AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #1 Skrevet 1. august 2024 Hei Jeg har en engelsk springer spaniel, som er 3 år. Jeg ønsker å høre om noen har tips/råd til ett, eller flere av disse spørsmålene: 1) hvordan lære hunden å slå seg til ro å være rolig når man er ute på eks. Cafe, sitter på en benk ute, eller er borte hos andre? Min hun kan være litt i ro, men blir fort utålmodig og begynner å mase, pipe og boffe litt. 2) Min hund er veldig masete på meg når jeg får besøk. Hun tåler ikke at jeg snakker med andre. Blir stressa, maser, piper og bjeffer. Tips/ råd til ro v/ besøk hjemme. 3) Tips/ råd til hvordan få av henne uvanen med å en gang for alle slutte å hoppe når vi kommer hjem, eller det kommer besøk. 4) Tips/ råd til å avslære hunden å stjele mat. Hun hopper på benken/bord etc. vi er veldig flinke til ikke ha noe tilgjengelig, men er det noe hun ka få tak i så er hun rask. Finnes jo hunder som man kan ha asjetten på bordet og gå på do, og vite at den står urørt når man kommer tilbake 😅 Ellers er hun verdens fineste på alle måter, må bare finne noe gode løsninger på disse fire utfordringene 😅 Anonymkode: 68e54...149
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #2 Skrevet 1. august 2024 Er ikke noen ekspert, men synes det å trene hunden til å ligge på plass på et lite teppe/håndkle whatever er en veldig nyttig og anvendelig øvelse som kan brukes både hjemme og borte. Jeg har bare brukt en liten håndduk som fint passer i veska. Begynte med å trene hjemme på plass/bli på håndduken og så avansert etterhvert som hunden mestrer oppgaven. Hunden skal ligge/sitte på plassen til du gir den fri. I begynnelsen går det gjerne litt godbiter siden du må belønne oft etterhvert er målet at hunden bli og du bare trenger belønne ved fri. Siden det ikke er snakk om valp, kan du fint være utholdende og vente til hunden slapper av på plassen før du gir den fri. Den skal lære at den må bli der uansett, så den bare legger seg og slapper av. Det tar kanskje litt tid, men øv og være tålmodig og plutselig en dag sitter det. Anonymkode: 354c9...5bf 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #3 Skrevet 1. august 2024 jeg bare ignorerer hunden så skjønner den at den må legge seg i senga. Så enkelt. Min tigger/stjeler aldri fordi jeg aldri gir den mulighet for å gjøre det. Her er også det enkle trikset å ikke gi den noen som helst oppmerksomhet. Anonymkode: 5d66e...054 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #4 Skrevet 1. august 2024 Som jakthunder flest, så har disse spanielene masse energi. Jeg har en Engelsk Setter som jeg (fortsatt) trener "ro" med. Han er kjempeflink til å være aktiv, men sliter med å finne roen. Går ofte tur med han nå, og bare setter meg ned en plass. Venter til han "gir opp" og legger seg, før vi igjen starter turen etter ei stund. Ved besøk hjemme så får alle beskjed om å ignorere han. Besøket er til oss, så han har ikke noe å bidra med til samtalen. 😆 Han legger seg ned etter hvert, bare han skjønner at ingen har tid til han akkurat nå. Det er mange tips om å få de til å slutte å hoppe. Jeg har brukt ignorering på mine hunder. Det er ikke noe hilsing/kontakt verken når vi drar eller når vi kommer hjem. (Det skulle ikke være en "stor sak" at vi menneskene dro bort eller kom hjem.) Etter hvert fant han ut at han kunne komme og få en kos på kinnet/annerkjennelse på at jeg har sett han, men så har han måttet vente på mer kos til jeg har fått satt på plass varer etc. Har sett at noen strør mat/godt på gulvet når hunden kommer, slik at den automatisk vil se rundt føttene på personen i stede for å hoppe opp. Sikkert en grei ting for eiere å gjøre når de kommer hjem, men litt verre å praktisere for tilfeldige møter med folk. Har hunden/valpen tilgang til noe, slik som mat, sko, sokker, så vil de fort lære seg å stjele det. Mine har ikke hatt tilgang til noe slikt før de har vært voksne nok til å forstå at de tingene er menneskene sitt. Har de vært borti noe, så har de fått et "nei" etterfulgt av "dette kan du ta", for så å gi dem en leke, tyggebein, godis etc. Min erfaring med Springer Spaniel er at de er i overkant matglad, så det slår meg ikke som noe uvanlig at din hund tar litt mat (om det er noe trøst). Ellers så er det veldig viktig at hunden får "rasetypisk" aktiviteter for å være tilfredse. For apporterende fuglehunder vil det si at de trenger å få brukt nesen og hodet sitt (ute i naturen), ha apportlek og utløp for energien. En tilfreds hund er en roligere hund. Anonymkode: cb3f6...7c1 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #5 Skrevet 1. august 2024 Jeg gjør det motsatte av ignorering med min. Jeg møter han nede på gulvet og hilser rolig før han stresser seg opp, da får vi fine og rolige møter. Etter hvert godtar han helt fint at han ikke får oppmerksomhet med en gang. Ellers støtter jeg både rasetilpassede aktiviteter og å øve ro på teppe. Bølle til bestevenn begynner på NRK neste uke, der tas det opp noen lignende problemer som du beskriver 😊 Anonymkode: 48f71...413 4
Tabris Skrevet 1. august 2024 #6 Skrevet 1. august 2024 Du har valgt en aktiv rase så før du begynner å trene eller forvente ro så bør du være sikker på at hunden har fått dekket både sine fysiske og mentale behov. Ro kommer med trening. Dvs sett deg ned på en benk når du er på tur og bare sitt der. Ignorer hunden og sitt helt til den har roet seg (men ref det jeg skrev først, hunden må først ha fått utløp for sine fysiske og mentale behov). Ikke gå videre før hunden av seg selv, uten kommando, har lagt seg ned og "gitt opp", dvs er rolig. Tren dette jevnlig på ulike steder. Start med rolige steder uten forstyrrelser før du går videre til kafe og mer krevende områder. Ved besøk hjemme, sørg først for at hunden har fått sine fysiske og mentale behov dekket. Så kan du ha hunden i bånd hos deg og gi den et godt tyggebein eller en fylt kong. Pass på at den har tilgang til vann og god liggeplass. Deretter ignorerer du hunden til den roer seg. Det er naturlig for hunden å hoppe for å hilse. Det er ikke all atferd vi må se på som et problem, vi må heller forstå hvorfor hunden gjør det. Du kan redusere det ved å f.eks kaste noen godbiter på gulvet hver gang du kommer inn og så vente med hilsing til hunden har snust opp alle og spist og er litt roligere. Er du konsekvent med dette over tid, så kan du gi hunden en annen og roligere forventning til hva det vil si at dere kommer hjem. Men at den er glad og vil hilse når den har vært alene er helt naturlig og ikke et problem som bør trenes bort. På andre som kommer på besøk, ha hunden i bånd hos deg og gjør som punktet over. Pass på at besøket ikke gir hunden blikkontakt eller oppsøker hunden på noen måte. Ingen hilsing på besøk før hunden er helt rolig. Er du konsekvent med alle disse tingene så vil du også endre hundens forventning i situasjonen og dermed også endre hundens stressnivå. Ang ta mat på bordet så er det helt naturlig for en hund. En hund er passe dum og mangler grunnleggende evner til overlevelse om den ikke tar gratis mat som står foran seg. Ikke ha mat på benkene og sperr evt av kjøkkenet med en barnegrind hvis mulig. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå