AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #1 Skrevet 1. august 2024 Har kjøpt ny leilighet (nybygg). Nå har jeg fått mail om at de skal montere fiber i august, så jeg må bestemme hvor det skal plasseres. Vi får kun ett tilkoplingspunkt per leilighet. Rådet er å ha det i stua på TV-veggen. Men greia er at jeg ikke har TV, har ikke hatt det på ti år og tviler på at jeg kommer til å ha det de neste ti årene. Kanskje når jeg blir pensjonist. Så jeg ville ha det på det ekstra soverommet som kommer til å bli litt brukt som hjemmekontor. Men folka som monterer sier at det er veldig dumt og har bedt meg revurdere. Jeg skjønner ikke hvorfor det er dumt. Er det noen her som kan forklare det for meg? Anonymkode: 64065...ff6
Million Skrevet 1. august 2024 #2 Skrevet 1. august 2024 (endret) Sikkert fordi kablene kommer inn i leiligheten et visst sted, og dersom du velger et punkt langt unna det i boligen, så må det festes kabler langs lister gjennom hele leiligheten, rundt hjørner og inn dører. De må nok da drille hull i veggen (betong?) for å komme inn på det soverommet du skal ha til hjemmekontor, for å få kabelen inn der. Så tenk over om du vil ha ledningen spikret opp rundt hele leiligheten langs lister og døråpninger etc. Enkleste er å ha routeren rett ved der kabelen kommer inn i boligen, som sagt. Sånn var det i alle fall her. De anbefalte meg å ha det i gangen, ikke i stua som jeg tenkte. Så da ble det i gangen, korteste vei fra der kabelen kommer inn i boligen. Det måtte også være rett ved en stikkontakt. Endret 1. august 2024 av Million
pressplay Skrevet 1. august 2024 #3 Skrevet 1. august 2024 Ideelt sett bør du ha det midt i leiligheten for best dekning. Det er sjeldent mulig, men du bør unngå å plassere det i en ende hvis planløsningen er avlang. Alt er mulig å løse med utstyr om du skulle velge feil, men kan komme ekstra utgifter (små) om du tar feil valg. Du bør også tenke på hvis du en gang skal selge. Grunnen til at de mener det er best med å ha det ved tv er at streamingtjenester fungere best kablet kontra trådløst.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #4 Skrevet 1. august 2024 spørs hvor stor leiligheten er - er det ikke murvegger og lang avstand fra kontoret vil du som regel ha bra dekning over hele leiligheten. Anonymkode: e7cd5...03d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #5 Skrevet 1. august 2024 Jeg som er ett IT-menneske, skjønner ikke hvorfor dere som kjøper nybygg, ikke legger opp internett-punkt i samtlige soverom + stue. Det har noe med hva du får når du skal selge leiligheten og, de aller aller aller aller fleste, foretrekker skjult kabling. Er du smart, så legger du inn punkt i samtlige soverom + stue. Anonymkode: c6734...a59 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #6 Skrevet 1. august 2024 Plasser det slik at du slipper kabler over alt. At du ikke bruker TV akkurat nå er vel så - men livet forandrer seg jo hele tiden. Plutselig får du en samboer som vil ha TV, eller barn, eller en venninne som flytter inn i nøden. Eller du får tantebarn som elsker å overnatte hos deg, og du ønsker plutselig å ha TV. Eller kanskje du flytter, og den neste eieren må styre fælt for å flytte det til den logiske plassen. Hvis du har en god trådløs router, så dekker den hele leiligheten og gir deg god dekning på kontoret også. Jeg har enebolig, med oppkobling i stua ved TV’en. Jeg har en trådløs router på det ene soverommet også, og har dermed svært god dekning i boligens tre etasjer. Anbefales 👍🏻 Anonymkode: e84a7...dcf 1
M71 Skrevet 1. august 2024 #7 Skrevet 1. august 2024 Spør de som skal installere hvor det blir minst kabler. Får du ikke god dekning i etterkant er det bare å kjøpe et mesh nettverk
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #8 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg som er ett IT-menneske, skjønner ikke hvorfor dere som kjøper nybygg, ikke legger opp internett-punkt i samtlige soverom + stue. Det har noe med hva du får når du skal selge leiligheten og, de aller aller aller aller fleste, foretrekker skjult kabling. Er du smart, så legger du inn punkt i samtlige soverom + stue. Anonymkode: c6734...a59 De aller aller aller fleste tenker ikke over slikt når de kjøper leil, så dette har null å si for verdien av boligen. Anonymkode: 19826...39d 3
Million Skrevet 1. august 2024 #9 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg som er ett IT-menneske, skjønner ikke hvorfor dere som kjøper nybygg, ikke legger opp internett-punkt i samtlige soverom + stue. Det har noe med hva du får når du skal selge leiligheten og, de aller aller aller aller fleste, foretrekker skjult kabling. Er du smart, så legger du inn punkt i samtlige soverom + stue. Anonymkode: c6734...a59 Fin idè, men det er ikke alle boligkjøpere som kommer inn på banen i boligkjøpet mens den enda er på planleggingsstadiet og tilvalg er mulig. Det kan kun gjøres innenfor et visst tidsrom, etter en stund så lukkes den muligheten, og man må kjøpe boligen som den er, med eller uten internettpunkt i alle rom.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #10 Skrevet 1. august 2024 Jeg synes det er rart at du skal bestemme plassering etter det er gipset. Det gir ingen mening at du potensielt ender opp med 20 m kabling oppå listene etter å valgt plassering. Dette bruker jo egentlig å være forhåndsbestemt og inkludert i el-tegningene når man kjøper. Hvis det ikke er satt opp gips enda kan du egentlig ha det hvor du vil. Jeg har én i hver stue, skjuler det i tv-benk. Kan også skjules i vitrineskap, skjenk, garderobeskap. Veldig greit mtp at det er stygt, rotete og støver ned når det står i "friluft". Mamma har det inni skyvedørsgarderoben på ene soverommet, 75m2 og bra signal overalt. Anonymkode: a0d33...57e
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #11 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men greia er at jeg ikke har TV, har ikke hatt det på ti år og tviler på at jeg kommer til å ha det de neste ti årene. Kanskje når jeg blir pensjonist. Da kjøper du en AppleTV og streamer. Trenger ikke kabling. Mye bedre å ha ONT ved router. Anonymkode: 6da66...272
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå