld og få hvilt. 
For meg funket dette. 

Takk for svar.  

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. En lege vil helst bli kjent med deg og vite mer om deg før slike type medisiner gis ut. Er nok mer vanlig at leger ikke gir det på første besøk. 

Anonymkode: c7cd1...102

Takk for svar. 

Var som sagt helt greit for meg å vente med å få anti-depressiver. Jeg gikk til fastlegen for å prate om tankene mine og det var det som var viktigst for meg. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ja heldigvis finns det leger som prøver andre ting før kjemisk dritt. Jeg heier på leger som er for mindre medisinbruk!

Anonymkode: ae1b9...795

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja heldigvis finns det leger som prøver andre ting før kjemisk dritt. Jeg heier på leger som er for mindre medisinbruk!

Anonymkode: ae1b9...795

Det tror jeg de fleste er. Men noen fanger er antidepressiva en måte å stabilisere på sånn at man kan ta tak i ting og komme seg litt.

Anonymkode: cc8fd...aef

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Var som sagt helt greit for meg å vente med å få anti-depressiver. Jeg gikk til fastlegen for å prate om tankene mine og det var det som var viktigst for meg. 

TS

Edit: Så da var jeg også fornøyd med at fastlegen ville at jeg skulle komme tilbake neste uke og si om jeg følte meg bedre. 

AnonymBruker
Skrevet

Men antidepressiva kurrerer ikke depresjon? Det er et svært godt hjelpemiddel! Ikke missforstå meg. Jeg bruker det selv. Men det var noe jeg fikk av min lege etter 7 måneder med terapi og ingen forbedring. Når jeg fikk antidepressivaen da ga mye av terapien mye mer mening, men det er jo terapien som hjalp meg utav depresjonen og bedret livet, ikke antidepressiva alene. Det føles fantastisk fint, men når du slutter på det er jo problemene der enda. Er veldig bra at leger ikke bare skriver dette ut. Det er dessverre mange som får det uten å gå i terapi, og det gjør jo disse pasientene kun en veldig kjip bjørnetjeneste.

Anonymkode: a5d9b...fd5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg var nylig hos fastlegen min pga depresjon og da sa han at han ikke kunne gi meg resept på anti-depressiver denne gangen, men at vi kunne diskutere det på neste møte. 

Tidligere når jeg har vært hos fastlege(en annen) så fikk jeg anti-depressiver på første besøk. Da var det også fast-legen som ga det til meg uoppfordret. 

Lurte på om fastleger har ulik praksis når det kommer til anti-depressiver. 

Jeg spør kun fordi jeg er nysgjerrig. Det var ikke viktig for meg å få anti-depressiver og helt gret for min del at jeg ikke fikk det på det første besøket mitt hos fastlegen. 

Stor forskjell rundt om ja. Så glad for å ha en lege som ikke kaster piller på meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men antidepressiva kurrerer ikke depresjon? Det er et svært godt hjelpemiddel! Ikke missforstå meg. Jeg bruker det selv. Men det var noe jeg fikk av min lege etter 7 måneder med terapi og ingen forbedring. Når jeg fikk antidepressivaen da ga mye av terapien mye mer mening, men det er jo terapien som hjalp meg utav depresjonen og bedret livet, ikke antidepressiva alene. Det føles fantastisk fint, men når du slutter på det er jo problemene der enda. Er veldig bra at leger ikke bare skriver dette ut. Det er dessverre mange som får det uten å gå i terapi, og det gjør jo disse pasientene kun en veldig kjip bjørnetjeneste.

Anonymkode: a5d9b...fd5

Men da nevner vi ikke den store elefanten i rommet når det kommer til slikt: pasienter er mennesker. De kommer i alle grader av dysfunksjon og nivå av evne til å fungere. Og langt fra all slik manglende evne til å mestre helt normal hverdag er sykdom - noen mennesker er bare «litt trege» som vi så fint sier det.

Jeg kjenner mennesker som går på og alltid vil gå på medisiner (som de fikk første time hos sin lege) fordi det på ingen måte er tenkelig at de har evnen til å gjennomføre terapi. Ja, de evner sitte eller ligge eller stå i en slik time. Men oppfølging? Det er langt utenfor deres evne til å mestre hverdagen. Ikke fordi de er psykisk syke - fordi de er resurssvake.

Så om du får eller ikke får medisiner lett er også avhengig av din realistiske kapasitet til å fungere her i livet. For noen mennesker er den ekstremt lav, og man søker som beste utfall å stabilisere dem så de ikke eskalerer nedover.

Anonymkode: 3b9b6...382

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

For meg funket dette. 

Angående det at vi er forskjellige. For meg var det faktisk omvendt. Jeg blir typisk mye dårligere i ferien enn jeg er når jeg er på jobb.  Jeg trives på jobben min og trenger noe å gjøre for holde depresjonen borte. Samtidig som jeg er alt for tafatt til å gjøre noe konstruktivt når jeg er hjemme. Jeg er veldig glad i rutinene med jobb. 

Jeg tar kun ferie fordi det er pålagt. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Angående det at vi er forskjellige. For meg var det faktisk omvendt. Jeg blir typisk mye dårligere i ferien enn jeg er når jeg er på jobb.  Jeg trives på jobben min og trenger noe å gjøre for holde depresjonen borte. Samtidig som jeg er alt for tafatt til å gjøre noe konstruktivt når jeg er hjemme. Jeg er veldig glad i rutinene med jobb. 

Jeg tar kun ferie fordi det er pålagt. 

TS

Edit: Det at vi ALLE er forskjellige. Tenkte ikke spesifikt på deg og meg. Tenkte på at depresjoner kommer i så mange mulige former og har alle mulige årsaker. For meg kommer depresjonene ofte i feriene. Men om jeg først har blitt deprimert i ferien så setter den seg fast og fortsetter en god stundt  etter ferien er avsluttet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...