AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #1 Skrevet 1. august 2024 Jeg er gravid i uke 7 med barn nr 2, og er helt utslitt. Jeg har bare lyst til å sove hele dagen. Jeg blir kvalm hvis jeg beveger meg for mye og mat er veldig vanskelig. All mat virker motbydelig, men jeg kan plutselig få øyeblikk hvor jeg får lyst på noe. Synes det er umulig å jobbe slik jeg er nå. Jeg mangler helt motivasjon og energi til å gjøre grunnleggende ting, som å ta ut av oppvaskmaskinen. På kvelden kan jeg få litt energi og da bruker jeg den på å være med sønnen vår. Jeg kan huske at det var litt slik med førstemann også, men jeg tror ikke det var så ille. Jeg er helt ærlig litt usikker på om dette også kan være rent psykisk / hormoner. Symptomene minner veldig om en depresjon. Men graviditeten er ønsket... Jeg har vært hos legen og tatt blodprøve, men ikke fått svar på den enda. Legen hadde egentlig ikke tid til å diskutere dette noe særlig, virket det som. Er det noen som har opplevd det samme? Noen gode tips for å få mer energi eller bare overleve dette? Sist husker jeg at kvalmen gav seg rundt uke 18, så håper det skjer denne gangen også. Anonymkode: 0919a...cfd
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #2 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er gravid i uke 7 med barn nr 2, og er helt utslitt. Jeg har bare lyst til å sove hele dagen. Jeg blir kvalm hvis jeg beveger meg for mye og mat er veldig vanskelig. All mat virker motbydelig, men jeg kan plutselig få øyeblikk hvor jeg får lyst på noe. Synes det er umulig å jobbe slik jeg er nå. Jeg mangler helt motivasjon og energi til å gjøre grunnleggende ting, som å ta ut av oppvaskmaskinen. På kvelden kan jeg få litt energi og da bruker jeg den på å være med sønnen vår. Jeg kan huske at det var litt slik med førstemann også, men jeg tror ikke det var så ille. Jeg er helt ærlig litt usikker på om dette også kan være rent psykisk / hormoner. Symptomene minner veldig om en depresjon. Men graviditeten er ønsket... Jeg har vært hos legen og tatt blodprøve, men ikke fått svar på den enda. Legen hadde egentlig ikke tid til å diskutere dette noe særlig, virket det som. Er det noen som har opplevd det samme? Noen gode tips for å få mer energi eller bare overleve dette? Sist husker jeg at kvalmen gav seg rundt uke 18, så håper det skjer denne gangen også. Anonymkode: 0919a...cfd Det er ok å være sykemeldt de første ukene når du føler deg så dårlig. Hva får du igjen for å presse deg på jobb nå? Du kan risikere babyen i magen med å presse deg. Fortelle situasjonen din til legen din så ser du hva legen har å tilby. Det er litt vanskelig å be om tilrettelegging før arbeidsgiver vet om graviditeten så derfor er sykemelding mer riktig nå. I min første graviditet ga kvalmen seg i uke 30. I andre graviditet ga det seg i uke 14. Så fra uke 14 til uke 21 var jeg 100% fungerende, før bekkenet slo seg helt vrang da. Anonymkode: f0ecf...faf 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #3 Skrevet 1. august 2024 Få den en sykmelding så du får slappet av. Det første trimesteret er ofte det verste når det kommer til kvalme og utmattelse. Anonymkode: 5c3eb...729
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #4 Skrevet 1. august 2024 Det er absolutt ikke psykisk. Jeg har vært ekstremt dårlig selv i første trimester. Var sykemeldt fra uke 5-13. Spyr fortsatt litt i andre trimester (er i uke 18 nå) og er innimellom ganske kvalm +morgenkvalme hver dag, og det tror jeg nok at jeg blir å være frem til fødsel. Var også kjempesliten og trøtt og lå kun på sofaen i første trimester. Det har heldigvis bedret seg betraktelig nå. Det har i alle fall ikke vært noe galt med meg mtp det du skriver om blodprøver. Graviditeter er ulike rett og slett. Anonymkode: e7a4b...a90 1
Melus Skrevet 1. august 2024 #5 Skrevet 1. august 2024 Første trimester kan være skikkelig slitsomt. Snakk med legen din. ❤️
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #6 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er gravid i uke 7 med barn nr 2, og er helt utslitt. Jeg har bare lyst til å sove hele dagen. Jeg blir kvalm hvis jeg beveger meg for mye og mat er veldig vanskelig. All mat virker motbydelig, men jeg kan plutselig få øyeblikk hvor jeg får lyst på noe. Synes det er umulig å jobbe slik jeg er nå. Jeg mangler helt motivasjon og energi til å gjøre grunnleggende ting, som å ta ut av oppvaskmaskinen. På kvelden kan jeg få litt energi og da bruker jeg den på å være med sønnen vår. Jeg kan huske at det var litt slik med førstemann også, men jeg tror ikke det var så ille. Jeg er helt ærlig litt usikker på om dette også kan være rent psykisk / hormoner. Symptomene minner veldig om en depresjon. Men graviditeten er ønsket... Jeg har vært hos legen og tatt blodprøve, men ikke fått svar på den enda. Legen hadde egentlig ikke tid til å diskutere dette noe særlig, virket det som. Er det noen som har opplevd det samme? Noen gode tips for å få mer energi eller bare overleve dette? Sist husker jeg at kvalmen gav seg rundt uke 18, så håper det skjer denne gangen også. Anonymkode: 0919a...cfd Det er tøffere å være gravid OG småbarnsmamma. Ta kontakt med jordmora som skal følge deg opp og få en samtale. Anonymkode: 2ac10...eb4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #7 Skrevet 1. august 2024 Jeg er i uke 12 nå. Har ikke slitt med kvalme, men ekstremt sliten og trøtt, heeele tiden. Var 50% sykemeldt ukene før jeg gikk ut i ferie. Jobba hver dag, men kortere vakter. Gikk rundt som en zombie hele arbeidsdagen, og sov rundt 12 timer hver dag. Går bedre nå som jeg har ferie og kan ta det med ro, men er ganske spent på å komme tilbake på jobb siden jeg har en ganske hektisk arbeidshverdag. Anonymkode: 2cae7...b88
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #8 Skrevet 8. august 2024 Er i samme båt! Gravid 9 uker med en liten en på 18 mnd. Han har ikke begynt i barnehage ennå, så det er jeg som mesteparten av tiden har hjemmekontor med ham på fanget. Jeg har heldigvis en veldig forståelsesfull arbeidsplass og jeg får gjort unna minimum. Men det er jo ikke den største «jobben»…jeg er helt kake når han legger seg for å sove lur, og jeg får heller ikke sove da om jeg prøver. Ser ikke så mye gevinst i å sykemelde meg fra jobb, jeg kan jo ikke sykemelde meg fra familien og det er det som tar kreftene. Får dårlig samvittighet for at jeg ikke har energi til å dra ut og finne på ting med minstemann heller… Heldigvis snart barnehagestart og så krysser jeg fingrene for bedre form i 2. trimester… Anonymkode: 3f67e...04c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå