Gå til innhold

Spenningshodepine og stiv nakke, skuldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som sliter med spenningshodepine og stiv nakke og skuldre? Jeg er itillegg svimmel. Vært hos lege flere ganger, og tatt blodprøver som er fine, har lavt blodtrykk, ikke farlig lavt sa legen. Får liksom ikke svar på noe. Jeg vet jeg er stiv i rygg, skuldre og nakke, gjør vondt å snu hodet for å se noe bak  feks. Legen sa også jeg er veldig stiv. 

Noen som har hatt dette og anbefaler noe mot dette? 

Jeg trener  (jogger, men det hjelper ikke på stivheten)

Takker for svar

Anonymkode: f6491...b63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har slitt mye med stiv og vond nakke. Det eneste som hjelper er styrketrening, tøying og å tenke holdning i dagliglivet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kiropraktor, evnt fysio. Så få øvelser for å styrke muskulatur, tøye, og være obs på stress, og at hodeputa og madrassen ikke er årsak. 

Anonymkode: 6231b...499

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fysio, fysio og atter fysio! Endret smertene ganske raskt etter bare noen behandlinger.

Anonymkode: db617...0c7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flere som sliter med spenningshodepine og stiv nakke og skuldre? Jeg er itillegg svimmel. Vært hos lege flere ganger, og tatt blodprøver som er fine, har lavt blodtrykk, ikke farlig lavt sa legen. Får liksom ikke svar på noe. Jeg vet jeg er stiv i rygg, skuldre og nakke, gjør vondt å snu hodet for å se noe bak  feks. Legen sa også jeg er veldig stiv. 

Noen som har hatt dette og anbefaler noe mot dette? 

Jeg trener  (jogger, men det hjelper ikke på stivheten)

Takker for svar

Ja. Prøv en kiropraktor. Men ingen har offentlig avtale i Norge, så det koster jo litt. 

Evt kan du gå til manuell terapeut med offentlig avtale, de kan også manipulere nakke. Da betaler du bare egenandel som hos fastlegen. Ring til klinikker i nærheten om spør om du kan få time eller settes på venteliste (kommunen har sin prioriteringsliste over hvem som får time før andre) 

Anonymkode: 549cd...124

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt så god nytte av kiropraktor. Antakelig ikke av timene, men treningsprogrammet han ga meg. 

Trener 3-5 øvelser tre ganger i uken. Det har gjort SÅ stor forskjell. Han forklarte at jeg hadde noen svake muskler som gjorde at andre muskler overkompenserte og førte til stivhet. 

Han har også gitt meg tips om holdning og sittestilling på kontoret 

Anonymkode: 59f27...0b2

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt boka "frisk nakke" og gjør øvelser daglig. Gitt meg et nytt liv! 

Anonymkode: f51af...584

AnonymBruker
Skrevet

Kun Botox som hjalp for min spenningshodepine og nakke. Satte i hårfestet og andre steder i panne hos en dyktig behandler. Gått der i 4 år nå. Prøvd ALT før det.

Anonymkode: 2e333...35f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode tips dere alle! Jeg har nå bestilt en time til kiropraktor her jeg bor, leser at han har gode anmeldelser, så jeg håper det vil hjelpe meg. Det blir spennende, skal dit allerede i morgen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for gode tips dere alle! Jeg har nå bestilt en time til kiropraktor her jeg bor, leser at han har gode anmeldelser, så jeg håper det vil hjelpe meg. Det blir spennende, skal dit allerede i morgen. 

Min var veldig tydelig på at det var trening hjemme som var alfa og omega. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min var veldig tydelig på at det var trening hjemme som var alfa og omega. 

Ok, da blir det fint å lære seg noen gode øvelser som hjelper, ikke bare strekke seg hver morgen som legen min sa, selv om det også er fint 😊

AnonymBruker
Skrevet

Øvelser fra fysioterapeut og triggerpunktbehandling hos manuellterapeut. Triggerpunktbehandlingen er "akutthjelp", men øvelsene må opprettholdes til "evig tid" 

Anonymkode: c013a...a08

• Liker 1
Skrevet

Her er en enkel test du kan ta for å se om hodepinen din kan være migrene.  Nakkesmerter er et vanlig migrenesymptom som ofte fører til at diagnosen spenningshodepine blir satt når det egentlig er migrene.

Migrenetest

Dette er en anerkjent internasjonal test. (ID Migraine) 

AnonymBruker
Skrevet
Kalevala skrev (16 minutter siden):

Her er en enkel test du kan ta for å se om hodepinen din kan være migrene.  Nakkesmerter er et vanlig migrenesymptom som ofte fører til at diagnosen spenningshodepine blir satt når det egentlig er migrene.

Migrenetest

Dette er en anerkjent internasjonal test. (ID Migraine) 

Er det virkelig så enkelt? Jeg har 3 av 3, og nakkesmertene mine kommer ikke av migrene, men angst og inaktivitet/lite bevegelse med hodet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2024 den 19.30):

Migrenetest

Er det virkelig så enkelt? Jeg har 3 av 3, og nakkesmertene mine kommer ikke av migrene, men angst og inaktivitet/lite bevegelse med hodet. 

Da hører du kanskje til i de to prosentene som ikke har migrene, på tross av treff på 3 av 3 i migrenetesten. 

AnonymBruker
Skrevet
Kalevala skrev (1 time siden):

Da hører du kanskje til i de to prosentene som ikke har migrene, på tross av treff på 3 av 3 i migrenetesten. 

Jo jeg har migrene, men nakkesmertene mine kommer ikke derfra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jo jeg har migrene, men nakkesmertene mine kommer ikke derfra. 

Sikker?

Anonymkode: e62e3...3f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Sikker?

Anonymkode: e62e3...3f8

Ja. Jeg har nakkesmerter pga angst/stress, og har relativt lite migreneanfall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...