Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg be dem slutte? Det er så mye bråk.

Anonymkode: 78bcc...199

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ehhh... Nei, sier seg vel selv. 07 - 23 kan man gjøre som man vil

Anonymkode: 61d46...19c

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

flytt til et sted der "du trudde ingen kunne bu"

Regne med at han ikke bruke motorsagen uten grunn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har naboer som klager på alle andre og ikke forstår at om man er allergisk til lyder får man flytte langt ut på en øde vidde.Kan jeg be de holde munn…? 

Anonymkode: caff5...2d4

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det han sager på? Det er jo mulig å be han vise litt hensyn, ikke bruke den absolutt hele dagen eller feks ikke etter kl 18.00?

Anonymkode: 34b96...620

Gjest jegerrinne
Skrevet

.nei mellom 07 til 23 må en regne med 

En må da få lov å drive med slikt på dagtid. Du får heler putte noe i øra

AnonymBruker
Skrevet

Dette må være tull....

Anonymkode: bd4af...c29

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeezzez!! Er ikke sommerferien snart slutt!!!

Anonymkode: f88a2...51c

Skrevet

Nei det kan du ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette må være tull....

Anonymkode: bd4af...c29

Kunne vært i nærheten her, en nabo som sager ved hele dagen gjennom, uka lang, til irritasjon for naboene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

De bråker ikke,de jobber.

Anonymkode: 37745...d83

• Liker 1
Skrevet

Det er de færreste som leker seg meg motorsag for gøy, så da må man anta at de jobber med noe. Det er heldigvis fortsatt lov midt på dagen på en hverdag! :nigo:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, prøv å si det til naboen. At det bråker og du vil at vedkommende skal slutte med det. 

Anonymkode: a7232...8cb

Skrevet

Håper ikke du klipper gresset el...da bråker du å...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ehhh... Nei, sier seg vel selv. 07 - 23 kan man gjøre som man vil

Anonymkode: 61d46...19c

Eh nei det kan man selvsagt ikke

Hololo skrev (4 timer siden):

flytt til et sted der "du trudde ingen kunne bu"

Regne med at han ikke bruke motorsagen uten grunn.

Der har alle motorsag 🙈🤭

Anonymkode: aef5b...12e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, men du kan spørre hvor lenge de slal holde på. Men sannsynligvis er det beste

å bare holde munn. 

Anonymkode: aef5b...12e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hva skal han ellers bruke? Tenna?

Kan jo leie en bever til han kanskje?  Eller tilby han hjelp med håndsag istedenfor 

Anonymkode: d501d...b7f

AnonymBruker
Skrevet

Nabolaget jeg bor i har skjønt det. Kjøper man hus her og krangler med naboen så har man ingenting her å gjøre. Nabokrangel = no go.

Resultat: Gode hyggelige diskusjoner og alle tar hensyn til hverandre.

I stedet for å klage på naboen, ta en prat med ham. Vær nysjerrig på hva han holder på med. Vis respekt så får du nok hensyn tilbake.

Anonymkode: 587f6...c51

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du kan be dem om hva du vil. Men de plikter ikke å gjøre som du ber om, såfremt de ikke bruker motorsagen på helligdager - inkludert søndager - og om natten. Gjør de dette, kan du kreve at de slutter, og ringe politiet om de ikke gjør det. Bråk på hverdager og dagtid derimot, må du finne deg i. 

Jeg har forøvrig oppdaget at samfunnet består av tre typer mennesker vedrørende naboforhold: 

1. De som bryter lovene og som man lett kan stanse ved hjelp av lovene/politiet/anmeldelser/advokat.

2. De som ikke bryter lovene, men som makser ut sin egoistiske hensynsløshet på alle lovlige måter. Som f.eks. å:

- konsekvent bruke gressklipper/motorsag/løvblåser/holde på med støyende arbeider i garasjen med åpen port rundt klokken 1800 pluss-minus, på de få varme sommerkveldene vi har midt i "grilltiden", der alle andre naboer koser seg ute, istedet for å legge disse arbeidene til tidligere på dagen, slik at alle naboer i noen hundre meters radius må nyte de sjeldne, varme sommerkveldene i et inferno av støy.

- oppdra barna sine til å bruke maksimal "utestemme" i timesvis når de hopper i trampolinen to meter fra din terrasse.

- åpne vinduene mot deg når småbarna deres hyler og brøler i timesvis grunnet dårlig oppdragelse eller sykdom - årsaken er likegyldig for offeret, som kunne ha blitt skånet om naboen bare hadde lukket vinduet.

- plassere alt det stygge og ubehagelige på sin eiendom; rustne trillebårer, avskiltede biler, gamle stiger og kompostbinger mm. rett inntil gjerdet mot din terrasse.

- sette på høy musikk over lengre perioder slik at du ikke kan snakke med din egen familie i din egen hage uten å brøle til hverandre.

- gå konsekvent med høye hæler på parkett uten tepper i leiligheter hvor andre bor og lever rett under.

- la barna leke med skarpe leker de slipper ned på gulvet, uten tepper, rett på parketten, i leiligheter der andre bor og lever rett under.

De hensynsløse, men lovlige, naboene i kategori 2 får du ikke gjort annet med enn å evt. appellere til deres samvittighet. Gitt den problematiske adferden er det lite sannsynlig at de vil være mottakelige for bønner om anstendig oppførøsel. Man kan prøve; noen er så fjerne at de ikke engang forstår hvor plagsomme de er, og kan kanskje overtales til å ta hensyn. Men som en hovedregel er mitt inntrykk at hensynsløse naboer er såpass grove og bøllete i utgangspunktet, at den eneste muligheten til å få det bedre, er å flytte. Da kan du få slike naboer på neste sted... livet er uforutsigbart.

3. De veloppdragne naboene, som ikke bryter loven, og som i tillegg gjør en bitteliten innsats for å ikke plage naboene rundt seg, selv om det er lovlig å være plagsom. De gjør gjerne følgende:

- Legger støyende arbeider til tider der ikke alle naboer sitter ute og koser seg i de få varme kveldene vi har.

- Lærer barna sine at "utestemme" ikke betyr fritt frem for brølekonkurranse.

- Lukker vinduene når barna deres hyler i timesvis.

- Sørger for at eiendommen som grenser mot din ikke ser ut som en søppelfylling du må se på hver gang du sitter på terrassen din.

- Spiller musikk når de ønsker det, men tar hensyn til at du bor like ved, og regulerer volum og/eller varighet pga av naboene.

- Legger tepper på gulvene hvis de liker å gå inne i høye hæler i en blokk.

- Legger tepper på gulvene hvis de har småbarn som leker med harde leker på gulvet i en blokk.

- Kan, i likehet med alle mennesker, noen ganger ikke hjelpe for at de bråker og støyer, men prøver å gjøre det minst mulig, særlig når det gjelder unødvendig støy. Har barnet kastet opp midt på natten, setter de på vaskemaskin midt på natten, selv om de bor i blokk. Men barnet kaster ikke vanligvis opp, så de gangene de setter på støyende vaskemaskiner om natten, er svært få. Noen ganger bryter de også loven, ved å bruke elektrisk gressklipper på en søndag. Det er fordi de var syke på lørdag, og på mandag skal de reise bort i to måneder. Så da klipper de gresset på søndag, selv om det er ulovlig med motoriserte, høylydte verktøy på søndag. Siden de gjør det kun to ganger på åtte år, kan alle forstå det, og leve med det.

Det største problemet med hensynsløse naboer er ikke at de lager støy, men at de lager unødvendig støy - støy de lett kunne ha skånet naboene for, om de bare hadde tenkt seg om i to sekunder. 

Endret av Supermerry
Skrevet

Skal være stille ute etter klokken 22:00 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...