AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #1 Skrevet 1. august 2024 Hei! Leser på amerikanske forum at der er det helt vanlig å gi paracet ved tannfrembrudd, men har inntrykk av at i Norge er man svært restriktiv med det. Hva blir egentlig riktig? Tar jo selv paracet hvis jeg feks har kjempevondt i hodet, så hvorfor skal baby lide? Vurderer å gi paracet, i alle fall dersom dette fortsetter. Baby har grått hele våkentiden (men sover utrolig nok greit) i to uker, og nå ser jeg en eller to tenner på vei ut. Anonymkode: 9eb7a...130
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #2 Skrevet 1. august 2024 Min 12-åring sier at Paracet hjelper null og niks på smerter ved å få jeksel. Han sier det er presset på tannkjøttet som er ubehagelig. Anonymkode: f0949...16e 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #3 Skrevet 1. august 2024 I Amerika får de oxy når de trekker tenner hos tannlegen også, og de har generelt en litt avslappet holdning til medisiner. Hadde hørt med helsestasjonen hva de synes. Anonymkode: e99fb...32c 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #4 Skrevet 1. august 2024 Vi har alltid gitt ved tannfrembrudd om han har virket plaget av smerter. Dette etter å ha forhørt oss med lege og helsestasjon. Det har hatt god effekt. Anonymkode: 3d828...596
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #5 Skrevet 1. august 2024 På de verste tannfrembruddene ga vi Ibux. Gikk fra en helvetes skrikende, sutrende, gråtende, siklende, bitende "baby"(var over året på de aller verste tennene), til en blid og fornøyd og ikke minst SOVENDE!!!!!! Baby. Her fikk vi også oppkast, feber og diare ved tannfrembrudd. Alt ble bedre med Ibux. Anonymkode: bb1c8...012 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #6 Skrevet 1. august 2024 Vi har gitt paracet ved tannfrembrudd ja. Det er jo smertefult, og har merket at hun har hatt god effekt av smertestillende. Anonymkode: 7cc3c...d19
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #7 Skrevet 1. august 2024 Gir kun ved febereren som kan komme. Ellers gir jeg heller kalde ting. Vi har bonjella ( engelsk familie boende i england så derfor ) Liggende, typ samme som dentinox. Men prøver å unngå da jeg leste skrekk historie av baby med bruk av dentinox. Hadde det selv til en av andre ungene, funka ikke et kvekk. Og han reagerte ikke på det. Men er visst ikke helt innafor pga det er stoffer i de begge som nan utgi allergisk reaksjon og pustebesvær. Så må bare bruke old school med kalde tygge greier. Og Paracet ved feber.. og ibux skal vel ikke små babyer ha uansett. Anonymkode: a899a...d0b
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #8 Skrevet 1. august 2024 hold ut sier jeg. I usa gir de ikke bare en pille men en mix av piller. Helt tullete! Anonymkode: 02b2f...92c 2 1
Macro Skrevet 1. august 2024 #9 Skrevet 1. august 2024 Paracet er vel ved muskelsmerter, ergo ikke munn? Problemstillingen ved tannfrembrudd er vel kløe og derav frustrasjon uansett, ikke smerter. Vi brukte et liniment fra apoteket med god effekt. Hør med apoteket!
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #10 Skrevet 1. august 2024 Hei TS, Vårt første barn var ekstremt plaget under tannfrembrudd, og det påvirket nattesøvn og temperamentet. Vi ga Paracet ved behov, spesielt før leggetid. HS støttet oss i dette, da det ikke er skadelig å gi Paracet i korte perioder. Tenker likt som deg, hvorfor skal de små lide når vi voksne tar en tablett ved hodeverk og tannverk? Anonymkode: 22c81...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #11 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Leser på amerikanske forum at der er det helt vanlig å gi paracet ved tannfrembrudd, men har inntrykk av at i Norge er man svært restriktiv med det. Hva blir egentlig riktig? Tar jo selv paracet hvis jeg feks har kjempevondt i hodet, så hvorfor skal baby lide? Vurderer å gi paracet, i alle fall dersom dette fortsetter. Baby har grått hele våkentiden (men sover utrolig nok greit) i to uker, og nå ser jeg en eller to tenner på vei ut. Anonymkode: 9eb7a...130 Fordi det er drepen for leveren til banet. Fordi det er ikke å lide å få tenner, men naturens gang. Du tar kanskje et glass vin når du føler for det, men det gjør det ikke barnevennlig av den grunn. Anonymkode: a5922...bbf 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #12 Skrevet 1. august 2024 Macro skrev (19 minutter siden): Paracet er vel ved muskelsmerter, ergo ikke munn? Problemstillingen ved tannfrembrudd er vel kløe og derav frustrasjon uansett, ikke smerter. Vi brukte et liniment fra apoteket med god effekt. Hør med apoteket! Det er feil. Paracet er kjempefint mot hudsmerter blant annet (brennesle, brannsår mm) Det virker også tildels beroligende. Anonymkode: c5a79...3f1 1
Macro Skrevet 1. august 2024 #13 Skrevet 1. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er feil. Paracet er kjempefint mot hudsmerter blant annet (brennesle, brannsår mm) Det virker også tildels beroligende. Anonymkode: c5a79...3f1 Meget mulig. Jeg vet ikke. Uansett hadde jeg stolt mer på apotek og lege enn amerikanske forum. Tannfrembrudd er uansett ikke en orginal problemstilling og der har man resptfrie alternativer beregnet for tannfrembrudd. Jeg hadde prøvd det før jeg hadde dytta i ungen paracet. Å behandle hele ungen når problemet er lokalt er unødvendig i mine øyne. Endret 1. august 2024 av Macro 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #14 Skrevet 1. august 2024 Macro skrev (6 minutter siden): Meget mulig. Jeg vet ikke. Uansett hadde jeg stolt mer på apotek og lege enn amerikanske forum. Tannfrembrudd er uansett ikke en orginal problemstilling og der har man resptfrie alternativer beregnet for tannfrembrudd. Jeg hadde prøvd det før jeg hadde dytta i ungen paracet. Å behandle hele ungen når problemet er lokalt er unødvendig i mine øyne. Kjenner noen som måtte på sykehus med barnet sitt når de var på ferie i Danmark, og legene der hadde sagt det ikke var noe problem å gi Paracet ved behov. Og skjønte ikke hvorfor nordmenn var så restriktive på bruken. Anonymkode: 22c81...dc3 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #15 Skrevet 1. august 2024 Macro skrev (48 minutter siden): Meget mulig. Jeg vet ikke. Uansett hadde jeg stolt mer på apotek og lege enn amerikanske forum. Tannfrembrudd er uansett ikke en orginal problemstilling og der har man resptfrie alternativer beregnet for tannfrembrudd. Jeg hadde prøvd det før jeg hadde dytta i ungen paracet. Å behandle hele ungen når problemet er lokalt er unødvendig i mine øyne. Hva med helsepersonell? Vi brukte paracet ved tannfrembrudd i samarbeid med helsestasjonen. Anonymkode: 7cc3c...d19
Macro Skrevet 1. august 2024 #16 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Kjenner noen som måtte på sykehus med barnet sitt når de var på ferie i Danmark, og legene der hadde sagt det ikke var noe problem å gi Paracet ved behov. Og skjønte ikke hvorfor nordmenn var så restriktive på bruken. Anonymkode: 22c81...dc3 Paracet er vel og bra det, men det må jo brukes med hensikt. Nå vet ikkje jeg hvorfor de Danmark folka dine måtte på sykehus men norske leger er også snare med å gi paracet. Poenget mitt er at det er nok mer hensiktsmessig å smøre liniment direkte på gommene som klør.
Macro Skrevet 1. august 2024 #17 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med helsepersonell? Vi brukte paracet ved tannfrembrudd i samarbeid med helsestasjonen. Anonymkode: 7cc3c...d19 Ikke noe galt i å bruke paracet. Jeg foreslo et alternativ.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #18 Skrevet 1. august 2024 Ibux har potensielt større skadevirkning enn paracet. Hadde derfor valgt paracet om man absolutt mener det er nødvendig og medisinere ungen for en naturlig prosess. Anonymkode: c4704...575
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #19 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ibux har potensielt større skadevirkning enn paracet. Hadde derfor valgt paracet om man absolutt mener det er nødvendig og medisinere ungen for en naturlig prosess. Anonymkode: c4704...575 I vårt tilfelle (altså jeg som skrev lenger opp at vi ga Ibux) valgte vi Ibux fremfor Paracet fordi min manns familie har en del blodsykdommer som gjør virkestoffet paracetamol ekstra farlig, litt ala Astra Zeneca-problematikken . Siden vi ikke vet om barnet vårt har disse sykdommene enda, valgte vi å gå for Ibux på kortsiktige betennelsesplager eller feber/tannfrembrudd. Anonymkode: bb1c8...012
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #20 Skrevet 1. august 2024 Jeg har gitt Ibux, synes ikke Paracet virker på tannfrembrudd.. Men nå har begge mine vært over 1 år når tennene begynte å komme, tror ikke barn under 1 skal ha Ibux. Anonymkode: 90384...e6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå