AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #1 Skrevet 1. august 2024 Peisovn som er over 20 år gammel, fungerer bra, må kjøpe en del til den som koster ca.4000kr, ellers er den ok. Hadde du gitt peisovnen bort eller solgt den? Anonymkode: 4471e...cb4
Million Skrevet 2. august 2024 #3 Skrevet 2. august 2024 Det kommer jo an på om den er såkalt rentbrennende og møter moderne standard for ovner. Er den ikke rentbrennende så forurenser den jo bare, og bør ikke brukes mer. Da skal den innleveres som skrapmetall til avfallsstasjonen i området. Her er litt informasjon om dette: Er det lov å montere gamle ovner? Hvis du skal skifte vedovn før fyringssesongen bør du styre helt unna disse vedovnene. Selve kjøpet og salget er ikke forbudt, men det er strengt ulovlig å montere disse ovnene og ta dem i bruk, sier styreleder i Norsk Varme, Steinar Vigdal.18. okt. 2018 Ulovlig å montere gammel vedovn - Huseierne Huseierne Og man kan få økonomisk støtte til å skifte ut ikke-rentbrennende ovner: Ikke-rentbrennende ovner, som åpne peiser, parafinovner og gamle vedovner eldre enn 1998, er sagt å forurense luften og være helsefarlige. Derfor gir Klima- og energifondet støtte til utskifting til nye, rentbrennende ovner, i noen kommuner. Dette må du søke om fra din lokale kommune. Drømmen om gammel vedovn - Bygg og Bevar Bygg og Bevar https://byggogbevar.no › droemmen-om-gammel-vedovn 1
Million Skrevet 2. august 2024 #4 Skrevet 2. august 2024 Sorry, jeg leste feil tall. Jeg synes du skrev 30 år gammel ovn, ikke 20.
tdm900 Skrevet 2. august 2024 #5 Skrevet 2. august 2024 Med reglene som @Million viser til er det bare å levere den på gjenvinning. Det er ikke salgsvare når den ikke er lov å bruke etterpå, og om den gis bort blir det samme leksa. Når den er over 20 år, er det heller tvilsomt om den er rentbrennende også.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #6 Skrevet 2. august 2024 Jeg ville gitt den bort (men nå har jeg fått høre at jeg er dum også, så kanskje du ikke burde høre på meg) Anonymkode: e5405...807
AnonymBruker Skrevet 2. august 2024 #7 Skrevet 2. august 2024 Jeg ville nok vurdert "gis bort". Hvis din ovn er defekt, og det koster 4000,- å få den i brukbar stand, så er det nok få som vil betale mer for den. Hvis du ser litt på finn, så selges det mye brukbare vedovner til 2-4000,-, Se på finn hva vedovn i tilsvarende merke/alder ligger ute for, og trekk fra 3-4000,- på den prisen, så ser du hva du kan forvente for din. Men dersom du kan levere vedovnen til kjøper, altås bære/kjøre den dit, så kan du nok ta en god del mer! Anonymkode: 928bb...bf5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå