Gå til innhold

Hva er deres tips for å lære seg å svømme som godt voksen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har barn som svømmer aktivt, og må gå inn i trenerstaben fordi vi er veldig få i klubben. For å gjøre det, må jeg gå trenerkurs og bli godkjent, og for å bli det, må jeg kunne svømme. Jeg har aldri lært meg å svømme, og det eneste jeg kan, er å svømme "bryst" med hodet over vann, når jeg vet med sikkerhet at jeg kan nå bunnen med føttene hvis jeg har behov for å stoppe. Å ha hodet under vann er vanskelig - både fordi jeg har psykisk sperre, og fordi nesa mi ikke blokker for vann. Leter nå etter en god neseklype, men den psykiske biten er fortsatt der. Som hjelpetrener ser jeg jo mye på video, så jeg vet hvordan svømmingen skal utføres, likevel er det full stopp når jeg prøver å få hodet under vann. Har noen her lært seg å svømme som voksen, og kan gi meg gode tips? Burde egentlig ha lært meg det før jul i år.

Anonymkode: 66d5d...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Med psykisk sperre så hadde holdt meg på land. 

Anonymkode: f9853...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må da vel være andre foreldre som kan steppe inn?

Anonymkode: a9cd9...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

fordi nesa mi ikke blokker for vann

Anonymkode: 66d5d...987

Du kan vel ikke regne med at den gjør det, om du ikke blåser ut luft? 🤔

Anonymkode: 039ab...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klarer du å ta hodet under vann hvis du sitter i et badekar? Hvis ikke, begynn der. Du må bygge deg opp fra basics, lære hjernen din at du har kontroll og at den ikke trenger bruke energi på å skape angst.

Anonymkode: 0a23d...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hmm, det høres ikke ut som du har de ferdighetene som skal til for å være svømmetrener! I de svømmeklubbene jeg har vært involvert i har trenerne vært tidligere svømmere. Jeg tenker det er veldig vanskelig å skulle lære fra seg svømming dersom man ikke er en relativt god svømmer selv! Jeg ville nok heller foreslått å betale noen for å være trener!
Jeg tenker du bør melde deg på et svømmekurs. Noe av det viktigste i svømming er å kunne flyte- og det er veldig vanskelig å lære seg dette av seg selv. 

Anonymkode: adce9...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker at du kan klare å lære å crawle og forbedre brystsvømmingen. Rygg og butterfly kan du eventuelt tenke på etter hvert.  

Jeg tenker også at du bør gå crawlekurs. Før du får begynt på kurset, kan du øve deg på å puste ut under vann på en avslappet måte. Dette kan du øve på ved å stå foran vasken. Fyll vasken med vann. Øv på å puste inn over vann og ut under vann. Målet er at du skal bli komfortabel med å puste ut under vann. Du kan også øve deg når du svømmer bryst. Se på youtube-videoer av brystsvømming, gå i bassenget og øv deg på å puste ut under vann og inn over vann mens du svømmer bryst på din «vanlige» måte. Altså den eneste endringen du gjør til å begynne med er pustingen. Når du er komfortabel med å pustingen, så kan du øve deg på crawl. Kjøp en sånn flytepute til å ha mellom bena. Denne hjelper deg til å holde bena rolig og du kan konsentrere deg mest om armer, hode og pust i begynnelsen. Se på youtubevideoer og visualiser. Lykke til!! 
Hilsen K46 som lærte å crawle i voksen alder. 

Anonymkode: ee425...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...