Gå til innhold

Er det helt crazy å bruke 47 000 kr på nytt kamera som hobby?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det helt crazy å bruke 47 000 kr på nytt kamera som hobby? Hva tenker dere? Kan jeg rettferdiggjøre å kjøpe dette kameraet med 2 objektiver eller er det helt crazy å bruke så mye penger på en hobby? 

Jeg har vært ineressert i fotografering siden jeg var 13 år og er nå 30. Har hatt en del opphold innimellom, men i det siste har fotinteressen virkelig blomstret og jeg har brukt det 10 år gamle speilrefleks kamera mitt en del (ett canon 6d). Jeg har veldig lyst til å invistere i ett nytt kamera (da ett sony a7c ii med tilhørende objektiver) 

Grunnen til at jeg ønsker kjøpe nytt er rett og slett fordi jeg føler at jeg da får ett mye bedre kamera som jeg da kan bruke til akkurat det jeg ønsker og som er mye lettere å treffe fokus med og som jeg også kan filme fine hjemmefilmer med. Jeg føler at mitt kamera nå har blitt veldig dårlig i forhold til det man får kjøpt nå til dags, mtp øyefokus og stabilisering på filming osv osv. Er jo vanskelig å treffe fokus nøyaktig på øyet og filmingen blir vedlig ustabil og ufokusert med det jeg har mens det virker som en drøm og veldig lett med de nyere kameraene.

Men så er problemet da at jeg vet ikke om jeg kan rettferdiggjøre å bruke 47 000 kr på nytt kamera og objektiver når jeg bare har dette som hobby? Prisen er altså for Sony a7c ii kamera, 50mm objektiv, 24-70 mm objektiv og supersikring via JapanPhoto (siden jeg tenker det er lurt siden da får man fikset kamera eller nytt uten kostnad skulle det bli ødelagt da). Jeg har også egentlig lyst på ett 70-200 mm objektiv også men det tror jeg at jeg heller må spare mer til siden det blir koster 20 000 kr bare for det objektivet.

I forhold til å ha råd til å betale så har jeg det, jeg har 120 tusen på sparekonto som da er både buffer og penger jeg har tenkt jeg kan bruke til det jeg har lyst til (som nytt kamera) ☺️

Anonymkode: d3855...9d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For oss som ikke er interessert i dette virker det helt crazy, ja, men hvis det er rom for denne typen prioriteringer hos deg og pengebruken ikke påvirker andre er det nå bare å kjøre på likevel. Mange som kan finne på å bruke tilsvarende på å reise, blant annet, men andre overhodet ikke skjønner at man bruker så mye penger på noe som for dem (ikke meg, jeg er reiseglad) fremstår som midlertidig og bortkastet idet man kommer hjem. Mye pengebruk det er vanskelig å forsvare rasjonelt overfor folk som ikke deler interessen, men som likevel fint kan være verdt det for den som bruker pengene. Tenker som sagt at dette er i en sånn prisklasse at det er viktig å diskutere i forkant hvis det påvirker flere enn deg, men høres ikke sånn ut.

Anonymkode: 328ba...4a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv hobbyfotograf, og har fotokoffert til verdi av rundt 300.000 kr. Synes ikke det er crazy i det hele tatt, så jeg synes du skal kjøpe det om det er det du ønsker. 🙂 

Anonymkode: a43f3...5c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er det første kameraet du kjøper fordi du liker å ta bilder sv rosene i hagen? 

ja. 

hvis du har drevet med foto i mange år, har brukt opp et tidligere kamera eller trenger en ny retning og ønsker å utdype fotograf-kunnskapen din? 

nei. 

Anonymkode: 81e42...fb9

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet. Selg det gamle utstyret som ikke passer det nye så sparer du inn litt.

Løp og kjøp spør du meg. 

Jeg titter selv på nytt komplett dykkerutstyr til ca 75 tusen. Får kanskje solgt det gamle utstyret for 15 tusen. 

Anonymkode: 30de8...b0d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke går på bekostning av andre ting, så synes jeg ikke det. 

Jeg elsker å gå på ski, og bruker mye mer enn 50.000 kr på det iløpet av ett år. Er ingen rom for at jeg kan tjene penger på det, i motsetning til deg som faktisk kan utføre en tjeneste for andre- hvis du ønsker. 

Jeg betalte en hobbyfotograf 4.000 kr for å ta nyfødt og familiebilder da yngstemann kom til verden 😂 Ikke veldig proft, men vi ble strålende fornøyd likevel. 

Viktig å ha en hobby, og godt utstyr har mye å si. Hva annet skal du gjøre den tiden hvis du ikke kan drive med noe du liker? 

Anonymkode: 94a88...43b

AnonymBruker
Skrevet

Det tenker jeg er en smal sum å bruke på en hobby, så lenge man har råd til det. MEN: Det forutsetter at du allerede er inne på boligmarkedet. Hvis ikke bør du prioritere annerledes. 

Anonymkode: a8539...ef4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du er aleneboende og har råd, kjør nå på :)

Hadde vi vært et par under samme hus med felles økonomi og/eller sparemål, så hadde jeg ikke godtatt det om det ikke var til en inntektsgivende jobb.

Anonymkode: ce6ca...57d

Skrevet

Du har jo råd til det, så kjør på😉

AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen problem med dette. Kamerahus og objektiv i øvre prisklasser holder seg særdeles  godt gjennom tid for den alminnelige hobbyfotograf. Bruker selv objektiv som jeg kjøpte for over 10 år siden som fremdeles gir utmerket kvalitet.

Anonymkode: 945e1...3ee

Skrevet (endret)

At du har råd og at dette er noe du virkelig kunne tenke deg å prioritere synes jeg er alt forsvaret du trenger. 

Hvem skal du forsvare det ovenfor? Kun samboer/ektefelle som har noe å si egentlig.

Endret av Trolltunge
AnonymBruker
Skrevet

Vel, selv har jeg brukt 500 000 kr på min hobby ;) (motorsykler)

Min venninne synes jeg er vel råflott, men hun gjorde som du tenker på, bortsett fra at hun doblet innsatsen, tror objektiv og kameraet hennes kostet 100 000 kr til sammen. 

Løp og kjøp. 

Og fordelen med både din og min hobby, er at man får igjen litt hvis man selger. 

Anonymkode: 25338...df7

Skrevet

Er det en hobby som gir deg mye glede i år etter år, ser jeg ingen grunn til å la det være. Du skriver at du har pengene på konto, det kjøpes ikke ved hjelp av dyre kredittlån, så da er det jo egentlig ikke noe å nøle etter. Du har hatt hobbyen i årevis og vet at den vil du sikkert ha i mange år til, og kameraet og utstyret vil ikke ende opp nedstøvet i et skap.

Kjøp det og få ekstra mye glede av hobbyen din :) 

Skrevet

Jeg har brukt MYE mer penger enn det på hobby, så for meg er det ikke rart.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo gjøre hva du vil så lenge du har råd.

Om du kan rettferdiggjøre det eller ikke kommer litt an på deg selv. Må innrømme at jeg blir litt skeptisk til når du sier du har tatt opp igjen hobbyen nå for første gang på 10 år. Tenker litt om du bare er i en fase nå som kommer til å dabbe av igjen etter en stund, og da er det jo litt surt å sitte igjen med et kamera på over 40 000 kr som du knapt har brukt. Bare tenker på om du kan komme til å angre. Et fancy kamera høres jo fint ut og det er litt å romantisere hvor bra hobbyen kommer til å bli, men samtidig siden du ikke har så masse erfaring med fotografering er jeg litt redd at et så dyrt kamera blir avansert for deg når du er såpass nybegynner.

Er fort sånn jeg kunne gjort iallfall, men bare du som kjenner deg best igjen.

Anonymkode: b4f29...2bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er selv hobbyfotograf, og har fotokoffert til verdi av rundt 300.000 kr. Synes ikke det er crazy i det hele tatt, så jeg synes du skal kjøpe det om det er det du ønsker. 🙂 

Jævli dyr koffert.

Anonymkode: 98aec...117

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det helt crazy å bruke 47 000 kr på nytt kamera som hobby? Hva tenker dere? Kan jeg rettferdiggjøre å kjøpe dette kameraet med 2 objektiver eller er det helt crazy å bruke så mye penger på en hobby? 

Jeg har vært ineressert i fotografering siden jeg var 13 år og er nå 30. Har hatt en del opphold innimellom, men i det siste har fotinteressen virkelig blomstret og jeg har brukt det 10 år gamle speilrefleks kamera mitt en del (ett canon 6d). Jeg har veldig lyst til å invistere i ett nytt kamera (da ett sony a7c ii med tilhørende objektiver) 

Grunnen til at jeg ønsker kjøpe nytt er rett og slett fordi jeg føler at jeg da får ett mye bedre kamera som jeg da kan bruke til akkurat det jeg ønsker og som er mye lettere å treffe fokus med og som jeg også kan filme fine hjemmefilmer med. Jeg føler at mitt kamera nå har blitt veldig dårlig i forhold til det man får kjøpt nå til dags, mtp øyefokus og stabilisering på filming osv osv. Er jo vanskelig å treffe fokus nøyaktig på øyet og filmingen blir vedlig ustabil og ufokusert med det jeg har mens det virker som en drøm og veldig lett med de nyere kameraene.

Men så er problemet da at jeg vet ikke om jeg kan rettferdiggjøre å bruke 47 000 kr på nytt kamera og objektiver når jeg bare har dette som hobby? Prisen er altså for Sony a7c ii kamera, 50mm objektiv, 24-70 mm objektiv og supersikring via JapanPhoto (siden jeg tenker det er lurt siden da får man fikset kamera eller nytt uten kostnad skulle det bli ødelagt da). Jeg har også egentlig lyst på ett 70-200 mm objektiv også men det tror jeg at jeg heller må spare mer til siden det blir koster 20 000 kr bare for det objektivet.

I forhold til å ha råd til å betale så har jeg det, jeg har 120 tusen på sparekonto som da er både buffer og penger jeg har tenkt jeg kan bruke til det jeg har lyst til (som nytt kamera) ☺️

Anonymkode: d3855...9d1

Man lever bare en gang😁

Anonymkode: 0c9c5...2d1

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jævli dyr koffert.

Anonymkode: 98aec...117

Fordelt på antall timer med glede og aktivitet det har gitt meg så er det faktisk ganske billig. 😉 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke så ille pris.

Har selv fotoutstyr til over det. Hobbybruk. Ikke driter jeg penger.

Men hadde valgt et annet kamera😉

Anonymkode: 36575...a4f

Skrevet

Ikke så lenge du har råd til det :)

Folk bruker mangfoldige tusenlapper på Chanel og Birkin. Noen legger hele sjelen sin (og lommeboken) i bilen sin. Andre har reising som hobby.

Foto er en flott hobby og så lenge du ikke betaler på kreditt eller må spise knekkebrød neste 6 månedene så kjør på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...